Koučování, které má 5P pohromadě

Koučování, které má 5P pohromadě

V marketingu jsou 4P spojována s tzv. marketingovým mixem. „Péčka“ v roce 1960 vytvořil E. Jerome McCarthy (1928-2015). Marketingový mix je koncept, který pomáhá podnikům a obchodníkům definovat nabídku produktu nebo značky. V originální podobě bral v úvahu čtyři prvky, začínající v angličtině písmenem P.

Slovní hříčky jsou populární, přispívají k lepšímu zapamatování.

Pojďme prohovořit problematiku propagace pomocí pěti pé plus poznámek, připomínajících příslušné přidané prvky, pro provozovatele KOUČOVÁNÍ při pití plnohodnotného presa.

4P + 3P

  • Product – Produkt (výrobek, služba) by měl uspokojit požadavky, potřeby a očekávání zákazníků.
  • Place – Produkt by měl být dostupný na místě, kde jej zákazníci nejsnáze najdou a mohou koupit. (V roce 1960 ještě neexistoval Internet, e-commerce apod.) Distribuce na místo, které by vyhovovalo zákazníkovi hrála důležitou roli. Do hry stále více vstupovala logistika.
  • Price – Produkt by měl představovat pro zákazníky svou cenou dobrou hodnotu za peníze, které vynaloží. Neznamená to, aby byl nezbytně nejlevnější. Jedním z hlavních principů marketingové koncepce totiž je, že zákazníci většinou rádi zaplatí o něco víc za to, co pro ně opravdu dobře funguje. Je to trochu komplikovanější u služby, která se často spotřebovává zároveň s jejím dodáváním.
  • Promotion – Reklama, P.R. (Public Relations), podpora prodeje, osobní prodej a v poslední době sociální média jsou klíčovými komunikačními nástroji. Ty by měly být (důmyslně) použity, aby se zpráva ohledně produktu, ceny a místa prodeje dostala ke správnému publiku, způsobem, který chtějí nejraději slyšet, informativním a apelujícím na jejich emoce.

V současnosti je více akceptován přístup s dalšími 3P, přičemž někteří teoretici marketingu jdou ještě dále (např. Productivity).

  • People – Lidé jsou těmi, na nichž závisí úspěch či neúspěch nabízených produktů a služeb. Zvláště ve službách jsou v „první linii“.
  • Processes – Procesy představují postup, jak jsou produkty a služby dodávány zákazníkovi, který je platí.
  • Physical Evidence – Také většina služeb, byť vypadají „nehmotně“, v sobě nese známku fyzického důkazu (dokumenty, prostředí…).

Marketing označuje všechny činnosti, procesy, snahy a metody prezentování, propagování, prodeje služeb nebo produktů firmy. Předmětem marketingu je také usměrňování a aktivní ovlivňování nabídky firmy. Marketing musí umět správně rozpoznat a poznat současné, ale zejména budoucí potřeby trhu, přesněji konkrétních skupin zákazníků.“

(Zdroj: ManagementMania)

Obr. 1 – Káva, ne s koučem, ale s ubrouskem (na něj se zapisují nápady).

Zdroj: Pexels

7P – koučování a Káva s koučem

Produktem (Product), který kouč (včetně mě) nabízí je koučování. Je to služba, dodávaná koučem/kouči (People) ve formě strukturovaného procesu/postupu. Proces (Process) a postup koučování je to, co dělá koučování koučováním a v čem by měl dobrý kouč vynikat. Někdy je tento proces mylně (a záměrně) zjednodušován a eliminován na pouhé kladení otázek. Koučování ovšem není žádný výslech. Dobré (silné) otázky v něm mají nezastupitelné místo, ale vedu-li s někým rozhovor způsobem, že se jej neustále vyptávám, není to koučování.

Koučování se obvykle odehrává na nějakém vhodně zvoleném místě (Place). To může být předmětem experimentů (a marketingu) podle povahy kouče a klientů, cíle koučování (venku, vevnitř), dostupnosti, časových možností apod. Mezi kouči se vžil pro stabilní místo ke koučování pojem koučovna. V koučovně se služba „spotřebovává“.  Např. v projektu Káva s koučem jsem zvolil místo, kde lze v klidu posedět, hovořit spolu a dát si (nejen) kávu. Jedna služba (koučování), může být doplněna dalšími službami a produkty (nápoje, jídlo, služba obsluhy…). Projekt Káva s koučem je sám o sobě osvětou a propagací (Promotion) profese koučování a její oslavou během Mezinárodního týdne koučování (ICW 2016). Z názvu projektu a akce vyplývá i cena (Price). Cenou za „ochutnávku“ koučování je šálek kávy nebo čaje pro kouče. Jde o symbolické srovnání toho, že většina lidí ví, jak chutná káva, ale neví, jak „chutná“ koučování. Komerční cena obvyklého koučování záleží na řadě faktorů a její stanovení je individuální a marketingovou výzvou pro každého kouče (je to mix mnoha faktorů „P“ i jiných).

Pokud jde o fyzický důkaz (Physical Evidence), nabízí se v koučování celá řada „výtvorů“ – obrázky, konfigurace předmětů, fotografie, zápisy/poznámky, akční plány, vyplněné dotazníky, karty apod. Podle míry kreativity a užitečnosti pro proces koučování. Opět však platí, že cílem není vyrobit/vytvořit fyzický výtvor, ale to, aby koučovaný klient dospěl k (sebe)poznání, reflexi, závěru, cíli, užitku, dalšímu kroku, který potřebuje a chce udělat v řešené záležitosti atd. Tento „nehmotný“ závěr se může posléze činem proměnit v důkaz ve fyzické realitě.

 

Prima. Pojďme postupně prohlédnout pět příležitostných perspektiv pro použití písmene „pé“, přibližující proces povídání, popř. prožívání podstaty při příjemném KOUČOVÁNÍ. Platí? Poučování pošleme pryč. Proč? Protože potřebujeme posilovat potenciál. Preferuji „po proudu“.

Prrr!

5P koučování (na Cestě SRDCE)

„Péčka“ v předešlých marketingových odstavcích se opírají o slova v angličtině. Odhlédnu-li od sofistikované disciplíny, jakou je marketing, vidím při koučování a v koučování pět důležitých faktorů – 5P. Vycházejí z česky znějících slov.

Perspektiva

(Proces) koučování umožní klientovi (po)odhalit různé perspektivy a úhly pohledu při nazírání na záležitost, kterou v koučování řeší. Je to efekt dobrého koučování. Odhalit svěží perspektivy, perspektivy, které nejsou příliš vědomé, perspektivy spíše z pozitivní stránky (sami býváme většinou pesimisté, k podpoře pesimismu kouče nepotřebujeme). Rozšiřování perspektiv jde ruku v ruce s rozšiřováním vědomí možností, které máme. Cesta SRDCE pracuje na Sebe-vědomí, uvědomění si perspektiv, z nichž můžete mít Radost, stejně jako ze samotného si jejich uvědomění. Perspektivy nově osvětlí vaše Dary a talenty. (Sebe)vědomí perspektiv přináší i výzvu – jak se v nich neztratit a „neutopit“, jak si vybrat tu, která je v dané chvíli vhodná, aby nebyla narušena vaše vnitřní Celistvost. Na druhé straně dávají různorodé perspektivy příležitost uvědomit si širší rozměr Celistvosti jako součásti něčeho, co je větší než my, co nás přesahuje. Vědomí možností a perspektiv každopádně nabíjí, dodává Elán a energii, motivuje a povzbuzuje.

