Lalouxova dvanáctka a barvy (2. část) – Ke knize Budoucnost organizací

Lalouxova dvanáctka a barvy (2. část) – Ke knize Budoucnost organizací

Snad již z dlouhého úvodu a náběhu v 1. části vyplynulo, že (nejen) na první dojem kniha není vyloženě „manažerská“, i když se snaží používat některé zavedené pojmy a neštítí se ani „lidských zdrojů“.

Místy mi přijde docela útočná a zavánějící (lacinými a populárními) anti-korporátními a anti-globalistickými tendencemi. Autorových dvanáct vyvolených a zkoumaných organizací (najdete je na konci tohoto článku) tvoří zajímavé, ovšem statisticky poměrně nevýznamné portfolio, co do oblasti působení, geografie i počtu zaměstnanců.

 

Kniha Budoucnost organizací není o křišťálové kouli, ale o vývoji úrovně vědomí a ilustraci nových prvků vědomí na 12 vybraných a autorem zkoumaných organizacích. Dnes přináším 2. část pohledu na knihu Frederica Lalouxe.

Řešené otázky (a ne poprvé)

Dovolím si nastínit autorovy výzkumné otázky, jak je sám prezentuje (s. 27):
  • Jak vypadají a fungují organizace, utvářené na základě další fáze vývoje způsobu lidského myšlení?
  • Je možné již dnes dostatečně detailně popsat jejich strukturu, praktiky, procesy a kulturu?

Jak už jsem poznamenal v první části, do výzkumu zařadil autor 12 „průkopnických“ organizací. Ke cti mu slouží, že otázky, stejně jako struktury, praktiky a procesy „budoucích“ organizací Frederic Laloux formuloval v přílohové části knihy a dal tak částečně nahlédnout pod pokličku svého výzkumu.

Autor (určitě jej prvoplánově nepovažuji za žádného vizionáře) se opírá o práce Kena Wilbera (viz. literatura), autora tzv. integrální teorie. (pdf od Kena ke stažení zde [cit. 2017-02-02]). S Kenem Wilberem se mohli čtenáři setkat např v knize, přeložené i do češtiny a nazvané Teorie všeho. Ken sám (*1949) je filozof a psycholog. Laloux operuje s jeho 4 kvadranty (AQAL model) i barevnou škálou, kterou Wilber označuje různé fáze vývoje myšlení. Integrální teorie není jednoznačně přijata, ale to je u holistických pojetí poměrně obvyklé.

Tím mi připomněl další autory, s nimiž jsem se setkal při studiu zahraniční literatury a různých modelů, pracujících s kulturou organizace, motivací, systémy strategií, koučovací podporou apod. Např. britského psychologa Richarda Barretta, který staví na pracích a modelech „otce motivační teorie“ Abrahama Maslowa (ano, i s pozdější nadstavbou nad „seberealizací“) či autora „spirálové dynamiky“ Dona Edwarda Becka (v listopadu 2017 vyjde u John Wiley & Sons nové vydání).

Když víte, že Ken Wilber koketuje s New Age, mysticismem nebo hlubinnou ekologií, je také jasné, že jeho názory nejsou „mainstreamové“ a nebudou pro určitou část manažerské populace lehce stravitelné. A lze se dohadovat (navzdory nakladatelově prosbě), proč Lalouxova kniha není součástí běžné distribuce, ale odpovídá konceptu nakladatelství PeopleComm – exkluzivní a spíše alternativní distribuce, která se velmi obtížně bude dostávat „do každé továrny“.

Jsem lehký skeptik v tom, že kniha osloví „mainstreamové“ manažery, majitele firem a současný hlavní proud dění. K tomu je třeba velké osvěty, zralosti a pohybu v rovinách, které jsou výše, než je „mód přežití“ a úroveň základních potřeb v různých pyramidách. Masmédia a politici dělají vše pro to, jak nás udržet na nižších úrovních vnímání reality a myšlení, než na těch, které kniha Frederic Lalouxe znovuobjevuje.

Autor usiluje poměrně zdařile o to, představit kontext pro knihu a své myšlenky či myšlenky dalších vývojových psychologů, filozofů apod. Přesto si myslím, že vše je snáze a jasněji pochopitelné spíše pro tuto sortu povolání, než manažery, podnikatele a majitele firem. Z toho vyplývá má domněnka, že kniha potřebuje „naladění“ a naladěnou mysl. Osobně jako člověk, kouč a konzultant rád pracuji s modely a koncepcemi Stephena Coveyho či Richarda Barretta, takže jsem při čtení Lalouxovy knihy narazil na řadu věcí, které analogicky popsali a prosazovali například tito autoři. A minimálně Stephen Covey je díky péči nakladatelství Management Press poměrně dobře znám. Do jaké míry pochopen, to nevím

Co je mi blízké je, že se kniha zasazuje o osvětu holistického (celostního) myšlení např. prostřednictvím modelu AQAL (obr.2), který jej reprezentuje – All Quadrants, All Levels. Byť podobný „koncept“ najdeme např. v Kofmanově publikaci Vědomý business.

 

Hlubinná psychologie – soubor psychologických směrů, které se snaží za běžnými projevy našeho prožívání, usilování a jednání najít hlubší vrstvu skrytě působících činitelů, které ovlivňují naše vnější projevy. Těmito činiteli mohou být dřívější zážitky, které jsme si nechtěli připustit a potlačili je. Zejména v dětství může být potlačování takových citů a pohnutek časté (např. ze strachu dítěte, že ztratí lásku rodičů a bude jimi odmítnuto). Potlačování projevů citů či pohnutek si na nás mohou vynucovat také v dospělosti společenské zvyklosti nebo politické poměry. Tento soubor psychologických směrů odvozuje svůj původ od SIgmunda Freuda, rodáka z Příbora.“

(Zdroj: Wikipedia)

E-book ZDARMA

Obr. 1 – Obálka knihy Frederica Lalouxe v angličtině. V polovině roku 2016 byla v angličtině vydána ilustrovaná verze hlavních myšlenek knihy.

Zdroj: Amazon

Barvy až oči přecházejí

Základem pro autorovu komparaci, jsou Wilberova stádia myšlení a organizování, kterým přiřadil barvy ze spektra. Pro zajímavost a velmi zjednodušeně (vytrženě z kontextu) tuto „barevnou škálu“ uvádím.

  • Infračervená – rodinné tlupy v řádech desítek lidí.
  • Purpurová – kmeny o několika stovnách lidí. Srovnejte např. s další populární knihou Zrození kmenového vůdce.
  • Červená – velké kmeny a předimperiální uskupení, role ega a moci (Laloux uvádí jako příklad pouliční gangy a mafie).
  • Žlutá – éra chápání kauzalit příčin a důsledků (zákon farmy) a tedy rozvoje zemědělství, vnímání vlastní role a odlišení vlastního pohledu na věc od pohledu druhých. (Laloux uvádí jako příklad Římskokatolickou církev). Přináší plánování a vytváření organizačních struktur.
  • Oranžová – oranžovým příkladem jsou moderní globální korporace s výrazně materialistickým pohledem na svět a formami sociálního rozvrstvení.
  • Zelená – zakomponování pocitů, vnímání hodnot férovosti, rovnosti, harmonie, komunitního ducha, spolupráce a konsensu. S tím by asi měl problém např. profesor Klaus st.
  • Tyrkysová – budoucí otazník, který řeší Lalouxova kniha.

Laloux vidí budoucnost organizací „tyrkysově“ (já mám tyrkysovou barvu velice rád). Zde se skrývá obrovské riziko, vyplývající ze zjednodušení, možná až zlehčení či zkratky. Spočívá v barevném kódování a možnosti paušálně posuzovat, na základě prvních dojmů nebo symptomů. (Pravděpodobně jsem vás ovlivnil už jen tím, co jsem si vybral a co ke každé barvě napsal.)

Když jsem četl knihu Zrození kmenového vůdce, kde autor také pracuje s úrovněmi a přiřazuje jim čísla, první s čím jsem se setkal v praxi, bylo „číslování“ typu „já jsem dvojka“, „my jsme trojka a chceme být čtyřka“… Ačkoliv autor Dave Logan a jeho kolegové, před tímto přístupem v knize varují.

„Žlutá je katastrofa“, „oranžová se přežívá“, „zelená je bezva, ale tyrkysová je lepší“… Z takových posudků a odsudků mám obavy. Zvládnout tuto „typologii“ chce čas a opravdu holistický přístup. Bohužel typ barvy bude zřejmě to, co si čtenář-manažer v této komplikované knize uvědomí a bude mu „jasné“. Rád bych se však mýlil.

 

Obr. 2 – AQAL model Kena Wilbera (když už se věnuji těm kvadrantům).

Zdroj: vlastní zpracování dle WILBER, K. Stručná teorie všeho. 1. vyd. Praha: Triton, 2010. 375 s. ISBN 978-80-7387-307-3.

11+1 vyvolených a průkopnických

V klíčové části knihy se autor opírá o popis struktur, praktik a kultury zkoumaných tyrkysových organizací. Můžete se s tímto portfoliem seznámit alespoň prostřednictvím webu.

