Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

V příspěvku, věnovaném publikaci Brendona Burcharda The Charge, jsem v závěru zmínil jinou knihu s podobným přebalem. Nyní vám ji chci představit.

Kniha obsahuje více než 200 bibliografických referencí. Z toho vyplývá, že se její autor Tom Rath opírá o výsledky mnoha výzkumů a studií, aby čtenáři mohl dát fundovanou odpověď, jak energetizovat život.

V životě každého z nás nastávají chvíle, kdy nám „dojde šťáva“. V tu chvíli je užitečné vědět, o co se opřít, od čeho se odrazit, jak se opět nabít elánem a energií.

Kontext silných stránek

(Aby nedošlo k omylu) Tom Rath je pravnukem Donalda O. Cliftona (1924-2003), amerického psychologa, otce psychologie, založené na silných stránkách a praotce pozitivní psychologie. Clifton StrengthsFinder, hodnotící rámec silných stránek, který využívá Gallupův ústav, a který je zaměřen na silné stránky osobnosti, tvoří kontext také dalších Rathových knih – např. StrengthsFinder 2.0 nebo Strengths-Based Leadership.

Jako kouč miluji koncept založený na poznání silných stránek osobnosti. K dispozici je řada metodik, na jejichž představení dojde v nejbližší budoucnosti. Osobně preferuji přístup VIA. Stejně tak miluji pozitivní psychologii. A miluji také otázky k zamyšlení.

  • Jakou nejsmysluplnější věc jste vykonali minulý měsíc?
  • Přispívá práce, kterou děláte, ke zlepšování vašeho života?
  • Jaké jsou vaše unikátní talenty a schopnosti? Co umíte zvládnout daleko lépe než lidé, které znáte?

Tyto a podobné otázky na jedné straně Tom Rath provokuje ve čtenáři. Na druhé straně, dle relevantních studií, jeho vlastních experimentů a zkušeností naznačuje, kde hledat odpovědi. Kniha je výsledkem dlouholetého studia, dědictví a také vlastních zkušeností autora, který se již od Gallupova ústavu osamostatnil.

To, že nejsem byznysmen-tvrďák jsem věděl. Osobně jsem si testoval silné stránky u institutu VIA v listopadu 2013. Mé význačné silné stránky?

  • Láska k učení
  • Vůdcovství
  • Vděčnost
  • Láska
  • Týmová práce
  • Spiritualita

Nebylo jednoduché ten výsledek zpracovat. Vůbec nejde o žádnou SWOT analýzu jako ve strategickém managementu. Silné stránky definují to, kým jsme. Některé jsou více vyvinuté, jiné méně. Míře využití a potenciálu využití se věnuje ještě další systém, který jsem vyzkoušel. Proto jsem i v nejnovější knize Toma Ratha (vyšla v květnu 2015) vkládal naděje na prohloubení vhledu do zákulisí silných stránek.

Co má vlastně autor na mysli 3 energetizujícími klíči v životě člověka?

  1. Smysl (význam, účel)
  2. Interakci
  3. Energii

Tyto tři podmínky odlišuji den člověka prožitý se zápalem od „běžného dne“. V Rathově knize je to destilát více než 2 600 setříděných námětů a nápadů, jak zlepšit naši každodenní životní zkušenost. Do „destilace“ bylo zapojeno přes 10 tisíc lidí. Nejde o žádný zanedbatelný hlas a náhodný výsledek.

Zkuste si vzpomenout na den/situaci, kdy jste zažívali, že to co děláte má smysl pro někoho, s kým jste v tu chvíli vytvořili interakci. Nabilo vás to energií? Registroval jsem několik takových reakcí např. od přátel na Facebooku. Vypovídají o tom také sdílené zážitky z cest apod.

První dvě položky (smysl a interakce) samy o sobě nemusí být kdovíjak velké, aby měly dopad do položky č. 3 (energie našeho dne).

Pozitivní psychologie je studium štěstí. Psychologie se tradičně zaměřuje na dysfunkci – lidi s duševními chorobami nebo jinými problémy – a jak je léčit. Pozitivní psychologie, naopak, je pole, které zkoumá, jak mohou být obyčejní lidé šťastnější a žít naplněnějším životem.“

(Zdroj: Psychology Today)

Obr. 1 – Obálka knihy Toma Ratha.

Zdroj: Amazon

Smysl

Dělat něco, co přináší užitek ostatním, co má význam a smysl. Zdá se, že na této myšlence není nic zásadně nového. Zdůrazňuje ji spousta knih a seminářů o osobním rozvoji. Je podstatou hledání našeho poslání v životě. Promítá se zde poslání (mission statement) podniků a firem. Možná se ta myšlenka zdá tak banální či „samozřejmá“, že ji řada z nás podceňuje. Nebo naopak hledáme smysl příliš vysoko, hledáme nějaký „supersmysl“. Výzkumy přináší důkazy o tom, že je lepší cílit na „nízko visící ovoce“. Jak zdůrazňuje Tom Rath, malá vítězství utváří významný pokrok. Krok za krokem, jedním malým vítězstvím za druhým, vstříc postupnému pokroku a zlepšování.

Hledání smyslu (tak zní i název knihy Viktora Frankla, který přežil holocaust a stal se zakladatelem existenciální analýzy) je to, co činí život hodnotným a naplňujícím. Rath to opět podtrhuje poukazem na výzkumy, ukazující, že čím větší hodnotu přikládáme štěstí samému o sobě, tím osaměleji se můžeme cítit. Vytváříme-li smysluplné interakce, je to lepší pro všechny strany.