Potenciál

Představuje vědomí si možností, které máme. V osobním rozvoji se stalo klišé „rozvíjet potenciál“ (přitom je to podstata koučinku), nelimitovat sami sebe. Jim Rohn říkával, že strom sám sebe neomezuje tím, že by si řekl: „Dorostu do 280 cm a dost“. Umíte si představit topoly, smrky nebo třeba jedle, kdyby se takto omezovaly? jaké by to byly lesy a aleje, které by nás obklopovaly. Kouč pracuje při koučování s klientem na uvědomění si možností a potenciálu. Z pohledu SRDCE na tom, aby se potenciál stal pro koučovaného Sebe-uvědomělým, opět k jeho Radosti a možnému zužitkování Darů, k podpoře Celistvosti (integrity) a zapálení vnitřního ohně Elánu a nadšení pro využití tohoto potenciálu. Ne ze dne na den či z minuty na minutu. Postupně, krok PO KROKu.

Přístup

Koučování sází na uznání hodnoty každého jednotlivce, na pozitivní jádro jeho záměru a konání a na etiku koučování. Není to direktivní, ani manipulativní styl práce. Svým přístupem kouč vytváří (časo)prostor pro klienta a jeho úvahy, zamyšlení, reflexi, otázky a odpovědi. je to přístup, kdy „práci“ odvádí kouč (pokud jde o proces) a zejména koučovaný klient. Díky koučovacímu procesu je klient podporován v Sebe-vědomí, Radosti z objevů a aha momentů, uplatnění svých Darů, rovnováze a Celistvosti i Elánu pro uskutečnění cílů a kroků, vedoucích k jejich naplnění.

Pokrok

Kroky jeden po druhém, krok za krokem, krok PO KROKu. Obvykle se koučování neomezuje pouze na jedno „sezení“. Není to zázračná seance na jedno kliknutí. Koučovací přístup, nahlížení perspektiv a práce s potenciálem, mají-li být plodné a přinést ovoce může vyžadovat čas. Čím delší, tím je důležitější aby si klient pro sebe-uvědomil (Sebe-vědomí) svůj pokrok na cestě za změnou, za tím, co je jeho cílem. Pokrok přináší Radost z postupu, ukázku a důkazy že využití Darů a talentů (silných stránek) má smysl. Vědomí smyslu přispívá k Celistvosti a přiživuje a sytí Elán, důležitou přísadu na cestě za cílem. Elán k tomu, aby koučovaný vytrval, elán k překonávání obtíží, elán k učinění prvního kroku nebo kroku posledního, těsně před dosažením cílem. Koučování v takovém případě je provázením na Cestě. Konkrétně na Cestě SRDCE.

Příběh

Kráčíte-li po této cestě, prožíváte a „píšete“ příběh. Je to příběh SRDCE, příběh klienta i příběh kouče. Jedinečný, nezaměnitelný. Koučování není forma na bábovičku, která je vždy stejná. Uvědomit si svůj příběh posiluje. Je to velký „aha efekt“ moudrosti, poučení, Sebe-vědomí, Radosti, Darů. Celistvosti a Elánu. Kdoví, třeba takový příběh začneme prožívat a psát spolu. Ochutnejte Kávu s koučem a uvidíte…

Pojďme ten Příběh prožít společně!

Spolupráce, která má smysl...

…a 5P! Perspektivu. Potenciál. Přístup. Pokrok. Příběh.

Perspektiva

Hledáte svěží PERSPEKTIVY, nové pohledy na příležitosti a výzvy?

Potenciál

Toužíte se otevřít novým možnostem a POTENCIÁLU?

Přístup

Ceníte si uznalého PŘÍSTUPU a spolupráce?

Pokrok

Jste připraveni věnovat čas a energii reálné změně a POKROKU?

Příběh

 

 

Pojďte prožít PŘÍBĚH vlastní Cesty!

 

 

Jak se to má jmenovat?

Čaj s koučem může probíhat v čajovně-koučovně. Káva s koučem by měla probíhat v kavárně-koučárně. ????

Proto na závěr odlehčená otázka pro komentáře. Pojďme si hrát se slůvky. Jaký je vhodný název pro místo, kde probíhá koučování?

  • Koučárna
  • Koučelna
  • Koučovna
  • Koučnice
  • Koučovatelna
  • … váš návrh?

Ostatně, kde máte své vlastní oblíbené místo pro reflexi a (sebe)koučování? Když si tak přemýšlíte, děláte to s šálkem dobré kávy v ruce?

 

Tip na knihu:

  • ROAM, D. Nápady na ubrousku. Řešte problémy a prezentujte myšlenky pomocí obrázků. Brno: Jan Melvil Publishing, 2009. 287 s. ISBN 978-80-903-912-9-1.

Silné stránky VIA pro vás

Získejte vlastní pořadí 24 silných stránek Values In Action.

U bezplatného testu přes uvedenou stránku navíc s mou individuální zpětnou vazbou (+ plakát 6 skupin ctností a 24 silných stránek v češtině)!

http://liborfriedel.pro.viasurvey.org

Kontaktuje mě

8 + 1 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Lidé nekupují, co děláte, kupují, proč to děláte.“

(Simon Sinek)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

5 dobrých důvodů, proč je hledání kořenů tvůrčí činností

5 dobrých důvodů, proč je hledání kořenů tvůrčí činností

Před 2 lety jsem učinil první krok v pátrání po předcích a k hledání svých kořenů. Před rokem jsem ve službě Blogger založil genealogický web s blogem, na němž sdílím příběhy a to, co se mi honí hlavou při zkoumání matrik a dalších archivních dokumentů. Vnímám to jako dobrodružství. Svým způsobem se „hrabu v minulosti“. Pro někoho to tak může být. Myslíte, že takové hrabání se se v minulosti je v rozporu s dnes tolik hlásaným, propagovaným a přijímaným konceptem „žít tady a teď“?

Při sestavování rodokmenu objevuji fakta, které už nelze změnit. S minulostí se opravdu nedá nic dělat(?). Z jisté perspektivy si nemyslím, že je to pravda. Minulost jako takovou nelze změnit. Podle mě však jde i o to, v jakém stavu chcete zanechat minulost v okamžiku, kdy se za ní rozhodnete udělat pomyslnou „tlustou čáru“.

Když jsem začal pátrat po předcích, tak jsem si to nemyslel. Teď už vím, že genealogie je tvůrčí činností. V článku nabízím některé argumenty.

Co s minulostí?

Co tedy s minulostí udělat lze?

