Dům inovací

Dům inovací

Dům inovací je koncept z dílny poradenské společnosti A. T. Kearney. Poukazuje na elementy, které jsou pro inovační výkonnost firem životně důležité. Stále projekt a posouzení inovační výkonnosti malých a středních podniků (MSP) doporučuji všude tam, kde o něm mohu hovořit. Sami se můžete seznámit se a zapojit na webu zde.

To, že jde o zlepšení (IMProving) inovační výkonnosti firem (Innovaton Managament Performance) s udržitelným dopadem (sustainable IMPact), říká název IMP3rove.

Jiná věc je, že úspěšné inovace nejsou zdaleka pouze o invenci (Invention). Po inovaci (Innovation) se musí dostavit ekonomický efekt (Invoice). Máme zde tedy ještě zjednodušeně koncept I3, ne vždy pochopený.

Dům inovací ukazuje (a benchmarking potvrzuje), že inovační úsilí vyžaduje rovnováhu mnoha prvků. Poskytuje tím pádem podnikatelům, majitelům a manažerům firem inspiraci, rámec a prvky „nápovědy“ k úvahám, rozhodování, definování a rozvoji způsobilostí, procesů, kultury a strategie, s cílem dosáhnout ekonomických efektů jako výsledků inovačního úsilí. Jeho spojitost s konceptem Balanced Scorecard (BSC) si nechám na některý z dalších článku tady na blogu.

Jakých 10 prvků pro inovace a inovační výkonnost bere Dům inovací v úvahu?

  1. Inovační strategii
  2. Inovační kulturu
  3. Nakládání s nápady
  4. Vývoj procesu/produktu
  5. Uvedení na trh
  6. Práci s lidskými zdroji
  7. Management znalostí
  8. Řízení projektů a programů
  9. Finanční controlling
  10. Informační technologie

Výčet to není konečný. Je však součástí čtyř pater Domu inovací. Na ně se ve stručnosti podívám a popíšu je, se záměrem vás inspirovat k zamyšlení „jak to máme u nás ve firmě“?

Když jsem připravoval hlavní příspěvek na International Innovation Ecosystem Forum 2018, „oprášil“ jsem dvě iniciativy, které stále podporuji, ale už zde nejsem tak aktivním hráčem jako před několika lety:

  • klastrové iniciativy a klastry
  • projekt rozvoje inovací a inovační výkonnosti IMP3rove

Na konferenci jsem inovační ekosystém chtěl zčásti představit jako „vesnici složenou z domů inovací“, a to podle modelu, na němž je projekt IMP3rove v mnohém vystavěn. Podle něj jsem např. navrhl posuzování uchazečů v soutěži Inovační firma roku Zlínského kraje.

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

Inovační strategie – střecha pro Dům inovací

Důvodů pro tvorbu strategie je celá řada. Jsou střechou nebo „deštníkem“, pod nimiž bývá ukryto podnikání, organizační a koneckonců i osobní rozvoj. V závislosti na tom, zda v úvahách kráčíme po Cestě organizace nebo po Cestě jednotlivce.

V inovacích proto nelze vynechat a zapomenout na element inovační strategie.

V letech 2014 a 2015 vedla Technologická agentura ČR (TAČR) projekt INKA 2014+. Projekt mapoval inovační kapacitu v ČR ve 452 firmách a 82 výzkumných a vývojových organizacích. Firemní strategie byla brána za předpoklad a klíčový prvek inovačního ekosystému.

Měl jsem v minulosti možnost prostřednictvím Domu inovací v projektu IMP3rove posuzovat a hodnotit několik desítek MSP. Několik případů za ČR jsem popsal zde. Důležitost strategie pro inovace (event. inovační ekosystém) je tedy ve svém vývoji poměrně konzistentní. Důvodem je i to, že stále ve větší míře selhávají „strategie“ pouhého optimalizování nákladů. Slovy Michaela Portera, selhává to, že provozní efektivita není strategií.

Firmy mnohdy nedokáží využít i docela dobře vybudované předpoklady pro inovace ke „skórování“ a ekonomický efekt. V benchmarkingu výkonnosti inovací, převedeném do finančních efektů selhávaly a selhávají (byť naštěstí ne paušálně).

Jako vždy je potřeba zamyšlení nad řadou otázek.

  • Jaká je vaše vize v oblasti inovací?
  • Máte vypracovanou inovační strategii?
  • Jaké finanční cíle máte v oblasti inovací stanoveny (např. tržby z nových/inovovaných produktů a služeb)?
  • Ve kterých oblastech chcete dosáhnout růstu?
  • Co vaše inovace charakterizuje?
  • Jaké inovační projekty právě ve vaší organizaci běží?