Alespoň heslovitě vám napoví názvy kapitol:

  • Utvářejte smysl prostřednictvím malých vítězství
  • Usilujte o život, svobodu a smysluplnost
  • Učiňte z práce účel, nejen místo
  • Najděte něco vyššího, než pouze hotové peníze
  • Zeptejte se, co svět potřebuje
  • Nezabředněte do obyčejného

Interakce

Díky interakcím jsme schopni vytvářet více pozitivních, než negativních momentů. „Žijte daným okamžikem“ – opět slova, jež zní jako otřepaná fráze. Pokud si okamžik prodloužíme na 3 sekundy, můžeme lépe vnímat interakce, které se v daných „okamžicích“ odehrávají – gesta, pohyby, úsměvy atd. Tyto okamžiky a interakce se kumulují do našich hodin, dnů, roků… a celého našeho života. To je důvod, proč se každý takový okamžik počítá. Během hodiny máme k takovým třísekundovým interakcím 1 200 příležitostí. Pokud jde o knihy, bylo pro mě toto vysvětlení, jak žít přítomným okamžikem, asi prvním opravdu smysluplným a konkrétním.

Obdobně tomu bylo i u pravidla buďte pozitivní z 80 %. Vždy jsem obtížně věřil na ryzí „pozitivní myšlení“, afirmace a podobné koncepty zcela bez výhrad. Rath dokládá výzkumy, podle nichž potřebujeme 3-5 pozitivních interakcí, abychom překonali jednu negativní. Doporučení je zřejmé – čím více komunikujeme o tom, co funguje, tím lépe. Ať už slovně nebo písemně. Upřímně – když si občas čtu komunikaci k některým „politickým tématům a krizím“, je to něco, co určitě člověčí baterii nenabije. Je to většinou šum (někteří mají rádi slovo „shit“), který baterie naopak vybíjí. Možná nabíjí „vybíječe“. Ale o těch kniha Toma Ratha není. Doporučuje se jim vyhýbat.

Ostatně, i zde výzkumy potvrzují to, co jste možná už četli či slyšeli. Svým způsobem jsme našim chováním a interakcemi souhrnem několika málo lidí, s nimiž se nejvíce stýkáme a trávíme nejvíce času.

A ještě názvy některých kapitol:

  • Buďte z 80% pozitivní
  • Začněte malými věcmi a mějte jasno
  • Dejte si pauzu a věnujte se vztahům
  • Dejte přednost zkušenostem a zážitkům
  • Vyhněte se sólo jízdě apod.

Obr. 2 – 3 energetizující klíče v životě člověka – smysl (význam, účel), interakce a energie.

Zdroj: Pixabay

Energie

Elán a energie je součástí mého konceptu SRDCE. Říká se, že zdraví máme pouze jedno. Jako logický se tedy jeví nadpis kapitoly Dejte své zdraví na první místo. Život je však plný paradoxů, znáte to. Nezbývá, než si sáhnout do svědomí a zeptat se:

Je u mě opravdu zdraví na prvním místě?

Jaká je vaše odpověď? Rozhodnout se pro něco (budu běhat), ještě nic neznamená. Počítají se až první kroky.

Velmi návodně zní nadpis další z kapitol – Naučte se chodit, než začnete běhat. Podle některých výzkumů stráví člověk během dne sezením průměrne 9,3 hodiny, tedy více času než spaním. Dokonce ani 30-60 minut cvičení denně pak nemusí stačit, pokud prosedíme zbytek dne. Doporučení? Přidejte ke své rutinní práci trochu aktivity. Tipy – porady ve stoje, vyřizování telefonátů za chůze apod. Každý v tomto může být kreativní.

Další rady Toma Ratha pro energetizaci našich dnů jsou tradiční (ostatně, těžko objevit něco nového) – správná strava, spánek, pohyb. Koneckonců i jedna z dřívějších Rathových knih mé příznačný název: Eat. Move. Sleep. How Small Choices Lead to Big Changes (Jezte. Hýbejte se. Spěte. Jak malé volby vedou k velkým změnám).

Takže…

Závěr je (a vždy bude) tradiční. Sami si volíme úhel pohledu. Pro někoho může být kniha plná starých pravd. Záleží, jestli se jimi řídíme nebo ne. Dnes mi manželka četla z Facebooku také jednu pravdu: „Buď chceš nebo nechceš. Ostatní jsou jen kecy!“ Pro někoho jiného mohou být tytéž pravdy nové nebo připomínající něco, co jsme ve shonu života zapomněli.

Protože jsem v kariéře „přičichl“ také k vědecké a výzkumné práci, ladí mi na knize přiznání výzkumných zdrojů. Je znát, že Rath má vědecké zázemí, ale není vědec-teoretik. Jako obvykle, provází i tuto publikaci v závěru řada všetečných, sebezpytujících otázek. Autor je kromě knihy uvedl i v samostatném doplňku (diskusní příručce), který si lze stáhnout zde [cit. 2015-10-05].

Mnozí považují „Are You Fully Charged?“ za nejlepší Tomovu knihu vůbec. K některé další (mám doma ještě dvě) se pravděpodobně dostanu v budoucnu. Všech Rathových knih se přitom prodalo více než 6 milionů výtisků. Tištěnou verzi knihy s pevnou vazbou si můžete (tradičně) objednat na Amazonu.

