Postupně „ochutnávám“ internetový svět, jaký asi je z pohledu „tvůrců“ obsahu. Je to zatím amatérské tvoření na osobní úrovni a v roli kouče. K mému překvapení v něm nevidím tolik zástupců generace 50+. O to víc mě to baví.

Jak mohou ke tvorbě blogů či dalšího obsahu přistupovat lidé, kteří se v digitálním světě zdaleka nenarodili, měli rozjeté „analogové“ kariéry, podporované pouze off-line komunikací? Ve světě sítě „třech w“, která nás obklopuje je spousta obsahu věnovaného zaručeným návodům postupům, jednoduchým krokům, článkům v blozích i uceleným produktům, které se týkají tvorby a distribuce různorodého obsahu, internetovému marketingu atd. Jsme také obklopeni reklamou na internetu a internetovým marketingem, který je pro některé hráče „miliónovým impériem“.

Do osvětové a vzdělávací hry se vehementně vložil i „strýček“ Google.

Říkávalo se, že když někdo začínal s podnikáním, byl „garážová firma“. Vzniklo takto mnoho velikánů, včetně Apple. Začínat digitální podnikání je možné v Digitální garáži – od Google. Vyzkoušel jsem a napsal pár vět.

Inspirace z Ostravy a Nového Jičína

Ač jsem o projektu Googlu slyšel poprvé v ostravském Impact Hubu, vzhledem k časové kolizi jsem se nechal zlákat na prezentaci v coworkingovém centru COWO NOVO v Novém Jičíně. Název zněl zajímavě – Digitální garáž: Úvod do online marketingu a See-Think-Do-Care. Prezentaci vedla Soňa Petruželová, Google Partners Certified Trainer.

Dvouhodinová prezentace byla spíše takovým průletem nějakými čísly, příklady, strukturou toho, jak Google přispívá k větší gramotnosti v oblasti práce s Internetem a jak sofistikovaný systém to je. Model See-Think-Do-Care byl prezentován až v samotném závěru, diskuse se příliš nerozjela. Co do zkušeností se podle mého názoru sešlo různorodé publikum.

Doma jsem se následující den rozhodl, že Digitální garáž vyzkouším. Proč ne? Souvisí s mými experimenty na webu a některými záměry, uvidím, jak výukové programy dělá „ten velký“ a co všechno dělám špatně, jak věci zlepšit a dělat jinak a lépe.

Na co jsem přišel a jaké jsou mé zkušenosti? Nabízím pár poznámek.

See-Think-Do-Care. Mrkněte na „originální“ článek spoluzakladatele Google, Avinashe Kaushnika, jak prezentoval model STDC v červenci 2013.

(Zdroj: www,kaushnik.net)

Obr. 1 – Cílová obrazovka po zvládnutí závěrečného testu Digitální garáže.

Zdroj: snímek obrazovky, Google

Otevřete garážová vrata

Digitální garáž je výukový program. Cílem je pomoci uspět na Internetu (v sociálních sítích, ve vyhledávačích a dalších oblastech).

Ne ve všech garážích bývá pořádek a útulno. V té od Googlu to neplatí. Program je složen z krátkých videolekcí v rozsahu 3-5 minut. Po nich následuje krátký kvíz dvou nebo tří otázek s nabídkou odpovědí a okamžitou zpětnou vazbou. Po ukončení ucelené části (těch je celkem 23) následuje test s cca. deseti otázkami. Za jeho absolvování získáte odznak. Vše se týká znalostí a informací, které jsou prezentovány na videích mužem v češtině a ženou ve slovenštině. Vždy po částech, které se skládají z několika lekcí. Počet částí k absolvování vám zvolí platforma garáže, na základě vašich výukových cílů, které si vyberete. Já jsem jich měl doporučených čtrnáct. Například:

  • Oslovte své zákazníky prostřednictvím e-mailu
  • Objevte možnosti sociálních sítí
  • Začínáme s analytikou apod.

K závěrečnému certifikátu však vede jediná cesta – absolvovat všech 23 částí a celkem 89 lekcí. Záleží na rozhodnutí, zda vám stačí lekce, které vás zajímají v souvislosti s výukovými cíli nebo chcete také získat (údajně uznávaný) certifikát.

Občas jsou v lekcích prezentovány zkušenosti zástupců tří reálných firem s jednotlivými nástroji. Lekce jsou graficky jednoduše a srozumitelně vyvedené, máte možnost si zobrazit i jejich textový přepis. Kdykoliv a jakkoliv se můžete vrátit. Lekce občas hovoří o odkazech, které v platformě chybí. To je škoda. Ke cti Google slouží to, že kromě svých produktů občas hovoří i o jiných možnostech. Vše je v duchu základního seznámení s tématy a poté jejich lehké rozšíření. Prezentačně vzorné – vždy cíl lekce, pak jádro, následované shrnutím a odkazy, že toho spoustu bude ještě v dalších lekcích či co bylo v lekcích předcházejících.

