autor: | 4.9.2015 | Knihovna, Strategie

Občas podlehnu pocitu, že když vyslovím myšlenku, mohu porušit něčí autorská práva (proto citát G. B. Shawa na konci článku)

Když jsem si vybral knihu mladého, pracovitého, dynamického guru online a informačních marketérů, Brendona Burcharda (osobní značka BB), nastala zmíněná situace. Bez písemného svolení vydavatele nelze kromě krátkých citátů v článcích a recenzích použít nic. Autoři motivační literatury a další inspirátoři si ovšem libují ve slovech vděčnost, velikostpřítomný okamžik, akce, radost, láska apod. Není na tom nic špatného, ba naopak. Odvrácenou stranou mince „slovních hříček“ je, že tato povzbuzující slůvka jsou v textech o motivaci a osobním rozvoji frekventovaná, a tedy náchylná na to se „zprofanovat“, znít příliš obyčejně nebo málo důvěryhodně.

S velkou nadsázkou lze říci, že u publikování jde o to, vytvořit nějakou vhodnou kombinaci a syntézu zmíněných slov a máte hned nových „5 pravidel pro …“. (Sám se opírám o akronym SRDCE, takže v tom „jedu“ taky). U Burchardovy knihy tomu tak je rovněž – jedním z mnoha možných způsobů zkombinoval existující „žhavá témata“, emocionálně citlivá pro člověka a jeho naděje.

Po Holstee – manifestu života, je tady další „manifest“ – motivace (abyste si mohli poskládat „manifest motivace k životu“).

To je 9 prohlášení manifestu

Kniha Motivation Manifesto přišla na trh po dřívější Brendonově knize The Charge aneb „jak aktivovat 10 hybných sil, které nám umožní cítit, že žijeme“ (ve slovenštině jako Životný náboj vydal Easton v roce 2013). V motivačním manifestu nabízí autor pro změnu 9 prohlášení, jak získat zpět svou osobní moc a sílu. Víra a zkušenosti Burcharda dovedly k přesvědčení, že jsme je na cestě našimi životy někde poztráceli. Asi to není náhoda.

Mám-li oněch 9 prohlášení nějak parafrázovat (abych náhodou neporušil autorská práva), jde o následující:

  1. Žít přítomností a s vědomím vlastní moci, kterou máme sami nad sebou.
  2. Přezkoumat, jak žijeme a čím se zabýváme v našich dnech, překopat naší denní „agendu“.
  3. Zvítězit nad našimi obavami a odkládáním. Pro Burcharda jsou to „démoni“, kteří nás brzdí v tom, abychom život prožívali naplno.
  4. Postupovat bez zábran, jednat, být disciplinovaný, využít momentu naléhavosti (čas Kairos – ten správný okamžik).
  5. Žít s radostí a vděčností. (Až mé SRDCE radostí plesá)
  6. Nenechat narušit svou celistvost, integritu. (Celistvost je také součástí SRDCE) – Vzpomínáte na pasáž o tom, co je to „signál“ a co je to „šum“ v Achorově knize Before Happiness? Šum nám naši Celistvost narušuje.
  7. Lásky není nikdy dost, proto je dobré ji stále násobit, zesilovat, zvětšovat… a zkrátka nenechat zvítězit bolest.
  8. Každý z nás má potenciál vlastní velikosti (greatness), která by nás měla inspirovat. ????
  9. Zpomalit – žijeme rychle, v budoucnosti nebo minulosti, málo prožíváme přítomný okamžik (a tak se vracíme k bodu 1).

Proč tomu tak je a jak se s tím „popasovat“, to popisuje autor na 256 stranách. Nakonec, deklaraci 9 bodů si můžete přečíst sami, pokud nahlédnete pod „Look inside“ na Amazonu.

BB rozebírá fenomén svobody (freedom), strachu (fear) a motivace. Docela aktuální téma, s mnoha úhly pohledu. V knize je jich samozřejmě jen několik. Vše v první části knihy, na cca. 70 stranách. Dále se autor věnuje detailně jednotlivým deklaracím. Bibliografii a prameny, odkud autor čerpal v knize nenajdete. To Brendon ve svých knihách nedělá. Kromě citátů pak těžko ověříte, co pochází z jeho hlavy a co někde vyčetl. Je to obchodník, není to vědec/akademik.