S knihou nebo bez můžete hledat své odpovědi např. na následující otázky:

  • Jaké jsou vaše „energetizační klíče“?
  • Co vás dokáže pozitivně „nakopnout“?
  • Jak se v každodenní práci upomínáte na to, co je jejím smyslem?
  • Kolikrát denně se usmějete na lidi kolem sebe?

Uvítám, když se podělíte o své odpovědi, názory a úhly pohledu v komentářích.

Literatura:

  • RATH, T.: Are You Fully Charged? The 3 Keys to Energizing Your Work And Life. 1 ed. Missionday / Silicon Guild, 2015. 240 s. ISBN 978-1-939714-03-9.

Kontaktuje mě

4 + 7 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Každý den, kdy dovolíš, aby tě něco odvedlo od následování tvého snu, ztrácíš příležitost utvářet smysl tvého života.“

(Tom Rath)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma zajímavých knih a/nebo sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Manifest velkomyslnosti

Manifest velkomyslnosti

Když v roce 1993 vyšel v Knižním klubu překlad knihy Davida J. Schwartze The Magic of Thinking Big, měla kniha český název Myslete velkoryse (podtitul: Budete mít úspěch).

Autorem knihy, o níž je následující článek je Michael Port* – heroický řečník a marketingový konzultant, zaměřený na malé a střední podniky. V roce 2013 jsem podepisoval jeho The Think Big Manifesto a měl jsem stále slovo velkorysost v hlavě. Dnes mám pocit, že se k anglickému „think big“ nebo „big thinking“ více hodí VELKOMYSLNOST – buďte velkomyslní. Proto bych Portovu knihu přeložil jako

Manifest velkomyslnosti.

*(V zahraničí na konferencích jsem se párkrát potkal s Michaelem Porterem, profesorem z Harvardu a „guru“ v oblasti strategie, strategického myšlení a propagátora nového přístupu ke strategii ve zdravotnictví. I jeho myšlenky na mém webu a blogu jistě zazní.)

V článku jsem zvolil „velkomyslnost“. Jaký vnímáte rozdíl mezi „velkorysostí“, „velkomyslností“ a „myšlením ve velkém“?

Vítejte ve světě BIG THINKING

Velkomyslnost znamená naplno vyjádřit sebe sama, tváří v tvář všem silám, které se spiknou, aby oslabily náš pohon** a zmařily naše úsilí; velkomyslnost je o naší touze a vášni být/stát se tím nejlepším, kým můžeme být.

** (Pohon jsem použil podle překladu knihy Daniela H. Pinka „Drive“. Pod názvem „Pohon – Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!“ vyšla v roce 2011 v češtině).

Port se přiznává, že chce, aby kniha byla „manifestem revoluce velkomyslnosti“ (s. 15). Věří, že každý z nás chceme více, než jen zlepšit naše osobní životy. „Pouze manifest opravdu odpovídá naší touze udělat náš svět tím nejlepším. Nezměníme-li svět, kdo to udělá za nás?“ (s.16-17). V touze po manifestu Port připomíná Brendona Burcharda. Akorát s manifestem přišel dříve a má konkrétnější a srozumitelnější představu než Brendon. Časově Michael Port a jeho knižní manifest koliduje s dobou vzniku Holstee manifestu (2009).

Port vidí svůj manifest jako osobní, profesní i politický. To poznání se zdá být jednoduché a je přitom do určité míry (aktuálně) pesimistické – my sami sobě jsme překážkou dělat v našem světě velkomyslnější věci.

Vzpomínám si, že jsem nedávno na Facebooku sdílel citát Alberta Schweitzera – „Člověk je chytré zvíře, které se chová jako imbecil.“ Víte proč se mi líbí? Protože sarkasmus a ironie nám dávají daleko větší pocit bezpečí. Chce nás udržet v zóně pohodlí (sarkasticky – „v teple a smrádečku“). Dává jen pocit zdánlivé revolty, sounáležitosti apod.

Svůj názor Michael Port v tomto smyslu jasně formuluje:

„…nestojí za to předstírat, že nemáme důležité aspirace, protože se příliš obáváme, že se nám někdo vysměje, že selžeme, proto máme obecně strach opustit svou zónu pohodlí a místo toho říkáme, že nechceme zase tak moc uspět“ (s. 23).

Naštěstí ne všichni. Aby takových, kteří to vidí jinak, bylo víc, k tomu se odhodlal autor sepsat svůj manifest – a žít podle něj.

Pokud o 5 let později Brendon Burchard přišel se stejnou „skepsí“ ve smyslu, že jsme někde poztráceli svou osobní svobodu, zdá se, že žádný masový úprk k velkomyslnému myšlení se nekonal. Přitom, jak popisuje Michael Port, velkomyslnost je snadná. A také obtížná. Snadnější část spočívá v tom co je mottem společnosti Nike – „Just Do It“. Prostě to udělej. Obtížnější část velkomyslnosti představuje to, jak každodenně zpracováváme naše vlastní „malé“ myšlenky, spolu s myšlenkami druhých, které se snaží útočit na naše Sebe-vědomí a sebedůvěru. Domnívám se, že v boji proti této malomyslnosti potřebujeme každý z nás aktivovat některý z archetypů – kupříkladu Bojovníka a Mudrce. Někdo možná Blázna. Pokud se to podaří, jsme Králi a Královnami.