  • AES – http://www.aes.com
    • Proč mi jen nesedí, že na první stránce webu je informace o dividendách a obratu, přestože autor píše, že pro tyrkysové organizace to není důležité?
  • BSO/Origin – od 1996 součást firmy Philips
    • Že by Philips byl tyrkysovou organizací?

Posledním, dvanáctým zástupcem není firma, ale model či koncept.

  • Holakracie – model firmy bez hierarchie a manažerů (umím si představit, jak to mnohým koliduje s firemní anarchií) experimentálně vzniklý v softwarové společnosti Ternary Software (USA, Pensylváníe) a popsaný v knize Holacracy. (Holakracii také budu věnovat prostor.)

To jsou reprezentující organizace, výběr, který jsem v 1. části nazval „anomálií“. U každé z organizací najdete příklady, „příběh“ apod. – důkazy, že autor byl při výzkumu velmi angažován. Sami si můžete uvědomovat, co je bližší a co pozdější možná realita a jak jsou uvedené firmy a organizace budoucnosti v souladu s paradigmaty, které fungují tady a teď. Tím se vám otevře mezera či propast, kterou je třeba překonat (ve vývoji našeho myšlení).

Co je však třeba zdůraznit – JE TO JEN JEDEN Z ÚHLŮ POHLEDU.

Ve 3. části povídání o knize dokončím i s přehledem doplňkové literatury.

 

Kontaktuje mě

15 + 8 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Růst vědomí = růst komplexnosti.“

(Ken Wilber)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma strategické analýzy a organizačních strategií zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

89x teorie! Brrr… Nelekejte se

89x teorie! Brrr… Nelekejte se

Teorie je typ abstraktního myšlení, zobecnění nebo výsledek takového myšlení. V závislosti na kontextu, mohou její výsledky zahrnovat obecné vysvětlení toho, jak „něco“ funguje. Není to totéž co domněnka (hypotéza). Teorie poskytuje vysvětlující rámec pro určitá pozorování, na jejichž základě může být testována. Cílem je buď teorii podpořit či vyvrátit.

Normativní teorie říká „co by mělo být“. Ukazuje „cíle, normy a standardy“. Teorie jako faktografie (body of knowledge) může a nemusí být spojena s určitými vysvětlujícími modely. Již od dob Aristotelových je teorie porovnávána s praxí (řecké praxis = dělat), která je opakem teorie.

Pojďme se tedy díky knize podívat na nějaké teorie, které můžete porovnávat s praxí.

Článek je upravenou „recenzí“, která byla publikována v časopise Perspektivy kvality, vydávaném Českou společností pro jakost.

Management a teorie

Proč tento úvod? Moje zkušenost říká, že manažeři (zejména ti méně kreativní, kteří pracují s rigidnějšími systémy jako kvalita nebo finance), mají tendenci to, co je odlišené od jejich názoru či domněnky, jak něco (pro ně) funguje (= jejich praxe), považovat za „teorii“. Pro direktivního manažera, který se nevzdělává a nechápe praxi situačního vedení, je demokratický a participativní způsob vedení lidí pouhou „teorií“. Bohužel paradigmatem mnoha manažerů v naší zeměpisné šířce a délce je, že proto teorie a priori nemůže fungovat. Nechtějí nic na svém stylu měnit. Mají přece „praktický“ přístup k řízení a vedení.

Při výuce a v konzultační praxi rád používám následující Koontzovu a Weihrichovu definici managementu (řízení):

„Management je proces vytváření a udržování takového prostředí, v němž lidé (jednotlivci, skupiny a týmy) dosahují svých cílů.“

Je to definice z „manažerské teorie“. Dopad této teorie vidíte ve chvíli, kdy vstoupíte do jakékoli organizace a začnete vnímat její prostředí (není to firemní kultura). Někde jsem četl, že lidé z firem (organizací) neodchází kvůli (špatné) práci, ale kvůli (špatným) manažerům/šéfům. Zřídkakdy kvůli lídrům.

Management a rozličné teorie se pokusili spojit autoři knihy 89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi [1]. Ve Velké Británii byla kniha vydána v roce 2013. Originální název se mi zdá smysluplnější – The Little Book of Big Management Theories… And How To Use Them (Malá kniha velkých teorií,,, a jak je používat). Česko je však rájem titulkových mágů a co by to bylo za titulek bez čísla, že! Je číslo 89 moc nebo málo?

Manažerské teorie jsou vesměs ty, které byly výzkumem úspěšné ověřeny jako fungující v praxi – ovšem v určitém kontextu. Mohou to být i popsané a zdůvodněné fungující dobré/nejlepší praktiky jak vytvářet a udržovat prostředí pro (smysluplný) výkon. Teorie, modely a nástroje se vyvíjí, stejně jako vše ostatní kolem nás. Zmíněná kniha zahrnuje 89 „položek“ z 9 oblastí, které se (kromě dalších) managementu týkají – řízení, vedení, motivace, týmové práce, firemní kultury, strategie, kvality a autority (moci, vlivu). Devět položek je nekategorizováno (oblast – všehochuť). „Položky“ místo „teorií“ píšu úmyslně. Ve většině případů o „čisté“ teorie nejde – jde o koncepty, modely, nástroje či dokonce testy.

V tom je název knihy zavádějící i svůdný (je jich hodně a jsou to „teorie pro praxi“). Proč autoři zvolili uvedené členění nevím. Uznávaným konceptem je, že management má své systémové funkce – plánování, organizování, vedení (zde je motivace, týmová práce, styly vedení apod.) a kontrolování. Proč autoři zahrnuli řízení kvality či strategie a nezahrnuli řízení financí a lidských zdrojů apod. je záhadou.

Z jisté perspektivy je kniha unikátní. Manažeři mnohdy hledají zázračnou „růžovou pilulku“, která jim pomůže od „bolesti“ v jejich manažerské práci – zlepší motivaci zaměstnanců, poskytne návod jak budovat týmy apod. Kniha je přehledem různorodých možností a „pilulek“, které mohou a nemusí zabrat. Asi ne nadarmo se kniha stala knihou roku CMI (The Chartered Management Institute) v oblasti „Praktický manažer“. Zvláštní ironie, když u praktických manažerů zvítězí „teorie“.

Teorie je soubor tvrzení o předmětu výzkumu, která považujeme za pravdivá. Vyžaduje se, aby nebyl v rozporu s dosavadními zkušenostmi a výsledky experimentů a byl vnitřně konzistentní. Opakem teorie je praxe, empirie.“

(Zdroj: Wikipedia)

E-book ZDARMA

Obr. 1 – Snaze využívat různé koncepty, modely, nástroje apod. ze strany manažerů, se někdy ironicky říká „manažerské prášky“.

Zdroj: ona.idnes.cz

„Aplikujte Pareta“

81. teorie z celkem 89 je v knize vyhrazena Paretovu pravidlu. Tato „teorie“ říká, že 20% příčin způsobuje 80% důsledků [2]. Takže „teoreticky“ by využití 20% námětů z knihy (= 17 nebo 18 položek/teorií) mělo čtenáři přinést markantní zlepšení jeho manažerského „výkonu“. Ale které teorie to jsou? Ostatně i autoři se Paretovým pravidlem extra zabývají a považují ji za poklad.

Každá teorie je rozpracována na dvou stranách knihy a vysvětluje její uplatnění, bodově naznačuje jak model používat a klade otázky, nad čím by se měl čtenář zamyslet. U Paretova pravidla např. Kterých 20% pracovních úkonů manažera přináší největší hodnotu?

Díky publikaci nakladatelství Management Press získá čtenář rychlý přehled o tradičních, často letitých přístupech. Některé sice nejsou překonány, protože poskytují „vysvětlující rámec“, ale existují modernější, které více vyhovují modernímu manažerskému pojetí v dnešním dynamickém, multikulturním manažerském světě. Např. model uplatnění silných stránek vycházející z pozitivní psychologie a její role v motivaci a spokojenosti zaměstnanců [3]. Jde o důležitý, leč v knize nezmíněný koncept, postavený na jasné a validované (výzkumem prokázané) teorii. Autoři zřejmě zvolili konzervativní přístup. Z pohledu vzdělanějších manažerů to znamená, že v některých případech „přinesli dřevo do manažerského lesa“. Pro tuto skupinu čtenářů kniha asi nebude příliš nového. Jistě v knize každý najde mnoho pojmů, které už slyšel nebo o nich četl (SMART cíle, SWOT matice, Belbinovy týmové role…). Hemží se to i jmény tvůrců teorií a modelů, takže čtenáři jejich název zprvu moc neřekne (teorie Moss Kanterové, Mayo a Hawthornské experimenty…).

Na všechno se nemohlo dostat

Řadu z těchto konceptů se mají možnost na různých seminářích naučit také klienti ČSJ nebo European Business School – např. v kurzech Manažer kvality, Řízení změn, Manažerské dovednosti, Strategie, Leadership apod. Tyto výukové a tréninkové příležitosti jsou pro mě „laboratoří“, kde mohu sledovat a diskutovat názory manažerů z praxe, v různých odvětvích a s různými zkušenostmi a zaměřením.