Pro-inovační kultura

Hodně se v současné době hovoří i koná v oblasti inovačních ekosystémů (viz. poznámka v pravém bočním panelu), vytvářejí se různá regionální partnerství, posiluje se práce regionálních inovačních center (s výsledky toho Moravskoslezského jsem se nedávno byl seznámit na akci „Inovační vývar“) apod. V létě 2018 byla v tomto duchu podepsána smlouva o spolupráci mezi dvěma docela důležitými hráči a zainteresovanými stranami, Agenturou CzechInvest a Technologickou agenturou České republiky (TAČR).

Hovoříme-li o inovačním ekosystému, zdaleka však nejde jen o to, co je vně organizace a jaké podmínky jsou vytvářeny v okolním prostředí, odvětví a na trhu.

Dům inovací klade důraz na „inovační ekosystém“ uvnitř firem a organizací. Tak bychom mohli nazvat organizační způsobilosti a firemní kulturu podporující inovace.

Ta je vytvářena organizačními rutinami (např. využívání agilních přístupů), způsobem vedení lidí, otevřeností komunikace, sdílením nápadů, sdílenými hodnotami, které nejsou příliš „konzervativní“ apod.

Smutné je, když se ve firmách střetávám se situací, kdy „levá ruka neví, co dělá pravá“. Organizace a její členové obvykle mají příležitost pro komunikace v režimu 24/7, ale právě její „virtulizace“ a malé množství či čas strávený v osobní komunikaci (nemám na mysli neproduktivní porady) odklání mnohé organizační složky organizace od synergických efektů, podporujících inovace.

Položte si otázky, které nejsou vždy jsednoduché, pokud jde o upřímné odpovědi.

  • Do jaké míry podporuje vaše firemní kultura inovace a inovační strategii či je na inovace připravena?
  • Jakou externí spolupráci pro inovace využíváte (či potřebujete)?
  • Jak intenzivní jsou vaše uzavíraná partnerství za účelem inovací?
  • Čím byste charakterizovali svou inovační kapacitu?
  • Kolik času ve firmě věnujete komunikaci inovačních příležitostí?
  • Jak a čím lídři v organizaci podporují inovační kulturu a organizují aktivity k jejímu posílení?

Inovační ekosystém je termín používaný k popisu velkého počtu a různorodosti účastníků (stakeholderů) a zdrojů, které jsou nezbytné pro inovace. Patří mezi ně podnikatelé, investoři, výzkumní pracovníci, fakulty univerzit a vysokých škol, rizikoví kapitalisté, poskytovatelé služeb pro rozvoj podnikání, poskytovatelé specializovaných služeb (účetní, projektoví manažeři, poskytovatelé vzdělávání, obstaravatelé apod.) 

(Zdroj: Deborah J. Jackson – What is Innovation Ecosystem? National Science Foundation, Arlington)

Užitečná příručka ZDARMA

Užitečná příručka ZDARMA

Obr. 1 – Dům inovací a jeho jednotlivé prvky.

Zdroj: adaptováno podle A.T. Kearney

Řízení inovačního životního cyklu

Inovace je proces. Existují zde vstupy, které někdo „dodává“, logika a posloupnost činností (princip I3) říká „od nápadu k fakturaci“), které vedou k výstupům pro interní a externí zákazníky. To je známý princip SIPOC, který v procesech specifikuje:

  • S (supplier) – dodavatele do procesu
  • I (input) – vstupy do procesu, které dodavatele dodávají (data/informace, finance, materiál, technologie, postupy…)
  • P (process) – posloupnost činností v procesu, které vedou k přeměně vstupů na výstupy
  • O (output) – výstup/výstupy z procesu
  • C (customer) – zákazník procesu, který může být externí i interní

Chcete-li se více seznámit s procesním uspořádáním a jeho logikou, doporučuji Rámec pro klasifikaci procesů od APQC. Pro tvorbu vize a strategie najdete ukázku v mém článku na „školním“ blogu.

Řízení inovačního životního cyklu v Domu inovací zahrnuje tři procesy:

  1. Řízení nápadů
  2. Vývoj procesu/produktu
  3. Uvedení na trh (a neustálé zlepšování)

Upozorňují na to, že nápady jsou cenným potenciálem a je třeba s nimi sofistikovaně (procesně) pracovat.

  • Jak u vás funguje proces shromažďování, vyhodnocování a zpracování nápadů?
  • Jak se vám daří do něj zapojovat lidi? (Do jaké míry to vůbec chcete?)

Úspěšný vybraný nápad (lze využít např. Kaizen) je přetaven do vstupu pro vývoj, ať už inovačního procesu nebo inovačního produktu. Cílem tohoto procesu je vyvinout, ověřit a vyzkoušet inovaci předtím, než dojde k jejímu uvedení na trh se vší marketingovou parádou.

  • Jaké je vaše doba k uvedení produktu na trh (time-to-market) u inovovaných produktů?
  • Jak je doba k dosažení zisku (time-to-profit)?
  • Jaký je vzájemný podíl vašich postupných a radikálních inovací?
  • Jak do procesů „od nápadu k uvedení na trh“ integrujete informace od zákazníků?

