Rubrika blogu
Kvalita a excelence
Dosáhnout dokonalosti je marné úsilí, směřovat k excelenci nikoliv. Excelence není workoholismus, ani perfekcionismus. Je to naplňování a využívání našeho potenciálu, Darů a talentů na Cestě životem.
Excelence vychází z osobní kvality jako základu veškeré další kvality. Pro mnohé organizace a jejich zákazníky je důležitá „systémová“ kvalita, budovaná např. podle požadavků standardů ISO 9001:2015 a IATF 16949:2016. Profesně se s těmito tématy neustále setkávám, proto rád sdílím užitečné pohledy a zkušenosti. Jsou součástí Cesty jednotlivce i Cesty organizace.
Model EFQM v 5 perspektivách
Než jsem dopsal pohledy na nový model EFQM (2020), nastoupil na nás koronavirus. Proto jsem aktuálně přidal, jak model EFQM inspiruje ke změně a situaci po COVID-19. Nový článek po delší době.
Rámec 7S
Rámec 7S je inspirací, jak v organizaci, rodině i osobním životě podnítit důležité synergie, vyrůstající ze sdílení hodnot a dopadající do úspěchu strategie. Propojte vzájemně 7 „S-faktorů“ a nejděte vzájemné užitečné synergie pro váš úspěch.
8 zásad (cesty) osobní excelence
Osobní excelence je v článku popsána skrze 8 zásad inspirovaných koncepty excelence EFQM, spolu s 27 tipy a/nebo otázkami, jak osobní excelenci pomáhat rozvinout. Najdete zde řadu dalších odkazů, včetně Kola života.
Osobní kvalita – Berte si kvalitu osobně
Osobní kvalita utváří sebedůvěru. Sebedůvěra podporuje kvalitu. Nejen proto je osobní kvalita základem veškeré kvality. Je i východiskem cesty k excelenci. Myšlenka osobní kvality jako základu veškeré další kvality se zdá být samozřejmá. V praxi tomu tak nebylo a stále ještě nebývá. Rád bych připomněl některé zásady, které stály za konceptem osobní kvality.
Kvarteto Kvalita 4.0 pro Průmysl 4.0
Kvalita pro Průmysl 4.0 byla ústředním tématem workshopu Firma 4.0, konaného 16.5.2018 ve Zlíně. Článek na blogu doplňuje můj příspěvek „Kvadratura kvality“ o další podrobnosti, týkající se důležitých čtyř prvků (kvarteta) a jejich vztahů – kvalita, lídrovství, technologie a firemní kultura.
Lídrovství v kvalitě (2. část)
Kvalita lídra je mnohovrstevná. Druhá část článku o lídrovství a kvalitě rozebírá v kostce faktory, týkající se vůdcovského „dědictví“ i naše interní nastavení mysli a přesvědčení. Vše v naději, že vznikne základní rámec důležitý mj. pro lídry v organizacích, implementujících systémy řízení kvality podle standardů ISO.
Kvalita v lídrovství a lídrovství v kvalitě (1. část)
Lídrovství (leadership) je pramenem, který sytí strategii, ať jde o organizaci nebo jednotlivce. Míra organizačního vůdcovství ovlivňuje organizační strategie a přístupy. Projevuje se to ve fenoménu a hodnotě, zvané „kvalita“. Jak ukazuje článek, je třeba vnímat různorodé situace, ne volit paušální přístup.
40 let APQC
APQC (American Productivity and Quality Center) si dnes připomíná 40. výročí od svého založení. Mezi našimi manažery není tato organizace moc známá, přesto si myslím, že si zaslouží pozornost. Např. pro projekt vytváření Rámce pro klasifikaci procesů, studie v oblasti bechmarkingu, zázemí pro management znalostí atd.
Kvalita strategie a strategie kvality (2. část)
Revize systému managementu kvality ISO 9001:2015 přinesla firmám šanci posílit strategické myšlení a řízení. Zdůrazňuje např. nutnost porozumět kontextu organizace, potřebám zainteresovaných stran a přesněji stanovit cíle. Tato 2. část článku poukazuje na některé styčné body k propojení strategie a systému kvality.
Kvalita strategie a strategie kvality (1. část)
Další důležité požadavky na prvky strategického řízení ještě více pronikly do norem systémů kvality ISO 9001:2015 a IATF 16949:2016. Implementace nových požadavků musí být ukončena do 14.9.2018. Článek diskutuje hlavní souvislosti a rozdíl mezi kvalitou strategie a strategií kvality. Kudy se ubíráte vy?