Osobně si nemyslím, že kniha prezentuje aktuálně nejdůležitější (či „nejmodernější“) teorie pro současnost. Řadu důležitých autoři z „nějakých“ důvodů opomněli nebo zamítli.

Co mi chybí, jsou modernější přístupy a teorie, např. s vlivem dopadu výzkumu mozku a neurověd do manažerské praxe. Je-li pro stratégy uvedena např. PESTLE analýza nebo SWOT analýza, pro manažery kvality zde není žádný ze sedmi starých, ani nových nástrojů (s výjimkou Paretovy analýzy). PESTLE analýza je stejná „teorie“ jako Ishikawův diagram příčin a důsledků. Z modelů v oblasti strategie mi chybí Balanced Scorecard [4], strategie modrého oceánu [5], model Business Canvas [6] apod. Autoři předkládají model EFQM a benchmarking (což je spíše disciplína a postup, ne teorie), avšak chybí Rámec pro klasifikaci procesů z dílny American Productivity and Quality Center apod.

Ve vedení lidí by stálo za to prezentovat „teorii“ kmenového vůdce [7]. Kniha obsahuje Coveyho model 7 návyků vysoce efektivních lidí [8], ale nezmiňuje přístup Getting Things Done (GTD), který je velmi populární [9]. Je-li zahrnuta oblast řízení kvality a strategie, mohou čtenáři postrádat další „teorie“ – time managementu, modely štíhlého řízení (lean) zahrnující např. 5S, SMED, Kanban apod., tedy „teorie“ vyvinuté díky úspěšné praxi [10]. To zřetelně ukazuje, jak je hranice mezi „teorií“ a „modelem“ či „nástrojem“ velmi tenká. I to, že instrumentář, z něhož mohou manažeři čerpat je rozhodně daleko širší než 89 položek. Pořadí důležitosti si ti zkušenější udělají sami.

Možná se dočkáme pokračování, s dalšími třeba 50 teoriemi (ale po třech letech od vydání originálu tomu nic nenasvědčuje). Je zde tudíž výzva pro čtenáře-manažery. Vytvořit si pro své oblíbené „teorie“ a modely, které jim v knize chybí, vlastní dvoustranu. Výběr z doporučené literatury na konci článku vám napoví, co můžete vzít v úvahu. Možnosti jsou takřka nekonečné. Mrkněte také na bibliografii zde.

Obr. 2 – Obálka knihy The Click Moment (edice 2012).

Zdroj: goodreads

Tip na závěr

Ovšem pozor! Je dobré „nehonit najednou příliš mnoho zajíců“. Použijte Paretovo pravidlo 2x. Nejprve můžete najít 18 modelů (20%), které vám přináší (nebo by vám mohly přinášet) 80% výsledků, za něž jste jako manažeři odpovědní. Z těchto 18 „teorií“ vyberte 20% (tedy 3-4), které vám pomohou k maximálnímu zlepšení (o 80%).

Kniha je bezesporu skvělou a užitečná referenční příručkou pro nováčky. Autoři uvádí sedm jejich přínosů. Nejsem s nimi příliš ztotožněn. Přínosů nedosáhnete přečtením, ale pochopením a aplikací v praxi. Můžete použít třeba položku č. 51, Kotterův osmibodový proces změny [11]. Pak se můžete stát lepšími manažery, lépe motivovat apod. To může zvýšit vás osobní kapitál a cenu a může přivést k povýšení. Vidíte, samé hypotézy. Za důležité však považuji, že vám kniha umožní pochopit váš osobitý manažerský styl. Zkusit jej můžete opřít o vaše hodnoty a podívat se na svůj obraz s využitím „teorie“ Richarda Barretta [12]. Ten staví na Abrahamu Maslowovi a jeho hierarchii potřeb (položka 23 v knize), ale jeho teorie v knize chybí.

V úvahu je třeba vzít také jistou zkratkovitost. Manažeři mají systém jednoho formátu A4 velmi rádi. Bohužel (jako řada populárních neakademických příruček) kniha neobsahuje referenční část, pokud jde o zdroje uváděných teorií, modelů apod. Lepší pochopení, hlubší proniknutí do podstaty, tak zůstává na čtenáři samém a jeho chuti dále vyhledávat zdroje a proniknout do podrobností.

Je pravděpodobné, že se kniha stane referenční příručkou mnoha lektorů, poradců a školitelů. V tomto duchu může být pro ně přínosem, ale pokud uváznou na povrchu, tak také velkým rizikem pro jejich klienty. Ne všechny modely a teorie v knize uvedené jsou natolik „plytké“, že k jejich úspěšnému a přínosnému uplatnění stačí text v knize.

Kniha vybočuje z řady tím, že se nebojí použít v titulku slovo „teorie“, ale zapadá do řady různých referenčních příruček, které obsahují přehled modelů, nástrojů a konceptů, jež lze využít v manažerské praxi na mnoha úrovních. Skeptický jsem např. v tom, že i přes notorickou znalost toho, že cíle mají být(?) SMART, je u mnoha firem a manažerů, s nimiž se setkávám, stále problém stanovit cíl, který těmto parametrům vyhovuje a nikoliv napsat pouze plané heslo. Naději mám v tom, že kniha přece jen pomůže mezi manažery dále zvýšit povědomí a uplatnění popsaného tradičního manažerského instrumentária i mimo MBA školy.

Tak hodně zdaru s teoriemi ve vaší praxi. Které modely a „teorie“ jsou vaše oblíbené? Sdílejte v komentářích nebo na Facebooku.

 

Použitá a doporučení literatura:

[1] McGRATH, J., BATES, B. 89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi. Praha: Management Press, 2015. 261 s. ISBN 978-80-7261-382-3.

[2] KOCH, R. Pravidlo 80/20. Umění dosáhnout co nejlepších výsledků s co nejmenším úsilím. 2. akt. vyd. Praha: Management Press, 2008. 243 s. ISBN 978-80-7261-175-1.

[3] SELIGMAN, M. Opravdové štěstí. Pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar, 2015. 391 s. ISBN 978-80-249-2944-6.

(Další knihy téhož autora – Naučený optimismus (Pavel Dobrovský – Beta, 2013) a Vzkvétání (Jan Melvil Publishing, 2014)).

[4] KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced Scorecard – Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vyd. Praha: Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80-7261-124-0.

  • (Navazují další české překlady knih autorů – Alignment a Efektivní systém řízení strategie (Management Press) a nepřeložené knihy autorů Strategy Maps a Strategy-Focused Organization (Harvard Business School Press)).

[5] KIM, W., Ch., MAUBORGNE, R. Strategie modrého oceánu. Umění vytvořit si svrchovaný tržní prostor a vyřadit tak konkurenty ze hry. 2. rozšířené a akt. vyd. Praha: Management Press, 2015. 283 s. ISBN 978-80-7261-295-6.

[6] OSTERWALDER, A. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2015. 278 s. ISBN 978-80-265-0425-2.

[7] LOGAN, D. a kol. Zrození kmenového vůdce. I firmy mají své kmeny. Praha: Synergie Publishing SE, 2014. 355 s. ISBN 978-80-7370-252-6.

[8] COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí – Zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Akt. vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.

[9] ALLEN, D. Mít vše hotovo – Jak zvládnout práci i život a cítit se při tom dobře. Brno: Jan Melvil Publishing, 2008. 256 s. ISBN 978-80-903912-8-4.

[10] LIKER, J. K. Tak to dělá Toyota. 14 zásad řízení největšího světového výrobce. Praha: Management Press, 2007. 390 s. ISBN 978-80-7261-173-7.

[11] KOTER, J. P. Vedení procesu změny: Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2. akt. vyd. Praha: Management Press, 2004. 228 a. ISBN 978-80-7261-314-4.

[12] BARRETT, R. A New Psychology of Human Well-Being: An Exploration of the Influence of Ego-Soul Dynamics on Mental and Physical Health. London: Richard Barrett Fulfilling Books, 2016. 254 s. ISBN 978-1-3265-9145-8.

Kontaktuje mě

14 + 15 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„V teorii není rozdíl mezi teorií a praxí. V praxi ano.“

(Yogi Berra)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma různých modelů a nástrojů v managementu a osobním životě zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Tyrkysové objevování aneb budoucnost organizací (1. část)

Tyrkysové objevování aneb budoucnost organizací (1. část)

Jeden příspěvek v síti LinkdeIn mě inspiroval ke koupi knihy s lákavým a mnohoznačným názvem – Budoucnost organizací. Průvodce budováním organizaci v 21. století na základě lidského uvažování. Navíc se tak stalo krátce po tom, co jsem na blogu napsal článek o jiné knize, která se také zabývá budoucností, a sice tzv. Průmyslem 4.0. První dojem naznačoval, že Průmysl 4.0 se bude ubírat „evolucí technologického rozvoje“, kniha, jejíž obal vidíte níže, skrývá v podtitulu „evoluci lidského uvažování“.

