21 tipů pro kritické myšlení

21 tipů pro kritické myšlení

Jak blízké je vám kritické myšĺení? Přemýšlíte o svém myšlení? Jak nakládáte se svými myšlenkami? 

Všichni myslíme; je to naše přirozenost. René Desacartes to vyjádřil lapidárně: „Myslím, tedy jsem“ (Cogito Ergo Sum). Myšlení se týká Sebe-vědomí. Mnoho z našeho myšlení je však ponecháno samo sobě napospas – je neobjektivní, zkreslené, částečné a neúplné, neinformované, ukryto pod mnoha předsudky a přesvědčeními. Přesto kvalita našeho života a to, co „produkujeme“, závisí na kvalitě našich myšlenek. Chatrné myšlení ovlivňuje kvalitu našeho života a je nákladné finančně.

Myšlení je užitečné systematicky pěstovat. Koneckonců, jak říká Brian Tracy, myšlenky jsou v našem životě to jediné, nad čím máme úplnou kontrolu. To, zda ji využijeme, je na každém z nás.

Kritické myšlení není (pouhé) kritizování. Jeho důležitost již před staletími obhajoval Jan Amos Komenský. Je jedním ze základů věděcké práce a praxe. Pojďme se podívat na několik souvislostí a tipů spojených s kritickým způsobem myšlení.

MEJV (vypadá to jako z psychotestu)

V českém překladu knihy S.U.M.O. (Shut Up, Move On),  prezentuje Paul McGee koncept MEJVMyšlenky utváří naše Emoce, ty pohání naše Jednání, prostřednictvím něhož dosahujeme Výsledků. Již ve staré Číně bylo známo něco podobného:

„Zasej myšlenku, sklidíš čin,

zasej čin, sklidíš návyk,

zasej návyk, sklidíš charakter,

zasej charakter, sklidíš osud.“

Pouštět si k sobě kvalitní a užitečné myšlenky, je tedy předpokladem kvalitních a užitečných emocí, jednání a výsledků. Tak je to prosté! Tak je to obtížné!

Pouhá teorie (?), mohou mnozí (kriticky) namítnout. Tato „teorie“ se však jako hypotéza objevuje v mnoha různých podobách. (U)věříte nebo ne?

Budeme-li myšlenku považovat za „zdroj všeho“, je užitečné obhlédnout širší perspektivu.

V dřívějším článku jsem zmiňoval, že kritické myšlení má pozitivní dopad na naše SRDCESebe-vědomí, Radost, využití Darů a talentů, Celistvost a Elán. Kultivace kritického myšlení má však i další přínosy:

  • Umožňuje jasně a přesně formulovat zásadní otázky a problémy, nenechává je nepovšimnuty.
  • Pomáhá shromažďovat a vyhodnocovat podstatné informace a s pomocí abstrakce je účinně objasňuje.
  • Poskytuje dobře odůvodněné závěry a řešení, ověřuje je oproti důležitým a vhodným kritériím a standardům
  • Ponechává otevřenou mysl alternativním myšlenkovým systémům a je-li třeba, rozpoznává a hodnotí jejich předpoklady, důsledky a praktické dopady.
  • Posiluje účinnou komunikaci s ostatními, v zajišťování řešení složitých problémů (víc hlav víc ví).

Kritické myšlení je sebe-řídící, sebe-disciplinované, sebe-reflektující a sebe-korigující myšlení. Myšlení, kritické vůči sobě samému.

Zkratkovitě jej někdo může pokládat za prostou (negativní, destruktivní) kritiku, autocenzuru, neautentický přístup, nedostatečně spirituální přístup k životu… Každý s sebou ohledně kritiky, myšlení a kritického myšlení neseme nějaká přesvědčení.

Kritické myšleníkritický postoj, kritičnost (z řeckého kritikos – schopnost rozhodnout či rozlišit) znamená schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění nebo naléhavosti nějakého sdělení, schopnost naivně nepřebírat tradované názory, schopnost dokázat zaujmout odstup a připustit odlišný pohled i schopnost vytvořit si vlastní názor na základě vědomostí a zkušeností jak vlastních, tak i jiných kvalifikovaných osob.

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – „Zmlkni a pokračuj“, poněkud direktivní název chytře napsané knihy. Na „drž hubu a krok“ býváme u nás velmi citliví, stejně tak vůči tomu i cyničtí.

Zdroj: ABZ knihy

8x myšlení a jeho tři funkce

Kdykoliv přemýšlíme, myslíme za nějakým účelem, v rámci úhlu pohledu, založeného na předpokladech, vedoucích k dopadům a důsledkům. Používáme koncepty, myšlenky a teorie k tomu, abychom interpretovali data, fakta a zkušenosti, našli odpovědi na otázky, vyřešili problémy a řešili či pronikli do rozličných záležitosti. V našem myšlení je přítomno zmíněných osm dílčích struktur. Myšlení

  1. generuje účel
  2. vyvolává otázky (proto je tak účinné koučování)
  3. využívá informace
  4. používá koncepty
  5. činí závěry
  6. formuluje předpoklady
  7. utváří dopady a důsledky
  8. ztělesňuje názor (úhel pohledu)

Naše mysl plní tři funkce.

  • Myšlení
    • Dává smysl tomu, co se v (našem) životě odehrává. Definuje situace, vztahy a problémy. Neustále interpretuje („To, co se odehrává, je…“)
  • Cítění – (viz. výše zmíněný MEJV – Myšlenky-Emoce…)
    • Je utvářeno myšlením, neustále hodnotí prožívané události – jako negativní nebo pozitivní. („No nazdar…“, „To zase bude…“, „Hurá…“, „To je super…“)
  • Chtění
    • Touha, vnitřní motor, který zaměřuje naši energii a Elán na to, co pro sebe definujeme jako žádoucí a možné („To stojí za to.“, „To nemá význam.“…). Tím pomáhá určovat naše cíle, touhy, hodnoty, motivy… a vede nás k Jednání (třetí krok MEJV).

Je na nás, jak/do jaké míry je tento proces Sebe-vědomý.

Jaký je (dílčí) klíč? Je o tom spousta knih, článků, „návodů“. Nemá smysl měnit své touhy, přání a pocity. Je třeba změnit své myšlení. Je obtížné, ne-li nemožné měnit dílčí důsledek (touha, přání, pocit), když nezměníme kořenovou příčinu.

Egocentrické myšlení usiluje o sobecký zájem, o to potvrdit svůj stávající způsob myšlení. „Je to pravda, protože tomu věřím já.“

Sociocentrické myšlení usiluje o skupinový zájem, o to potvrdit skupinový způsob myšlení (jakýsi stádní efekt). „Je to pravda, protože tomu věří druzí/ostatní.“

Racionální myšlení usiluje o to, vzít v úvahu práva a potřeby ostatních. Usiluje o to, dívat se na myšlenky takové, jaké jsou.

Rozlišovat tyto tři motivy myšlení je myslím, docela zásadní. Máme však ještě i další možnosti.