Na rozdíl od Burcharda, Port jednoznačně trvá na tom, že není guru, že je pouze (technicky vzato) autorem textu manifestu. Proto velmi frekventovaně používá slova MY a NÁŠ. Má to motivační podtext, kterým se snaží čtenáře vyburcovat.

Aby nedošlo k omylu, že začít s velkomyslností je nadlidský úkol, zde je pár tipů, jak se dá začít:

  • Zhubněte
  • Začněte studovat
  • Nastartujte své vlastní podnikání
  • Změňte práci
  • Staňte se na nějakou dobu dobrovolníkem
  • Adoptujte dítě
  • Objevte znovu lásku k životu
  • Angažujte se v politice (ne v hospodě)
  • Zvelebte svůj byt/dům
  • Začněte cvičit
  • Meditujte
  • Uběhněte 5 km, 10 km, půlmaraton, maraton…

Vraťte do hry své ambice, své odhozené a ztracené cíle. Odvalte balvan ze svého SRDCE.

Alternativní pohled Robina Sharmy, autora série knih s mnichem, který prodal své ferrari: „Snění je skvělé, avšak velkomyslné myšlenky samy o sobě nevybudují podnikání, nezaplatí tvé účty nebo z tebe neudělají člověka, o němž ve svém srdci víš, jaký může být.“

Obr. 1 – Obálka knihy The Think Big Manifesto od Michaela Porta.

Zdroj: Amazon

Manifest velkomyslnosti

Pro inspiraci jsem přeložil shrnutí Michaelova manifestu (s.164-166), který zahrnuje 10 bodů. Je to v „mužské“ verzi.
1. Prohlášení, týkající se jádra: Za něčím si stůjte
  • Zjistím, za čím si stojím prostřednictvím koordinovaného procesu sebedotazování a zkoumání, abych objevil své jádro, to, kým skutečně jsem.
  • Zveřejním to, za čím si stojím.
  • Každý den se učiním viditelně zodpovědným vůči liteře i duchu toho, za čím si stojím.
2. Prohlášení, týkající se nezávislosti: Zavrhněte posuzování
  • Smířím se s tím, kým jsem teď, neboť vím, že i teď jsem dost dobrý.
  • Využiji své vrozené talenty a Dary k tomu, abych ve světě vykonal velké věci.
  • Nevzdám se tváří v tvář strachu, ani nedůvěře druhých.
3. Prohlášení, týkající se spolupráce: Spolupracujte
  • Budu člověkem, s nímž ostatní chtějí spolupracovat.
  • Budu s ostatními spolupracovat bez skrytých nebo sobeckých záměrů, na dosažení našich vzájemných cílů, ve službě tomu, za čím si každý z nás stojí.
4. Prohlášení, týkající se nepohodlí: Pohodlně se usaďte v zóně nepohodlí
  • Nebudu usilovat o kontrolu.
  • Zviditelním své poslání, učiním k jeho naplnění sliby a přijmu riziko k naplnění svých závazků.
5. Prohlášení, týkající se slibů: Slibte a splňte
  • Budu autentickým člověkem, jedním z těch, na něž se druzí mohou spolehnout.
  • Učiním tvrdé sliby, které mě posouvají na hranice mých schopností.
  • Nebudu se je „snažit splnit“. Splním je.
6. Prohlášení, týkající se pokory: Podvolte se autoritě a buďte autoritou
  • Jsem zde, abych se učil.
  • Budu záměrně vyhledávat moudré a opravdové učitele a předložím jejich autoritě svá omezení, která vytvářím při naplňování svých cílů.
7. Prohlášení, týkající se integrity: Žijte v Celistvosti
  • Budu jednat ve shodě se svým posláním v soukromí i na veřejnosti.
  • Budu jednat v duchu, světle a službě toho, za čím si stojím.
8. Prohlášení, týkající se práce: Pracujte (tvrdě)
  • Jsem bojovník.
  • Budu trénovat, abych byl silný psychicky, intelektuálně a fyzicky, abych měl odvahu dělat velké věci, kterých jsem schopen.
9. Prohlášení, týkající se zábavy: Bavte se
  • Budu přijímat chaos i radost.
  • Nechám odejít falešný pocit kontroly a vysměji se neviditelné absurditě existence, především té své.
10. Prohlášení o „teď“: Proveďte revoluci času (přestaňte čekat na Godota)
  • Budu teď. Jsem teď.
  • Nebudu čekat na druhé, ve falešném bezpečí výmluv a odkládání.
  • Udělám to teď.

Na Godota se nečeká

V průběhu času od vydání manifestu Michael Port opravdu na Godota nečekal – rozvinul svůj byznys. Vytvořil propracovanou koučovací platformu pro marketingový koncept Book Yourself Solid zaměřený na podnikatele typu OSVČ nebo malé firmy, vč. softwarových řešení. Revoluci velkomyslnosti i manifest převedl do komunikace a sdílení na sociálních sítích a určité formy „one man show“. Ze svého webu udělal rozcestník. Nyní se hodně angažuje ve výcviku řečníků. Nevystupuje v pozici guru (i když marketingovým guru v podstatě je) a samozřejmě drží se americké zásady vystupování v televizních pořadech apod. Patří k otevřeným autorům a inspirátorům, ale ne těm, kteří nabízí instantní 1-2-3 řešení.

Oslovil mě text a duch tohoto manifestu. Myslím, že může inspirovat řadu lidí.

Obr. 2 – Principy Manifestu velkomyslnosti.