Tak jak to bude?

Když jsem článek psal a byl jsem u 4 000 slov, rozhodl jsem se pro rozdělení na několik částí. V této nabízím úvodní pohled a osobní první dojmy.

Kdybychom tak věděli, co bude v budoucnosti? Bude hybnou silou (spíše) technologie (námi vymyšlené) nebo (spíše) MY, lidé a naše myšlení a systém víry a přesvědčení? Možná to ví Frederic Laloux…

21. století – jsme teprve na počátku

Přiznávám, že jsem člověk konzervativní a většinou nejásám nadšením, když ze mě technologie „přemýšlí“, něco je předprogramované či nastavené tak, aby mi to vnutilo „své“ uvažování. Na druhé straně, „evoluce lidského uvažování“ je část názvu, který je (pro mě) velmi chytlavý.

V anglickém originále nese kniha název Reinventing organizations, tedy „(znovu)objevování organizací“. V češtině by asi nebylo „objevování“ tak magnetizující jako „budoucnost“. Bohužel objevování je daleko přiléhavější název k obsahu. Škoda. Kniha totiž nepopisuje jistou, ani ne nějakou velice blízkou budoucnost. Cesta evolučního objevování bude podle mě delší a trnitější.

Co se tedy skrývá uvnitř knihy, ohledně níž nakladatel Tomáš Hajzler z PeopleComm prosí „spojme síly a pomozme si v tom, že se pokusíme dostat ji společně i do té poslední české a slovenské továrny, kanceláře, do státní správy, škol a neziskového sektoru.“?

Co se ukrývá uvnitř knihy, k níž předmluvu napsal velký holistik Ken Wilber, v jehož názvech knih jsou slova jako spiritualita, sex, integrální, ekologie, spektrum, psychologie apod.?

Co se skrývá uvnitř knihy, jejíž obsah je „po česku“ umístěn v závěru na posledních stránkách, ale „Rejstřík klíčových struktur a praktik“ s členěním

  • Struktura,
  • Lidské zdroje,
  • Každodenní život a
  • Zásadní organizační procesy

je uveden hned na začátku (kde bych čekal obsah)?

Je toho dost a není to oddechové čtení. Hned na úvod přiznám, že to bylo čtení pro mě osobně rozporuplné. Koncepčně zřejmě naplnilo má očekávání, zaujetím polohy či výchozí pozice už ne tak docela. Zřejmě se tato rozporuplnost projeví v následujícím textu a mém úhlu pohledu.

 

Kenneth Earl Wilber je americký psycholog a filosof, který bývá řazen k transpersonální a hlubinné psychologii, mysticismu či new age. Svou filozofii nazývá Integrální teorie, roku 1998 k jejímu šíření založil Integral Institute.“

(Zdroj: Wikipedia)

E-book ZDARMA

Obr. 1 – Obálka českého vydání knihy Fredericka Lalouxe.

Zdroj:Nakladatelství PeopleComm

Kontextuální strašení – obavy a strach jsou silné emoce

Nejprve jsem byl překvapen, že autor, Frederic Laloux, je Belgičan, nikoliv Američan či Brit. Až na výjimky obvykle očekávám, že knihy zásadního významu přináší autoři anglo-amerického světa. To se svým způsobem potvrzuje, protože Lalouxova kniha spíše staví na tom, co je známo (či k dispozici) opravdu od anglo-amerických autorů. Alespoň z mého hlediska. Např. práce Stephena Coveyho, Davida Rocka, Ken Willbera, Richarda Barretta, Dona Edwarda Becka a dalších (v závěrečném článku ke knize bude bibliografie).

Cenné je, že autor čtenáře uvádí do kontextu. Ten má zejména filozofický, částečně praktický (organizačně-manažerský) a lehce akademický ráz. Právě tím se autor poněkud liší od množství „lehké“ a „šedé“ (z akademického hlediska) literatury, která si nedělá starosti s potvrzováním hypotéz a „vědecké“ pojetí šíří laickým způsobem, dost často i manipulativním a zkratkovitým. Na druhé straně je potřeba napsat, že autor vyvozuje závěry na základě určitého výzkumu (= návštěv, zkušeností, pozorování, rozhovorů). Byť z „pouhých“ dvanácti organizací (což je v organizačním světě statisticky zanedbatelné) a paušalizuje v dobrém i horším slova smyslu organizace ostatní. Organizační (a myslím, že specificky korporátní) kontext staví autor do velmi černého světla.

„Podle výsledků průzkumů znamená práce pro lidi, kteří se lopotí v nejspodnějších patrech organizačních pyramid, převážně děs a dřinu, místo zápalu a smyslu.“ (s. 25)

Pohříchu, chybí uvedení zdrojů takových výzkumů. Na vlastní oči udělá negativní zkušenosti mnoho poradců a konzultantů, kteří se pohybují v podnikovém a organizačním prostředí. Ale zažívat děs? Ve stovkách firem, které jsem v životě navštívil v Evropě, USA nebo Japonsku, jsem naštěstí neměl příležitost se přesvědčit o „děsu“. Výjimky samozřejmě byly.

Ovšem nemá smysl si namlouvat, že by ve „třetím světě“ neexistovala i v současném věku dětská či dokonce otrocká práce. Kniha tyto systémy popisuje, pokud jde o myšlení/uvažování a přiřazuje jim barvu. Ale citovaná slova, poměrně zkraje knihy, mi moc motivační k dalšímu čtení nepřipadala. Zveličení problému na úvod je však zjevná autorská strategie v mnoha knihách.

Navíc, aby autor nastínil nesnesitelnou těžkost bytí v organizačním světě, „…na vrcholcích organizačních pyramid život není o nic smysluplnější. Za vším tím pozlátkem a pózami trpí mocní šéfové globálních korporací stejným nedostatkem životního smyslu, jako jejich podřízení.“ (s. 25)

 

Impulzy o lidských zdrojích a úrovni myšlení

Dovolím si ještě jednu poznámku, tentokrát v reakci na předmluvu nakladatele. Ten zmiňuje nad-řízenost a pod-řízenost. Zaznívají od něj skeptická slova o „systému, který nutí lidi k tomu, aby po většinu času dělali něco, k čemu nemají vztah, výměnou za odměnu a vidinu povýšení… v systému, kde jsou lidé zdroji“.

Jakoby zde rezonovala reminiscence na slova bývalého ministra práce a sociálních věcí Vladimíra Špidly, který se, na konferenci, představující v roce 2003 v Čelákovicích Národní strategii rozvoje lidských zdrojů, také pozastavoval a pohoršoval nad tím, jak někdo může o lidech mluvit jako o „zdroji“. Tato bludná představa jaksi nevnímá, že tento „zdroj“ firma těžko může vlastnit bez souhlasu onoho „zdroje“. Souhlasit teoreticky nemusí soustruh, když si jej nějaká firma kupuje jako výrobní prostředek a hmotný zdroj, ale člověk…? Proto nerozumím tomu, proč nakladatel použil klíčové slovo „lidské zdroje“ k zařazení publikace a autor je uvádí v rejstříku klíčových struktur a praktik. Bohužel takových vzájemných popření lze najít v knize více.

Dost dobře nevím, jaký „systém“ k tomu lidi nutí. Nepovažuji lidi za roboty bez vlastního úsudku a svobodné vůle se rozhodnout. Svádět vše na „systém“ se mi k tomto kontextu příčí (byť se zabývám koučováním systémů). Neviděl jsem nikdy u personalistů a manažerů, byť byli jacíkoliv, aby drželi někoho pod krkem a vyhrožovali mu, aby zůstal v práci, která jej nebaví. Spíše jsem znával onu kdysi populární frázi „za branami jsou stovky dalších…“ (kteří se snadno nechají zkorumpovat). Protože si naopak myslím, že je to snadná „zkorumpovatelnost“ lidí, kývnout na práci, která je netěší a nezajímá, vyměnit svobodnou volbu za pochybnou „jistotu zaměstnání“, výši mzdy, benefity apod. Naštěstí je tento trend postupně na pomalém ústupu (ale jsou tu stále agenturní zaměstnanci z ciziny, fenomén „laciné Číny“ atd.). Koneckonců o lidských darech – sebeuvědomění, tvůrčí představivosti, svědomí a nezávislé vůli – píše Stephen Covey. Každý tyto Dary může uplatnit při volbě své cesty a povolání. Nevěřím, že takový typ lidí se jako mávnutím kouzelného proutku stane sebe-řízeným, sebe-motivovaným, iniciativním a sebe-zodpovědným. (Bylo by to fajn, protože by šmahem zmizely všechny ty standardy typu ISO norem apod.)

Na jedné straně máme „podnikání z pláže“ a „miliónová impéria“, opovrhování prací na „levé straně“ (podle Kiyosakiho konceptu tzv. cash-flow kvadrantu), podporovaný internetovými marketéry (zkuste vyhledat na Google), na druhé straně tu stojí strašení vykořisťovanými „lidskými zdroji“. (To už skoro vypadá jako nějaký novodobý marxistický postoj, tedy neomarxismus).