Dílčí procesy si můžete zkusit „zmapovat“ také prostřednictvím tzv. želvího diagramu.

Příklady, kde se skrývají procesy v začátku inovačního životního cyklu je možné sledovat např. v Moravskoslezském kraji v projektu Chytrá myšlenka, jejímž cílem je podpořit (a akcelerovat) vybrané inovativní projekty a produkty v uvedení a podpoře na trhu. Zúčastnil jsem se úvodních prezentací a zpovzdálí sleduji, jak se jednotlivým projektům daří a v jakém stádiu se nachází. Některé návrhy a produkty byly velice zajímavé a slibné.

Obdobně jsem se snažil postřehnout výsledky práce Moravskoslezského inovačního centra (MSIC) v průběhu konference, nazvané Inovační vývar. I zde by jistě bylo možné (zpětně nebo dopředně) sledovat, jak si vedly či vedou firmy, podpořené MSIC ve svých inovačních projektech.

Co ještě umožňuje dát průchod inovačním procesům?

Základnou pro Dům inovací jsou způsobilosti, dovednosti a procesy, které umožňují zvládat následující důležité hybné síly:

  • řízení lidských zdrojů,
  • řízení znalostí,
  • řízení programů a projektů (v mnoha směrech dotačních, ale i jiných
  • IT podpora

Tyto čtyři ingredience vytváří předpoklady, aby mohl dobře běžet výše zmíněný I3 proces, důležitý pro životní cyklus celé inovace „od nápadu k uvedení na trh (a fakturaci)“.

Otázek spojených s tím, co umožňuje inovační proces rozjet a akcelerovat je řada. Např.

  • Jak jste vybaveni „personálně“ pro nápady, invenci a potenciální inovace?
  • Jakým způsobem a skrze jaké procesy řídíte vaše znalosti a zkušenosti (nejde jen o zákaznické znalosti a CRM)?
  • Do jaké míry zvládáte řídit a uskutečňovat rozličné rozvojové a inovační projekty a programy (vč. financovaných z fondů EU, ovšem bez totální závislosti na zpracovatelích dotačních žádostí a projektů)?
  • Jaké cíle a milníky máte pro tyto projekty a programy stanoveny?
  • Co je obvyklou hybnou silou vašich inovačních projektů?
  • Jak udržujete v organizaci znalosti na aktuální úrovni, aby podporovaly rozvoj inovací?

V první části článku o Diltsově pyramidě neurologických úrovní jsem zvolil „cestu“ pyramidou shora dolů. Doporučuji toto cestu i v případě Domu inovací.

Vyjděte ze strategie a specifikujte svou inovační strategii. DIltsovu pyramidu můžete využít k definování žádoucího a vhodného (pro)inovačního klimatu a prostředí, které si přejete vytvořit. Nebojte se „ponořit“ do mapování svých procesů, které souvisí s inovačním životním cyklem. Důkladně také prověřte své hybné síly a předpoklady související s personálem, finančním řízením, znalostmi a projektovou způsobilostí.

Obr. 2 – Želví diagram.

Zdroj: vlastní zpracování podle výkladové normy ISO 9001:2015

Vyzkoušejte IMP3rove

Dům inovací je inspirativní a systémový rámce pro to, aby organizace mohly své inovační schopnosti a výkonnost nastartovat či zlepšit. V jakékoliv fázi se stále můžete zapojit a zhodnotit svou inovační výkonnost v programu IMP3rove. Bude-li potřeba neváhejte mě kontaktovat.

Výtah prezentace z konference IIEF 2018

Stáhněte si ZDARMA výtah mé prezentace (v angličtině) z konference International Innovation Ecosystem Forum 2018.

Kontaktuje mě

8 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Pro dobré myšlenky a opravdovou inovaci potřebujete lidskou interakci, konflikt, argument, diskusi.“

(Margaret Heffernan)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma Modely a nástroje či Strategie zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Vyplnit můžete také anketu ZDE.

Děkuji. LF

Digitální strategie v souvislostech

Digitální strategie v souvislostech

Digitální strategie je strategií pro digitální svět. Někdo v něm naplno žije, jiný nesměle nakukuje. Vyhnout se mu pravděpodobně nelze. Souvisí s Průmyslem 4.0, nálepkou pro postupnou kombinaci tradičních výrobních a průmyslových postupů se stále více technologicky založeným světem kolem nás. Výroba musí digitalizovat používání těchto technologií, aby zůstala v budoucnu konkurenceschopná. Digitalizace je jednou z hybných sil pro Průmysl 4.0. Mezi digitalizaci a Průmysl 4.0 nelze dát rovnítko, ale existují zde úzké souvislosti a vazby.

Tempo digitalizace rychle roste. Spotřebitelé, podniky a celá odvětví jsou stále více propojené – doma, v kanceláři i na cestách. Je patrné, že rychlost, s jakou digitalizace probíhá, se značně liší od odvětví k odvětví (od ekonomiky k ekonomice, stát od státu). Pozorujeme, jak rychle určitá průmyslové odvětví zachycují a využívají hodnotu růstu důležitosti digitalizace.