Zdroj: Think Big Manifesto

Otázky pro vás

Vždy je to jen na každém z nás, jak se na věci díváme a co si z různých inspirací vezmeme pro naše SRDCE.

Znáte to. AKCE není na autorovi, nýbrž na čtenáři.

  • Co pro vás velkomyslnost znamená?
  • Jak velkomyslní chcete být? (bodů v manifestu je 1-10, stejně jako na škále)
  • Jak velkomyslní jste teď?
  • Co s tím uděláte?

 

Literatura:

  • PORT, M.: The Think Big Manifesto. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2009. 166 s. ISBN 978-0-470-43237-2.

Kontaktuje mě

14 + 13 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Jsme více než si myslíme, že známe.

Můžeme udělat více než si myslíme, s méně než si myslíme.

Budeme (to znamená, že ty také) velkomyslnější v tom, kdo jsme a co nabízíme.

Taková velkomyslnost se však musí odehrát teď, dnes, zítra a napořád.“

(Michael Port)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma osobního a organizačního lídrovství zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Jim Rohn (17.9.1930 – 5.12.2009)

Jim Rohn (17.9.1930 – 5.12.2009)

Tvář z titulního obrázku jste na blogu mohli vidět před začátkem letošního léta (2015). Dnes by se dožil 85 let jeden z mých učitelů a inspirátorů, Jim Rohn (vlastním jménem Emanuel James Rohn).

První veřejnou promluvu měl Jim Rohn ve 33 letech v Rotary Clubu na Beverly Hills v Kalifornii. Svou přednášku nazval „Jak se farmářský synek z Idaho dostal do Beverly Hills“. Spíše vytvářel programy osobního rozvoje a přednášel, než aby psal knihy, proto od něj v českých knihkupectvích nic nenajdete. Byl současníkem dalšího z velikánů, Stephena R. Coveyho (1931-2012). Rád připomenu památku Jima Rohna několika jeho moudrými slovy.

Jima Rohna považuji za svého učitele. Přesto jsem se s ním osobně nikdy nesetkal.

10 citátů Jima Rohna

[tweetshare tweet=“Největší hodnotou v životě není, co získáš, ale kým se staneš. (Jim Rohn)“ username=“LiborFriedel“]

Víte, že Rotary International spravuje nadaci (The Rotary Foundation), která se zásadní měrou podílela na minimalizaci výskytu dětské obrny ve světě?

(Zdroj: Rotary International)

Obr. 1 – Jim Rohn, rodák z horského státu Idaho na severozápadě USA.

Zdroj: web

Obr. 2 – Obálka knihy Jima Rohna „Moje filozofie pro úspěšný život“.

Zdroj: Amazon

Puzzle života

Podle Jima Rohna je život složen z 5 hlavních kousků puzzle:

  • Životní styl
  • Osobní filozofie
  • Výsledky
  • Činnost
  • Postoj

V jakém pořadí byste si je poskládali vy? Co je příčina a co je následek? Kterou oblast potřebujete více prozkoumat, věnovat jí vice péče a pozornosti?

Čím začnete? Kdy? Jaký bude váš první konkrétní krok?

Chcete-li, sdílejte.

Kontaktuje mě

15 + 11 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Je-li to nutné, nech si ujít jídlo, ale nenech si ujít knihu.“

(Jim Rohn)

 

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma lídrovství zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Manifest motivace – kniha Brendona Burcharda

Manifest motivace – kniha Brendona Burcharda

Občas podlehnu pocitu, že když vyslovím myšlenku, mohu porušit něčí autorská práva (proto citát G. B. Shawa na konci článku)

Když jsem si vybral knihu mladého, pracovitého, dynamického guru online a informačních marketérů, Brendona Burcharda (osobní značka BB), nastala zmíněná situace. Bez písemného svolení vydavatele nelze kromě krátkých citátů v článcích a recenzích použít nic. Autoři motivační literatury a další inspirátoři si ovšem libují ve slovech vděčnost, velikostpřítomný okamžik, akce, radost, láska apod. Není na tom nic špatného, ba naopak. Odvrácenou stranou mince „slovních hříček“ je, že tato povzbuzující slůvka jsou v textech o motivaci a osobním rozvoji frekventovaná, a tedy náchylná na to se „zprofanovat“, znít příliš obyčejně nebo málo důvěryhodně.

S velkou nadsázkou lze říci, že u publikování jde o to, vytvořit nějakou vhodnou kombinaci a syntézu zmíněných slov a máte hned nových „5 pravidel pro …“. (Sám se opírám o akronym SRDCE, takže v tom „jedu“ taky). U Burchardovy knihy tomu tak je rovněž – jedním z mnoha možných způsobů zkombinoval existující „žhavá témata“, emocionálně citlivá pro člověka a jeho naděje.

Po Holstee – manifestu života, je tady další „manifest“ – motivace (abyste si mohli poskládat „manifest motivace k životu“).

To je 9 prohlášení manifestu

Kniha Motivation Manifesto přišla na trh po dřívější Brendonově knize The Charge aneb „jak aktivovat 10 hybných sil, které nám umožní cítit, že žijeme“ (ve slovenštině jako Životný náboj vydal Easton v roce 2013). V motivačním manifestu nabízí autor pro změnu 9 prohlášení, jak získat zpět svou osobní moc a sílu. Víra a zkušenosti Burcharda dovedly k přesvědčení, že jsme je na cestě našimi životy někde poztráceli. Asi to není náhoda.