  • Uvědomit/uvědomovat si ji. Buď v jednotlivostech a detailech nebo v souvislostech a ucelenosti. Je to součást našeho Sebe-vědomí.
  • Rozhodnout se, zda po jejím (Sebe)uvědomění si, chceme minulost poznat a zkoumat či nikoliv. Jste-li příznivci „tlustých čar“, poznávání a zkoumání zavrhnete. Má to své výhody. Je klid. (Ale opravdu?) Rozhodnutí „zkoumat a poznat“ vás dovede k nějaké úvaze o akci nebo přímo ke konkrétnímu činu.
  • Zaujmout k minulosti postoj.
    • Přijmout ji nebo odmítnout – sami asi dokážete posoudit, které řešení je pro vás lepší. Osobně doporučuji spíše minulost přijmout.
    • Zvolit si, do jaké míry se s minulostí chceme smířit. Nesmíření se z minulostí nás zřejmě povede k jejímu (nevědomému) odmítání.
    • V případě přijetí, za minulost (zkusit) být vděčný.
  • Najít v ní zdroje pro poučení… a poučit se z ní. Toto není pouhé pasivní se smíření s minulostí. Je to aktivní způsob, jak k ní přistoupit. V takovém případě minulost funguje jako zdroj zpětné vazby, jako impuls na jehož základě můžeme učinit slib ve vztahu k přítomnosti a budoucnosti, stanovit cíle, přijmout výzvy apod. Prostě využít minulosti pro změnu v současnosti, s dopadem do budoucnosti.

Pro zjednodušení bych ještě rozlišil minulost na tu, která se týká našeho života, našich předků (a příbuzných) a minulost „ostatní“. Shora popsané možnosti platí obecně. Další se týká minulosti, která zahrnuje život náš a našich předků.

Aha moment – okamžik náhlé realizace, inspirace, vhledu, uznání nebo porozumění.“ – V genealogii jich zažijete spoustu.

(Zdroj: Merriam-Webster)

Obr. 1 – Kronika rodu Hrušinských. Jedna z tvůrčích možností, jak naložit s minulostí (a inspirovat či poučit druhé). Kniha vyšla v roce 1994, lze ji najít v antikvariátech.

Zdroj: Antikvariát Česko

Tvůrčí hledání kořenů? Ano.

Genealogii ve smyslu poznání vlastních kořenů (= minulosti) vnímám jako jeden z podstatných způsobů SEBEPOZNÁNÍ. To může být velice tvůrčím, pestrobarevným procesem. Vrátím-li se k titulku článku – Je samotné hledání kořenů tvůrčím (procesem)? Napadají mě tyto argumenty, proč odpovědět ANO.

  • Provokuje Sebe-vědomí – ve smyslu uvědomění si sebe sama v kontextu rodu a jeho historie. To je bezesporu pravda. Takové pojetí rozšiřuje naše vědomí a pomáhá osobnímu růstu.
  • Povzbuzuje (tvůrčí) představivost jako jeden z našich Darů. Stephen Covey pokládá za lidské dary (které nás odlišují od ostatních živočichů) sebe-uvědomění, tvůrčí představivost, svědomí a nezávislou vůli.
    • Na druhé straně vnitřní logika a fakta jednotlivých událostí rodové historie (místa, čas…) většinou nastavují naší tvořivosti jasné mantinely a hranice.
      • Záleží na tom, zda jde o kroniku rodu a rodokmen nebo o volné romantické či jiné příběhy, založené pouze na kusých faktech z minulosti. Třeba tak, jak to umí spisovatel Vlastimil Vondruška ve svých románech  a ságách o Přemyslovcích nebo z dob husitských.
    • „Tvořit“ minulost za určitou hranicí, může sklouznout do manipulace s ní, do přetváření minulosti k obrazu svému (jako důkazu neschopnosti či neochoty minulost přijmout). S tím pamětníci minulých režimů mají jistě své zkušenosti a historie je plná „tvořivého přizpůsobování“.
  • Při sdílení minulosti a zkušeností hraje roli rovněž umění a míra využití tvůrčího psaní/vyprávění, tvůrčí využití jazyka apod. Toto je ryzí tvůrčí proces.
  • Faktografický výsledek a „produkt“ (rodokmen, rodovou kroniku…) lze tvůrčím způsobem „zabalit“ (kronika, kniha, film, blog…), sdílet, využít apod. Toto sdílení a využití už je následným procesem, zde se míře kreativity meze nekladou. Osobně (v profesi kouče) se o to pokouším v genea koučování. Vnímám jej jako využití procesu a výsledků pátrání po kořenech, coby nástroje sebepoznání a osobního růstu.
  • Osobně si uvědomuji navíc využití tvořivosti v propojování genealogie s jinými aktivitami. Např. poznávání míst, kde žili naši předci a odehrávala se rodová historie. Prostřednictvím běhu krajem předků se snažím vlastním tvůrčím způsobem, spojit sedavé hledání v matrikách, s aktivním pohybem, poznáváním a vyjádřením vděčnosti.

Mnoho z toho, co jsem uvedl v tomto článku se pojí a vrací k 12 důvodům pro hledání kořenů, staršímu článku na genea blogu MY ROOTS. Jistě existují i další argumenty a důvody.

Nebo ne?

Samozřejmě mě zajímá co si o tom myslíte, jaký je váš názor a vztah k minulosti. Ať už té osobní nebo rodové.

  • Jak se vypořádáváte s minulostí?
  • Láká vás poznávání vlastních kořenů?
  • Proč ano a proč ne?
  • Jak se lze podle vašeho názoru zabývat minulostí způsobem, který je tvůrčí?

Potěší mě a udělají mi Radost vaše komentáře. Děkuji moc.

Tipy na knihy k přečtení:

  • KABAT-ZINN, J. Vědomí přítomnosti – Meditace bdělosti v každodenním životě. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1996. 259 s. ISBN 80-85619-64-4.
  • PEREMSKÁ, L. Váš rodokmen krok za krokem. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. 208 s. ISBN 978-80-264-0279-4.
  • TOLLE, E. Moc přítomného okamžiku – Kniha o duchovním osvícení. 1. vyd. Hodkovičky: Pragma, 2001. 178 s. ISBN 80-7205-839-8. (K dispozici je i „Pracovní kniha“)

Kontaktuje mě

5 + 2 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Ti, kdož neznají svoji historii jsou odsouzeni k tomu ji opakovat.“

(George Santayana)

Zkuste 7 dnů vděčnosti

Zkuste 7 dnů vděčnosti

Will Bowen je „idealista“. Nosí v sobě ideu, ideál a vizi světa bez stěžování. Na Facebooku sdílel obrázek s následujícím textem:

CVIČENÍ

MEDITACE

ZAPISOVÁNÍ DO DENÍKU

MODLITBA

Malé věci, které, provádějí-li se pravidelně, učiní, že velké věci v životě vypadají jako malé věci.

Přiznávám, že mi Bowenova čtveřice „malých věcí“ v životě moc nešla. Stále to není úplně ono. Pár dnů choroby mi přineslo poznání, že mi chybí běhání. K běhání patří i cvičení a rozcvičování. Je to pro mě náhražka cvičení a svým způsobem i meditace. Běžící Buddha Sakyong Miphan* píše o běhání s meditativní myslí. Ovšem pozor! Běhání nemůže být meditací, tak jako meditace nemůže být během. Stejně tak jako mysl není tělo a naopak.