  • „Věřím tomu, protože tomu chci věřit.“, „Je to pravda, protože chci, aby to byla pravda.“
    • To je způsob, jak věřit všemu, co nám někdo podá v pozitivním světle, co nevyžaduje, abychom změnili sebe nebo způsob myšlení, co je snadné, pohodlné, co od nás nevyžaduje přiznat, že jsme se zmýlili, udělali něco špatně apod.!!! Podle mě se zde skrývá nebezpečí „pozitivního myšlení za každou cenu“, nebezpečí zjednodušené interpretace fenoménu „přání“ a „tajemství/zákon přitažlivosti“ (přej si a bude to dáno – viz. Literatura). Na druhou stranu tu máme fenomén typu „víra tvá tě uzdravila“. Podle mě se za tím skrývá zejména jednání v duchu naší víry a přesvědčení. V tom tkví tajemství našich užitečných a neužitečných přesvědčení. Ovšem „proces“ MEJV platí i zde.
  • „Je to pravda, protože jsem tomu vždycky věřil.“
    • Sebepotvrzení. Občas si chceme udržet svá přesvědčení, protože je máme dlouho a nepřemýšleli jsme, do jaké míry jsou podložená a jaké přináší důkazy o svých dopadech a důsledcích, jsou pro nás pohodlná, žijeme s nimi v úctě a pietě ke svým rodičům, společnosti…, aniž bychom tušili, že nejsou autentická.
  • „Je to pravda, protože je mým (sobeckým) zájmem, aby to byla pravda.“
    • Esence sobeckosti. Věříme čemukoliv, co zdůvodňuje možnost získat více peněz, moci, osobní (konkurenční) výhody. Třeba i tehdy, když tato víra není ničím podložena. Egoismus je legální. Mým přesvědčením je, že do této sféry spadá řada „jediných řešení“, „jednoduchých kroků“, která vedou k „(jedině) pozitivním důsledkům“, které přetrvají „navždy“. Toto mé přesvědčení motivovalo i napsání článku na základě inzerátu na webinář. (A nemýlil jsme se).

21 tipů (znáte to o těch 21 dnech k utvoření návyku?)

To byly některé myšlenky, které utváří kontext kritického myšlení a jeho pestrost. Není to zkratka. Zkratkou je závěrečných 21 tipů, jak se stát kritičtějším v myšlení. Nejde o návod, jde o tipy. Čím více jich implementujete, tím zralejšími „kritickými mysliteli“ se stanete. Záleží, jak zaútočíte na svá přesvědčení.

  1. Objev svou nevědomost, neznalost (a hlavně se jí neboj).
  2. Uvědom si účel svého života (prospěje to tvému Sebe-vědomí).
  3. Přemýšlej mimo svou zónu pohodlí (o věcech, které nejsou pro myšlení pohodlné, třeba, když řešíš bod 2).
  4. Drž se podstatného (pokud sis ujasnil/a své myšlenky k bodu 2 prostřednictvím bodu 3).
  5. Pokládej si (stále) zásadní otázky (obvykle nejsou úplně jednoduché) – bod 3, abys udržel/a bod 4.
  6. Přemýšlej nad dopady a důsledky (jak primárními, tak i následnými).
  7. Odliš příčiny od důsledků (a uleví se ti) – bod 6 ti pomůže.
  8. Nenechej se oklamat slovy (V čem tě tento článek klame?).
  9. Ovládni své emoce (neznamená to, že budeš bezcitný).
  10. Ovládni své přání a touhy (neznamená to, že žádná nebudeš/nesmíš mít).
  11. Nechtěj ovládnout ostatní, ani nebuď submisivní (není to o asertivitě).
  12. Nenech si vymývat mozek (novými) médii a reklamou (marketing je silný nástroj ke zkoušce kritického myšlení).
  13. Nenech se bombardovat myšlenkami politiků.
  14. Prokaž soucit, neobviňuj (a nestěžuj si).
  15. Zkus trávit čas také „děláním si starostí“ (nežij jen s růžovými brýlemi na nose).
  16. Staň se někým, kdo chce udělat svět lepším (světem je i nejbližší okolí).
  17. Sleduj svůj pokrok (a měř jej), kriticky můžeš zvážit jakým způsobem.
  18. Vzdělávej se (je z čeho vybírat a to klade nároky na kritické myšlení).
  19. Znovu přemýšlej (…a ještě jednou).
  20. Hrej fér, nesobecky. (Nebo si fakt myslíš, že existuje jen jediná pravda – ta tvoje?)
  21. Mysli kriticky, (ale) nebuď skeptik.

Zkuste každý den ověřit jeden bod. Kritické myšlení neřeší, jestli se to „vyplatí“. To by bylo egocentrické nebo sociocentrické.

Obr. 2 – Sociocentrické myšlení (?) nebo počítání oveček před spaním.

Zdroj: Pixabay

Otázky pro vás

Pravděpodobně vás napadnou další body nebo máte jiné, své vlastní, ověřené tipy. Podělte se v komentářích.

Literatura:

  • BARNABY, B. Tajemství za Tajemstvím. Klíče k bestselleru Tajemství a nová odhalení ke zlepšení tvého života. 1. vyd. Praha: Anag, 2010. 183 s. ISBN 978-80-7263-583-2.
  • BRUCE, A. Odhalené Tajemství. Kompletní neautorizovaný průvodce Tajemstvím. 1. vyd. Praha: Synergie Publishing, 2011. 269 s. ISBN 978-80-7370-193-2.
  • BYRNE, R. The Secret. Tajemství. 1. vyd. Ikar: Praha, 2008. 216 s. ISBN 978-80-249-1008-6.
  • McGEE, P. S.U.M.O. (Shut Up, Move On). Zmlkni a pokračuj – Jednoduchý průvodce, jak si vytvořit skvělý život a užít si ho. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2007. 140 s. ISBN 978-80-86929-27-9.
  • PAUL, R. W., ELDER, L. Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life. 2. vyd. New Jersey: Pearson FT Press, 2013. 480 s. ISBN 978-0-13-311528-4.

Kontaktuje mě

12 + 2 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Nemůžeme vyřešit problémy s využitím téhož způsobu myšlení, který vedl k jejich vytvoření.“

(Albert Einstein)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma modely a nástroje zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Být či nebýt (produktivní)? Číst či nečíst?

Být či nebýt (produktivní)? Číst či nečíst?

V březnu 2016 mi v časopisu Perspektivy kvality (č. 1/2016) vyšla „recenze“ knihy 5 možností – Cesta k mimořádné produktivitě [1]. Upravenou a doplněnou verzi vám nabízím v tomto článku.

Nejsem profesionální recenzent, ani články o knihách za recenze moc nepovažuji. Rád doplňuji souvislosti a další myšlenky a mým cílem je vytvořit širší perspektivu na knihu, o níž „je řeč“. Nejinak je tomu i dnes.

„Naše POZORNOST je vystavena bezprecedentnímu útoku. Proto bychom měli věnovat pozornost naši pozornosti a naučit se být pozorní.“ Kniha, která obsahuje tato slova si žádá naší pozornost. Dopřejete jí tu svou?

Stephen Covey / David Allen (?)

Stephen R. Covey A/NEBO David Allen? Jeden proti druhému nebo jeden s druhým? Takové otázky mě napadly, když jsem poprvé četl knihu 5 možností.  Management Press ji vydal v roce 2015, s „pečetí“ FranklinCovey na obálce.

Při prvním pohledu pouze na název knihy, jsem se domníval, že je další z řady publikací, které útočí na manažery tzv. japonskými metodami typu „lean“. Navíc i  titulek je jako z partesu (=chcete-li nalákat, uveďte v něm číslo)! Koneckonců, o jedné z takových metod (5S) a jejím uplatnění při „čištění hlavy“ jsem už psal.