Mám-li oněch 9 prohlášení nějak parafrázovat (abych náhodou neporušil autorská práva), jde o následující:

  1. Žít přítomností a s vědomím vlastní moci, kterou máme sami nad sebou.
  2. Přezkoumat, jak žijeme a čím se zabýváme v našich dnech, překopat naší denní „agendu“.
  3. Zvítězit nad našimi obavami a odkládáním. Pro Burcharda jsou to „démoni“, kteří nás brzdí v tom, abychom život prožívali naplno.
  4. Postupovat bez zábran, jednat, být disciplinovaný, využít momentu naléhavosti (čas Kairos – ten správný okamžik).
  5. Žít s radostí a vděčností. (Až mé SRDCE radostí plesá)
  6. Nenechat narušit svou celistvost, integritu. (Celistvost je také součástí SRDCE) – Vzpomínáte na pasáž o tom, co je to „signál“ a co je to „šum“ v Achorově knize Before Happiness? Šum nám naši Celistvost narušuje.
  7. Lásky není nikdy dost, proto je dobré ji stále násobit, zesilovat, zvětšovat… a zkrátka nenechat zvítězit bolest.
  8. Každý z nás má potenciál vlastní velikosti (greatness), která by nás měla inspirovat. ????
  9. Zpomalit – žijeme rychle, v budoucnosti nebo minulosti, málo prožíváme přítomný okamžik (a tak se vracíme k bodu 1).

Proč tomu tak je a jak se s tím „popasovat“, to popisuje autor na 256 stranách. Nakonec, deklaraci 9 bodů si můžete přečíst sami, pokud nahlédnete pod „Look inside“ na Amazonu.

BB rozebírá fenomén svobody (freedom), strachu (fear) a motivace. Docela aktuální téma, s mnoha úhly pohledu. V knize je jich samozřejmě jen několik. Vše v první části knihy, na cca. 70 stranách. Dále se autor věnuje detailně jednotlivým deklaracím. Bibliografii a prameny, odkud autor čerpal v knize nenajdete. To Brendon ve svých knihách nedělá. Kromě citátů pak těžko ověříte, co pochází z jeho hlavy a co někde vyčetl. Je to obchodník, není to vědec/akademik.

S 9 body se dá jen těžko nesouhlasit. Nelze ani najít něco nového, co už by někdo v osobním rozvoji nedoporučil, nepropagoval, neprosazoval (ve svém citátu máte pravdu pane G. B. Shaw).

Více si můžete (anglicky) přečíst o potřebách a motivaci v teoriích A. Maslowa, F. Herzberga nebo o sebe-determinační teorii, které se věnuje Daniel Pink ve své knize Pohon (Drive).

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – Obal knihy s manifestem motivace BB.

Zdroj: Amazon

To je Amerika (on-line)

Snad je to typická „Amerika“. Všichni budou nadšení, budou říkat, že kniha je „life changing“. A pak, NIC… Zůstane nadváha, zůstanou dluhy, zůstane chuť koupit si další svépomocnou motivační knihu, protože přijde další bestseller, který bude „life changing“. Nedá mi nevzpomenout na název knihy Ivo Tomana Motivace zvenčí je jako smrad – za pár hodin se vyvětrá. Umění výstižné a lákavé zkratky pro české prostředí zná Ivo Toman dokonale.

Brendon Burchard (neznám rok narození) začal kariéru knihou Life´s Golden Ticket (2008) na základě vlastní životní zkušenosti po automobilové nehodě, kterou prožil v 19 letech. Začal zážitkem, jež mění paradigmata u lidí nejen v USA (kteří o tom hned napíší No. 1 bestseller). Zjistil jsem, že tuto knihu, s názvem Zlatá vstupenka, vydalo nakladatelství Synergie v dubnu 2015.

Brendon je fenomén. Ukázal, že každý máme svůj příběh, že každý můžeme být (a jsme) v něčem „expertem“ a můžeme poskytnout přidanou hodnotu druhým – sdílením svých příběhů a zkušeností. Můžeme být miliónoví poslové (název knihy BB „The Millionaire Messenger“ z roku 2011), kteří dají vzniknout svým „miliónovým impériím“. Proto BB založil Experts Academy a Experts Industry Assoiation. To, že do toho šel a našel způsob prosazení se s (před několika lety novým) fenoménem online marketingu a infopodnikání, je obdivuhodné. Barevné papírky, co překrývají na tabuli předepsaný text, vytečkovaný text v materiálech, který si musíte sami doplnit… Asi to znáte. Přesný, fungující instantní postup a návod.

Od něj se učil David Kirš, který se nebál přídomku „miliónový“ (nevím jestli v korunách nebo dolarech) a použil jej v našich luzích a hájích. Stejně tak se zvedl ze země výzvu v podobě bombastického slova „impérium“ a hlavně – dokázal využít e-mail jako marketingový nástroj, v době rostoucí nevraživosti vůči spamu. Po Americe i v Česku byl představen „nový svět infopodnikatelů“ a „strategických podnikatelů“. Pro někoho obdoba her typu „letadlo“, pro jiné manifestace odvahy, sebevědomí, pracovitosti, zápalu pro věc, využití technologie a mezery na trhu. Držím těm mladým odvážným (někdy i naivním) palce.

Tlak byznysu a úspěchu, spojený s tvůrčími silami (BB je výkonný – je také zakladatelem High Performance Acadamy), rostoucí podporou a slávou, vede Brendona k dalším a dalším projevům, videím, knihám, programům.

