Vize a strategie jsou témata, které v článcích často zmiňuji. O Rámci pro klasifikaci procesů z projektové dílny APQC (American Productivity and Quality Center) jsem psal například v článku zde.
Dnes bych vám rád procesní model a Rámec pro klasifikaci procesů představil v ukázce členění první, výchozí a důležité oblasti – formování vize a tvorby strategie (procesní kategorie 1.0).
Původní příspěvek byl určen pro lektorský blog a (mé) studenty MBA. Nemám tam ovšem formátování blogu pod kontrolou a místo číselného třídění, které v modelu hraje důležitou roli, se v článku a členění procesů objevily pouze odrážky.
Tady je „desetinné členění“ jak má být.
Koncem prázdnin se těšte na vydání procesního rámce APQC (neoficiálně) v češtině, formou e-booku. (Aktualizace 30.8.2019 – už je tady!
Článek se poprvé objevil na mém „školním blogu“ pro podporu studentů MBA, ale nepovedlo se formátování. Vypracování vize a strategie je proces jako každý jiný. Nebo ne? Každopádně pro APQC (i pro mě) je východiskem organizačních a podnikových procesů a činností. A v mnohém také pro osobní život. Od dětských krůčků Rámce pro klasifikaci procesů v APQC na sklonku minulého tisíciletí sleduji jako fanoušek i profesionál jeho vývoj. Vždy jsem měl chuť sdílet tento otevřený standard pro procesy v češtině pro ty, kteří se s angličtinou příliš nekamarádí. Tuto chuť jsem se konečně rozhodl přetavit v čin.
APQC – Rámec pro klasifikaci procesů
Rámec APQC pro klasifikaci procesů (PCF – Process Classification Framework) je seriózní a užitečný, v mnohém „návod“, zdaleka nejen pro „americké reálie“.
Rámec je postaven na procesním modelu, který znázorňuje obrázek 1. Obsahuje celkem 13 (procesních) kategorií, představujících nejvyšší úroveň podle níž lze členit procesy v organizaci.
- Vypracování vize a strategie – (kategorie je popsána v článku zde)
- Vývíjení a řízení produktů a služeb
- Uvádění na trh a prodej produktů a služeb
- Dodávání fyzických produktů
- Poskytování služeb
- Řízení služeb pro zákazníky
- Rozvíjení a řízení lidského kapitálu
- Řízení informačních technologií
- Řízení finančních zdrojů
- Získávání, budování a řízení aktiv
- Řízení podnikových rizik, shody, nápravných opatření a odolnosti
- Řízení vnějších vztahů
- Rozvoj a řízení podnikatelských způsobilostí
Každá procesní kategorie a hierarchie uvnitř této kategorie je odlišena a určena „desetinným tříděním“. Jde celkem o 5 úrovní, přičemž činnosti a úkoly nemusí být samotným procesním rámcem APQC „předepsány“
- Úroveň 1 – Kategorie procesů (např. 1.0)
- Úroveň 2 – Procesní skupina (např. 1.1)
- Úroveň 3 – Proces (např. 1.1.2)
- Úroveň 4 – Aktivita/činnost (např. 1.1.2.1)
- Úroveň 5 – Úkol (např. 1.1.2.1.1)
- Úroveň 4 – Aktivita/činnost (např. 1.1.2.1)
- Úroveň 3 – Proces (např. 1.1.2)
- Úroveň 2 – Procesní skupina (např. 1.1)
Proč vymýšlet vymyšlené, navíc je-li to smysluplné. Nechte se inspirovat modelem a procesními kategoriemi i procesy.
Jako příklad uvádím rozepsanou hierarchii úplně první kategorie procesů z rámce APQC. Tou je (ne nadarmo) „Vypracování vize a strategie“ (procesní kategorie 1.0). Posloupnost v hierarchii definuje konkrétní činnosti – přiřaditelné, proveditelné, s možností je delegovat. Rozpad (dekompozice) na úkoly je „jedinou starostí“, kterou potřebujete zvládnout.
Postup utvoření vize a strategie je na světě. Zbývá se jí řídit a naplnit obsahovou stránku. Důvodů je celá řada. (Samozřejmě, že to tak jednoduché a mechanické není.)
