autor: | 12.7.2016 | Osobní

„The game is over.“ Hra skončila.

Přesněji řečeno skončila RUNGO.cz Proměna jara 2016. Tři měsíce pod dohledem fitness náramku, v interakci a sdílení s dalšími proměňujícími se muži a ženami.

Sestavil jsem malou osobní „abecedu“ této proměny. Co vše od A do Z se odehrávalo a bylo ve hře?

Abecední slovní hříčka na téma Proměna 2016. Z osobní (ne)zkušenosti.

ABCD…

A – Ano

Vše začalo velkým ANO. Nápadem se zapojit a souhlasem pořadatele. Hec, výzva, zkouška, součást 50 experimentů, to stálo za oním vnitřním „ano“ v mém případě. Vnitřním souhlasem začíná mnoho skvělých v životě. Čemu (možná také komu) se chystáte říci „ano“ v nejbližší době vy?

B – Běh

Pokud jde o běh, už jsem byl svým způsobem „ve hře“ před Proměnou jara. Z účastníků jsem nebyl jediný. Chtěl jsem, aby běh byl hlavní náplní aktivit a tréninku. Spolu s jízdou na kole a plaváním. Běh byl (a je) svým způsobem cestou k cíli a naplnění výzvy.

C – Cíl

Cíl byl jasný. Zhubnout, dostat se pod 100 kg. Ale byl také obecný – vydržet, snad i „vyhrát“, byť jsem zprvu nevěděl, co je tím klíčovým parametrem pomyslného vítězství. Důležité však je vítězství sám nad sebou (nad leností, pohodlností, ne zrovna optimálními návyky…).

D – Den

Vše se odehrávalo jako v životě. Den po dni. Denními aktivitami, denním cílem, který připomínal náramek a cílový počet kroků. Každý den může být novým začátkem, od nuly. Dobrým nápadem cestou od „ano“ k „cíli“ je např. vést si deník.

E – Elán (a Endomondo)

V akronymu SRDCE, které je v mottu mého webu, je písmeno E vyhrazeno pro Elán. Ten během Proměny fungoval u všech účastníků. V mém případě také fungovalo Endomondo, jeden z tréninkových deníků. Zakresluji si v něm mapy běžeckých tréninků a vyjížděk na kole. Je to taková živá historie proměny, kronika cesty a úsilí.

F – Fotky

Fotografie také provázely účastníky proměnou. Hlavně ty v „negližé“ – zepředu a z profilu. Vizuální měřítko proměny postavy po každém skončeném měsíci. Krásně to Bára seskupila v závěrečném článku. Fotky přece patří do kroniky, deníku, k mapovaní historie cesty. Jim Rohn učil nikdy neopomíjet fotografie.

G – Garmin

Platforma sdílení, měření, výsledků. To je Garmin Connect, s nímž byly fitness náramky propojeny. Normálně využívám tréninkový deník na BezvaBěh.cz a Endomondo. Garmin platforma pro mě byla nová. Bylo příjemné sledovat pokrok a „plnění cílů“. V době klidu a léčení kotníku jsem to už vidět nechtěl. Ale „Garminy“ ve formě např. běžeckých či multisportovních hodinek se mi líbí. K měření částí životního skóre jsou určitě vynikající.

H – Hodina

Proměna 2016 byla i experimentování se „správnou hodinou“ pro trénink. Jako kouč a lektor na volné noze mám možnost využvat i dopolední čas, který mi pro trénink sedí víc. S nástupem léta se však tréninky začaly přesouvat na podvečer. Jako sově mi to nejde brzy ráno. Nebo jsou to nějaké tajné výmluvy? Někteří američtí rádci svépomocného hnutí rádi hovoří o „Hour of power“. V tom se užitek a přínos „zlaté hodiny“ dá zobecnit na jakoukoliv změnu. Čemu ji věnujete vy?

CH – Challenge III

Paralelně s Proměnou běžela na Facebooku a v Enodmondo výzva 10-200-300, tedy od 1.4. do 30.6.2016 uplavat 10 km, uběhnout 200 km a ujet na kole 300 km. Aktivita na Facebooku „zamrzla“, ale postupně jsem výzvu naplnil. 10 km plavání k 28.4.2016, 200 km běhu k 7.5.2016 a 300 km na kole k 29.6.2016. Zpestřit si cestu výzvami a pokušeními překonat sama sebe se v abecedě vyplatí.