Snad proto je Lalouxova kniha o objevování. Mým hlubokým vnitřním přesvědčením totiž je, že nejprve člověk musí dosáhnout hlubší zralosti zevnitř, a ta se pak může promítnout do organizačních podmínek a systémů. Je potěšující, že se občas majitelé, podnikatelé a manažeři nebojí experimentovat, zkoušet nové věci a přístupy. Ostatně o tom, ještě bude řeč.

Takže stejně jako v případě Průmyslu 4.0, i zde vnímám, jaká je škoda, že motivačním kalibrem je černá paušalizace a fráze o systému, nebohých lidských zdrojích apod. Cílová skupina potenciálních čtenářů je zastrašena těmi, kteří si jako autoři myslí, že „ví více“, a aby „prodali“ svůj koncept, tak to dávají cílové skupině „pěkně sežrat“. Obvykle proto, aby tato (z podstaty záslužná) evangelizační práce mohla být doprovázena vysvětlováním na workshopech, seminářích, přednáškách a certifikačních trénincích (o holakracii bude řeč).

Je to jednoduché. I zde jde o byznys a vytvoření zdání exkluzivity. Nad ušlechtilými myšlenkami se blyští lesk novodobého marketingu. Je(?) to požadavek rychlé doby, kterou provází rychlá řešení a rychlá ztráta koncentrace.

U knihy podobných ambicí mi tato paušalizace připadá poměrně laciná a vzbuzuje dojem, že její autoři žijí v budoucnosti a nahoře v „transcendentnu“ až moc a opomíjí současnou většinovou realitu. I proto jsem knihu také vnímal jako jistý souboj (zatím) anomálií, v mizivých procentech na obou okrajích Gaussovy křivky. Prostě to (ještě) není (současný) hlavní proud (oranžovo-zelený?).

Další impuls pro knihu a její argumenty hledejme v populární, hojně citované větě Alberta Einsteina:

„Významné problémy, kterým dnes čelíme, nelze vyřešit na stejné úrovni myšlení, na níž jsme byli, když jsme tyto problémy vytvořili.“
 Odtud, je „snadná“ myšlenková cesta k potřebě dalšího evolučního skoku (v ledasčem, nejen v myšlení). Někdo si jej dokonce může vyložit revolučně (např. odbory – v našich podmínkách k tomu mají tradici (ROH)). Zvláště, když z hlediska ekonomiky musí modely, založené na neustálém růstu, jednou narazit na svůj strop. Proč? Protože objem (všech) zdrojů je omezený. To lze jedině podepsat. Ostatně je úkolem strategického managementu hledat cesty, jak omezené zdroje (bohužel i ty přírodní) co nejideálněji přizpůsobit trhu, zákazníkům, (konfliktním) potřebám zainteresovaných stran (to nejsou jen majitelé, ale také manažeři, zaměstnanci a byrokraticko-administrativní články) a naplnění různorodých vizí.
 

Situace irituje…

Je evidentní, že současná situace v globalizovaném a korporátním světě je iritující. V honbě za růstem často selhávají i základní hodnoty a etické principy. Možná proto mají kontroverzní slova alarmovat.

O „barevnosti“ organizací až příště. I ona „barevnost“ skrývá velkou výzvu či hrozbu (výzva láká, hrozba straší).

P.S. Jak dopadla první „nabídka“ knihy v organizacích kde jsem byl?

Pochopení nalezla u střední firmy s velmi vyspělým vizionářským způsobem myšlení a firemní kulturou (= „vrána k vráně sedá“). Jinak mají firmy „dost starostí samy se sebou“.

Kontaktuje mě

4 + 3 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Většina z nás, podle mě dává přednost tomu, aby naši učitelé byli variantou tzv. hodného chlapce.“

(Ken Willber)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma organizačních strategií nebo dalších podobných knih zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Čtyřka z průmyslu

Čtyřka z průmyslu

Žiji si svůj Život 5.2 (= druhý rok po ukončení páté dekády) poté, co jsem loni spustil svůj první Blog 1.0 na platformě tzv. Webu 2.0. Jako Lektor 2.1 a Konzultant 2.1 (přes 21 let praxe, čas letí) nechci zmeškat vývoj. Stačí, že jsem si díky nepozornosti nechal vnutit instalaci Windows 10(.0?).

Nějakou dobu registruji anglicky psané články, studie a různé zmínky na téma Industry 4.0. Proto mě zaujal název knihy Průmysl 4.0 – Výzva pro Českou republiku a vypůjčil jsem si ji v knihovně.

Chtěl jsem vědět, jak jsem např. propásl Průmysl 1.6, (pra)dědů se nestihl zeptat na Průmysl 2.5 a mimo mě asi šel i Průmysl 3.3 až 3.9. Pravděpodobně i všechny další. Tak teď hlavně nic nezaspat…

Ale dost už legrace, ona stejně při čtení knihy brzy skončí.

Když se řekne „Průmysl 4.0“, tak… Když se s technologického vývoje udělá „nálepka“, tak… Když se z toho stane „politikum“, tak… Na světě je (už delší dobu) další kontroverzní téma a v ČR kniha. (U mě na blogu článek.)

Průmysl 4.0

Průmysl 4.0 je (marketingově) chápán jako čtvrtá průmyslová (r)evoluce. Shoda panuje na minulých milnících:
  • Průmysl 1.0 na konci 18. století (tedy v populárním „století páry“, jak všichni ví z filmu Marečku, podejte mi pero), představoval zavádění mechanických výrobních zařízení za pomoci síly vody a páry.
  • Pak přišla 2. průmyslová revoluce, kdy na počátku 20. století (to se naší předkové načekali) nastoupila masová produkce a zvyšování pracovního výkonu díky vydatné pomoci elektrické energie.
  • Pak už události dostaly dynamičtější spád. Postupující automatizace výroby a zavádění elektroniky a informačních systémů vzedmula hladinu tzv. 3. průmyslové revoluce na počátku 70. let minulého století. To jsem se narodil, takže jsem vlastně dítě Průmyslu 3.0, akorát, že tehdy ten název ještě nikdo nevymyslel. A skladování dat bylo v drahých plenkách (já v levných, které se tenkrát praly a vyvařovaly). To, že skladování dat bylo drahé (ne plenky) ilustruje např. fakt, že podle studie PwC stál v roce 1964 1 TB (terabyte) úložného prostoru 3,5 mil. USD, v roce 2016 už pouhopouhých 27 USD.

Dnes jsme tedy, spolu s „kyberneticko-psychickými systémy“, na prahu 4. průmyslové revoluce, která dostala P.R. nálepku Průmysl 4.0 (v některých zdrojích také Práce 4.0).

KOMENTÁŘ: Blamáž jménem Průmysl 4.0 (aktualita 2017)  – Iniciativu Průmysl 4.0 politici propagují, aby mohli přerozdělovat nové miliardy a obsazovat nové úřednické posty. Úplně by však stačilo, kdyby neházeli inovacím klacky pod nohy a zapomněli na laciný a krátkozraký populismus.“

(Zdroj: ekonomika.idnes.cz)

Obr. 1 – Obálka knihy, jíž se týká tento článek.

Zdroj: Management Press

Revoluce ve vládě a mentální entropie

„Vláda ČR na svém zasedání dne 24. srpna 2016 schválila Iniciativu Průmysl 4.0, zpracovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu, jejímž dlouhodobým cílem je udržet a posílit konkurenceschopnost České republiky v době nástupu tzv. čtvrté průmyslové revoluce.“ Zdroj: MPO

Množství lidí (napočítal jsem 75 jmen na 255 stran textu knihy) se spoustou titulů a funkcí, pod vedením profesora Vladimíra Maříka, sepsalo knihu, z níž jsem docela na rozpacích. Akademicky vypadá vše erudovaně (a tudíž „studeně“, neosobní, odtažité, svým způsobem „ne-lidské“). Samozřejmě se autoři dovolávají různých studií, zpráv, analýz apod. Ostatně, Google vás bude dostatečně navigovat (Průmysl 4.0 – 120 000 odkazů, Industry 4.0 – 1 300 000 odkazů). Myslím, že prakticky orientovaný, výkonný manažer knize zcela neporozumí nebo nebude chtít jí porozumět. Minimálně ze dvou důvodů:

  • Velice často to „běžný“ průmysl a manažeři, vlastníci firem či podnikatelé dostávají v knize (hned v úvodních stranách) takříkajíc „sežrat“. Jak by ne, když úvodní slovo ve stylu „Proto jsem inicioval vznik dokumentu, který se nyní dostává do Vašich rukou…“ napsal politik, který podnikatele nazval „parazity“ a ve své funkci ministra průmyslu a obchodu musel pár měsíců po vydání knihy skončit.
  • Druhý důvod nečtivosti je to, že kniha nabízí spíše teze, než něco praktického a uchopitelného. Myslím, že věci spíše komplikuje, než zjednodušuje. Je to klasický „dokument“ – shrnující, poučující, obecný, ovšem odborně erudovaný.
Jak jsem pochopil, je to proto, že trpíme „mentální entropií“ (str. 39) a kvůli:
  • „Velmi omezenému podvědomí o zásadách, přístupech a možnostech Průmyslu 4.0, zejména u vrcholových managementů, způsobené absencí úspěšných vzorových obchodních případů a studií, kdy by byly jasně prezentovány konkrétní úspěšné případy zavedení Prvků Průmyslu 4.0, včetně prokázaných výhod.“ Stejně tak je na vině „Absence možností prohlédnout si vzorové provozy či pracoviště, často nazývané „testbeds“.“ (Než jsem ty dvě věty přepsal, tak jsem se nadřel.)