S 9 body se dá jen těžko nesouhlasit. Nelze ani najít něco nového, co už by někdo v osobním rozvoji nedoporučil, nepropagoval, neprosazoval (ve svém citátu máte pravdu pane G. B. Shaw).

Více si můžete (anglicky) přečíst o potřebách a motivaci v teoriích A. Maslowa, F. Herzberga nebo o sebe-determinační teorii, které se věnuje Daniel Pink ve své knize Pohon (Drive).

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – Obal knihy s manifestem motivace BB.

Zdroj: Amazon

To je Amerika (on-line)

Snad je to typická „Amerika“. Všichni budou nadšení, budou říkat, že kniha je „life changing“. A pak, NIC… Zůstane nadváha, zůstanou dluhy, zůstane chuť koupit si další svépomocnou motivační knihu, protože přijde další bestseller, který bude „life changing“. Nedá mi nevzpomenout na název knihy Ivo Tomana Motivace zvenčí je jako smrad – za pár hodin se vyvětrá. Umění výstižné a lákavé zkratky pro české prostředí zná Ivo Toman dokonale.

Brendon Burchard (neznám rok narození) začal kariéru knihou Life´s Golden Ticket (2008) na základě vlastní životní zkušenosti po automobilové nehodě, kterou prožil v 19 letech. Začal zážitkem, jež mění paradigmata u lidí nejen v USA (kteří o tom hned napíší No. 1 bestseller). Zjistil jsem, že tuto knihu, s názvem Zlatá vstupenka, vydalo nakladatelství Synergie v dubnu 2015.

Brendon je fenomén. Ukázal, že každý máme svůj příběh, že každý můžeme být (a jsme) v něčem „expertem“ a můžeme poskytnout přidanou hodnotu druhým – sdílením svých příběhů a zkušeností. Můžeme být miliónoví poslové (název knihy BB „The Millionaire Messenger“ z roku 2011), kteří dají vzniknout svým „miliónovým impériím“. Proto BB založil Experts Academy a Experts Industry Assoiation. To, že do toho šel a našel způsob prosazení se s (před několika lety novým) fenoménem online marketingu a infopodnikání, je obdivuhodné. Barevné papírky, co překrývají na tabuli předepsaný text, vytečkovaný text v materiálech, který si musíte sami doplnit… Asi to znáte. Přesný, fungující instantní postup a návod.

Od něj se učil David Kirš, který se nebál přídomku „miliónový“ (nevím jestli v korunách nebo dolarech) a použil jej v našich luzích a hájích. Stejně tak se zvedl ze země výzvu v podobě bombastického slova „impérium“ a hlavně – dokázal využít e-mail jako marketingový nástroj, v době rostoucí nevraživosti vůči spamu. Po Americe i v Česku byl představen „nový svět infopodnikatelů“ a „strategických podnikatelů“. Pro někoho obdoba her typu „letadlo“, pro jiné manifestace odvahy, sebevědomí, pracovitosti, zápalu pro věc, využití technologie a mezery na trhu. Držím těm mladým odvážným (někdy i naivním) palce.

Tlak byznysu a úspěchu, spojený s tvůrčími silami (BB je výkonný – je také zakladatelem High Performance Acadamy), rostoucí podporou a slávou, vede Brendona k dalším a dalším projevům, videím, knihám, programům.

Ostatně, „stařičký“ konzultační a analytický nástroj nazvaný BCG matice hovoří o vztahu marketingovéhu úsilí (k získání relativního podílu na trhu), ve vazbě na cash-flow. Fígl? Z tzv. „otazníku“, kdy na rostoucím trhu máte produkt, ale nemáte ještě dostatečný tržní podíl, musíte vydobýt marketingovým úsilím „hvězdu“, která podíl na trhu získá. Při pozdějším zastavení růstu trhu máte zaručeno, že se z „hvězdy“ stane „dojná kráva“. Dojením získáte tok hotovosti. BB má výborné portfolio. Ale k „dojení“ vede dlouhá cesta, což si mnoho „miliónových imperialistů“ u nás neuvědomilo.

Brendonova víra a výkonnost je neutuchající, koneckonců jako u všech (v dobrém slova smyslu) svépomocných milionářů. Jako typický novodobý motivační řečník využívá technologie internetové éry. Proč tedy tuto „moc“ nevyužít k dalšímu pošťouchnutí mas lidí vstříc motivaci. To se touto knihou stalo. Pečlivě zoptimalizované SEO, osobní značka a přítomnost na Internetu a využití sociálních sítí a dalších vychytávek všemu dodává marketingový lesk. Vše atributy, které bylo pochopitělně těžké najít za života veteránů, jakými byli mí učitelé Jim Rohn či Stephen Covey.