Okno, které se otevřelo může být někým vnímáno jako příležitost, pro jiné je to hrozba. Pro špičkové firmy na čele je to závod, který ještě zdaleka neskončil. Pro podniky v pelotonu (řečeno cyklistickou terminologií), může prospěch přinést investování do vstupů, procesů nebo výstupů a způsobilostí. Ty jsou důležité a potřebné pro to, aby podniky rozšířily svou „digitální stopu“ v rámci svých obchodních ekosystémů. Platí to v jakémkoli odvětví, byť šance jsou podle výzkumů nejmasivnější v čistě informačních službách jako je finanční a pojišťovací sektor.

Podniky různých velikostí zkoumají nové obchodní modely, vyvíjejí nové uživatelské zkušenosti (UX) a experimentují s novými kanály a platformami – to vše se strategickým cílem vytvořit významnou hodnotu v digitálním podnikovém prostředí, vyvolat digitální disrupci (Christensen, 2011) ve svůj prospěch nebo být na disrupci (nespojitou inovaci) připraveni

Digitální strategie je opěrným bodem (Gupta, 2018), oblastí, které se několik let ve světě vyvíjí, zkoumá a je stále „ve varu“. Proto v článku shrnuji některé pohledy a souvislosti, s cílem inspirovat, napomoci vaší orientaci (je-li to pro vás nové téma), vyvolat otázky a zájem pustit se do proudu digitální transformace. Nejde o vyčerpávající pohled, spíše základní rámec, s řadou dalších vazeb.

O digitalizaci jsem se dosud písemně zmiňoval jen a svém genea-blogu MY ROOTS, v souvislosti s digitalizací matrik. Tato forma digitalizace urychlila můj zájem i pokrok v pátrání po předcích. V souvislosti se strategiemi jsem naopak dosud zmiňoval spíše tradičnější přístupy. nastal čas nahlédnout na strategii v souvislostech přechodu (transformace) ke stále rostoucí míře digitalizace. Na Cestě organizace se tomu manažeři, ani zaměstnanci podniků a firem nevyhnou.  Impulsem bylo i blížící se další kolo přednášek o strategickém managementu a řízení změn pro studenty MBA programů. Zvláště, když pro ně chystám překvapení…

E-book ZDARMA

Digitalizace, hybatel digitální strategie

Digitalizace je megatrendem, kterému čelíme a který jsme ve velkém vpustili do našich osobních a organizačních životů. V souladu s Teeceho obecným konceptem tzv. „dynamických schopností“ (Teece, Pisano, Shuen, 1997) je klíčem k úspěchu a „ochočení“ si digitálních trendů vybudovat správné schopnosti a s využitím vhodných zdrojů udržet nebo posílit způsobilosti, aby si v novém digitálním prostředí organizace nejen uchovaly svou relevanci a eliminovaly konkurenční hrozby, ale také dosáhly růstu

Podle šéfa Accenture Strategy, Marka McDonalda, autora článku Digital Strategy Does Not Equal IT Strategy, je digitalizace aplikací informací a technologií ke zvýšení výkonnosti lidí (McDonald, 2012).

Digitalizace je proces. To je jedna strana pověstné mince. Proces digitalizace je procesem transformačním. Proměňuje zdroje organizace ve způsobilosti, jejichž  uplatnění přináší nové zdroje příjmu, růstu i dalších provozních výsledků. Tyto nové zdroje přinášejí organizacím hodnotu, protože využívají příležitosti nabízené digitálními technologiemi.

Digitalizace rozvíjí nové obchodní modely, vytváří jedinečné zkušenosti zákazníků (UX), vytváří nové produkty a služby a mnohem efektivněji využívá zdroje organizace. To jsou magnety, které přitahují pozornost organizací a jejich manažerů. Vše se děje prostřednictvím nového kombinování informací, lidského kapitálu a technologických aktiv organizace.

„Smart manažeři“ a lídři firem, kteří chtějí získat konkurenční výhodu, kladou koncept digitalizace do centra svých organizačních aktivit a utváří odlišující digitalizační postupy. Používají je interně (Digital Enabling), v zákaznických službách (Digital Services) a podnikových strategických aktivitách (Digital Strategy). Aby se organizace v této soutěži neztratily, musí zvládnout digitalizaci, která je vyvážená ve všech těchto oblastech a vytvořit firemní struktury, které jim umožní co nejlépe využít nové digitální obchodní modely.

Jak vidno výzev přináší digitalizace mnoho. Technicko-technologických, manažerských, strategických i dalších. Digitální strategie je jednou z nich.

K nejstarším člověkem používaným systémům digitální komunikace patří kouřové signály. Analogový signál (spojitě stoupající kouř) je převáděn na digitální, nespojité veličiny (zakrýváním ohně a tvořením obláčků).