Co mohu ze zkušenosti v mnohých firmách „podepsat“ je další prezentovaný důvod mentální entropie – „Těžkopádné rozhodovací procesy a nechuť učinit strategická rozhodnutí.“

Ovšem malým a ještě menším jsem se stal po větě „Pojmy jako kyberfyzické systémy jsou naprosto neznámé a velmi často zcela mimo chápání průmyslové praxe.“ No, manažeři a paraziti, styďte se! Nic nechápete! Stačí být vědecky lehce arogantní a je to.

Ano, akademická, politická a velmi často agenturně-dotační praxe (mezi autory jsou lidé z agentur, zprostředkovávajících dotace pro různé sféry) je zcela mimo chápání současné reálné průmyslové praxe. Když jsem někde svědkem toho, že do práce na směnu nenastoupí zaměstnanec, že zaměstnanci si stěžují, že manažer řve po svých podřízených, aby „drželi hubu“ (manažeři tomu říkají „mítink“, zaměstnanci „pojeb“) nebo když někde přestane fungovat vstřikovací lis, tak se nedivím, že nikoho zrovna nenapadne, co je to „kyberfyzický systém“.

Výzva je tu. Ale osočováním, že jednotlivé sféry „triády“ (komerční, veřejný a akademický sektor) se nechápou, to je sice známá pravda, ale ničemu to nepomůže. Ani to není moc motivační. Stejně jako slovo „parazit“.

Žonglování s pojmy

Upřímně řečeno, jsem z celé knihy tak docela nepochopil, co autoři tím pojmem Průmysl 4.0 myslí. Osobně vše vnímám jako trend, do něhož se promítá zvyšující se míra digitalizace a (další, chytřejší) automatizace, robotizace, kybernetika, strojová komunikace, které lze (asi za určitých podmínek) využít ve prospěch podnikání, konkurenceschopnosti, hodnoty pro zákazníky… Logicky lze také očekávat, že tyto trendy budou mít dopad na lidi a trh práce a tento dopad pude chápán podle mě protichůdně.

Ale doporučení (s. 36) „Vytvoření a realizace strategie Průmyslu 4.0 jako hlavní firemní strategie“, to jsem jako člověk, který se strategiemi zabývá, nějak nepobral. Ono se nám totiž Průmysl 4.0 jako hlavní firemní strategie mění na další stránce, protože máme nedostatek pracovníků (s. 39):

  • „Schopných vizi Průmysl 4.0 technicky definovat a následně přetransformovat do firemní strategie.“
  • „Schopných orientovat se v množství dostupných systémů a řešení podporujících zavedení prvků hodnototvorného modelu Průmysl 4.0.“

Vítejte ve světě neschopných. Kdyby to nebylo jasné, je třeba si uvědomit, že (s. 43) „Pro koncepční řešení projektů Průmysl 4.0 je klíčovým aspektem to, že autonomní jednotku v rámci složitého výrobního systému tvoří nejen výrobní úseky, výrobní stroje a jejich nástroje, nýbrž i transportní vozíky a pásy, roboti, ale zejména i výrobky, částečně zpracované výrobky, dávky vstupního materiálu…“

Jinde se dozvíme, že Průmysl 4.0 je „koncept“, na dalším místě, že je to „iniciativa“ nebo „naplnění cílů Průmyslu 4.0“ (které jsem definované v knize nenašel).

S praxí „nálepkovat“ a nezatěžovat se definicí se setkávám. U 75 autorů se ani nedomnívám, že bych slyšel nějakou jejich jednotnou definici, co je to Průmysl 4.0. Důležité zřejmě bylo vystřílet arzenál pojmů, s nimiž strategie pracují, a které mají ve strategickém řízení svůj praktický význam. Naštěstí k tématice Průmyslu 4.0 kniha obsahuje alespoň v závěru „slovníček pojmů“.

Obr. 2 – Od Průmyslu 1.0 k Průmyslu 4.0.

Zdroj: Wikimedia Commons

Pozvánka do S/M salónu

V žádném případě bych knihu nechtěl zcela zatratit. Ovšem možná to bude jako pozvánka do S/M salónu. Jste-li manažeři, podnikatelé, konzultanti, třeba i koučové (terapeutům nedoporučuji, ti teprve podle mě budou řešit důsledky Průmyslu 4.0 na svých gaučích), najděte si čas a zkuste si knihu pojít, přečíst a „nějak“ si ji pro sebe přeložit. Protože (s. 37) „České slovo „průmysl“ je blízké slovu „promýšlet“…“ (pozn.: znáte z ruštiny gasudartvěnaja promyšlenosť?), tak se knihou můžete také „propromýšlet“.

Dozvíte se, že naše situace v České republice (a jejím průmyslu) je (jak jinak) „specifická“. Poučíte se po technologické stránce (a poznáte spoustu anglických zkratek a nálepek, na něž budete právě onen „slovníček pojmů“ potřebovat). Zjistíte. jak to vypadá s právní, standardizační (a samozřejmě certifikační), regulatorní a bezpečnostní situací pro Průmysl 4.0. Je to oblast, kterou není radno podceňovat, a tak je také možné, že bude přeceněna (regulace, standardy, bezpečnost, certifikáty). Kdoví…

Personalisté, HR manažeři a různí pečovatelé o lidské zdroje najdou své v 8. kapitole (Dopady na trh práce, kvalifikaci pracovní síly a sociální dopady) a v 9. kapitole (Vzdělávání). Ve své praxi už jsem zažil všemožné bílé, zelené a já nevím jak nazvané knihy na křídovém papíře (mnohdy od týchž autorů, kteří se podíleli na knize Průmysl 4.0). Proto snad tyto kapitoly byly jako částečné déjà vu. Jako bych už spoustu myšlenek v minulosti několikrát četl a slyšel. Např. (s. 194-195):
  • „Cíleně dbát na maximální rozvoj každého žáka.“
  • „Klást větší důraz na rozvoj intra- a inter-personálních dovedností.“
  • „Podporovat cílené a účelné využívání technologií ve výuce.“
  • „Umožnit žákům více experimentovat a tvořit, podporovat podnikavost…“ (Tady si myslím, že se autor úvodního slova pan bývalý ministr Mládek ani nedočetl, protože podporovat malé parazity by se mu jistě příčilo.)
Totéž v bledě modrém se týká výzkumu a vývoje, žehrání na financování, propojení akademické sféry, aplikovaného výzkumu a firem…

Chápu, že článek je (záměrně) „nekorektní“ (a také pláču na nesprávném hrobě, měl bych přiložit ruku k dílu…) a rozhodně nechci bagatelizovat a paušalizovat ty z podnětných myšlenek a obecných pravd, které lze v knize nalézt. Mnoho z nich jde nad rámec toho, co chápeme jako „průmysl“. Sami autoři připomínají (asi taky chtějí mít svou novou nálepku), že v širších souvislostech takovou vizi, založenou na digitalizaci, automatizaci a komunikaci můžeme chápat jako Společnost 4.0 (viz. smart regiony/Smart Regions, smart města/Smart Cities…). Proto také v různých článcích k tématu najdeme řadu polemik i užívání pojmu evoluce. Rozumím však tomu, že v podmínkách řady průmyslových firem u nás, jsou nastiňované trendy vskutku revoluční.

A pracovníci a zaměstnanci? Ti přece jsou v samém srdci dění. O ně jde především. Akorát bude složité jim to při využívání pojmů jako roboti, kybernetika, mechatronika, virtualizace, Smart Factory, „flexicurity“ apod. vysvětlit. Konrad Jablonski píše o tom, že „inteligentní systémy jsou schopné autonomní optimalizace sebe samých“, a proto „je třeba vytvořit „awereness“, tedy podvědomí v tom, že nesmí dojít k odmítání kontroly technikou.

Ovšem právě vnímání, že „technika“ má navrch nad „člověkem“ může při špatné interpretaci způsobit velké škody a vyvolat „antirevoluci“. S averzí (velké? části zaměstnanců) se dá dle mého počítat na 100%.

Průmysl 4.0 je když… (si přečtete P.S.)

75 autorů je obrovská intelektuální síla. Protože čtu převážně knihy weby a různé zdroje v angličtině, byl jsem zvědav, zda v česky psané knize vše pochopím jednodušeji a jasněji.