Tady je kompletní rozpis podle PCF verze 7.2.0, pro procesní kategorii 1.0 – Vypracování vize a strategie.
1.1 Definování podnikatelského konceptu a dlouhodobé vize
1.1 Definování podnikatelského konceptu a dlouhodobé vize (= procesní skupina)
1.1.1 Posouzení vnějšího prostředí (= proces)
1.1.1.1 – Identifikovat konkurenci (= činnosti v rámci procesu)
1.1.1.2 – Analyzovat a zhodnotit konkurenci
1.1.1.3 – Identifikovat ekonomické trendy
1.1.1.4 – Identifikovat politické a regulační otázky a problémy
1.1.1.5 – Zhodnotit nové technologické inovace
1.1.1.6 – Analyzovat demografii
1.1.1.7 – Identifikovat společenské a kulturní změny
1.1.1.8 – Identifikovat ekologické záležitosti
1.1.1.9 – Identifikovat záležitosti duševního vlastnictví
1.1.1.10 – Zhodnotit možnosti akvizice duševního vlastnictví
1.1.2 Průzkum trhu a určení požadavků a přání zákazníků
1.1.2.1 – Provést kvalitativní/kvantitativní výzkum a posouzení
1.1.2.2 – Podchytit potřeby a přání zákazníků
1.1.2.3 – Posoudit zákaznické potřeby a přání
1.1.3 Posouzení vnitřního prostředí
1.1.3.1 – Analyzovat charakteristiky organizace
1.1.3.2 – Analyzovat interní operace
1.1.3.3 – Vytvořit základnu současných procesů
1.1.3.4 – Analyzovat systémy a technologii
1.1.3.5 – Analyzovat finanční zdraví
1.1.3.6 – Identifikovat klíčové způsobilosti
1.1.4 Stanovení strategické vize
1.1.4.1 – Definovat strategickou vizi
1.1.4.2 – Vyladit zainteresované strany kolem strategické vize
1.1.4.3 – Komunikovat strategickou vizi zainteresovaným stranám
1.1.5 Řízení příležitostí pro restrukturalizaci organizace
1.1.5.1 – Identifikovat příležitosti pro restrukturalizaci
1.1.5.2 – Provést due-diligence
1.1.5.3 – Analyzovat možnosti pro dohodu (deal – akvizice, fůze…)
Proces je tok práce nebo činností. V procesech se transformují vstupy a zdroje na výstupy, které zhodnocuje zákazník procesu. Každá organizace (podnik, firma…) je v podstatě organizovaná soustava procesů a činností, které na sebe vzájemně navazují, jsou ve vzájemné interakci, probíhají napříč organizačními jednotkami a reagují na různé podněty z vnitřního i vnějšího prostředí. Procesy existují bez ohledu na to, jak dobře jsou řízeny. Procesy existují uvnitř každé organizace i mezi nimi. Vždy dochází k nějakému toku práce a činností od jednoho člověka k druhému. Všichni jsme neustále účastníky nejrůznějších procesů, ať vědomě či nikoliv. Chce-li jakákoliv organizace dosáhnout svých cílů, musí své procesy řídit, aby byly vykonávány pokud možno účinně a účelně. To vede ke snaze procesy nejen řídit, ale také optimalizovat a zlepšovat.
Obr. 1 – Rámec APQC pro klasifikaci procesů je otevřený a inspirativní model pro práci s procesy.