Zapisování do deníku je u mě nárazové, spíše spojené s výklady tarotu, občasnými reflexemi a zapisováním vděčností. Určitě je fajn vyměnit klávesnici za pero a obrazovku za papír.

A modlitba? Nejde o angažovaný náboženský přístup, spíše o vnitřním rozhovor se sebou a s něčím, co je větší než já.

Nuže, mám co zlepšovat! Což začít s vděčností a zapisováním do deníku?

(Aktualizace 12.2.2024 – Zlepšuji se. 🙂 Téma VDĚČNOST je prvním tématem dnes zahájeného online kurzu Happiness Habits (návyky štěstí), který jako dobrovolníci mezinárodního hnutí Action for Happiness vedeme s kamarádkou Lenkou Mlýnkovou. Action for Happiness znáte třeba i díky inspirativním kalendářům, které lze pravidelně každý měsíc zdarma stáhnout zde>>. Opakování plánujeme na podzim 2024.)

Článek trochu s nádechem novoročních předsevzetí, s vděčností za uplynulý rok i za ten, který se na nás chystá. Spíše na který se chystáme my sami. Vděčnost je univerzální téma, nesouvisí jen s „vánoční reflexí“ nebo novoročními předsevzetími. Netýká se ani pouhých 7 dnů v roce. To je pouhá inspirace pro začátek.

7-denní experiment vděčnosti

Vděčnost je vděčné téma. Pro věřící, pro přívržence a propagátory fenoménu zákona přitažlivosti, pro milovníky osobního rozvoje i další. Nejsem přívrženec zjednodušujících frází typu „vděčnost – nejjednodušší cesta ke štěstí“, ani toho, že „vděčnost je jednou z technik…“. Vděčnost je emoce, dokáže být obrovsky silná, ale také ukrutně slabá. Patří k našim vvv stránkám (vize, vášeň, vděčnost). Je navýsost intimní svým způsobem vyjádření, hloubkou, mírou upřímnosti, vkladem našeho Sebe-vědomí. Voní člověčinou a otevřeným srdcem. Není prostě jen tak „obyčejná“.

Zkusme si vděčnost více uvědomit a třeba trochu ritualizovat prostřednictvím experimentu. Půjde spíše o experimentování s formami a způsoby vyjádření a různými adresáty. Experiment nemá vděčnost znevážit, zlehčit a zneuctít. Záměrně nechci z jednotlivých 7 dnů dělat seriál. Je na každém, zda a kdy začne a jednotlivé dny experimentu prožije, pokud se do toho pustí. Myslím, že den po dni je nejlepší přístup. Roli hrají také vaše zkušenosti s „tématem“ a zvolenými přístupy. Rád bych vás prostě k vědomé práci s vděčností inspiroval, cestu si jistě najdete svou individuální. Počátkem října 2015 jsem podobný experiment (14 dnů) zkoušel ve Facebook skupině Svět bez stěžování, s vděčností.

(AktualizaceBowenova kniha byla vydána v češtině, Facebook skupinu jsem pozastavil, protože vznikla „oficiální“ komunita, která s knihou Svět bez stížností souvisí.)

V listopadu 2014 zveřejnil Forbes článek, v němž ukazuje 7 vědecky ověřených přínosů vděčnosti. Můžete si jej přečíst zde.

(Zdroj: Forbes.com)

Obr. 1 – K článku mě inspiroval tento post Willa Bowena na Facebooku.

Zdroj: Facebook

1. den

Pořiďte si a upravte podle svého deník vděčnosti.

Nehodlám se zde „chlubit“ obrázkem svého deníku vděčnosti. Odmalička jsem miloval papírnictví, sešitky, bločky apod. V tomto smyslu panuje nyní na trhu pravý ráj. Vybere si každý – formát, styl, vazbu… Udělejte si malou (či velkou) radost, tržbu nějakému obchodníkovi a zkuste si založit „deník vděčnosti“ – na poznámky k tomuto týdennímu experimentu i (doufám) na další dobu. Možná zůstane deníkem vděčnosti, možná se změní na deník reflexe, běžecký deník či něco podobného. Vy jste páni a dámami svého deníku-společníka.

(P.S. S psaním/vedením deníku mám skvělé zkušenosti jako kouč u svých klientů.)

2. den

Zapište si 3, 5, 10 (kolik chcete) „věcí“, za které pociťujete vděčnost.

Vzhůru k využití nového a upraveného deníku/deníčku! Patří k tomu následující rady:

  • Raději méně položek zapisovaných často (nejlépe každý den), než velký seznam jednou za rok.
  • Rozhodně (zapisujte) ručně! Žádné klávesnice a myš! (Mi se na mobilu líbí aplikace Diaro, ale te pro mě není deníkem vděčnosti.)

Fígl nespočívá primárně v tom najít, za co jste vděčni, ale v uvědomění si důvodu PROČ jste za „to“ vděčni (a komu/čemu). Pak se teprve začínají rozehrávat ty správné emoce.

  • Proč jste vděčni za dobré zdraví?
  • Co vám to přináší?
  • Proč jste vděčni za pomocnou ruku?

Protože…

Význam vděčnosti spočívá v posílení Sebe-vědomí, toho, co nosíme v sobě v podobě důvodů a argumentů co a proč se nám líbí, nelíbí či nás nechává lhostejnými.

3. den

Poděkujte za život.

Kouzlo poděkování za život, v podobě poděkování otci a matce pro mě znovuobjevil Zdeněk Weber, nejprve v programu Cesta pravého muže. V koučování systémů má toto zásadní význam. Jde o uznání velikosti rodičů, jako našich stvořitelů. Poděkování by mělo proběhnout každému rodiči zvlášť. Jsou-li mrtvi, tak symbolicky, nejlépe na hřbitově, kde jsou pochováni. Poděkování může mít i obecnější či rituálnější charakter, podle vaší víry a duchovního založení.

4. den

Zapište si alespoň jednu „věc“, kterou považujete za samozřejmou… A něco s ní udělejte!

Co je pro vás samozřejmé, automatické, běžné, obvyklé… Nejsou to náhodou věci, za které nejsme příliš vděčni, protože jsou pro nás „samozřejmé“?

  • Je pro vás samozřejmé, že dýcháte?
  • Je pro vás samozřejmé, že vám někdo přinese na stůl snídani?
  • Je pro vás samozřejmé, že vám na účet pravidelně přistane každý měsíc nějaké částka?

Je na každém z nás individuálně, aby si alespoň v tento den experimentu uvědomil jednu takovou „samozřejmost“ a „něco“ s ní udělal. Co? Uvědomění, poděkování, vyjádření vděčnosti, protislužba, věnování pozornosti apod., to vše jsou možnosti, které máme. Třeba věnujte pozornost svému dechu, uvědomujte si nádech a výdech…

Obr. 2 – Při zapisování do deníku vděčnosti si třeba zapalte svíčku.