Domnívám se, že mezi cíle takových publikací má patřit:

  • Definovat o co jde – to se podle mého názoru moc nepovedlo.
  • Shrnout situaci – to se povedlo (= je to manažerská katastrofa).
  • Ukázat konkrétní návrhy, otázky k diskusi – mimo odborně-technických záležitostí to spíše byly teze, obecné pravdy nebo myšlenky, které se opakují.
  • Z mého hlediska však zejména motivovat ty, v jejichž rukou všechno je – podnikatele, vlastníky a manažery průmyslových firem. Ne jim ukázat, že akademici, výzkumníci, funkcionáři a IT byznysmani jsou „kádři a hrdinové“, protože používají „newspeak“ pro vizi budoucího průmyslu (v jehož reáliích se mnozí z autorů ani neocitli. Tato negativní motivace není moc účinná.

Kniha má pravdu v tom, že skrytá i vyjevující se síla a trendy s názvem Průmysl 4.0 jsou VÝZVOU. Pro někoho (zatím) příležitostí, pro někoho (zatím) vnímanou hrozbou.

Souhlasím s trefným vyjádřením C. Baura a D. Weeho mnichovských zástupců poradenské firmy McKinsey: „Při zmínce o Průmyslu 4.0 většina výkonných manažerů povytáhne obočí. Pokud jste už o něm někdy slyšeli je pravděpodobné, že jste zmatení v tom, co to je. Pokud se o něm ještě neslyšeli, je pravděpodobné, že budete skeptičtí ohledně toho, co vidíte jako další kus marketingového humbuku a prázdnou frází. A přesto při bližším pohledu na to, co je to Průmysl 4.0, jsou patrné některé objevující se mocné směry, se silným potenciálem změnit způsob práce ve fabrikách. Může být příliš nadnesené říkat, že jde o další průmyslovou revoluce. Říkejte tomu, jak chcete a jak se vám líbí; faktem je, že Průmysl 4,0 nabírá na síle a vedoucí pracovníci by měli pečlivě sledovat přicházející změny a vytvořit strategie, jak nových příležitostí využít.“

To beru. Vize, strategie a příležitosti na základě vývoje, směrů a trendů, to je uchopitelné. S firmou, jejichž lidí a výsledků podnikání si velice vážím, plánujeme workshop ke tvorbě scénářů budoucnosti (leden 2017). Bude součástí práce na vytvoření firemní vize a strategie s horizontem 2025-30 Manažeři zvolili pro tento projekt trefné motto „Let’s Future“. Žhavé téma Průmysl 4.0 bude součástí debaty. Doufám, že uchopitelnější a konkrétnější než v knize, která mě nenechala klidným.

  • Co si o Průmyslu 4.0 v různých profesích myslíte vy?
  • Jak se dotkne „normálního člověka“?
  • Máte už svou strategii, jak trendy této (r)evoluce uchopit prakticky?

Napište do komentářů.

Literatura:

  • MAŘÍK, V. a kol. Průmysl 4.0 – Výzva pro Českou republiku. 1. vyd. Praha: Management Press, 2016. 262 s. ISBN 978-80-7261-440-0.
  • S Iniciativou Průmysl 4.0 ve formě dokumentu MPO ČR (teď už schváleným vládou, takže pravděpodobně zmizí v propadlišti dějin jako mnoho jiných iniciativ) se lze seznámit na webu MPO – zde je odkaz ke stažení. Dokument má jen 40 stran a obsahuje dokonce SWOT analýzu.

Další použité zdroje

Kontaktuje mě

11 + 8 =

PS. (bez toho podnikového žargonu to neumím/nejde)

Zde je několik tezí z definice Průmyslu 4.0 dle německé platformy „Industrie 4.0“ při Spolkovém ministerstvu hospodářství a energetiky (web výše):

  1. Průmysl 4.0 je nový stupeň organizace a řízení kompletního řetězce vytváření hodnot během celého životního cyklu produktů.
  2. Životní cyklus produktů je orientován na stále individuálnější přání zákazníků (velikost dávky = 1) a rozpíná se od myšlenky a zakázky, přes vývoj a výrobu/zhotovení až k expedici zákazníkovi a k recyklaci.
  3. Vedle vývoje, výroby a prodeje produktu se tím rozumí i všechny přidružené a průmyslu blízké služby.
  4. Předpokladem je dostupnost všech relevantních informací v reálném čase, prostřednictvím všech do sítí propojených instancí, které se podílejí na procesu vytváření hodnot.
  5. Plánování a provádění fungují paralelně a v reálném čase, místo sekvenčního pořadí.
  6. Předpokladem je technologicky projevená schopnost odvodit (v každém okamžiku a z dat v reálném čase) optimální tok vytváření hodnoty.
  7. Pokud lidé, objekty a systémy propojené v síti spolupracují, vznikají dynamické, v reálném čase optimalizované a samostatně se organizující jednotky, tvořící hodnoty, které překračují hranice jednotlivých podniků.
  8. Tyto nadpodnikové sítě vytvářející hodnoty lze optimalizovat na základě různých kritérií (náklady, dostupnost a spotřebovávání přírodních zdrojů).
  9. Je výzvou pro každý podnik, aby nastoupil svoji specifickou cestu k Průmyslu 4.0 a napojil ji na stávající procesy (není „standardní“ cesty).
Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Digitalizace je hlavním důvodem, proč přes od roku 200 zmizela z žebříčku Fortune 500 polovina společností.“

(Pierre Nanterme)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma strategie nebo modelů a nástrojů pro rozvoj zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

14x o rozhlednách nahoře i dole

14x o rozhlednách nahoře i dole

Přestože je lepší „být nahoře“, předpokládám, že každý z nás se občas cítí „být dole“, tak jak se o tom zpívá v textu písně pánů Voskovce a Wericha.. Myšlenkově, pocitově, psychicky, fyzicky… Obojí jsem o prázdninách prožil. Dnešním jazykem by se dalo říct, že jsem „měl depku“ i to, že jsem „byl ve flow“. Volil jsem off-line řešení, pak mě napadlo, že by přece jen něco stálo za to sdílet.

Nejsem založením hermetik, ale připomnělo se mi, co je napsáno na tzv. Smaragdové desce (fotka na titulním obrázku), a co známe pod jednoduchým, leč ne vždy srozumitelným „jak nahoře, tak dole“, popř. „jak uvnitř, tak vně“.

„Jest pravdivé, jest jisté, jest skutečné, že to, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole, aby dokonány byly divy jediné věci.“

Snad by se dalo v tomto duchu ověřit i známé úsloví „všechno zlé je k něčemu dobré“ (pohled spíše optimisty), event. zda platí opak ve smyslu „všechno dobré je k něčemu zlé“ (pohled spíše pesimisty). To však není předmětem článku. Tím jsou dva typy rozhleden.

Počet navštívených rozhleden není zřejmě tím správným měřítkem životního skóre. Je odrazem naší touhy nahlédnout na svět shůry, rozhlédnout se, spatřit „malost“ světa pod sebou. Napadla mě analogie s vnitřní rozhlednou a velikostí světa v sobě. pár myšlenek pro inspiraci je v článku.

Nahoře na rozhledně

Česko je rájem rozhlednovým. V perspektivě rozhleden jsem si ono „jak nahoře, tak dole“ uvědomil při návštěvách dvou z nich koncem prázdnin – ve Velkých Karlovicích a v Bílově (u Bílovce).

V obou případech (i ve všech ostatních na rozhlednách) jsem byl povznesen výhledem. Ještě nikdy jsem nevylezl na rozhlednu při mizerné viditelnosti či v mlze. Vy jo? Vnímám, že to může to být jiný (a možná poněkud absurdní) zážitek, pocit a uvědomění.

Co myslíte, je potřeba mít k návštěvě a výstupu na rozhlednu nějaký důvod? Jaký je ten nejčastější pro vás? Myslím, že obecnými důvody jsou například následující:

  1. Rozhlédnout se, uvědomit si okolí a vzájemné souvislosti objektů a míst v perspektivě 360°.
  2. Mít výhled, někam dohlédnout, „kochat se“ výhledem.
  3. Uvědomit si relativitu vzdálenosti (když je okolní svět „jako na dlani“).
    • A při té příležitosti si uvědomit naši vlastní rozměrovou titěrnost (ať měříte 150 cm nebo 210 cm).
  4. Najít něco, co v dálce hledáme, protože tušíme/víme, že „to tam je“. (Z domu vidíme vysílač na Bílově, jehož součástí je rozhledna Kanihůra. Vyzbrojeni dalekohledem, jsme s Hankou chtěli z rozhledny najít náš dům, a to se podařilo).
  5. Najít/objevit něco nového, co zůstává při pohledu z „žabí perspektivy“ skryto.
  6. Získat pocit, že jsme „nad věcí“.
  7. Výšlapem (na kopec a) do schodů ověřit aktuální fyzickou kondici a dechové schopnosti.
  8. „Být nahoře“. (Když jsem „byl dole“, tak se mi to jako fyzický, symbolický akt osvědčilo).
  9. Architektonická krása či zvláštnost rozhledny jako stavby.
  10. Síla místa či záměr s místem spojený. (Ve Velkých Karlovicích na rozhledně Miloňová jsem byl, protože pod tímto kopcem před zhruba 250 lety žili jedni z mých předků z rodokmenu).
  11. Sběratelská vášeň (turistické vizitky, turistické známky, zaplňování seznamu navštívených rozhleden…).
  12. Ověření jak smysluplně byly vynaloženy dotace EU (a někdy to jsou opravdu nesmysly).
  13. Překonat strach/obavy z výšek či pohledu dolů pod nohy (např. rozhledna Kanihůra v Bílově, kterou v dáli vidím z domu, má schody a vyhlídkovou plošinu z „děrovaných“ ocelových roštů, takže vidíte „skrz“ i pod sebe).
  14. Udělat si žízeň – myslím na pivo (zřejmě až sekundární důvod, ne možný ve všech případech).