Zdroj: vlastní zpracování podle American Productivity and Quality Center
1.2 Zpracování podnikatelské strategie
1.2 Zpracování podnikatelské strategie (= procesní skupina)
1.2.1 Zpracování celkového poslání (= proces)
1.2.1.1 – Definovat současné podnikání (= činnosti v rámci procesu)
1.2.1.2 – Formulovat poslání
1.2.1.3 – Komunikovat poslání
1.2.2. Definování a zhodnocení strategických možností k dosažení cílů
1.2.2.1 – Definovat strategické možnosti
1.2.2.2 – Posoudit a analyzovat dopad každé možnosti
1.2.2.3 – Vytvořit B2B strategii
1.2.2.4 – Vytvořit B2C strategii
1.2.2.5 – Vytvořit strategii partnerství/aliance
1.2.2.6 – Vytvořit strategii pro fúzi/odštěpení/akvizici/exit
1.2.2.7 – Vytvořit inovační strategii
1.2.2.8 – Vytvořit strategii udržitelnosti
1.2.2.9 – Vytvořit globální podpůrnou strategii
1.2.2.10 – Vytvořit strategii sdílených služeb
1.2.2.11 – Vytvořit strategii pro „lean“ nebo neustálé zlepšování
1.2.2.12 – Vytvořit inovační strategii a rámec
1.2.3 Výběr dlouhodobé podnikatelské strategie
(Zde PCF nedefinuje žádné aktivity.)
1.2.4 Koordinace a sladění funkčních a procesních strategií
(Zde PCF nedefinuje žádné aktivity.)
1.2.5 Vytvoření organizačního návrhu (organizační struktury)
1.2.5.1 – Posoudit hloubku a šířku organizační struktury
1.2.5.2 – Zmapovat specifické role a provést analýzu přidané hodnoty
1.2.5.3 – Vytvořit diagramy činností pro jednotlivé role pro posouzení toho, co nevykonávat
1.2.5.4 – Provést workshopy k organizačnímu redesignu
1.2.5.5 – Navrhnout vztahy mezi organizačními jednotkami
1.2.5.6 – Provést analýzu rolí a navrhnout diagramy aktivit pro klíčové procesy
1.2.5.7 – Posoudit organizační dopady proveditelných alternativ
1.2.5.8 – Přejít na novou organizaci
1.2.6 Vytvoření a stanovení organizačních cílů
1.2.6.1 – Identifikovat organizační cíle
1.2.6.2 – Ustanovit základní měřítka
1.2.6.3 – Monitorovat výkonnost ve vztahu k cílům
1.2.7 Formulace strategií podnikatelských jednotek (SBU)
1.2.7.1 – Analyzovat strategie podnikatelských jednotek
1.2.7.2 – Identifikovat klíčovou způsobilost pro každou podnikatelskou jednotku
1.2.7.3 – Doladit strategie podnikatelských jednotek pro podporu firemní strategie
1.2.8 Vypracování strategie zákaznické zkušenosti
1.2.8.1 – Posoudit zákaznickou zkušenost
1.2.8.2 – Navrhnout zkušenost zákazníka
1.2.8.3 – Navrhnout podpůrnou strukturu pro zákaznickou zkušenost
1.2.8.4 – Vytvořit cestovní mapu pro zkušenost zákazníka k rozvinutí a implementaci definovaných schopností
1.2.9 Komunikace strategií dovnitř i navenek
(Zde PCF nedefinuje žádné aktivity.)
1.3 Provádění a měření strategických iniciativ
1.3 Provádění a měření strategických iniciativ (= procesní skupina)
1.3.1 Rozpracování strategických iniciativ (= proces)
1.3.1.1 – Identifikovat strategické priority (= činnosti v rámci procesu)
1.3.1.2 – Rozpracovat strategické iniciativy založené na obchodní/zákaznické hodnotě
1.3.1.3 – Přezkoumat se zainteresovanými stranami
1.3.2 Hodnocení strategických iniciativ
1.4.2.1 – Určit obchodní hodnotu pro každou strategickou prioritu
1.4.2.2 – Určit zákaznickou hodnotu pro každou strategickou prioritu
1.3.3 Výběr strategických iniciativ
1.3.3.1 – Stanovit priority strategických iniciativ
1.3.3.2 – Komunikovat strategické iniciativy podnikatelským jednotkám a zainteresovaným stranám
1.3.4 Ustanovení měřítek nejvyšší úrovně
1.3.4.1 – Identifikovat hybné síly tvorby obchodní hodnoty
1.3.4.2 – Ustanovit základnu hybných sil obchodní hodnoty
1.4.4.3 – Monitorovat výkonnost ve vztahu k základně
1.3.5 Provádění strategických iniciativ
(Zde PCF nedefinuje žádné aktivity.)