I – Iritující náramek

O iritujícím náramku jsem psal na blogu v článku o nule. Bohužel mě iritoval nejvíc, během mého klidového režimu, kdy jsem si uvědomil, jak málo jsem se v minulých letech hýbal. Počty kroků byly neúprosné, v době klidu jen třetinová čísla doporučených denních dávek. Zní to jako by člověk bral lék nebo se něčím dávkoval.

J – Jistebník

Jistebník a půlmaraton 21.5.2016. Hlavní magnet a očekávaná osobní zkouška během Proměny. Po devíti měsících běhání. Zůstal kvůli kotníku nenaplněným snem. V tréninku jsem uběhl trať 25 km, ale to se nepočítá. Aspoň jsem v Jistebníku nasál atmosféru, pobyl s kamarády a udělal pár fotek. Každý jistě máme svůj „Jistebník“. Přeji vám, aby se ten váš naplnil.

K – Kroky (nebo naopak „klid kvůli kotníku“)

Kroky a klid. První a druhá půlka Proměny 2016. Docela rychle jsem se stal krokový milionářem a docela rychle mi byl předepsán klidový režim. Krokovou výzvu (tedy 10 000 kroků denně) každému doporučuji. Je to lepší, než klidový režim, který bývá obvykle režimem „kynoucím“, kdy tělo kyne a váha stoupá.

L – Limit

Zvažoval jsem, jak a kdy poznám limit. Jednim limitem byl čas 3 hodiny pro Jistebnický půlmaraton, druhým mělo být zaběhnutí půlmaratonu (pod 2:40). Bohužel jsem se ani jednoho nedočkal. Limit zůstává otevřen. V čem spatřujete svůj limit vy?

M – Měření

Měřitelnost aktivit  a cílů považuji za prospěšnou věc. Také už jsem o tom psal. Jak ve smyslu měřitelného cíle, tak ve smyslu měření s náramkem. Měření počtu kroků bylo tím klíčovým v Proměně. Zdánlivě banálním. Vítězka Jana H. se dostala přes 1 600 000 kroků. Bez měření není skóre, ani to životní. Jiné „M“ v závěru Proměny přinesly pohodlné běžecké botky Mizuno, v jejichž péči se teď nacházím.

N – Nadšení

Nadšení pro věc (nadšení pro běh). Nadšení je hybatelem mnohých skvělých věcí. Může být i hybatelem přetažení. Nadšení by nemělo být předmětem nějaké cenzury. Mělo by být doprovázeno Sebe-vědomím. Ve stavu „flow“ člověk ztrácí pojem o čase a možná i vnímání sebe sama. Je to hrana, kterou je moudré si uvědomit, abychom nebyli překvapeni, když se z „flow“ vynoříme. (Mi se to stalo 16.5. po tréninku v Jistebníku, kdy jsem si uvědomil, že mě dost bolí kotník.)

O – Ortéza

Pomůcka pro druhou polovinu Proměny 2016. Nechtěná, nezvaná. Nakonec jsem ji na doporučení ortopeda přijal do běžecké a cyklistické výbavičky. Zdá se, že kotník to ocenil. Do abecedy bych raději doporučil nějaké jiné O. Jaké, to nechán na vás, čtenářích.

P – První krok

První krok je podle mě ve všem klíčový. Důležitý je i poslední krok. Písmeno P se váže i na „přetažení“ a „přepnutí“ sil (na které jsem doplatil). Možná také na nedostatek „protažení“. Teď už se tomu více věnuji. Protažení pomůže proti přetažení protože pak potřebujete první pomoc.

R – Rungo.cz

RUNGO.cz za to může. Myslím tím za Proměnu 2016. Díky partě lidí, kteří s láskou a nadšením nejen sportují, ale i píší o běhání. A „běhají Srdcem“. Bára Topinková nad námi bděla a byla příkladem svými tréninkovými aktivitami na kole, v bazénu a na vlastních nohou.