Z mého pohledu mi nesedí, že hned zpočátku, při zdůvodňování svých prohlášení, jako kdyby Burchard dementoval vlastní dřívější přesvědčení. V podstatě říká „nic z toho (život v přítomnosti, lásku, vlastní velikost…) už nemáme, ztratili jsme to“ – tak se o tyto výdobytky a hodnoty musíme znovu všichni vehementně přihlásit. Výsledkem je, že předkládá manifest v patetickém, až evangelickém a kazatelském tónu. Možná je to marketingový záměr. BB si potrpí na to, aby byl „guru“. Amerika to chce.

To je svépomoc

Motivace a povzbuzování jsou potřeba stále. „Vyvětrají se jako smrad“. Co je dobré si uvědomit – v angličtině má tato literatura přídomek „self-help“, svépomocná. „Svépomoc“ v USA reprezentuje odvětví s obratem cca. 11 miliard USD (2013). Knihy, audio a video programy, semináře, motivační řečníci… A stále mnoho lidí s nadváhou, zadlužení…

Člověk si musí pomoci sám (pokud chce), kniha za něj motivaci, ani nic dalšího nevyřeší. Naše osobní moc a svoboda mají takové limity, které jim nastavíme my sami. Proto má lehká skepse vůči změně života (= tomu, co je „life changing“). Životní změnu nedokáže kniha, ale člověk. Třeba knihou inspirovaný.

Knihu Brendona Burcharda vydalo nakladatelství Hay House. Podobné tituly jsou pro nakladatelství paní Luise Hay „mainstreamové“. Do vyprodání „zásob“ knihu u Brendona získáte zdarma (= za jméno a e-mail) na oficiální stránce zde. (Marketingový trik, ať spěcháte, protože kniha brzy nebude, to tam visí už dva roky – pozn. 11/2017 LF.)

V mém čtecím seznamu jsou podobné knihy. Možná se dočkají českého překladu, možná ne. Je na každém, co si z nich odnese. BB je pro mě symbolem odvahy, akce, zdravé drzosti, pečlivých marketingových tahů a kalkulací a (samozřejmě) naplněním posvátného amerického snu a víry v tento sen. V případě motivačního manifestu však chce být příliš božským spasitelem a legendou.

Tolik zkratkovité a možná pro někoho zjednodušené, „nekorektní“ hodnocení.

Obr. 2 – Článek na obrázku najdete zde.

Zdroj: New York Magazine

Osobní poznámka

Mé zkušenosti s fenoménem online marketingu jsou mizivé. Chápu, že zajišťuje obrovský dopad, pokud to někdo „dělá“ dobře. Blog na webu 2.0 je pro mě strategie učení a experimentování. Jedna z mnoha. Stejně tak práce se sociálními sítěmi. Skupina Život bez stěžování má na Facebooku 9 lidí. ???? Nulové marketingové úsilí, žádný „prodejní nástroj“, nulový dopad (nulový organický růst). Asi to není tím, že v dnešní stěžující si společnosti je toto téma poněkud „out“. Věci samy o sobě nejdou, byť jste jakkoliv motivováni. Něco „zasadit“ bez motivace k tomu, aby jste o semínko pečovali a čekat bohatou úrodu přirozeně nelze. S motivací musí vždy jít ruku v ruce také účinná strategie – v profesním i osobním životě. Při četbě knih BB jsem poodhalil jedno své přesvědčení – „mé myšlenky nejsou originální a proto se bojím publikovat.“ Brendon Burchard to takhle nastavené ve svých přesvědčeních nemá. Z toho bych se měl poučit a své přesvědčení změnit.

A vy?

Literatura:

  • BURCHARD, B. The Motivation Manifesto: 9 Declarations to Claim Your Personal Power. 1. ed. New York: Hay House, 2014. 256 s. ISBN 978-1-4019-4807-8.
  • PINK, D. Pohon. Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje! 1. vyd. Praha: Anag, 2011.187 s. ISBN 978-80-7263-671-6.

Kontaktuje mě

13 + 4 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Bez toho, aniž bychom učinili skutečný pokus, bez soudu a sporunemůže být opravdové poznánížádný pokrokžádný skvělý úspěch a nikdo se nemůže stát legendou.“

(Brendon Burchard)
Share This