London Eye (Londýnské oko), místo, kde jste na chvíli nahoře a na chvíli dole. Od roku 1999 největší vyhlídkové kolo v Evropě (do roku 2006 i na světě). Je vysoké 135 m.

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – Cesta na Poledník (jako kopec) i výhled z rozhledny (na Šumavu a Bavorský les) se mi líbily.

Zdroj: vlastní foto (2013)

Dole na (vnitřní) rozhledně

Dají se tyto důvody uplatnit pro náš vnitřní svět, rozvoj a růst? Jsem přesvědčen, že ano. Tím, že „vystoupíme“ na svou velmi individuální vnitřní rozhlednu. O rozhlednové analogii jsem psal na blogu zde, v sérii článků 9 doteků s vizí.

Normální rozhledny jsou veřejnými místy, ty populární s množstvím návštěvníků – turistů. Vnitřní rozhledna je naopak veskrze intimní a soukromá. Dotace EU k tomu rozhodně nepotřebujeme. Takový „výšlap“ na vnitřní rozhlednu je prací s našim Sebe-vědomím (sebeuvědoměním), je součástí Cesty SRDCE.

Všech 14 shora uvedených důvodů analogicky platí v různé míře i pro rozhledny našeho vnitřního světa:

  1. Rozhlédnout se vnitřním zrakem, uvědomit si svůj svět a jeho vzájemné souvislosti (naše role, hodnoty, přesvědčení a to, jak na sebe vzájemně působí a jak se vzájemně ovlivňují.
  2. Dohlédnout na svou vizi, uvědomit si ji.
  3. Uvědomit si v relativitě dlouhodobé vize své každodenní kroky, krátkodobé a dlouhodobé cíle a jejich umístění v krajině našeho života a naší životní cesty.
    • A při té příležitosti si uvědomit důležitost žít život ze SRDCE.
  4. Najít v dálce cíl, záměr nebo Dar, o němž „tušíme/víme, že tam je“ a potřebujeme jej (znovu)objevit či najít.
  5. Najít/objevit nové možnosti a potenciál, který zůstává při pohledu z „žabí perspektivy“ (v běžném shonu života) skryt.
  6. Získat pocit, že jsme „nad věcí“ všedních radostí a starostí, vědomí si přítomného okamžiku a všímaví.
  7. Zklidněním, vhledem, meditací (výšlapem duchovních schodů) ověřit naši aktuální „duchovní“ kondici a dechové schopnosti (vědomý nádech a výdech).
  8. „Být nahoře“ – osvěžený, posílený.
  9. Náš střed, zdroj či naší vnitřní rozhlednu si můžeme „architektonicky“ vytvořit a vybavit podle vlastní tvořivosti, jsme to my, kdo jsme tvůrci svého života (vnitřní rozhledna je objekt našeho prvního vytváření, ajk o něm píše Stephen Covey).
  10. Výstup na vnitřní rozhlednu lze spojit se specifickým místem či záměrem (jedním z nich může být obdoba Vision Questu).
  11. Při vedení deníku lze naplnit i tento „důvod“ – zaznamenat své vhledy, myšlenky, emoce, vize, apod. na papír, zvědomit si je a proměnit postupně v obdobu mapy a plánu.
  12. Sami můžete posoudit, zda se vám časová a energetická investice do výstavby vnitřní rozhledny vyplatí. Naštěstí to posoudíte sami, bez vlivu EU.
  13. Překonat strach/obavy z vnitřní práce, pohledu do nitra svého vnitřního světa.
  14. Udělat si žízeň po životě, tvoření, smysluplné Cestě.

„Jak nahoře, tak dole“

To je ono „jak nahoře, tak dole“ – jak nahoře na rozhledně, tak dole, na rozhledně svého vnitřního světa, která je pro mnohé z nás naším Zdrojem nebo středem. Výstup na vnitřní rozhlednu je analogií sestupu do vlastního nitra.

Občas není nutné rozhledny budovat zcela od základů, ale stačí přestavět objekt, který v minulosti plnil jiný účel. Například současná rozhledna na šumavském vrchu Poledník byla kdysi vojenským objektem – „rušičkou“ signálu a „špehem“ ideových nepřátel v tehdejším Západním Německu (NSR). Pro mnohé z nás je hlavní výzvou pouze přestavět svůj vnitřní „objekt“, aby nerušil, nebyl ideovým diverzantem a sabotérem nás samotných. I taková přestavba „rušičky“ na vnitřní rozhlednu ovšem je dlouhotrvající, náročnou prací na sobě.

Takto mohou „být dokonány divy jediné věci“, abych se vrátil ke Smaragdové desce.

Obr. 2 – Rozhledna Kanihůra v Bílově focená proti slunci.

Zdroj: vlastní foto (2016)

Minimalisticky na vlastní rozhlednu

Studuji v těchto dnech knihu s názvem Souboj světových názorů. Je to  souboj argumentů zástupce vědy (Leonard Mlodinow) a zástupce duchovna (Deepak Chopra) na různé otázky vesmíru, života, rozumu a Boha. Otázku vědomí a vědomého vesmíru tam autoři také vášnivě rozebírají. (Deepak Chopra mě obecně ve svých argumentech a jejich volbě dost zklamal.) Vnitřní rozhledna i rozhledny ve fyzickém světě mohou být prospěšné pro uvědomění si svého vlastního „světového názoru“.

Návštěva rozhledny „venku“ je mnohem snadnější proces, než návštěva naší vnitřní rozhledny.

Jak na to? Líbí se mi malá knížečka Stephena Guise o minizvycích. Zakládá na stejných principech návyků a jejich obecné prospěšnosti, jako komplexní pojetí mého učitele Stephena Coveyho. Svým způsobem ovšem stojí „bokem“, díky minimalistickým doporučením. Proto můžete být na jedné straně proaktivní (Coveyho návyk č. 1) a vytvořit si minizvyk např. minutové meditace či vhledu (návštěvy rozhledny) denně. Tedy krátké návštěvy vnitřní rozhledny. Jde o to, s pocitem vlastního vítězství nad sebou, vyšlapat cestu neuronovým spojením a vytvořit jakýsi automatismus. Začít s málem je spolehlivější cesta k vytrvání, než se pokoušet začít s hodinovou návštěvou vnitřní rozhledny. Až poznáte, jaké to je a budete mít pocit, že návštěvu a rozhlížení zvládáte, budete chtít vnitřní krajinu dál poznávat, prozkoumávat a vidět dále i přesto, že na začátku byla mlha.

(Jak mechanismus budování spojení v mozku funguje najdete jak v knize Minizvyky (str. 34-42), tak i na příkladu slona a jezdce v knize Konec prokrastinace, str. 96-109).

Otázky pro vás

Není moc rozhleden, na něž lze použít výtah. Většinou musíte po svých. A je to tak dobře. Platí to i pro výstup/sestup na vnitřní rozhlednu.

  • Nuže, jaké jsou vaše zkušenosti s rájem rozhlednovým?
  • Rozhlížíte se raději ve vnějším nebo vnitřním světě?
  • Jste raději nahoře nebo dole?

Můžete se nejen zamyslet, ale odpovědi také sdílet.

Doporučená literatura:

  • COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí. Zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Aktualizované vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.
  • GUISE, S. Minizvyky. Jak drobné návyky způsobí zásadní změny ve vašem životě. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2015. 159 s. ISBN 978-80-265-0420-5.
  • CHOPRA, D., MLODINOW, L. Souboj světových názorů. Setkání moderní vědy se spiritualitou. 1. vyd. Praha: Pavel Dobrovský – BETA, 2012. 383 s. ISBN 978-80-7306-521-8.
  • LUDWIG, P. Konec prokrastinace. Jak přestat odkládat a začít žít naplno. 1. vyd. Praha: Jan Melvil Publishing, 2013. 272 s. ISBN 978-80-87270-51-6.

Kontaktuje mě

15 + 5 =

Obr. 3 – Schody do nebe, Montserrat, Španělsko.

Zdroj: Internet (osobně jsem byl blízko, ale na „na schodech“)

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Věž v Pise nás nabádá: Musíš se sklonit, aby ses stal slavným.“

(Valeriu Butulescu)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma osobního či organizačního vůdcovství (lídrovství) zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.