S – SRDCE

Myslím, že každý dal do Proměny své srdce. Pokoušel jsem se do toho dát i SRDCESebe-vědomí, Radost, Dary, Celistvost a Elán. Myslím, že se to hodí ke každé proměně nebo změně v životě.

T – Trénink

Nemám výkonnost na vítězství v závodech. Možná nejsem „závodní typ“. Trénink jsem směřoval k Jistebnickému půlmaratonu. Od 30.6. 2016 po více než měsíční pauze „začínám znovu“. Už 13. srpna čeká závod Běhej lesy Bílá na 11 km. Další den je Běh Olbramicemi, kde loni v srpnu (jde-li o běh) vše vypuklo. Termín a nová trať 15 km mě překvapily. Nevím, jestli ty dva dny po sobě zvládnu.

U – Usínání

Usínání a spánek je téma, které náramek také „měřil“. Kvůli práci a nápadům byla má doba spánku největší slabinou. Podle grafů nebyla super ani jeho kvalita. Téma ke zvážení a zlepšení. Poslední týden jsem náramek na noc odkládal.

V – Vívofit 2 (váha, výzva)

Možná by se hodilo i slovo „váha“. Vívofit 2 je náramek, který měřil naše aktivity (a zůstal nám i po skončení Proměny). Váha byla v mnohých případech to, oč šlo. Pro mě „docentura“ (splněno) a 91 kg do konce roku 2016. To bude ještě výzva. Jaká je ta VAŠE VÝZVA?

W – www.liborfriedel.cz

Své myšlenky a zážitky během Proměny jsem sdílel na webu a na osobním Facebooku. Jsem vděčný všem, kdo do něj nahlédli a nechali se třeba něčím inspirovat. Proměna 2016 zde má i svůj štítek, pod níž najdete některé články, které jsem jí věnoval.

X – Faktor X

Neznámá nebo také „černá skříňka“. Překvapení, které může nastat („Mi se to přece nemůže stát.“). Mým faktorem X byl „faktor K“, kotník a nějaký úpon či šlacha. Podle konverzace na Facebooku ve skupině Běžci, nás bylo více. Trpěli všichni. To je druhá strana Faktoru X (že by Faktor Y?). Faktor, pro nějž vás běhání baví, nabíjí vás a stane se součástí života. Pocit, který 10 měsíců s různou intenzitou zažívám.

Y – You

Napadá vás něco na Y? Kromě Faktoru Y. Angličtina to má snadné – Ty nebo Vy (You). Otázky pro VÁS jsou v závěru článku.

Z – Začátek

Proč začátek? Protože s koncem Proměny jara 2016 začala (má soukromá) proměna léta a podzimu 2016. Vzhůru k půlmaratonu a vzhůru k váze 91 kg. Abecedu si beru s sebou. Věřím, že „Oretézu“ v abecedě brzy nahradí pod písmenem O „Ostravský půlmaraton“.

Půlmaraton je běžecký závod na vzdálenost 21,0975 km, což je přesně polovina délky maratonského běhu. Běhá se mimo dráhu, po silnicích nebo cestách. Je to populární závod pro relativní amatéry – je sice dostatečně dlouhý, aby byl vážnou výzvou, ale nevyžaduje takovou úroveň tréninku jako na celý maraton.“

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – 30.6.2016 – po posledním doběhu v Proměně 2016. Po měsíci klidu nový začátek.

Zdroj: vlastní foto

Poděkování

Děkuji všem blízkým, kamarádům a spolubojovníkům za podporu během Proměny. Jsem rád, že všichni kdo ji s RUNGO.cz začali, tak ji také dokončili. Není to samo sebou a automatické. Můžete to zkusit a sestavit si abecedu své proměny.

Otázky pro vás

  • Na jakou proměnu se chystáte v nejbližší době Vy?
  • Čemu jste už řekli své „Ano“?
  • Jaký bude váš „Začátek“?

Pište do komentářů, sdílejte na Facebook. Díky.

Kontaktuje mě

13 + 12 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Pamatuj, že ten pocit, když se vrátíš s dobrého běhu, je daleko lepší, než pocit, který bys měl, kdybys zůstal sedět a přál by sis běžet.“

(Sarah Condor)

Share This