Ostatně, „stařičký“ konzultační a analytický nástroj nazvaný BCG matice hovoří o vztahu marketingovéhu úsilí (k získání relativního podílu na trhu), ve vazbě na cash-flow. Fígl? Z tzv. „otazníku“, kdy na rostoucím trhu máte produkt, ale nemáte ještě dostatečný tržní podíl, musíte vydobýt marketingovým úsilím „hvězdu“, která podíl na trhu získá. Při pozdějším zastavení růstu trhu máte zaručeno, že se z „hvězdy“ stane „dojná kráva“. Dojením získáte tok hotovosti. BB má výborné portfolio. Ale k „dojení“ vede dlouhá cesta, což si mnoho „miliónových imperialistů“ u nás neuvědomilo.

Brendonova víra a výkonnost je neutuchající, koneckonců jako u všech (v dobrém slova smyslu) svépomocných milionářů. Jako typický novodobý motivační řečník využívá technologie internetové éry. Proč tedy tuto „moc“ nevyužít k dalšímu pošťouchnutí mas lidí vstříc motivaci. To se touto knihou stalo. Pečlivě zoptimalizované SEO, osobní značka a přítomnost na Internetu a využití sociálních sítí a dalších vychytávek všemu dodává marketingový lesk. Vše atributy, které bylo pochopitělně těžké najít za života veteránů, jakými byli mí učitelé Jim Rohn či Stephen Covey.

Z mého pohledu mi nesedí, že hned zpočátku, při zdůvodňování svých prohlášení, jako kdyby Burchard dementoval vlastní dřívější přesvědčení. V podstatě říká „nic z toho (život v přítomnosti, lásku, vlastní velikost…) už nemáme, ztratili jsme to“ – tak se o tyto výdobytky a hodnoty musíme znovu všichni vehementně přihlásit. Výsledkem je, že předkládá manifest v patetickém, až evangelickém a kazatelském tónu. Možná je to marketingový záměr. BB si potrpí na to, aby byl „guru“. Amerika to chce.

To je svépomoc

Motivace a povzbuzování jsou potřeba stále. „Vyvětrají se jako smrad“. Co je dobré si uvědomit – v angličtině má tato literatura přídomek „self-help“, svépomocná. „Svépomoc“ v USA reprezentuje odvětví s obratem cca. 11 miliard USD (2013). Knihy, audio a video programy, semináře, motivační řečníci… A stále mnoho lidí s nadváhou, zadlužení…

Člověk si musí pomoci sám (pokud chce), kniha za něj motivaci, ani nic dalšího nevyřeší. Naše osobní moc a svoboda mají takové limity, které jim nastavíme my sami. Proto má lehká skepse vůči změně života (= tomu, co je „life changing“). Životní změnu nedokáže kniha, ale člověk. Třeba knihou inspirovaný.

Knihu Brendona Burcharda vydalo nakladatelství Hay House. Podobné tituly jsou pro nakladatelství paní Luise Hay „mainstreamové“. Do vyprodání „zásob“ knihu u Brendona získáte zdarma (= za jméno a e-mail) na oficiální stránce zde. (Marketingový trik, ať spěcháte, protože kniha brzy nebude, to tam visí už dva roky – pozn. 11/2017 LF.)

V mém čtecím seznamu jsou podobné knihy. Možná se dočkají českého překladu, možná ne. Je na každém, co si z nich odnese. BB je pro mě symbolem odvahy, akce, zdravé drzosti, pečlivých marketingových tahů a kalkulací a (samozřejmě) naplněním posvátného amerického snu a víry v tento sen. V případě motivačního manifestu však chce být příliš božským spasitelem a legendou.

Tolik zkratkovité a možná pro někoho zjednodušené, „nekorektní“ hodnocení.

Obr. 2 – Článek na obrázku najdete zde.

Zdroj: New York Magazine

Osobní poznámka

Mé zkušenosti s fenoménem online marketingu jsou mizivé. Chápu, že zajišťuje obrovský dopad, pokud to někdo „dělá“ dobře. Blog na webu 2.0 je pro mě strategie učení a experimentování. Jedna z mnoha. Stejně tak práce se sociálními sítěmi. Skupina Život bez stěžování má na Facebooku 9 lidí. ???? Nulové marketingové úsilí, žádný „prodejní nástroj“, nulový dopad (nulový organický růst). Asi to není tím, že v dnešní stěžující si společnosti je toto téma poněkud „out“. Věci samy o sobě nejdou, byť jste jakkoliv motivováni. Něco „zasadit“ bez motivace k tomu, aby jste o semínko pečovali a čekat bohatou úrodu přirozeně nelze. S motivací musí vždy jít ruku v ruce také účinná strategie – v profesním i osobním životě. Při četbě knih BB jsem poodhalil jedno své přesvědčení – „mé myšlenky nejsou originální a proto se bojím publikovat.“ Brendon Burchard to takhle nastavené ve svých přesvědčeních nemá. Z toho bych se měl poučit a své přesvědčení změnit.

A vy?

Literatura:

  • BURCHARD, B. The Motivation Manifesto: 9 Declarations to Claim Your Personal Power. 1. ed. New York: Hay House, 2014. 256 s. ISBN 978-1-4019-4807-8.
  • PINK, D. Pohon. Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje! 1. vyd. Praha: Anag, 2011.187 s. ISBN 978-80-7263-671-6.