Zdroj: Pexels

5. den

Poděkujte/vyjádřete vděčnost druhému.

Můžete projevit vděčnost někomu, koho milujete a máte rádi, někomu, kdo před vás staví výzvy a učí vás, někomu, kdo s vámi pracuje, někomu, kdo vám poskytuje službu apod. Zkusit vyjádřit vděk (a uvědomit si důvod a pocity s tím spojené) lze bez ironie i nepříteli a někomu, koho zrovna v lásce nemáte, i když je to obtížné a není to pohodlné. Ale to o „vystoupení ze zóny pohodlí“ pravděpodobně znáte.

POZOR!!! Vyjádření vděčnosti není „lajk“ na sociální síti!

Poděkování a vyjádření vděčnosti sobě samým si nechte na poslední den tohoto experimentu vděčnosti.

6. den

Meditujte s vděčností.

Příspěvek není o návodu k meditaci. Pokud se však vsedě, v pohodlné, vzpřímené pozici uvolníte, zavřete oči, budete se soustředit na svůj dech a nebudete se nechat unášet myšlenkami, které vás zrovna napadnou, máte vcelku dobrou šanci postupně se zklidnit. Pokud se tak stane (a dostanete se do meditativního stavu či se mu přiblížíte), soustřeďte se postupně na dva cíle, kterých chcete v nejbližší době dosáhnout. Vizualizujte (představte si vizuálně, co nejpodrobněji, i se zvuky, vůněmi apod.) dosažení prvního cíle a snažte se procítit a uvědomit si vděčnost za jeho dosažení. Totéž pak udělejte v meditaci také s vašim druhým cílem. V této meditační a vizualizační „hře“ věnujte každému cíli alespoň 5 minut. Prožitky si poté můžete zapsat do deníku.

Pokud se vám to povedlo, tak „bravo“, právě jste využili Dar, kterému Stephen Covey říká tvůrčí vizualizace.

7. den

Poděkujte sami sobě (i za své chyby).

Jsem přesvědčen, že myslet na sebe, pečovat o sebe, (po)děkovat si a být sám vůči sobě vděčný, není známkou egoismu a sebestřednosti. Je to zdravý postoj Sebe-vědomí. Buďte vděčni za své pocity, za to co jste dokázali, přijměte svou minulost (nic jiného už s ní stejně nelze udělat), a to včetně chyb a omylů, kterých jste se dopustili. Vyjádřete vděčnost za tyto lekce. Měly by vést k poučení a stát se základem příštího úspěchu a zlepšení. Poděkujte za své Dary, které vám byly dány do vínku. Poděkujte za Elán a energii k dalším krokům.

Jaké jsou vaše silné stránky?

Získejte vhled do svých 24 silných stránek!

Navíc s bonusy v češtině formou 5-ti denního e-mail minikurzu!

Nově také test VIA pro mládež 13-17 let (např. projekty středních škol).

Více informací k silným stránkám Values IAction.

„Osmý den schází nám (?)“

Pokud jste zvládli 7 dnů experimentu, mějte Radost, protože vděčnost patří k naší Celistvosti. Ještě jednou si tedy z celého SRDCE poděkujte.

Dál je to (stále) na vás – zda a jak pokračovat, zapojit do svého života vděčnost či 4 malé věci, o kterých se zmiňuje Will Bowen. Pro mě jsou to věci, kterých bych chtěl v letošním roce dělat více. Cvičit, meditovat, zapisovat do deníku a přizpůsobit rituál své „modlitby“.

A vy?

*Běžící Buddha je název stejnojmenné knihy Sakyonga Miphama, s podtitulem „běháním a meditací k posílení těla a mysli“. V roce 2014 knihu vydalo nakladatelství Rybka Publishers.

Kontaktuje mě

11 + 8 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Vděčnost není jen největší z ctností, ale je rodičem všech ostatních.“

(Cicero)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma lídrovství a vedení sebe sama zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Jaké je vaše sebevědomí?

Jaké je vaše sebevědomí?

Sebevědomí se někdy zdá být magickým slovem. V akronymu SRDCE je Sebe-vědomí vědomím si sebe sama, „sebe-uvědoměním“. Jde tak trochu i o filozofický termín. V angličtině by se dalo použít slovo self-awareness, snad self-consciousness. Pro sebedůvěru se často používá anglické slůvka self-confidence.

Sebevědomí jako pojem ze sociální psychologie, poukazuje na postoj člověka k sobě samému. To, co obvykle hledáme, je jeho přiměřená úroveň. Příliš vysoké sebevědomí může vést k přeceňování sebe sama, náročným cílům, podceňování ostatních a k aroganci.

Naopak Nízké sebevědomí či nízká sebeúcta (angl. LSE – low self-esteem) je svým způsobem poruchou v myšlení, jakýmsi myšlenkovým zmatkem. Jednotlivec se vidí nebo o sobě přemýšlí jako o neadekvátním, nepřijatelném, nehodnotném, nesympatickém a/nebo neschopném. Už jste se tak někdy cítili nebo se tak vnímali? Občas nebo často? (Za sebe bych sportovní mluvou odpověděl „Tak určitě.“ Občas ano.)

LSE (nezaměnit s LSD) je myšlení, které prostupuje každý aspekt života člověka. Tento iracionální a zkreslený pohled na sebe sama, postihuje předpoklady, interpretace, vnímání, závěry a přesvědčení člověka o sobě, stejně jako o ostatních.

Pojďme se podívat na jeden ze způsobů, jak se v tom všem zorientovat a najít trochu inspirace.

Vrstvami našeho „vědomí“ se vědci a psychologové prokousávají pomalu, ale postupně. I s využitím nových poznatků neurověd apod. Je to obtížné téma, proto lidé vždy uvítají jakékoliv zjednodušení. V článku uvedený dotazník ovšem není ten, který najdete na stránkách bulvárních a oddechových společenských časopisů.

Test vašeho sebevědomí

Renomovaná klinická psycholožka Marilyn J. Sorensen, autorka knihy Breaking the Chain of Low Self-Esteem (Zpřetrhejte řetěz nízkého sebevědomí), zpracovala známý a populární Sorensen Self-Esteem Test, který vám nabízím v češtině.

Originál testu v angličtině si můžete stáhnout zde.

Je zde 50 tvrzení. Vašim úkolem je každé z nich posoudit a odpovědět, zda je pro vás pravdivé. Pokud ano, „získáváte bod“. Vaše skóre si spočítáte na konci testu.