(Zdroj: Wikipedia)

Užitečná příručka ZDARMA

Obr. 1 – Porterův hodnotový řetězec má platnosti jako digitální hodnotová řetězec.

Zdroj: vlastní zpracování podle Michaela Portera

Digitální strategie

Digitální strategie představuje pro strategické řízení podnikatelskou odezvou na zmíněný megatrend digitalizace. Nejčastěji se řeší jako součást celkové obchodní strategie. Digitální strategie charakterizuje použití nových technologií pro stávající podnikatelskou činnost a/nebo zaměření na rozvinutí nových digitálních schopností v/pro podnikání. Může se jednat například o ty, vytvořené v tzv. „informačním věku“, v mnoha případech jsou výsledkem pokroku v oblasti digitálních technologií (počítače, data, telekomunikace, internet…)

Základnou konkurence jsou podniky, které přijmou a zavedou digitalizaci na správných místech, ve správný čas. Nejde jen o digitální přítomnost (kamenná organizace + přítomnost na webu), ale o digitální proces (hybridní firmy nebo plně digitální hráči s digitalizovaným hodnotovým řetězcem).

Aby firmy megatrend digitalizace nejen „přežily“, ale hlavně jej dokázaly využít ve svůj prospěch, musí mít jasno o své digitální strategii a zaměřit se na využití digitálních schopnosti, které prostřednictvím svých zdrojů budují v rámci hodnotového řetězce.

Klíčová a výchozí otázka se nabízí:

Jak by se mělo vyvíjet podnikání každé organizace, aby přežilo a prosperovalo ve stále více digitálním světě?

Digitální strategii můžete vnímat jako brýle, skrze něž se díváte na podnikatelskou strategii. Digitalizaci by měly brát v úvahu všechny prvky a úrovně podnikatelské strategie. Také je potřeba brát v úvahu specifické a nové zainteresované strany. Proto využijte e-book k mapování zainteresovaných stran a aplikujte metodiku na téma digitalizace a digitální strategie.

Definice

Jak už to bývá, digitální strategie se sice stala tzv. buzzword, ale její význam je zastřený. Vždy bývá obtížné u podnikatelských koncepcí a modelů přijmout jednu definici.

V roce 2013 v kanadské dStrategy Media definovali digitální strategii jako…

„…proces identifikace, artikulování a naplňování digitálních příležitostí, které zvýší konkurenční výhodu organizace.“

Vytvořili zde také šestidimenzionální model, podle něhož dokonce zkoušeli benchmarkingový výzkum. 6 „dimenzí“ tohoto modelu zohledňuje následující prvky, které pro zajímavost uvádím:

  1. Lidské zdroje
    • Jako tvůrci digitální strategie musíte porozumět tomu, kdo jsou či mají být lidé, kteří vám budou pomáhat plánovat a naplňovat digitální iniciativy a projekty.
  2. Technologické zdroje
    • V digitální strategii také potřebujete identifikovat, jaké technologie budete využívat k implementaci digitálních iniciativ a projektů.
  3. Datová strategie
    • Data jsou výstupem digitálních iniciativ. Jsou „velká“ (Big Data) a jsou hybnou silou neustálého zlepšování procesů. Proto je důležité plánovat, jak z dobrého vhledu do takových dat vytěžit co nejvíce.
  4. Obsahová strategie
    • Digitalizace přináší požadavky na to, aby organizace vytvářely smysluplný a hodnotný obsah a efektivně a správně jej distribuovaly prostřednictvím mnoha platforem a kanálů. To je oblast, na kterou organizace připravuje obsahová strategie (Content Strategy). Této oblasti se věnuje spousta nezávislých profesionálů, internetových podnikatelů a marketérů.
  5. Strategie pro jednotlivé kanály
    • Pro marketing, obchod i distribuci je v(ý)hodné, aby digitální strategie podporovala udržitelný růst a ziskovost. Proto pro jednotlivé distribuční kanály potřebujete dílčí strategii, která odpovídá specifické „cestě zákazníka“.
  6. Sociální strategie
    • Nejde o žádnou společensky prospěšnou či podobně „sociálně orientovanou“ strategii. V digitálním pojetí nové éry zahrnuje úvahy a strategii, jak využít sítě a sociální média k interakci a spolupráci se zákazníky, na jejich cestě (Customer Journey) od perspektivního klienta až po loajálního, doporučujícího zákazníka. V tomto duchu jsem také obklopeni bezbřehou nabídkou tipů, návodů a „jaknatologických“ řešení.

Vezmeme-li v úvahu „old-fashioned“ a učebnicové definice, které se učí v manažerských školách a o nichž jsem už porůznu psal, lze digitální strategii vnímat jako proces strategické analýzy, stanovení strategických cílů, definování strategie a její implementace v digitálním podnikání. I ona zahrnuje vizi, poslání a strategické cíle.