Publikace, o níž je řeč, se však týká osobní produktivity. Stephen Covey a jeho kultovní kniha o 7 návycích [2], patří k mým celoživotním inspiracím. Stále, i po 22 letech od jejího českého prvního vydání ve vydavatelství Pragma, (znovu)objevuji sílu myšlení dr. Coveyho a jeho PŘÍSTUPU, založeného na vizi, proaktivitě, životních rolích a „dělání důležitých věcí“ [3]. Ve spoustě různých e-booků, on-line seminářů a dalších digitálních produktech k osobnímu rozvoji a růstu zní jeho myšlenky, tipy, inspirace. Bohudík, protože reprezentují univerzální principy a jdou k podstatě věci. Bohužel často bez uvedení originálního zdroje. Kdo by se s tím páral…

V roce 2008 se na českém knižním trhu zjevil překlad jiné, pragmatické knihy, která v anglickém originále akcelerovala úsilí o osobní produktivitu a uvedla do celosvětového pojetí zkratku GTD – Getting Things Done [4]. David Allen se příliš nezabývá obecnými věcmi, jako jsou principy, etika charakteru a etika osobnosti, tak jako Stephen Covey. Nastínil propracovaný NÁVOD, jak si „odškrtávat“ úkoly z vašich seznamů a zavést systém ve „zvládání věcí“ a realizace projektů. Coveyho přívrženci se pokoušeli a pokouší oba systémy, Coveyho a Allenův, nějak harmonicky propojit. Do toho přišla podpora v podobě mobilních aplikací, další nástroje projektového managementu…

Stephen Covey v červenci 2012 zemřel. V jeho odkazu pokračují další, v čele se synem Stephenem M. R. Coveyem, propagátorem tématu „chytré důvěry“ [5] a také rodina Merillových. Na nové knize se podílel Adam Merrill, vice-president FranklinCovey pro inovace. Kniha Pět možností se dle mého názoru snaží vyhovět dnešní rychlé, zkratkovité době a „vybírá“ z Coveyho filozofie pouze „něco“ a toto „něco“ balí do přehledného návodu, který se má přiblížit Allenovu konceptu GTD.

Produktivita práce vyjadřuje objem vyprodukovaných hodnot, připadající na jednotku spotřebované práce za určité období (rok, měsíc, den, hodinu) podle toho, v jakém období tuto produktivitu zjišťujeme.“

(Zdroj: Wikupedia)

Obr. 1 – Obálka českého vydání knihy.

Mimořádná produktivita

Co je to mimořádná produktivita podle autorů knihy? Charakterizují ji čtyři fenomény (s. 20):

  • Žijeme a pracujeme, jak nejlépe dokážeme.
  • Do toho, co děláme, vkládáme to nejlepší, co je v nás.
  • Při všem, co děláme, využíváme jedinečné vlohy a potenciál, jimiž jsme obdařeni.
  • Z toho, co děláme, máme opravdu dobrý pocit.

Za první odrážkou se skrývá princip excelence. Druhá odrážka symbolizuje, že „do hry“ vkládáme své SRDCE. Třetí bod hovoří o našich Darech a čtvrtý o Radosti.

Východiskem je, že můžeme být mimořádní – „uléhat večer do postele spokojeni, s pocitem, že jsme něčeho skutečně dosáhli“ (s. 64). Ovšem „mnoho lidí si nenajde dostatek času na to, ujasnit si, jaké věci jsou pro ně nejdůležitější a neinvestují svůj čas na jejich dosažení. To vede k tomu, že nepociťují dostatečné uspokojení z toho, jak prožili ten který den svého života. Namísto toho zakoušejí stísněný pocit prostoupený obavami a znepokojením nad tím, že jim v životě a v tom, co dělají, něco chybí“ (s. 65).

Základem řešení je tzv. II. kvadrant, na jehož základě S. Covey koncipoval také jednu ze svých knih [3]. Tento kvadrant v tzv. Matici času, nabádá soustředit se na věci, které jsou pro nás důležité, avšak nejsou (ještě) naléhavé – prevence, plánování, relaxace (broušení pily)…

Pro zvládnutí našich záležitostí doporučují autoři v knize tři základní stavební kameny, vyplývající ze tří výzev, jimž v naší době čelíme.

  1. Činíme více rozhodnutí než kdykoliv předtím. Proto bychom měli našemu (běžnému, každodennímu) ROZHODOVÁNÍ věnovat pečlivou vědomou pozornost.
  2. Naše POZORNOST je vystavena bezprecedentnímu útoku. Proto bychom měli „věnovat pozornost naši pozornosti“ a naučit se být pozorní.
  3. Trpíme kritickým nedostatkem osobní ENERGIE a jeho důsledky. Management osobní energie (mentální, fyzické, duchovní) je další fenomén, kterému bychom měli věnovat pozornost.

5 možností

Tyto tři pilíře utváří osu knihy. Na nich je vystavěno pět možností, jak být produktivní. Záměrně použiji negativní vyjádření. Pozitivní návod „jak na to“ si můžete najít přímo v knize nebo si jej sami odvodit.

  1. Nereagujte na naléhavé.
  2. Nespokojte se s obyčejným.
  3. Nepřehazujte štěrk.
  4. Nedovolte, aby vás ovládly technologie.
  5. Nevyhořte.

Kam zaměřujeme naší pozornost, to roste („kam pozornost plyne, tam energie kyne“). Věc, známá v ezoterickém světě prostupuje díky výzkumům mozku a neurovědám i do světa manažerského. Zaměření naši pozornosti na drobná, malá, běžná, každodenní rozhodnutí (dát si čokoládu nebo jablko, zapnout TV nebo si 10 minut číst…) způsobuje, že se pohybujeme na nepatrné hraně [6] (zmiňoval jsem ji už v několika článcích). Okamžité pozitivní efekty nebo důsledky jsou téměř nerozpoznatelné. V průběhu delší doby (měsíců a let) však důsledky mohou být (a také v drtivé většině jsou) velmi zásadně odlišující.

Podle autorů je vstupem na tuto nepatrnou hranu právě II. kvadrant. S tím nelze jinak, než souhlasit. V Coveyho filozofii budování 7 návyků, jde „až“ o návyk č. 3 (= Dejte přednost důležitým věcem – tzv. velkým kamenům, ne štěrku). V tom spočívá z mého pohledu určitá „zkratka“ poplatná dnešní rychlé době. Možná jde i o snahu autorů vymezit se a nabídnout alternativu vůči systému GTD, popř. k jeho minimalistické verzi od Lea Babauty [7]. V knize totiž zazní rada, která oba systémy propojuje a do jisté míry je  „vrací“ do jiné generace managementu času – vytvořte si „master list“. Seznam všech úkolů, které chcete zvládnout. Kniha vám dá návod v podobě Mapy postupu v kvadrantu II (alternativa ke GTD) a nakopne vás k prvním krokům.

Naštěstí kniha rovněž varuje – viz. titulek „Technologie: droga nebo volba?“ (s.106). Dokonce v tomto smyslu využívá i slovník bojovníků – samurajů.

Obr. 2 – (Můj) inspirátor a učitel.

Zdroj: Pinterest

Být či nebýt (produktivní)?

Myslím, že v podstatě kniha neopomíjí nic důležitého. Klade nároky na to, abychom byli sami sobě lídry, soustřeďuje se na naše vědomé konání a jednání, bere v potaz technologický rozvoj a vrací nás zpět k práci s naší fyzickou a duševní energií.