  1. ___Obecně cítím úzkost v nových sociálních situacích, kdy přesně nevím, co se ode mne očekává.
  2. ___Připadá mi obtížné poslouchat kritiku na sebe sama.
  3. ___Mám obavy z toho, že vypadám jako hlupák.
  4. ___Mám tendenci zveličovat své chyby a minimalizovat své úspěchy.
  5. ___Jsem velmi kritický/á k sobě i ke druhým.
  6. ___Mívám období, během nichž se cítím zničeně a/nebo v depresi.
  7. ___Po většinu času jsem nervózní a bojím se.
  8. ___Když se mnou někdo špatně zachází, domnívám se, že jsem musel/a udělat něco, za co si to zasloužím.
  9. ___Mám potíže poznat, komu důvěřovat a kdy důvěřovat.
  10. ___Často mám pocit, že nevím, jakou správnou věc mám dělat nebo říci.
  11. ___Jsem velmi znepokojen/a svým vzhledem.
  12. ___Snadno se ocitnu v rozpacích.
  13. ___Myslím si, že ostatní jsou velmi zaměřeni na to a kritičtí k tomu, co říkám a dělám.
  14. ___Obávám se, že udělám chybu, kterou by druzí mohli vidět.
  15. ___Často cítím depresi z toho, co jsem řekl/a a udělal/a nebo z věci, které se mi nepodařilo říct nebo udělat.
  16. ___Vyhýbal/a jsem se změnám ve svém životě, protože jsem se obával/a, že bych udělal/a chybu nebo selhal/a.
  17. ___Když vnímám, že jsem kritizován/a často se ocitám v defenzivě a pak vracím úder zpět.
  18. ___Kvůli strachu a vyhýbání se jsem nedosáhl/a toho, čeho jsem schopen/schopna.
  19. ___Mám sklon k tomu, aby strach a úzkost ovládly mnoho mých rozhodnutí.
  20. ___Mám tendenci po většinu času přemýšlet negativně.
  21. ___Zjistil/a jsem, že při sexu je pro mě obtížné chovat se adekvátně a/nebo bez rozpaků.
  22. ___Jsem jedním/jednou z následujících: osobou, která o sobě odhaluje příliš mnoho osobních informací nebo osobou, která jen zřídkakdy odhaluje osobní informace.
  23. ___Jsem často tak nervózní, že nevím, co říct.
  24. ___Často odkládám (prokrastinuji).
  25. ___Snažím se vyhnout konfliktu a konfrontaci.
  26. ___Už mi bylo řečeno, že jsem příliš citlivý/citlivá.
  27. ___Jako dítě jsem se cítil/a jako podřadný/á nebo nedostatečný/á.
  28. ___Mám sklon si myslet, že mám výše položenou laťku než ostatní.
  29. ___Často cítím, že nevím, co se ode mne očekává.
  30. ___Často porovnávám sám/sama sebe s ostatními.
  31. ___Často o sobě a o druhých přemýšlím negativně.
  32. ___Mívám často pocit, že druzí se mnou špatně zachází a využívají mě.
  33. ___V noci často přezkoumávám svůj uplynulý den a analyzuji to, co jsem řekl/a a udělal/a nebo to, co druzí ten den řekli a udělali mi.
  34. ___Často se rozhodují na základě toho, co by mohlo potěšit druhé, spíše než podle toho, co chci, nebo dokonce, aniž bych bral/a ohled na to, co chci.
  35. ___Často myslím na to, že mě ostatní nerespektují.
  36. ___Často se zdržuji sdílení svých názorů, myšlenek a pocitů ve skupinách.
  37. ___Občas zalžu, mám-li pocit, že pravda by měla za následek kritiku či odmítnutí mé osoby.
  38. ___Mám strach, že řeknu nebo udělám něco, kvůli čemu pak budu vypadat hloupě nebo nekompetentně.
  39. ___Nechci si stanovovat cíle do budoucnosti.
  40. ___Snadno se nechám odradit.
  41. ___Nejsem si příliš dobře vědom/a svých pocitů.
  42. ___Vyrůstal/a jsem v dysfunkční domácnosti.
  43. ___Myslím si, že život je pro mě těžší, než pro většinu ostatních lidí.
  44. ___Často se vyhýbám situacím, o nichž si myslím, že budou nepříjemné.
  45. ___Mám sklony k perfekcionismu, potřebuji vypadat perfektní a dělat věci perfektně.
  46. ___Když jdu na jídlo ven sám/sama nebo jdu sám/sama do kina či dělám sám/sama další činnosti, cítím se příliš trapně.
  47. ___Často se přistihnu, že jsem na druhé rozzlobený/á nebo je svým chováním a slovy zraňuji.
  48. ___Občas jsem tak nervózní nebo naštvaný/á, že zažívám většinu z následujícího: bušení srdce nebo ve spáncích, pocení; bázlivost; červenání; obtíže při polykání nebo knedlík v krku; třas; slabou koncentraci, závratě, nevolnost nebo průjem;mžitky.
  49. ___Mám velké obavy z kritiky, nesouhlasu nebo odmítnutí.
  50. ___Mám-li učinit rozhodnutí, spoléhám na stanovisko druhých.

Copyright © 2006, Marilyn J. Sorensen – Všechna práva vyhrazena. www.GetEsteem.com. Tento dotazník může být distribuován nebo reprodukován, musí však zůstat nezměněn.

Sebepojetí (self concept) – obecný termín používaný s odkazem na to, jak někdo myslí, hodnotí nebo vnímá sám sebe. Je to pojetí odpovědi na otázku „Kdo jsem?“ a tedy něco jiného než sebevědomí, sebeúcta či vědomí sebe sama.“

(Zdroj: Simply Psychology, Wikipedia)

Obr. 1 – Jak zpřetrhat řetěz nízkého sebevědomí. Kniha může napovědět.

Zdroj: Amazon

Vaše skóre

= Počet bodů, kdy jste s uvedeným tvrzením souhlasili.


00 – 04 tvrzení ………. Máte docela dobré sebevědomí

05 – 10 tvrzení ………. Máte mírné sebevědomí

11 – 18 tvrzení ………. Máte poměrně nízké sebevědomí

19 – 50 tvrzení ………. Máte velmi nízké sebevědomí


Je důležité vědět, že vaše skóre v tomto dotazníku žádným způsobem neukazuje na kvalitu osobnosti. Měří pouze to, jak vidíte sebe sama. Máte-li na sebe zdravý pohled, vaše skóre bude nízké. Vidíte-li sebe sama nezdravě, bude vaše skóre vysoké.

Je třeba si uvědomit, že je obtížné vychovávat děti se zdravým sebevědomím, jestliže vy sami trpíte nízkým sebevědomím. Bez tohoto poznání přejdete k postojům, obavám a myšlení, které doprovází nízké sebevědomí.

25 tipů pro zvýšení sebevědomí

Dát do pořádku své sebevědomí není „klik – klik“ záležitost. Jsem přesvědčen o tom, že je důležité porozumět kořenům nízkého sebevědomí. Psychologové se shodují v tom, že tyto příčiny je třeba hledat v dětství. Řadu příkladů a doporučení ve své knize uvádí Marylin Sorensen. Její doporučení je – hledat terapeuta.

Osobně si myslím, že užitečné může být i koučování, které je v souladu s etickými a profesními standardy např. International Coach Federation. Někdo dá přednost metodě RUŠ apod. Volba je na každém z nás. Instantní řešení neexistuje.

Mám tedy alespoň 25 obecnějších, stručných tipů, co můžete dělat, chcete-li na svém sebevědomí zapracovat. Analyzovat můžete i své odpovědi v Serensen testu. Je to cesta k nalezení některých zdrojů nízkého sebevědomí.