Kontaktuje mě

10 + 5 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Bez toho, aniž bychom učinili skutečný pokus, bez soudu a sporunemůže být opravdové poznánížádný pokrokžádný skvělý úspěch a nikdo se nemůže stát legendou.“

(Brendon Burchard)

Manifest života – Holstee a/nebo váš osobní?

Manifest života – Holstee a/nebo váš osobní?

Zakladatelé firmy HolsteeDaveMike a Fabian společně jednou seděli na schodech Union Square v New Yorku, aby si zapsali, jak definují úspěch a co pro ně znamená. Chtěli vytvořit něco, co by mohli použít jako zrcadlo v případě, budou-li mít někdy pocit, že přešlapují na místě nebo žijí podle definice štěstí někoho jiného.

Tak vznikl Holstee manifest. V roce 2009 získal známou grafickou podobu.

Ten přístup tvůrců manifestu se mi líbí. Snad vás také bude inspirovat.

Život je Life

Možná jej znáte. Možná vás bude inspirovat takový, jaký je, v angličtině. Možná ne a napíšete svůj vlastní manifest o životě. Možná si Holstee manifest upravíte. Možná použijete jiné „zrcadlo“.

Pokusil jsem se o český překlad. Pak jsem jeden objevil, ale moc se mi v některých detailech nezamlouval. Předkládám tři verze:

  • TY,
  • JÁ pro muže a
  • JÁ pro ženy.

Ovšem nezapomeňte – vždy záleží na úhlu pohledu.

Manifest – veřejné písemné prohlášení o úmyslech, motivacích nebo názorech vydavatele manifestu.“

(Zdroj: Merriam-Webster)

Obr. 1 – Holstee Manifesto – manifest života.

Verze „TY“

Toto je tvůj ŽIVOT.
Dělej co máš rád a dělej to často.
Pokud se ti něco nelíbí, změň to.
Nemáš-li rád svou práci, přestaň s ní.
Nemáš-li dost času, přestaň sledovat televizi.
Hledáš-li svou životní lásku, přestaň; počká na tebe, když začneš dělat věci, které máš rád.
Přestaň příliš analyzovat, život je jednoduchý.
Všechny emoce jsou nádherné.
Když jíš, važ si každého posledního sousta.
Otevři svou mysl, náruč a SRDCE novým věcem a lidem, v našich odlišnostech jsme jednotní.
Zeptej se prvního člověka, kterého uvidíš, jaká je jeho vášeň a sdílej s ním svůj inspirující sen.
Často cestuj; některé příležitosti přichází pouze jednou, chop se jich.
Ztráta ti pomůže najít sebe sama.
Život je o lidech, které potkáš a věcech, které s nimi vytvoříš, tak běž a začni tvořit.
Život je krátký.
Žij svůj sen a oblékni se do své vášně.

Verze „JÁ“ – pro muže

Toto je můj ŽIVOT.
Dělám co mám rád a dělám to často.
Pokud se mi něco nelíbí, změním to.
Přestanu s prací, kterou nemám rád.
Přestanu sledovat televizi, nemám-li dost času,
Přestanu hledat svou životní lásku; počká na mě, když začnu dělat věci, které mám rád.
Přestanu příliš analyzovat, život je jednoduchý.
Všechny emoce jsou nádherné.
Když jím, vážím si každého posledního sousta.
Otevírám svou mysl, náruč a SRDCE novým věcem a lidem; v našich odlišnostech jsme jednotni.
Zeptám se prvního člověka, kterého uvidím, jaká je jeho vášeň a budu s ním sdílet svůj inspirující sen.
Často cestuji; některé příležitosti přichází pouze jednou, chopím se jich.
Ztráta mi pomáhá najít sebe sama.
Život je o lidech, které potkám a věcech, které s nimi vytvořím, tak začnu tvořit.
Život je krátký.
Žiji svůj sen a oblékám se do své vášně.
Obr. 2 – Cesta SRDCE.
Zdroj: Pexels

Verze „JÁ“ – pro ženy

Toto je můj ŽIVOT.
Dělám co mám ráda a dělám to často.
Pokud se mi něco nelíbí, změním to.
Přestanu s prací, kterou nemám ráda.
Přestanu sledovat televizi, nemám-li dost času,
Přestanu hledat svou životní lásku; počká na mě, když začnu dělat věci, které mám ráda.
Přestanu příliš analyzovat, život je jednoduchý.
Všechny emoce jsou nádherné.
Když jím, vážím si každého posledního sousta.
Otevírám svou mysl, náruč a SRDCE novým věcem a lidem; v našich odlišnostech jsme jednotni.
Zeptám se prvního člověka, kterého uvidím, jaká je jeho vášeň a budu s ním sdílet svůj inspirující sen.
Často cestuji; některé příležitosti přichází pouze jednou, chopím se jich.
Ztráta mi pomáhá najít sebe sama.
Život je o lidech, které potkám a věcech, které s nimi vytvořím, tak začnu tvořit.
Život je krátký.
Žiji svůj sen a oblékám se do své vášně.

Z jiné perspektivy…

…bude zajímavý Manifest motivace.

A možná bude zajímavý Manifest velkorysého myšlení.

A možná bude zajímavý váš osobní manifest. Sdílejte v komentářích.

Kontaktuje mě

8 + 5 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.
Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.
Slova moudrých
„Nemodli se za snadný život, modli se za sílu snést ten obtížný.“

(Bruce Lee)

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.

Share This