Shrnuto, digitální strategie je výsledkem procesu, v němž jsou vize, cíle, příležitosti a další aktivity organizace definovány a optimalizovány tak, aby pomohly co nejlépe využít digitálních iniciativ.

Užitečná příručka ZDARMA

Obr. 2 – Prvky indexu digitalizace podle poradenské společnosti Accenture.

Zdroj: vlastní zpracování podle Accenture Digitization Index 2016

IT a marketing je „jiné kafe“

Digitální strategie není IT strategií (McDonald, 2012). IT strategie buduje konkurenční výhodu organizace využitím informačních technologií, což je pouze jeden prvek celkového digitálního puzzle. Pokud firma zavádí/nasazuje informační systém a akceleruje využití informačních technologií, nerealizuje žádnou digitální strategii.

Paradoxní je, že koncepce digitální strategie našich krajů (v rámci Smart Administration) je postavena právě na zmíněné falešné myšlence, že digitální strategie je strategií pro rozvoj ICT. Také úsilí v digitálních strategiích, které se v České republice vede, míří většinově k tématu digitální gramotnosti a digitálnímu vzdělávání, které však žádné závratné tempo nenabírá.

Tak jako digitální strategie není IT strategií, liší se i od digitální marketingové strategie (a kampaní). Ta definuje a implementuje plán pro marketing firmy nebo online podnikání, skrze taktiky jako je SEO (optimalizace pro vyhledávače), obsahový marketing, public relations apod. Cílem je získat návštěvnost, proměnit ji na zákazníky (= konverze) a ta maximálně zaangažovat a vytěžit z nich referenční hodnotu.

Otázky a otázky…

Podle poradenské firmy PriceWaterhouseCoopers by měla digitální strategie odpovědět si na čtyři otázky:

  1. Jak bude digitalizace ovlivňovat současný obchodní model podniku a jeho umístění v hodnotovém řetězci odvětví, v němž podniká?
  2. Jak může podnik identifikovat a vstoupit do oblastí, kde se vytváří hodnota, a to jak uvnitř svého odvětví, tak mimo něj?
  3. Jaké oblasti a prvky obchodního modelu jsou nejvíce vystaveny narušení od nových hráčů v odvětví a jak je nejlépe řešit?
  4. Které schopnosti a způsobilosti potřebuje podnik k tomu, aby se v dané oblasti stal lídrem?

Poradci z konkurenční McKinsey & Company, významní hráči na poli digitalizace a digitálních strategií, mají za to, že organizace si osvojují svou digitální strategii tím, že odpovídají na tři důležité otázky.

  1. Kde se otevřou nejzajímavější digitální příležitosti a hrozby?
  2. Jak rychle a v jakém rozsahu může docházet k digitální disrupci (nespojitým inovacím, které v podstatě vyřadí ze hry stávající prvky)?
  3. Jaké jsou nejlepší odpovědi a odezvy, jak aktivně využít tyto příležitosti a přerozdělit zdroje směrem od největších hrozeb?

Podle výzkumů, které McKinsey globálně vede, se převážná většina společností zabývá či bude zabývat třetí otázkou, a to prostřednictvím zacílených strategických odpovědí.

 

Obr. 3 – Prvky digitálního kvocientu (DQ) podle McKinsey & Company

Zdroj: vlastní zpracování podle „Raise your Digital Quiotient®“

Měřitelná digitální transformace

Prvky digitální strategie nikterak nevybočují z Porterova pojetí hodnotového řetězce a jeho primárních a podpůrných činností. Patří mezi ně např.

  • Digitální inovace, vč. naslouchání zákazníkům a zapojení je do vývoje a inovací, tedy digitální pokračování trendu otevřených inovací (open innovation)
  • Digitální vývoji produktů, vč. digitálního prototypování, virtuální laboratoře, digitálního testování a simulace
  • Digitální dodavatelský řetězec
  • Digitální provoz a výroba
  • Digitální prodej, marketing a služby

Studie a odborníci, vč. velkých výzkumných agentur jako je Gartner, Forrester nebo IDC, se ve svých predikcích pro roky 2016 a dále víceméně shodují na tom, že digitální transformace se bude týkat šesti klíčových oblastí. Tři z nich představují klíčové trendy  a tři reprezentují hlavní „technologické směry“.

  • Digitální transformace se stane pro manažery firem klíčovým strategickým tahem.
  • Digitální transformace si vyžádá nové dovednosti a posuny v investicích do IT.
  • Digitální transformace bude „zabalena“ do jedné vize a do jedné funkce (CDO – Chief Digital Officer, digitální ředitel).
  • Základem digitální transformace bude analýza velkých dat (Big Data).
  • Katalyzátorem expanze ve všech odvětvích ekonomiky bude Internet věcí (Internet of Things).
  • Zdrojem obratu v digitální transformaci se stane umělá inteligence (Artificial Intelligence).