Hamlet si s lebkou v ruce kladl zdánlivě jednoduchou otázku:

„Být či nebýt?“

Dnes si s knihou 5 možností v ruce můžeme také položit otázku:

„Být produktivní či nebýt produktivní?“

Možnosti jak odpovědět jsou pouze dvě. Je to na každém z nás. Kupříkladu, aby si položil otázky, na něž odpověď „ano“ není tou pozitivní zprávou a v nichž nejde o „umění říci ne“. Spíše jde o pravdu vůči sobě samému.

  • Jste perfekcionista?
  • Plníte představy druhých, jak má vypadat váš život?
  • Snažíte se vyhovět vrtochům druhých?
  • Srovnáváte se s druhými a snažíte se s nimi soupeřit?

Provokativní otázky, které zasluhují upřímnou odpověď.

Zajímavá a trochu provokativní je i kniha. Myslím, že stojí za přečtení/prostudování, ať už odkaz Stephena Coveyho znáte (a ctíte) či nikoliv. Nezapomeňte – rozhodnutím o přečtení nebo nepřečtení pravděpodobně vstupujete na „nepatrnou hranu„. Na jejím konci může být na jedné straně život pod vlastní kontrolou a s vlastní odpovědností nebo na druhé straně (nepatrné hrany) život plný výmluv a stěžování. Je na nás, jak si vybereme a pro co se rozhodneme.

Přeji vám hodně štěstí a moudrá rozhodnutí. Podělit se o ně můžete v komentářích.

Použitá a doporučená literatura:
[1] KOGON, K., MERRILL, A., RINNE, L. Pět možností – Cesta k mimořádné produktivitě. 1. vyd. Praha: Management Press, 2015. 222 s. ISBN 978-80-7261-251-2.
[2] COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí – Zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Aktualizované vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.
[3] COVEY, S. R., MERRILL, A. R., MERRILL, R. R. To nejdůležitější na první místo. 1. vyd. Praha: Management Press, 2008. 374 s. ISBN 978-80-7261-187-4.
[4] ALLEN, D. Mít vše hotovo – Jak zvládnout práci i život a cítit se při tom dobře. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2008. 256 s. ISBN 978-80-903912-8-4.
[5] COVEY, M. R., LINK, G. Chytrá důvěra – Vytváření prosperity, osobní energie a radosti ve světě plném nedůvěry. 1. vyd. Praha: Management Press, 2012. 284 s. ISBN 978-80-7261-254-3.
[6] OLSON, J. The Slight Edge: Turning Simple Disciplines into Massive Success and Happiness. Rev. ed. Dallas:Success Books, 2011. 198 s. ISBN 978-1-935944-60-7.
[7] BABAUTA, L. Zen a hotovo – Zcela jednoduchý systém osobní produktivity. 1. vyd. Brno: Jan Melvil Publishing, 2010. 126 s. ISBN 978-80-87270-03-5. 

Kontaktuje mě

9 + 12 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Nejsem produktem mých okolností. Jsem produktem mých rozhodnutí.

(Stephen R. Covey)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma knih pro rozvoj a růst jednotlivců a organizací zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

O mostech v našem životě

O mostech v našem životě

Co se vám vybaví, když se řekne MOST nebo MOSTY?

Město v Severních Čechách (a vtip o tamním pivovaru a nealkoholickém pivu Pito Most)? Mosty u Jablůnkova? Karlův most nebo nějaký jiný? Písnička Mosty od Karla Zicha a Lenky Filipové? Možná se vám vybaví válečný film Most přes řeku Kwai (1957)…

Které mosty považujete za nejkrásnější? Po kterých mostech jste se zatím prošli? Přes které mosty jste jeli autem, na kole nebo vlakem? Jaké jste měli dojmy a pocity? Co vás bavilo a vzrušovalo? Z čeho jste měli obavy? Kolik mostů jste za sebou spálili?…

Na symbolickém mostu jsme každým okamžikem všichni. Jde o most, spojující minulost s budoucností. Most, který vede ze včerejška k zítřku, most od zrození ke smrti, most od místa, kde se nacházíme, k našemu cíli… Účelem obrazů a analogií je, aby rozechvěly představivost. Most jako život, život jako most… Tak do toho!

Mosty jsou inspirativním tématem v mnoha směrech. Tento článek je inspirován knihou, která užívá konkrétní mosty jako analogie ke konkrétním krokům při utváření strategie. Toho lze využít k úvahám o osobní strategii každého z nás.

„Mosty znám už dlouhý čas…“

Ač většina z nás za sebou nemá stavební školu, zkoušku z pružnosti a pevnosti, statiky a další, jsme architekty a staviteli vlastních mostů života.

Rich Horwath této analogie využil ve své knize o strategii. Mě přitahuje její osobní pojetí. Mám na mysli osobní pojetí strategie. Pojďme se za knihou velmi krátce poohlédnout. V češtině by její název zněl „Strategie pro vás: stavíme most k životu, který chcete“.

K doplnění úvodních otázek na zamyšlení mě napadají ještě další, které se sem hodí a vyplývají z knihy:

  • Procházíte se po vlastním mostu nebo po mostu, který postavil někdo jiný?
  • Víte kam most, po kterém jdete, vede?

Autor mi připomněl principy, jež učil Stephen Covey. Princip prvního a druhého vytváření. Chce-li se kdokoli z nás procházet po vlastním mostu zvaném Život, měl by si jej postavit. Sebe-vědomě nebo nevědomě. Postavit most je druhým (fyzickým) vytvářením. Chceme-li to mít po svém, je zapotřebí vlastního prvního vytváření (vlastní představy o životě, ne cizí). Potřebujeme kreativitu, přemýšlení, kreslení, plánování…

Osobně jsem přesvědčen, že klíčem je právě první vytváření, které probíhá v hlavě a srdci. Do jaké míry je každý z nás architektem vlastního mostu/života? Je nespočet těch, kteří rádi navrhnou (a postaví) mosty pro druhé… ke svým vlastním cílům. A je hezká řádka těch, kterým to vyhovuje a po mostu, vedoucím k cílům druhých se vydají. Než…

…třeba zjistí, že jsou na tom podobně jako Gravina Island Bridge na Aljašce, přezdívaný „Bridge to Nowhere“ – most, který nikam nevede. Jeho výhodou je, že nebyl nikdy realizován, ani s rozpočtem 398 mil USD.

Bohužel však jsou mosty-životy lidí, které nikam nevedou. A to je ohromná škoda (i škola).

Nejdelší most světa najdeme v současné době v Číně. Jmenuje se Danyang-Kunshan Grand Bridge. Jde o železniční most, jehož délka je 164,8 km. Pro srovnání – Vasco da Gama, nejdelší most v Evropě má délku 17,2 kilometru.

(Zdroj: novinky.cz)

Obr. 1 – Gravina Island Bridge. Most, který nikam nevede.

Zdroj: The Zoo

5D – Pět kroků k mostu

Horwath (2012) ve své knize rozvíjí 5 kroků, jak si takový životní most postavit.