  1. Uvědomte si, že nízkým sebevědomím trpí mnoho lidí.
  2. Identifikujte myšlenky, pocity, tělesné příznaky a chování spojené s nízkým sebevědomím.
  3. Naslouchejte svému vnitřnímu monologu.
  4. Uvědomte si způsob, jakým přemýšlíte sami o sobě.
  5. Sledujte fyzické příznaky svého nízkého sebevědomí.
  6. Identifikujte své negativní myšlenky a najděte jejich kořenovou příčinu.
  7. Negeneralizujte (nedělejte obecné závěry).
  8. Přestaňte se srovnávat s druhými.
  9. Vyhýbejte se hlasům, které vás vedou ke katastrofickým závěrům.
  10. Pamatujte, že nemůžete číst myšlenky.
  11. Rozlišujte mezi tím, co je názor a co je fakt.
  12. Začněte si vést deník sebevědomí.
  13. Obklopte se pozitivně naladěnými lidmi.
  14. Vytyčte si hranice.
  15. Udělejte si čas pro sebe (a třeba hledejte zdroje své síly).
  16. Zlepšete svůj životní styl (strava, sport…).
  17. Zkuste terapii (myslím, že můžete zkusit i koučink).
  18. Naučte se říkat „ne“.
  19. Snažte se být autentičtí.
  20. Dovolte si dělat chyby.
  21. Přijměte zodpovědnost za to, co děláte a jak reagujete na to, co se vám děje.
  22. Ponořte se do čehokoliv, pro co se rozhodnete, přestaňte si dělat starosti ohledně svých voleb.
  23. Oslavte každý svůj úspěch.
  24. Naučte se nějakou dovednost.
  25. Pomozte nebo udělejte něco krásného pro druhé sami o sobě a buďte na to hrdí.

Literatura:

  • SORENSEN, M. J.: Breaking the Chain of Low Self-Esteem. 2. vyd. Sherwood: Wolf Publishing, 2006. 231 s. ISBN 0-9664315-8-8.
  • SORENSEN, M. J.: The Personal Workbook for Breaking the Chain of Low Self-Esteem: A Proven Program for Recovery from LSE. Sherwood: Wolf Publishing, 2002. 293 s. ISBN 0-9664315-3-7.

Obr. 2 – Pouze ilustrační obrázek nebo občas realita mnoha z nás?

Zdroj: Pexels

Otázky pro vás

  • Jak je to s vašim sebevědomím?
  • Jaký je váš tip k udržení přiměřeného sebevědomí nebo překonání nízkého sebevědomí?
  • Který z výše uvedených 25 tipů vám nejlépe „funguje“?

Komentáře jsou pro vás otevřené.

Kontaktuje mě

11 + 1 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Dělat disciplinovaně to co víte, že je správné a důležité, byť obtížné, je cestou k hrdosti, sebeúctě a osobní spokojenosti.“

(Margaret Thatcher)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Co je vaší vášní? – Ke knize The Passion Test®

Co je vaší vášní? – Ke knize The Passion Test®

vášni byla na blogu řeč nedávno. I když je lepší s vášní žít, než o ní číst, pro inspiraci jsem sáhl po starší knize manželů Atwoodových – The Passion Test®.

Na scéně života je banální otázka. Víte, co chcete? Brian Tracy říká, že jasnost je vším. Jednoduché jako facka. Jenže! Jasně si odpovědět na otázku Co chci? je pro někoho leckdy proklatě obtížné. Kniha Passion Test® v tomto ohledu slibuje mnohé: „…ukazuje nejjednodušší a nejjasnější cestu, jak si začít uvědomovat, co chcete – vyjasněním si toho, kým jste.“ (str. xiii). Pojďme se na vše podívat podrobněji. Lze vůbec vášeň textovat? Steven Covey v 7 návycích zmiňuje něco, co je vášni blízké – vnitřní zápal. Lze jej zažehnout, pokud se nám daří naplňovat naše čtyři potřeby – žít, milovat, poznávat a pracovat na svém odkazu (zanechat odkaz).

V článku se dozvíte i to, jak má podle pravidel vzlétnout horkovzdušný balón. Už jste letěli? Je to vaše vášeň?

Záměr – Pozornost – Žádné napětí

Co je v životě důležitější vědět? – „CO chci?“„PROČ to chci?“ nebo „JAK na to?“. Např. Simon Sinek v knize „Začněte s Proč“ (v USA vyšla v roce 2009, v ČR v roce 2013) sází na PROČ. Pro Jima Rohna to zase bylo CO. „Čím je CO jasnější, tím je JAK snadnější.“ Osobně jsem propagátorem začínat s CO – na úrovni vize, záměrů, cílů…

Kniha Janet a Chrise Atwoodových usiluje o to, pomoci čtenářům odhalit a vyjasnit si odpověď na otázku, CO je jejich vášní. Víte, co je vaší vášní?

Vášeň je velmi osobní a intimní zkušenost. Mnou intuitivně předpokládaným nosným úhlem pohledu v knize bylo, jak je důležité pro člověka užít si, vychutnat si život a těšit se z něj. Archetyp Milovníka v nás jásá, ostatní archetypy jsou ostražitější. Je to prostě o úhlu pohledu (a našich přesvědčeních). Jsem přesvědčen, že vášeň a nadšení fakticky vychází ze srdce a v přeneseném slova smyslu nás přivádí do SRDCE.

Červená nit, která se vine typem knih jako je The Passion Test®, sleduje zejména tři kroky jak žít naplněný život:

  1. Uvědomit si svůj záměr.
  2. Věnovat mu plnou a vědomou pozornost.
  3. Utlumit v sobě obavy a napětí, že záměru nebude možné dosáhnout.

Koneckonců, obdobnou stopu lze vypozorovat i v knize Shawna Achora, o níž jsem psal v minulých příspěvcích.

V publikaci o testu vášně se před námi nejprve odvíjí příběh Janet a jejího objevování vášně, prokládaný otázkami na tělo. Osobně považuji za dobré nenechat se odradit „americkou“, bombastičtější krasomluvou (magický, sny, jednoduchost, systém…).

Autoři čtenáře postupně zavedou ke způsobu, jak svou vášeň otestovat. Je tady ovšem důležitý předpoklad – NECENZURUJTE SVOU VÁŠEŇ! Necenzurujte sami sebe. Zkroťte svého kritika a cenzora, jděte do toho naplno. Dovolte si to!

Odhoďte zátěž!

Obr. 1 – Obálka knihy, edice 2006.

Zdroj: Amazon (odkaz přes obrázek na edici 2008)

Test jako sebekoučování

„Test“ je zdánlivě jednoduchý a „koučovací“. Trochu se přibližuje tzv. životnímu seznamu (life list). Nejde o test, jak jej známe z časopisů a webů z odkazů Facebooku. Jednoduše si zapíšete alespoň 10-15 (doporučuji jít do 20 a výše) vět, které mají stejný začátek. Jejich pestrobarevné dokončení je na vás.

Vítejte v představě ideálního života!