Obr. 2 – (Digitální) hodnotový řetězec rovněž naznačuje některé „procesní kategorie“.
Zdroj: adaptováno podle prací Michaela Portera
1.4 Vytvoření a udržování podnikatelských modelů
1.4 Vytvoření a udržování podnikatelských modelů (= procesní skupina)
1.4.1 Vytvoření podnikatelských modelů
1.4.1.1 – Shromáždit informace o podnikatelských modelech
1.4.1.2 – Zajistit vhodné posouzení
1.4.1.3 – Identifikovat body integrace s existujícími modely
1.4.1.4 – Osvojit si podnikatelský model
1.4.2 Udržování podnikatelských modelů
1.4.2.1 – Ustavit parametry údržby podnikatelského modelu
1.4.2.2 – Akceptovat zpětnou vazbu parametrů podnikatelského modelu
1.4.2.3 – Stanovit priority a řídit vstupující zpětnou vazbu
1.4.2.4 – Aktualizovat existující modely
1.4.3 Utvoření struktury řízení a dohledu nad podnikatelskými modely
(Zde PCF nedefinuje žádné aktivity.)
Rámec pro klasifikace procesů česky
Získejte Rámec APQC pro klasifikaci procesů v češtině!
PROCESY SYSTEMATICKY A EFEKTIVNĚ
Born in 1992
APQC vytváří, aktualizuje a upravuje Rámec pro klasifikaci procesů postupně od roku 1992. Ve své nejjednodušší podobě je „Rámec“ seznamem, který organizace používají k definování pracovních procesů komplexně a bez zbytečnosti.
Organizace využívají procesní rámec např.:
- K definování procesů v organizaci.
- Ke standardizaci definic a pojmů spojených s procesy.
- K internímu benchmarkingu, stejně jako k benchmarkingu s dalšími organizacemi.
- K diskusím o výkonnosti organizace/podniku s použitím jednotné terminologie, napříč organizačními jednotkami a útvary.
- K uspořádání znalostí a jejich obsahu v organizacích.
Z mé konzultační zkušenosti mohu říct, že výborným způsobem doplňuje a funguje s koncepty jako Balanced Scorecard, EFQM Excellence Model, hodnotový řetězec (obr. 2) apod. Vhodným způsobem jej lze využít i při práci s podnikatelskými (byznys) modely typu „plátna“ (Business Model Canvas). Týká se to jak utváření vize a strategie, tak i dalších procesů zmíněných v modelu APQC.
Protože ne vždy a všude se setkávám s lidmi (v manažerských pozicích), kteří zvládají angličtinu, připravil jsem v návaznosti na tento článek brožuru formou e-booku, která popisuje kompletní model a Rámec pro klasifikaci procesů APQC. Anglickou verzi univerzálního rámce pro procesy si můžete stáhnout zde, česká verze bude k dispozici 31.8.2019. Stáhnete-li si do té doby anglickou verzi z této stránky, českou verzi vám pošlu, ihned po jejím zveřejnění.
Na závěr několik otázek do diskuse v komentářích pod článkem nebo na Facebooku.
- Jaký je váš názor na důležitost a užitečnost procesů a porozumění procesům v osobním a/nebo organizačním životě?
- Jaký rámec pro členění procesů používáte?
- V čem podle vás spočívá největší úskalí procesního přístupu?
- Jaký proces pro utváření strategie používáte?
- Který z procesů v článku vás inspiroval k zavedení?
Kontaktuje mě
Slova moudrých
„Dobří lídři vytvářejí vizi, vyjadřují vizi, jsou vášnivými vlastníky vize a neúnavně usilují o to, aby byla vize naplněna.“
(Jack Welch)
Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!
Pokud Vás téma modely a nástroje zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.
Vyplňte prosím také anketu ZDE.
Děkuji. LF
Libor Friedel
Konzultant, kouč a lektor, s praxí od roku 1996
Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací jako LÍDRŮ. Dávám do toho SRDCE.
VHLED ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ SKÓRE ☛ EXCELENCE
Libor Friedel, thanks! And thanks for sharing your great posts every week!
Thank you. Unfortunately all texts are in Czech language so far.