  1. Zvolte, kam chcete svůj most umístit. Objevte to správné místo. (Discover)
  2. Představte a zvolte si styl svého mostu. Chcete, aby byl podobný jako mosty jiných? Nebo se chcete odlišit a mít svůj most unikátní? (Differentiate)
  3. Vyberte pro svůj most vhodný materiál. To vyžaduje rozhodnutí. (Decide)
  4. Navrhněte svůj most. (Design)
    • Není mnoho mostů v přírodě, které by vznikly samy od sebe. Nechávám na každém čtenáři, aby si rozvinul vlastní představu o tom, co jednotlivé kroky znamenají. Možná jen pro malou kontrolu a zpětnou vazbu – zde je autor u akčního plánu. Jak využít dostupné zdroje, které vás dovedou k cíli (= na druhý břeh / na konec mostu)?
    • Tento krok zahrnuje také stavbu mostu.
  5. Po svém mostu se projděte. Nastává zatěžkávací zkouška (Drive)

Vidíte, že jde o anglickou slovní hříčku, tentokrát hrající si s písmenem D.

Každému kroku je v knize věnována jedna kapitola. Místo citace nástrojů a technik (vize, cíle, hodnoty, analýza… myslím, že je většina z vás zná, ale ne všichni využívají) si dovolím malý ilustrativní vtípek z knihy.

  • Hlas GPS: „Prosím zadejte místo.“
  • Někdo: „Rád bych vydělal hodně peněz.“
  • Hlas GPS: „Cíl je neplatný. Zadejte konkrétní místo.“
  • Někdo: „Dobrá. Rád bych vydělal 10 mil. USD.“
  • Hlas GPS: „Přepočítávám… Předpokládaný čas dojezdu na místo – 127 let.“
  • Někdo: „Cože? Ne! Musí být přece rychlejší cesta.“
  • Hlas GPS: „Přepočítávám… Jeďte půl míle k nejbližší trafice a kupte si los.“

No a tak to je. Předpokládám, že žádného komentáře netřeba.

Kniha nás vede k připomenutí osobní odpovědnosti za utváření našich životů. Principy platí i pro firemní strategie. Celá analogie se podle mě docela hodí i pro vysvětlení strategie zaměstnancům. Ostatně důležitým prvkem pojetí osobní strategie je dialog a diskuse.

Obr. 2 -Tower Bridge na Temži, symbol Londýna. Anglická „stavební hříčka“..

Zdroj: Pixabay

Osobní most

Jako konzultant a lektor jsem byl ve spoustě firem a s mnoha manažery měl možnost poznat a pracovat s jejich a na jejich strategiích. Ve svých začátcích jsem spolupracoval s dánskou společností TMI, jejímž zakladatelem byl jeden ze světových guru kvality, Claus Moller. TMI rozvíjela koncept osobní kvality, charakterizovaný následující větou:

„Osobní kvalita je základem všech dalších kvalit.“

Parafrázovat lze motto o osobní kvalitě do jiného, které reprezentuje jedno z mých přesvědčení a svým způsobem i mou misi jako mentora a kouče:

„Osobní strategie je základ všech dalších strategií.“

Každý máme svůj most po kterém kráčíme.

A což takhle třeba „rodinný most“? Včera jsem na Facebooku viděl krátké video. Ptali se dospělých manželských párů, s kým významným by chtěli jít na večeři. manželé se radili, odpovídali… Padala jména samých celebrit. Pak se na totéž ptali dětí. Téměř bez výjimky chtěli na večeři jít děti s rodiči. To byly jejich „celebrity“. Jejich mosty vedly k rodičům. Mosty rodičů vedly k celebritám… Závěr si uděláte určitě sami.

„Já stavím mosty, v tom je ten vtip…“

Závěrečné otázky už vlastně zazněly.

  • Jaký je ten váš most?
  • Zamlouvá se vám? Navrhli a postavili jste si jej sami?
  • Kam vede?
  • Visí na vzdušných zámcích nebo má pevné základy a ukotvení?
  • V čem se liší od ostatních mostů? V čem je unikátní?

Přemýšlejte, bavte se a nestyďte se napsat do komentářů „jak to máte“.

P.S.

Pro povzbuzení své imaginace můžete zkusit i jinou analogii. Představte si život jako MOŠT.

  • Jak si jej připravíte, aby vám chutnal?
  • Jaké ingredience použijete?
  • Jak budete „mošt-život“ lisovat, aby měl šťávu?

Sdílejte postupy.

 

Literatura:

  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí – Zásady osobního rozvoje, které vám změní život. 1. vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.
  • HORWATH, R. Strategy for You: Building a Bridge to the Life You Want. 1. vyd. Austin (TX): Greenleaf Book, 2012. 160 s. ISBN 978-1-60832-251-0.

Kontaktuje mě

5 + 12 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Omyly a chyby jsou obvyklým mostem mezi nezkušeností a moudrostí.“

(Phyllis Theroux)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma strategie (osobní i organizační) zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Jaké je vaše sebevědomí?

Jaké je vaše sebevědomí?

Sebevědomí se někdy zdá být magickým slovem. V akronymu SRDCE je Sebe-vědomí vědomím si sebe sama, „sebe-uvědoměním“. Jde tak trochu i o filozofický termín. V angličtině by se dalo použít slovo self-awareness, snad self-consciousness. Pro sebedůvěru se často používá anglické slůvka self-confidence.

Sebevědomí jako pojem ze sociální psychologie, poukazuje na postoj člověka k sobě samému. To, co obvykle hledáme, je jeho přiměřená úroveň. Příliš vysoké sebevědomí může vést k přeceňování sebe sama, náročným cílům, podceňování ostatních a k aroganci.

Naopak Nízké sebevědomí či nízká sebeúcta (angl. LSE – low self-esteem) je svým způsobem poruchou v myšlení, jakýmsi myšlenkovým zmatkem. Jednotlivec se vidí nebo o sobě přemýšlí jako o neadekvátním, nepřijatelném, nehodnotném, nesympatickém a/nebo neschopném. Už jste se tak někdy cítili nebo se tak vnímali? Občas nebo často? (Za sebe bych sportovní mluvou odpověděl „Tak určitě.“ Občas ano.)

LSE (nezaměnit s LSD) je myšlení, které prostupuje každý aspekt života člověka. Tento iracionální a zkreslený pohled na sebe sama, postihuje předpoklady, interpretace, vnímání, závěry a přesvědčení člověka o sobě, stejně jako o ostatních.

Pojďme se podívat na jeden ze způsobů, jak se v tom všem zorientovat a najít trochu inspirace.

Vrstvami našeho „vědomí“ se vědci a psychologové prokousávají pomalu, ale postupně. I s využitím nových poznatků neurověd apod. Je to obtížné téma, proto lidé vždy uvítají jakékoliv zjednodušení. V článku uvedený dotazník ovšem není ten, který najdete na stránkách bulvárních a oddechových společenských časopisů.

Test vašeho sebevědomí

Renomovaná klinická psycholožka Marilyn J. Sorensen, autorka knihy Breaking the Chain of Low Self-Esteem (Zpřetrhejte řetěz nízkého sebevědomí), zpracovala známý a populární Sorensen Self-Esteem Test, který vám nabízím v češtině.

Originál testu v angličtině si můžete stáhnout zde.

Je zde 50 tvrzení. Vašim úkolem je každé z nich posoudit a odpovědět, zda je pro vás pravdivé. Pokud ano, „získáváte bod“. Vaše skóre si spočítáte na konci testu.