Myslím, že strategicky jdeme za rámce tzv. Průmyslu 4.0, byť jeho „prvky“ jsou zde obsaženy.

Je třeba si také uvědomit, že můžeme oprávněně hovořit o transformaci (trans-formaci) a ne transakci (trans-akci). Z pohledu DIltsových neurologických úrovní budeme mít co do činění s vírou, kterou reprezentuje přesvědčení zúčastněných a také hodnoty, tedy doména, kterou se zabývá např. model Richarda Barretta. Tyto „měkké věci“ by však v dané chvíli šly za rámec záměru mého článku.

Mít ty správné technologické prostředky je zjevně důležité. Z pohledu lidského faktoru však budou důležitější dvě věci:

  1. Přístup k talentům a schopnost najmout si správné lidi ve správný čas a na správné místo (v tuto chvíli u nás pro mnohé sci-fi) se stane reálnou a velkou konkurenční výhodou.
  2. Důležitější než správné technologie bude způsob, jakým jsou/budou tato technologická aktiva v podnicích používána a využívána, ruku v ruce s úrovní „digitální angažovanosti“ zaměstnanců.

Proto do digitalizační hry a měření jejího skóre vstupují různé způsoby měření připravenosti, realizace a dalších prvků „digitální inteligence“.

 

Index digitalizace (Accenture)

Řeč ještě nebyla o dalším globálním poradenském hráči, firmě Accenture (dříve Andersen Consulting). Ten pro výzkum vytvořil „index digitalizace“. Cílem indexů (PWC již v roce 2012) a studií, které se provádí na jejich základě, je obvykle lépe pochopit které odvětví a trhy si digitalizační přístupy osvojují a těží z nich, a která odvětví zaostávají. Dalším cílem je získat přehled o konkrétních technologických faktorech, které určitým odvětvím umožňují postupovat vpřed rychleji.

Index od Accenture se skládá z deseti prvků, rozdělených do tří skupin. Pro zajímavost jej alespoň jako přehled uvádím (graficky na obrázku 2).

  • Digitální strategie
    • Trendy
    • Cíle
  • Digitální služby
    • Produkty a řešení
    • Služby
    • (Digitální) interakce (před, během a po prodeji)
    • Funkčnost prodeje
    • Funkčnost servisu
  • Digitální předpoklady/hybné síly
    • Operace a procesy
    • Zdroje a organizace
    • Workflow

Od indexu není daleko ke „kvocientu“. K emoční inteligenci, vztahové inteligenci, sociální inteligenci a dalším „inteligencím“ přiřaďme očekávanou „digitální inteligenci“ a návrh „digitálního kvocientu“ (Digital Quotient).

 

Digitální kvocient (McKinsey & Company)

DQ je z dílny McKinsey (Catlin, 2015), kteří jsou v globálních výzkumech a studiích digitalizace a digitálních strategií docela daleko. Zahrnuje čtyři oblasti a osmnáct prvků. Stejně jako u Accenture, tak i přístup McKinsey vychází z digitální strategie. Zde je přehled prvků pro orientaci (graficky na obrázku 3).

  • Strategie
    • Smělá, dlouhodobá orientace
    • Provázání s obchodně-podnikatelskou strategií
    • Zacílená kolem potřeb zákazníka
  • Kultura
    • Chuť riskovat
    • Rychlost / Agilita
    • Testování a učení
    • Interní spolupráce
    • Externí orientace
  • Organizace
    • Role a odpovědnosti
    • Talenty a lídrovství
    • Řízení a KPI
    • Investice do digitalizace
  • Schopnosti
    • Konektivita
    • Obsah
    • Zákaznická zkušenost
    • Rozhodování založené na datech
    • Automatizace
    • IT architektura

Záměrně neuvádím podrobnosti, článek je i tak dost obsáhlý.

Zpráva McKinsey Global Institute (MGI), Digital America: A Tale of the Haves and Have-Mores, byla prvním velkým pokusem měřit probíhající digitalizaci. Týkala se americké ekonomiky na sektorové úrovni. V ní je představen také MGI Industry Digitization Index, který kombinuje 27 ukazatelů, poskytujících komplexní obraz o tom, kde a jak podniky budují digitální aktiva, rozšiřují digitální využití a ve větší míře vytvářejí digitální pracovní síly.

 

Šance být agilní i šance selhat

Mnoho montoven v naší zemi to asi zajímat nemusí. Strategie „valit kusy“ jim v době konjunktury zajišťuje „přežití“. jak ovšem víme z lekcí ekonomiky, nic netrvá věčně a ekonomické cykly jsou neúprosné. V pozadí všeho se odvíjí cyklus digitální transformace. Ve strategiích není pojetí příležitostí a hrozeb plošné. Co je pro někoho příležitostí, může pro jiného znamenat hrozbu. Je zjevné, že „vybrainstormovaná“ SWOT analýza nemůže být tím zázračným nástrojem, který firmám vyřeší jejich odezvu na zmíněné výzvy.