Mé ČLÁNKY v časopisu Perspektivy kvality
S Českou společností pro jakost (ČSJ) spolupracuji dlouhou dobu. Kromě manažerských kurzů, v nichž působím jako lektor, napíšu občas článek do časopisu Perspektivy kvality. Archiv článků (s výjimkou posledního ročníku) najdete zde.
Přehled publikovaných článků:
- FRIEDEL, Libor. Vyváženost v kvalitě: Balanced Scorecard a „Balanced Quality“. Perspektivy kvality, 2019 (14)2, 4-7.
- FRIEDEL, Libor. Digitální strategie – jak se (u)bránit hrozbě disruptivních změn. Perspektivy kvality, 2019 (14)1, 10-12.
- FRIEDEL, Libor. Interesují vás zainteresované strany? (Měly by…). Perspektivy kvality, 2018 (13)4, 4-7.
- FRIEDEL, Libor. Osobní kvalita – východisko a základ veškeré další kvality. Perspektivy kvality, 2018 (13)4, 20-22.
- FRIEDEL, Libor. Čtyři perspektivy procesního přístupu. Perspektivy kvality, 2018 (13)3, 4-9.
- FRIEDEL, Libor. Kvalita jako antický western aneb trocha analogie (snad) nikoho nezabije. Perspektivy kvality, 2018 (13)2, 12-14.
- FRIEDEL, Libor. Kvalita s kloboukem na hlavě. Perspektivy kvality, 2018 (13)1, 4-8.
- FRIEDEL, Libor. Kvalita leadershipu a leadership v kvalitě. Perspektivy kvality, 2017 (12)4, 11-15.
Mé RECENZE knih v časopisu Perspektivy kvality
Čas od času píši do Perspektiv kvality „recenze“ o knihách, vydaných nakladatelstvím Management Press. Archiv článků (s výjimkou posledního ročníku) najdete zde.
Dosavadní přehled:
- FRIEDEL, Libor. Management kvality pro 21. století. Recenze knihy. Perspektivy kvality, 2019 (14)2, 48-50.
- FRIEDEL, Libor. Chcete „digi“? Recenze knihy Digitalizace ekonomiky a společnosti. Výhody, rizika, příležitosti. Perspektivy kvality, 2019 (14)1, 46-48.
- FRIEDEL, Libor. Strategie v hlavní roli. Recenze knihy O strategii. 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review. Perspektivy kvality, 2018 (13)4, 46-48.
- FRIEDEL, Libor. Modrá je dobrá (ale je i udržitelná?). Recenze knihy Nová strategie modrého oceánu. Perspektivy kvality, 2018 (13)3, 46-49.
- FRIEDEL, Libor. Riziko má mnoho podob (není to jen FMEA). Recenze knihy Umění riskovat. Perspektivy kvality, 2018 (13)2, 46-47.
- FRIEDEL, Libor. Ego a ambice, úspěch a nezdar (v kvalitě). Recenze knihy Ego je váš nepřítel. Perspektivy kvality, 2018 (13)1, 46-47.
- FRIEDEL, Libor. Leadership tak trochu akademicky. Recenze knihy Nové trendy v leadershipu. Perspektivy kvality, 2017 (12)3, 52-54.
- FRIEDEL, Libor. „Být, jaký jsem nebo být, jaký chci být?“ – to je otázka! Recenze knihy Buďte tím, kým chcete být. Perspektivy kvality, 2017 (12)2,52-53.
- FRIEDEL, Libor. Nelekejte se teorie a zkuste experimentovat. Recenze knihy 89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi. Perspektivy kvality, 2016, (11)3, 44-46.
- FRIEDEL, Libor. Mimořádná produktivita – kolik možností máte k jejímu dosažení? Recenze knihy Pět možností. Cesta k mimořádné produktivitě. Perspektivy kvality, 2016, (11)1, 47-48.
- FRIEDEL, Libor. Recenze knihy Průvodce světem koučování a osobnostní typologie. Perspektivy kvality, 2015 (10)2, 52-53.
- FRIEDEL, Libor. Rok za 12 týdnů (aneb Čtyři roky v jednom). Recenze knihy Rok z 12 týdnů. Perspektivy kvality, 2015 (10)1, 52-54.
- FRIEDEL, Libor. Recenze knihy Rychleji, levněji, lépe. Devět faktorů účinné transformace podnikových procesů. Perspektivy kvality, 2013 (8)4, 54-55.