  1. ___Obecně cítím úzkost v nových sociálních situacích, kdy přesně nevím, co se ode mne očekává.
  2. ___Připadá mi obtížné poslouchat kritiku na sebe sama.
  3. ___Mám obavy z toho, že vypadám jako hlupák.
  4. ___Mám tendenci zveličovat své chyby a minimalizovat své úspěchy.
  5. ___Jsem velmi kritický/á k sobě i ke druhým.
  6. ___Mívám období, během nichž se cítím zničeně a/nebo v depresi.
  7. ___Po většinu času jsem nervózní a bojím se.
  8. ___Když se mnou někdo špatně zachází, domnívám se, že jsem musel/a udělat něco, za co si to zasloužím.
  9. ___Mám potíže poznat, komu důvěřovat a kdy důvěřovat.
  10. ___Často mám pocit, že nevím, jakou správnou věc mám dělat nebo říci.
  11. ___Jsem velmi znepokojen/a svým vzhledem.
  12. ___Snadno se ocitnu v rozpacích.
  13. ___Myslím si, že ostatní jsou velmi zaměřeni na to a kritičtí k tomu, co říkám a dělám.
  14. ___Obávám se, že udělám chybu, kterou by druzí mohli vidět.
  15. ___Často cítím depresi z toho, co jsem řekl/a a udělal/a nebo z věci, které se mi nepodařilo říct nebo udělat.
  16. ___Vyhýbal/a jsem se změnám ve svém životě, protože jsem se obával/a, že bych udělal/a chybu nebo selhal/a.
  17. ___Když vnímám, že jsem kritizován/a často se ocitám v defenzivě a pak vracím úder zpět.
  18. ___Kvůli strachu a vyhýbání se jsem nedosáhl/a toho, čeho jsem schopen/schopna.
  19. ___Mám sklon k tomu, aby strach a úzkost ovládly mnoho mých rozhodnutí.
  20. ___Mám tendenci po většinu času přemýšlet negativně.
  21. ___Zjistil/a jsem, že při sexu je pro mě obtížné chovat se adekvátně a/nebo bez rozpaků.
  22. ___Jsem jedním/jednou z následujících: osobou, která o sobě odhaluje příliš mnoho osobních informací nebo osobou, která jen zřídkakdy odhaluje osobní informace.
  23. ___Jsem často tak nervózní, že nevím, co říct.
  24. ___Často odkládám (prokrastinuji).
  25. ___Snažím se vyhnout konfliktu a konfrontaci.
  26. ___Už mi bylo řečeno, že jsem příliš citlivý/citlivá.
  27. ___Jako dítě jsem se cítil/a jako podřadný/á nebo nedostatečný/á.
  28. ___Mám sklon si myslet, že mám výše položenou laťku než ostatní.
  29. ___Často cítím, že nevím, co se ode mne očekává.
  30. ___Často porovnávám sám/sama sebe s ostatními.
  31. ___Často o sobě a o druhých přemýšlím negativně.
  32. ___Mívám často pocit, že druzí se mnou špatně zachází a využívají mě.
  33. ___V noci často přezkoumávám svůj uplynulý den a analyzuji to, co jsem řekl/a a udělal/a nebo to, co druzí ten den řekli a udělali mi.
  34. ___Často se rozhodují na základě toho, co by mohlo potěšit druhé, spíše než podle toho, co chci, nebo dokonce, aniž bych bral/a ohled na to, co chci.
  35. ___Často myslím na to, že mě ostatní nerespektují.
  36. ___Často se zdržuji sdílení svých názorů, myšlenek a pocitů ve skupinách.
  37. ___Občas zalžu, mám-li pocit, že pravda by měla za následek kritiku či odmítnutí mé osoby.
  38. ___Mám strach, že řeknu nebo udělám něco, kvůli čemu pak budu vypadat hloupě nebo nekompetentně.
  39. ___Nechci si stanovovat cíle do budoucnosti.
  40. ___Snadno se nechám odradit.
  41. ___Nejsem si příliš dobře vědom/a svých pocitů.
  42. ___Vyrůstal/a jsem v dysfunkční domácnosti.
  43. ___Myslím si, že život je pro mě těžší, než pro většinu ostatních lidí.
  44. ___Často se vyhýbám situacím, o nichž si myslím, že budou nepříjemné.
  45. ___Mám sklony k perfekcionismu, potřebuji vypadat perfektní a dělat věci perfektně.
  46. ___Když jdu na jídlo ven sám/sama nebo jdu sám/sama do kina či dělám sám/sama další činnosti, cítím se příliš trapně.
  47. ___Často se přistihnu, že jsem na druhé rozzlobený/á nebo je svým chováním a slovy zraňuji.
  48. ___Občas jsem tak nervózní nebo naštvaný/á, že zažívám většinu z následujícího: bušení srdce nebo ve spáncích, pocení; bázlivost; červenání; obtíže při polykání nebo knedlík v krku; třas; slabou koncentraci, závratě, nevolnost nebo průjem;mžitky.
  49. ___Mám velké obavy z kritiky, nesouhlasu nebo odmítnutí.
  50. ___Mám-li učinit rozhodnutí, spoléhám na stanovisko druhých.

Copyright © 2006, Marilyn J. Sorensen – Všechna práva vyhrazena. www.GetEsteem.com. Tento dotazník může být distribuován nebo reprodukován, musí však zůstat nezměněn.

Sebepojetí (self concept) – obecný termín používaný s odkazem na to, jak někdo myslí, hodnotí nebo vnímá sám sebe. Je to pojetí odpovědi na otázku „Kdo jsem?“ a tedy něco jiného než sebevědomí, sebeúcta či vědomí sebe sama.“

(Zdroj: Simply Psychology, Wikipedia)

Obr. 1 – Jak zpřetrhat řetěz nízkého sebevědomí. Kniha může napovědět.

Zdroj: Amazon

Vaše skóre

= Počet bodů, kdy jste s uvedeným tvrzením souhlasili.


00 – 04 tvrzení ………. Máte docela dobré sebevědomí

05 – 10 tvrzení ………. Máte mírné sebevědomí

11 – 18 tvrzení ………. Máte poměrně nízké sebevědomí

19 – 50 tvrzení ………. Máte velmi nízké sebevědomí


Je důležité vědět, že vaše skóre v tomto dotazníku žádným způsobem neukazuje na kvalitu osobnosti. Měří pouze to, jak vidíte sebe sama. Máte-li na sebe zdravý pohled, vaše skóre bude nízké. Vidíte-li sebe sama nezdravě, bude vaše skóre vysoké.

Je třeba si uvědomit, že je obtížné vychovávat děti se zdravým sebevědomím, jestliže vy sami trpíte nízkým sebevědomím. Bez tohoto poznání přejdete k postojům, obavám a myšlení, které doprovází nízké sebevědomí.

25 tipů pro zvýšení sebevědomí

Dát do pořádku své sebevědomí není „klik – klik“ záležitost. Jsem přesvědčen o tom, že je důležité porozumět kořenům nízkého sebevědomí. Psychologové se shodují v tom, že tyto příčiny je třeba hledat v dětství. Řadu příkladů a doporučení ve své knize uvádí Marylin Sorensen. Její doporučení je – hledat terapeuta.

Osobně si myslím, že užitečné může být i koučování, které je v souladu s etickými a profesními standardy např. International Coach Federation. Někdo dá přednost metodě RUŠ apod. Volba je na každém z nás. Instantní řešení neexistuje.