Pro podniky představují digitální technologie potenciál nabídnout zákazníkům významné výhody a příležitosti. Mají také schopnost narušení (disrupce). To poskytuje příležitost agilním inovátorům, včetně malých podniků i začínajících podnikatelů, vyzvat novými a dosud nepředstavitelnými způsoby na souboj zavedené trhy. Jsme toho svědky u mnoha úspěšných start-upů už i u nás. Oprávněně lze spekulovat a tom, že požadavek na stabilitu a dlouhodobé plánování bude nahrazen potřebou pružnějšího a hbitějšího přístupu, a to v mnoha oblastech ekonomiky bez ohledu na velikost organizace.

Dostáváme se třeba i k otázkám využití principů design thinking a agility, k roli lídrů a firemní kultury a třeba i standardů jakými jsou IS0 9001 nebo (z mého pohledu) lobbystické IATF 16949 pro automobilové dodavatele. Tyto úvahy si nechán na jindy.

 

Pozor na selhání!

O McKinsey sem se zmínil už několikrát. Jsou to oni, kdo se také snaží odpovědět a zkoumat otázku, proč digitální strategie selhávají. Podívejme se na závěr na přehled těch hlavních doposud známých selhání (Bughin a kol, 2018).

  • Nejasná definice, co „digitální“ znamená (a jak lze digitální strategie propojit s podnikáním a obchodem).
  • Neporozumění digitální ekonomice, kde se v mnohém uplatňuje princip „vítěz bere vše“ a smetanu slíznou ti, kdož jsou mezi prvními.
  • Přehlížení ekosystémů, v něž se proměňují odvětví, díky stírání rozdílů mezi nimi.
  • Nadhodnocení obvyklých hráčů, tedy těch, které lze považovat za „digitální domorodce“, což někdy brání ostatním pustit se do světa B2B.
  • Firmy na hrozbu digitalizace opouští existující byznys a snaží se vytvořit něco nového, nevolí duální přístup, který znamená zvládnutí velké změny za krátkodobého soustředění se na stávající podnikání.

Každá z těchto pastí má svá úskalí, důvody a prvky, které je třeba zohlednit.

Závěr

Digitalizace a digitální strategie jsou tématem a výzvou, kterého se postupně a „po svém“ chápou nejen velké a zavedené firmy či mikropodnikatelé, ale čeká také na prahu firem, které se z vnějšího pohledu jeví jako „obyčejné“, „normální“, „tuctové“, a kterých je většina. Je to zákonitost, na kterou už přišel pan Gauss. Článek měl poskytnout přehled o základních aspektech a souvislostech současného stavu, za ním pravděpodobně většinově ještě zaostáváme. Přestože byl postaven na obecné rovině, věřím, že byl pro vás v něčem inspirativní. Diskutovat lze v komentářích.

nasnadě jsou například následující otázky a diskusní témata:

  • Co pro vás znamená digitalizace a digitální strategie?
  • Do jaké míry v tom „jedete“? Jste v digitální hře více na osobní úrovni nebo v organizaci/firmě?
  • Co už máte za sebou a co se otevírá před vámi?
  • jaká je výzva pro podnikatele a malé a střední podniky, pokud jde o digitální strategie?
  • Proč se věcmi, o nichž jsem psal zabývat/nezabývat?

Pište do komentářů, sdílejte své pohledy na věc . Určitě nebudou shodné a jednotné.

 

Použitá literatura: (Bibliografii všech knih z článků na blogu LF najdete ZDE!)

  • BUGHIN, Jasques a kol. Why digital strategies fail. McKinsey Quarterly, 2018, 54 (1), 61-75.
  • CATLIN, Tanguy. Raising your Digital Quotient. McKinsey Quarterly, 2015, 51 (3), 31-43.
  • GUPTA, Sunil. Driving Digital Strategy: A Guide to Reimagining Your Business. Boston: Harvard Business Review Press, 2018. 288 s. ISBN 978-1-633-69268-8.
  • CHRISTENSEN, Clayton, M. a kol. The Innovator’s DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators. Boston: Harvard Business School Press, 2011. 304 s. ISBN 978-1-4221-3481-8.
  • McDONALD, Mark. Digital Strategy Does Not Equal IT Strategy. In: Harvard Business Review [online]. November 19, 2012 [cit. 2018-09-28]. Dostupné z: https://hbr.org/2012/11/digital-strategy-does-not-equa
  • TEECE, David, PISANO, Gary, SHUEN, Amy. Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal. 1997, 18 (7), 509–533.

 

Chcete ještě i prezentaci?

Stáhněte si ZDARMA krátkou prezentaci k tomuto příspěvku – na SlideShare.

Kontaktuje mě

14 + 5 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Digitální revoluce je daleko významnější než vynález psaní nebo dokonce tisku.“

(Douglas Engelbart)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma strategií zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Vyplnit můžete také anketu ZDE.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.