Svým způsobem nelze neuspět. Kvíz i test vám v případě špatné volby odpovědi dá možnost další volby. Teoreticky můžete tudíž celou anabázi kvízů a testů absolvovat stylem „pokus / omyl“. Ale jaký by to mělo smysl? Jako laik jsem uspěl i ve většině věcí, o kterých jsem dosud neměl představu, nevěnoval se jim, či mě v danou chvíli nezajímaly. V kvízech mimo jiné objevovaly otázky s odpovědí „ano / ne“. Bylo znát, že vše netvořil jen jeden člověk. K mému překvapení se u zobrazení výsledků objevilo několikrát i „ne tak docela“. To bylo matoucí. Využil jsem toho ke krátkému článečku na LinkedIn, jaké by to bylo, kdyby Britové při Brexitu hlasovali o vystoupení z EU „ne tak docela“. Řada otázek byla dostatečně návodných. To je prostě úděl znalostních testů. Už jsem jich za život také pár vytvořil pro různé e-learningové programy a webové opory výuky

Věnoval jsem se výuce a testům, párkrát jsem si něco ověřil v aplikaci. Mým cílem bylo získat kompletní přehled. Proto jsem absolvoval i testy a relativně brzy se dobral k certifikátu. Jeho získání je podmíněno ještě závěrečným rozsáhlejším testem. Uspěl jsem napoprvé, takže nemohu popsat, „co se stane, když…“

Nápady, které ke mě přišly v průběhu výuky budu postupně implementovat. Za cenné považuji stálé připomínání, jak důležité jsou ve všem cíle. Obchodní či jiné cíle, týkající se práce s Internetem a obsahem. Zkrátka vědět co chcete dělat a proč to chcete dělat. Garáž vám pak poodhalí dvířka toho jak obecně to dělat. Vy si můžete najít konkrétní cíl, příklad a aplikaci sami podle sebe. Vždy s příslibem možného získání zákazníků. Bláhoví lidé, kteří by chtěli najít nějakou jistotu, ti by se do byznysu a tím pádem ani do Digitální garáže neměli pouštět.

Za cenné považuji stálé připomínání, jak důležité jsou ve všem cíle.

8 předností a 2 „nedorazy“

Mám-li svou zkušenost a úhel pohledu shrnout, vidím v Digitální garáži následující přednosti.

  • Přehlednost
    • Týká se výukového prostředí i jednotlivých lekcí.
  • Obecnost
    • Postupuje se od obecnějšího ke konkrétnímu, tak jak to má „teoreticky“ být.
  • Základy pro začátečníky
    • Jako vstupní brána do světa vyhledávání, on-line reklamy apod. je to jedna z možností.
  • Česko-slovenština
    • Google zabil pověstné dvě mouchy jednou ranou. Program je uplatnitelný v Česku i na Slovensku.
  • Přepisy lekcí
  • Program je zdarma
    • „Malí“ poskytovatelé by takový program zdarma asi nenabídli. Pro programy, které se prodávají platí obvykle pravidlo tří videí na nalákání zákazníků. Zde je videí 89.
  • Formální ukončení certifikátem
    • Neplatí však po dosažení výukového cíle, jen po dokončení kompletního programu. Mě například aktuálně nezajímá e-shop v zahraničí, takže tento modul jsem absolvoval „jen tak“.
  • Možnost kdykoliv se vrátit a zopakovat lekci, otevřenost programu i po jeho dokončení.

Nemyslím, že by na Digitální garáži bylo něco vyloženě negativního. Spíše jen pár „nedorazů“.

  • Chybí avizované odkazy
    • To je asi nejmarkantnější a nejviditelnější nedostatek. Odkazy jsou avizovány v textu, ale chybí.
  • Někdy matoucí otázky v kvízech
    • O nejednoznačnostech některých odpovědí jsem už psal. U „ano/ne“ odpovědí by se to stávat nemělo.

Obr. 2 – Takto vypadá závěrečný digitální certifikát Digitální garáže.

Zdroj: vlastní

Osobní závěr

Pro pokročilejší uživatele má Digitální garáž zřejmě jen s omezenou hodnotu. Myslím, že si tam každý své zrnko pro rozvoj najde. V tomto duchu je to od Google dobrý počin (motto „Pomáháme Česku růst“). Sebeprezentace Google není násilná, je viditelná mezi řádky. To je naprosto v pořádku. Určitě by se Garáže neměli bát lidé z řad 50+. Ať už tvoří obsah (blog, sociální sítě, e-shopy…), chystají se tvořit a obchodovat na internetu nebo i tehdy, jsou-li pouhými uživateli. Poznají pak, proč se (jim) na Internetu děje to, co se (jim) děje. Zejména pokud aktivně pracují s vyhledávači a nemají zapnuté blokování reklam.

Otázky pro vás

  • Tak co, zkusíte to také?
  • Nebo už jste to zkusili?
  • Jaké jsou vaše zkušenosti s výukovými programy na Internetu?
  • Jaké je vaše podnikání „z garáže“?

Podělte se o své názory a dojmy v komentářích.

Kontaktuje mě

15 + 13 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Není-li to na Google, tak to neexistuje.“

(Jimmy Wales)

Share This