Mám tedy alespoň 25 obecnějších, stručných tipů, co můžete dělat, chcete-li na svém sebevědomí zapracovat. Analyzovat můžete i své odpovědi v Serensen testu. Je to cesta k nalezení některých zdrojů nízkého sebevědomí.

  1. Uvědomte si, že nízkým sebevědomím trpí mnoho lidí.
  2. Identifikujte myšlenky, pocity, tělesné příznaky a chování spojené s nízkým sebevědomím.
  3. Naslouchejte svému vnitřnímu monologu.
  4. Uvědomte si způsob, jakým přemýšlíte sami o sobě.
  5. Sledujte fyzické příznaky svého nízkého sebevědomí.
  6. Identifikujte své negativní myšlenky a najděte jejich kořenovou příčinu.
  7. Negeneralizujte (nedělejte obecné závěry).
  8. Přestaňte se srovnávat s druhými.
  9. Vyhýbejte se hlasům, které vás vedou ke katastrofickým závěrům.
  10. Pamatujte, že nemůžete číst myšlenky.
  11. Rozlišujte mezi tím, co je názor a co je fakt.
  12. Začněte si vést deník sebevědomí.
  13. Obklopte se pozitivně naladěnými lidmi.
  14. Vytyčte si hranice.
  15. Udělejte si čas pro sebe (a třeba hledejte zdroje své síly).
  16. Zlepšete svůj životní styl (strava, sport…).
  17. Zkuste terapii (myslím, že můžete zkusit i koučink).
  18. Naučte se říkat „ne“.
  19. Snažte se být autentičtí.
  20. Dovolte si dělat chyby.
  21. Přijměte zodpovědnost za to, co děláte a jak reagujete na to, co se vám děje.
  22. Ponořte se do čehokoliv, pro co se rozhodnete, přestaňte si dělat starosti ohledně svých voleb.
  23. Oslavte každý svůj úspěch.
  24. Naučte se nějakou dovednost.
  25. Pomozte nebo udělejte něco krásného pro druhé sami o sobě a buďte na to hrdí.

Literatura:

  • SORENSEN, M. J.: Breaking the Chain of Low Self-Esteem. 2. vyd. Sherwood: Wolf Publishing, 2006. 231 s. ISBN 0-9664315-8-8.
  • SORENSEN, M. J.: The Personal Workbook for Breaking the Chain of Low Self-Esteem: A Proven Program for Recovery from LSE. Sherwood: Wolf Publishing, 2002. 293 s. ISBN 0-9664315-3-7.

Obr. 2 – Pouze ilustrační obrázek nebo občas realita mnoha z nás?

Zdroj: Pexels

Otázky pro vás

  • Jak je to s vašim sebevědomím?
  • Jaký je váš tip k udržení přiměřeného sebevědomí nebo překonání nízkého sebevědomí?
  • Který z výše uvedených 25 tipů vám nejlépe „funguje“?

Komentáře jsou pro vás otevřené.

Kontaktuje mě

6 + 7 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Dělat disciplinovaně to co víte, že je správné a důležité, byť obtížné, je cestou k hrdosti, sebeúctě a osobní spokojenosti.“

(Margaret Thatcher)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

V příspěvku, věnovaném publikaci Brendona Burcharda The Charge, jsem v závěru zmínil jinou knihu s podobným přebalem. Nyní vám ji chci představit.

Kniha obsahuje více než 200 bibliografických referencí. Z toho vyplývá, že se její autor Tom Rath opírá o výsledky mnoha výzkumů a studií, aby čtenáři mohl dát fundovanou odpověď, jak energetizovat život.

V životě každého z nás nastávají chvíle, kdy nám „dojde šťáva“. V tu chvíli je užitečné vědět, o co se opřít, od čeho se odrazit, jak se opět nabít elánem a energií.

Kontext silných stránek

(Aby nedošlo k omylu) Tom Rath je pravnukem Donalda O. Cliftona (1924-2003), amerického psychologa, otce psychologie, založené na silných stránkách a praotce pozitivní psychologie. Clifton StrengthsFinder, hodnotící rámec silných stránek, který využívá Gallupův ústav, a který je zaměřen na silné stránky osobnosti, tvoří kontext také dalších Rathových knih – např. StrengthsFinder 2.0 nebo Strengths-Based Leadership.

Jako kouč miluji koncept založený na poznání silných stránek osobnosti. K dispozici je řada metodik, na jejichž představení dojde v nejbližší budoucnosti. Osobně preferuji přístup VIA. Stejně tak miluji pozitivní psychologii. A miluji také otázky k zamyšlení.

  • Jakou nejsmysluplnější věc jste vykonali minulý měsíc?
  • Přispívá práce, kterou děláte, ke zlepšování vašeho života?
  • Jaké jsou vaše unikátní talenty a schopnosti? Co umíte zvládnout daleko lépe než lidé, které znáte?

Tyto a podobné otázky na jedné straně Tom Rath provokuje ve čtenáři. Na druhé straně, dle relevantních studií, jeho vlastních experimentů a zkušeností naznačuje, kde hledat odpovědi. Kniha je výsledkem dlouholetého studia, dědictví a také vlastních zkušeností autora, který se již od Gallupova ústavu osamostatnil.

To, že nejsem byznysmen-tvrďák jsem věděl. Osobně jsem si testoval silné stránky u institutu VIA v listopadu 2013. Mé význačné silné stránky?

  • Láska k učení
  • Vůdcovství
  • Vděčnost
  • Láska
  • Týmová práce
  • Spiritualita

Nebylo jednoduché ten výsledek zpracovat. Vůbec nejde o žádnou SWOT analýzu jako ve strategickém managementu. Silné stránky definují to, kým jsme. Některé jsou více vyvinuté, jiné méně. Míře využití a potenciálu využití se věnuje ještě další systém, který jsem vyzkoušel. Proto jsem i v nejnovější knize Toma Ratha (vyšla v květnu 2015) vkládal naděje na prohloubení vhledu do zákulisí silných stránek.

Co má vlastně autor na mysli 3 energetizujícími klíči v životě člověka?

  1. Smysl (význam, účel)
  2. Interakci
  3. Energii

Tyto tři podmínky odlišuji den člověka prožitý se zápalem od „běžného dne“. V Rathově knize je to destilát více než 2 600 setříděných námětů a nápadů, jak zlepšit naši každodenní životní zkušenost. Do „destilace“ bylo zapojeno přes 10 tisíc lidí. Nejde o žádný zanedbatelný hlas a náhodný výsledek.

Zkuste si vzpomenout na den/situaci, kdy jste zažívali, že to co děláte má smysl pro někoho, s kým jste v tu chvíli vytvořili interakci. Nabilo vás to energií? Registroval jsem několik takových reakcí např. od přátel na Facebooku. Vypovídají o tom také sdílené zážitky z cest apod.

První dvě položky (smysl a interakce) samy o sobě nemusí být kdovíjak velké, aby měly dopad do položky č. 3 (energie našeho dne).

Pozitivní psychologie je studium štěstí. Psychologie se tradičně zaměřuje na dysfunkci – lidi s duševními chorobami nebo jinými problémy – a jak je léčit. Pozitivní psychologie, naopak, je pole, které zkoumá, jak mohou být obyčejní lidé šťastnější a žít naplněnějším životem.“

(Zdroj: Psychology Today)

Obr. 1 – Obálka knihy Toma Ratha.