Uvolněte se, zavřete oči a tvůrčím způsobem si představte váš ideální život. Co nejplastičtěji. Kde jste? Co děláte? Co vnímají vaše smysly? Jaké zažíváte pocity? Kdo je s vámi?… Pak začněte doplňovat věty

  1. Když je můj život ideální, (jsem/mám/dělám…) ………………
  2. Když je můj život ideální, (jsem/mám/dělám…) ………………
  3. Když je můj život ideální, (jsem/mám/dělám…) ………………

Zapisujte, co je vaší vášní, co vám dává nadšení. Nejsou to cíle, nemusíte být SMART. Vaše vášeň je rozhodnutí, jak chcete žít svůj život. Co chcete dělat? Čím chcete být? Co chcete mít?

Autoři knihy The Passion Test® mají pro tento „sebekoučovací“ proces několik doporučení:

  • S nikým se neraďte, s nikým nic nekonzultujte. Je to vaše intimní záležitost.
  • Nedělejte test jako „zkoušku“ v páru, zda máte s partnerem/partnerkou stejné sny nebo podobnou představu ideálního života. Neporovnávejte odpovědi. Nesnažte se vzájemně ovlivňovat.
  • Udělejte si tento test během jednoho sezení. Může to trvat 20 minut, půl hodiny nebo třeba déle. Záleží, nakolik se chcete ze své vášně vypsat (ne vyspat).
  • Zvolte pro přemítání a snění tiché prostředí, kde nebudete vyrušováni.

Máte-li seznam hotový, na pár hodin jej odložte.

Když se k němu později vrátíte, začněte porovnávat a vybírat. Kdybyste ze dvou položek mohli mít pouze jednu, která by to byla? Když projdete celý seznam propadne tímto sítem vždy jedna položka. Zapište její pořadové číslo, vraťte se k seznamu se zbývajícími položkami a celý postup zopakujte. A pak znovu, než vyselektujete vzájemným porovnáváním 5 položek. To je 5 zrnek, z nichž klíčí vaše vášeň.

„Nástroje“ se opakují

Další pokračování knihy je už trochu obehraná písnička (však také kniha vyšla v roce 2006). Představuje instrumentárium v podobě vizualizace, afirmací, „vision boardu“, práce s deníkem apod. Možná forma a „omáčka“ okolo nejsou pro někoho tak důležité. Podstatné je projít procesem, v němž bez obav a cenzury popustíte uzdu svým ideálům. Za experiment to jistě stojí, těžko můžete něco ztratit. Koneckonců, ve finále o naši vášni nejlépe vypovídají naše výsledky.

Brian Tracy má pro určení toho, co je v životě důležité obdobné „síto“. Používá otázky, jimiž se před vámi zkracuje horizont vašeho života.

  • Co byste dělali, kdybyste zjistili, že před sebou máte 6 měsíců života?
  • Co byste dělali, kdybyste zjistili, že před sebou máte 6 týdnů života?
  • Co byste dělali, kdybyste zjistili, že před sebou máte 6 hodin života?

Zde už to není jen o vášni, ale také o hodnotách a posunu paradigmat. Koučové navíc jistě umí zapracovat podobné otázky do procesu koučování, který ladí s potřebami klientů.

Obr. 2 – Vášeň je často spojována s elementem ohně, představujícím „zápal“.

Zdroj: Pexels

Závěr (pokud jde o knihu)

Vraťme se však ještě ke knize The Passion Test®. Její druhou polovinu vyplňují rozhovory, např. se Stephenem Coveym a dalšími 6 americkými legendami – o jejich vášni a snech a o cestách jejich naplnění. Další interview si můžete poslechnout v doplňující sekci Real Life Legend Clubu na členském webu.

Od roku 2006 se mnohé odehrálo, popisované postupy a přístupy získaly na popularitě (v očích skeptiků se snad i zdiskreditovaly). Přišly nové marketingové tahy, knihy, e-booky… Vášeň je věčná, „hledajících“ jsou spousty. To nejlépe posoudítet sami. Myšlenka testu vášně žije a dobře se jí daří. V souladu s dobou si lze vyzkoušet i zjednodušený on-line test zde.

Kniha (reprint 2008) je na Amazonu stále v prodeji. Chcete-li, ochutnejte. Stojí přece za to, nechat nakazit vášní.

Závěr (pokud jde o principy, taktiky a návody)

To, čemu věnujeme pozornost a energii, to roste. Chytrá, opakující se rada, s níž si podle mě každý musí zaexperimentovat sám. Nelze si ji jen opakovaně číst a zapamatovat. U nás známe pořekadlo „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“ Volat do lesa „strach“ a očekávat, že se z lesa ozve „vášeň“? To nefunguje. Pozornost věnované vášni rozdmychává vášeň. Doporučuji tedy testovat své Sebe-vědomí občasnou otázku:

Čemu věnuji v tuto chvíli  pozornost?

V tomto ohledu věřím v užitečnost vision boardu, který upoutává pozornost k naší vizi, užitečnost afirmací, které upoutávají pozornost k přítomnému okamžiku a pozitivní změně i užitečnost deníků (nejlépe psaných rukou), které vedou k reflexi, uvědomění a formulování našich představ a obrazů do slov či kreseb. Návody jak na to, jsme v doméně „osobní rozvoj“ obklopeni dosytosti. Z této perspektivy čtenářům může kniha manželů Atwoodových připadat všední a reference nadnesené. Ovšem vášeň a nadšení všední nejsou. Všední je občas přiložit ruku k dílu a svou vášeň žít.

Když chce vzlétnout horkovzdušný balón, musí odhodit zátěž nebo se odpoutat od toho, k čemu je připoután. S realizací vlastní vášně to je podobné. To je důvod proč si položit otázku:

Co bude mým prvním krokem k naplnění a realizaci mé vášně, mého ideálu?

A také:

  • Od čeho se potřebují odpoutat?
  • Jakou zátěž potřebuji odhodit?
  • Odpovídat a sdílet můžete v komentářích.

Literatura:

  • ATTWOOD, J.B., ATWOOD, Ch. The Passion Test: The Efortless Path to Discovering Your Destiny. 1. ed. Fairfield: 1st World Publishing, 2006. 230 s. ISBN 1595408355.

__________________________________________________________

PS: ????

Našel jsem pro zajímavost doslovný postup pro vzlet horkovzdušného balónu, vydaný 7.6.2012 Sekcí školení a vzdělávání Českého balónového svazu.

Kapitola 2.3  – Vzlet

„Pilot vytápí obal do vyvážení. Prostor okolo a nad balónem je volný. Nechá pomocníky a pozemní posádku postupně odstupovat od koše. Když se balón zvedne ze země, je stále na napnutém laně s odepínačem. Pilot zkontroluje, že nikdo nevisí na koši zvenčí a všichni ustoupili mimo dosah. V tu chvíli odjistí pojistku odepínače a odepne se. Vystoupá do plánované letové hladiny. Upevní odepínač do polohy, aby nepřekážel a nepraštil nikoho do hlavy. Přivítá osoby na palubě a rozhovoří se o vzduchoplavbě.“

Kontaktuje mě

6 + 9 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.

Share This