Zdroj: Amazon

Smysl

Dělat něco, co přináší užitek ostatním, co má význam a smysl. Zdá se, že na této myšlence není nic zásadně nového. Zdůrazňuje ji spousta knih a seminářů o osobním rozvoji. Je podstatou hledání našeho poslání v životě. Promítá se zde poslání (mission statement) podniků a firem. Možná se ta myšlenka zdá tak banální či „samozřejmá“, že ji řada z nás podceňuje. Nebo naopak hledáme smysl příliš vysoko, hledáme nějaký „supersmysl“. Výzkumy přináší důkazy o tom, že je lepší cílit na „nízko visící ovoce“. Jak zdůrazňuje Tom Rath, malá vítězství utváří významný pokrok. Krok za krokem, jedním malým vítězstvím za druhým, vstříc postupnému pokroku a zlepšování.

Hledání smyslu (tak zní i název knihy Viktora Frankla, který přežil holocaust a stal se zakladatelem existenciální analýzy) je to, co činí život hodnotným a naplňujícím. Rath to opět podtrhuje poukazem na výzkumy, ukazující, že čím větší hodnotu přikládáme štěstí samému o sobě, tím osaměleji se můžeme cítit. Vytváříme-li smysluplné interakce, je to lepší pro všechny strany.

Alespoň heslovitě vám napoví názvy kapitol:

  • Utvářejte smysl prostřednictvím malých vítězství
  • Usilujte o život, svobodu a smysluplnost
  • Učiňte z práce účel, nejen místo
  • Najděte něco vyššího, než pouze hotové peníze
  • Zeptejte se, co svět potřebuje
  • Nezabředněte do obyčejného

Interakce

Díky interakcím jsme schopni vytvářet více pozitivních, než negativních momentů. „Žijte daným okamžikem“ – opět slova, jež zní jako otřepaná fráze. Pokud si okamžik prodloužíme na 3 sekundy, můžeme lépe vnímat interakce, které se v daných „okamžicích“ odehrávají – gesta, pohyby, úsměvy atd. Tyto okamžiky a interakce se kumulují do našich hodin, dnů, roků… a celého našeho života. To je důvod, proč se každý takový okamžik počítá. Během hodiny máme k takovým třísekundovým interakcím 1 200 příležitostí. Pokud jde o knihy, bylo pro mě toto vysvětlení, jak žít přítomným okamžikem, asi prvním opravdu smysluplným a konkrétním.

Obdobně tomu bylo i u pravidla buďte pozitivní z 80 %. Vždy jsem obtížně věřil na ryzí „pozitivní myšlení“, afirmace a podobné koncepty zcela bez výhrad. Rath dokládá výzkumy, podle nichž potřebujeme 3-5 pozitivních interakcí, abychom překonali jednu negativní. Doporučení je zřejmé – čím více komunikujeme o tom, co funguje, tím lépe. Ať už slovně nebo písemně. Upřímně – když si občas čtu komunikaci k některým „politickým tématům a krizím“, je to něco, co určitě člověčí baterii nenabije. Je to většinou šum (někteří mají rádi slovo „shit“), který baterie naopak vybíjí. Možná nabíjí „vybíječe“. Ale o těch kniha Toma Ratha není. Doporučuje se jim vyhýbat.

Ostatně, i zde výzkumy potvrzují to, co jste možná už četli či slyšeli. Svým způsobem jsme našim chováním a interakcemi souhrnem několika málo lidí, s nimiž se nejvíce stýkáme a trávíme nejvíce času.

A ještě názvy některých kapitol:

  • Buďte z 80% pozitivní
  • Začněte malými věcmi a mějte jasno
  • Dejte si pauzu a věnujte se vztahům
  • Dejte přednost zkušenostem a zážitkům
  • Vyhněte se sólo jízdě apod.

Obr. 2 – 3 energetizující klíče v životě člověka – smysl (význam, účel), interakce a energie.

Zdroj: Pixabay

Energie

Elán a energie je součástí mého konceptu SRDCE. Říká se, že zdraví máme pouze jedno. Jako logický se tedy jeví nadpis kapitoly Dejte své zdraví na první místo. Život je však plný paradoxů, znáte to. Nezbývá, než si sáhnout do svědomí a zeptat se:

Je u mě opravdu zdraví na prvním místě?

Jaká je vaše odpověď? Rozhodnout se pro něco (budu běhat), ještě nic neznamená. Počítají se až první kroky.

Velmi návodně zní nadpis další z kapitol – Naučte se chodit, než začnete běhat. Podle některých výzkumů stráví člověk během dne sezením průměrne 9,3 hodiny, tedy více času než spaním. Dokonce ani 30-60 minut cvičení denně pak nemusí stačit, pokud prosedíme zbytek dne. Doporučení? Přidejte ke své rutinní práci trochu aktivity. Tipy – porady ve stoje, vyřizování telefonátů za chůze apod. Každý v tomto může být kreativní.

Další rady Toma Ratha pro energetizaci našich dnů jsou tradiční (ostatně, těžko objevit něco nového) – správná strava, spánek, pohyb. Koneckonců i jedna z dřívějších Rathových knih mé příznačný název: Eat. Move. Sleep. How Small Choices Lead to Big Changes (Jezte. Hýbejte se. Spěte. Jak malé volby vedou k velkým změnám).

Takže…

Závěr je (a vždy bude) tradiční. Sami si volíme úhel pohledu. Pro někoho může být kniha plná starých pravd. Záleží, jestli se jimi řídíme nebo ne. Dnes mi manželka četla z Facebooku také jednu pravdu: „Buď chceš nebo nechceš. Ostatní jsou jen kecy!“ Pro někoho jiného mohou být tytéž pravdy nové nebo připomínající něco, co jsme ve shonu života zapomněli.

Protože jsem v kariéře „přičichl“ také k vědecké a výzkumné práci, ladí mi na knize přiznání výzkumných zdrojů. Je znát, že Rath má vědecké zázemí, ale není vědec-teoretik. Jako obvykle, provází i tuto publikaci v závěru řada všetečných, sebezpytujících otázek. Autor je kromě knihy uvedl i v samostatném doplňku (diskusní příručce), který si lze stáhnout zde [cit. 2015-10-05].

Mnozí považují „Are You Fully Charged?“ za nejlepší Tomovu knihu vůbec. K některé další (mám doma ještě dvě) se pravděpodobně dostanu v budoucnu. Všech Rathových knih se přitom prodalo více než 6 milionů výtisků. Tištěnou verzi knihy s pevnou vazbou si můžete (tradičně) objednat na Amazonu.

S knihou nebo bez můžete hledat své odpovědi např. na následující otázky:

  • Jaké jsou vaše „energetizační klíče“?
  • Co vás dokáže pozitivně „nakopnout“?
  • Jak se v každodenní práci upomínáte na to, co je jejím smyslem?
  • Kolikrát denně se usmějete na lidi kolem sebe?

Uvítám, když se podělíte o své odpovědi, názory a úhly pohledu v komentářích.

Literatura:

  • RATH, T.: Are You Fully Charged? The 3 Keys to Energizing Your Work And Life. 1 ed. Missionday / Silicon Guild, 2015. 240 s. ISBN 978-1-939714-03-9.

Kontaktuje mě

13 + 1 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Každý den, kdy dovolíš, aby tě něco odvedlo od následování tvého snu, ztrácíš příležitost utvářet smysl tvého života.“

(Tom Rath)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma zajímavých knih a/nebo sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.

Share This