Ambice a umírněnost ve strategii

Ambice a umírněnost ve strategii

Ambice a umírněnost ve strategii. je to relevantní téma pro stratégy? Článek navazuje na příspěvek, publikovaný před několika měsíci na téma stratÉGOvo EGO.

Na cestě za úspěchem se setkáte se třemi fázemi (třeba jako při výletu na Lysou horu v Beskydech).

  • Fáze „nahoru“ – Nejprve máte chuť, touhu či cíl vyjít, vyjet na kole nebo vyběhnout nahoru a dosáhnout vrcholu.
  • Fáze „vrchol“ – Podaří se vám na vrchol dostat (dotknout se obelisku na Lysé hoře, udělat fotku/selfie, dát si pivko, rozhlédnout se po krajině…).
  • Fáze „sestup“ – Po nějakém čase následuje cesta dolů.

Jednou z možných variant také je, že se vám (z různých příčin) na vrchol nepodaří dostat. Ovšem i neúspěch a nezdar k životu (a strategii) patří a je kořením učení a úspěchu.

Tyto tři fáze jsou součástí našich osobních i organizačních životů, podnikání a realizace strategií.

Vraťme se ke třem tipům (Holiday, 2017) z konce první části článku StratÉGOvo EGO.

  • Buďte skromní ve svých ambicích.
  • Buďte velkorysí v dobách úspěchu.
  • Buďte vytrvalí v dobách nezdarů.

Kombinační slalom

Dovolí to (stratégovo) ego zrovna v navržené kombinaci?

  • Ambice (strategie) – Skromnost
  • Úspěch (strategie) – Velkorysost
  • Nezdar (strategie) – Vytrvalost

Ve hře jsou samozřejmě i další varianty. Například tato:

  • Buďte velkorysí ve svých ambicích (ambice – velkorysost).
  • Buďte vytrvalí v dobách úspěchu (úspěch – vytrvalost).
  • Buďte skromní v dobách nezdarů (nezdar – skromnost).

Nebo tato?

  • Buďte vytrvalí ve svých ambicích (ambice – vytrvalost).
  • Buďte skromní v dobách úspěchu (úspěch – skromnost).
  • Buďte velkorysí v dobách nezdarů (nezdar – velkorysost).

Je to pouhá hra se slovy nebo nadsázka? Ne tak docela. Některé kombinace jsou projevem sebevědomého ega, jiné slabého sebevědomí. Jisté kombinace nemusí zvěstovat pro strategii a a budoucnost nic dobrého.

To je inspirace k mentální hře a úvahám pro vás.

Když jsem o EGU stratÉGA psal před několika měsíci poprvé, věděl jsem, že se k tématu vrátím. Čas nadešel, i když otázek a nejednoznačností zůstává (jako obvykle) mnoho. Kdysi se u nás říkalo „proti gustu, žádný dišputát“ (i když má někdo prazvláštní vkus, názor atd. nepokoušejte se s ním přít, že je nesprávný či pokoušet se mu to rozmlouvat). Proto několik otevřených dveří a perspektiv v tomto článku berte jako impuls k úvahám o formě a podobě, jak strategii ovlivní osoba (a EGO) stratÉGA.

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

Ambice (a skromnost)

Zastavme se u první fáze – výstupu, cesty nahoru… a ambicí, promítaných do osobních a organizačních strategií.

O ambicióznosti cílů jsem psal v článku ke SMARTizaci. Jak to máte s ambiciózními sny? Co na (vaše) sny říká (vaše) ego? Víra v sebe je založena na egu. Guruové motivace rádi poukazují na Elona Muska, Richarda Bransona a další „velikány“ v podnikání, snílky a vizionáře. Drtivá většina lidí (80% podle Paretova pravidla?) vede životy svých „normálních“ a „obyčejných“ ambicí. Neznamená to, že bychom neměli “Muskovský“ potenciál. Ambice mohou přitahovat i svazovat. 

Na ambice je proto podle mě dobré se nejprve připravit. Nechtít být hned „jedničkou“. Soupeření o moc a uznání brzdí. Účelnost spočívá i v poznání terénu a vyhýbání se (zbytečným) bitvám. Myslím, že férovou ambicí je i to chtít „jen“ odvést dobrou práci. Jako prostý projev osobní kvality.

Skromnost a emoce

A co skromnost? Je opakem ambicí? Nebo je to úzkoprsost? Jaký je její vztah k velkorysostí či velkomyslnosti? Jak lze být „skromný ve svých ambicích“ v případě strategie a podnikání?

Skromnost je spíše postoj než póza. V mnohém vychází z pochybností a umírněnosti.

Zlepšovat se můžete, když jste schopni objektivně a kriticky posoudit vlastní schopnosti. To ego často komplikuje. Proto potřebujete získat odstup, odpoutat se. Do hry se dostává emocionální zaujetí. Je brzdou nebo hybatelem? Názory se samozřejmě rozcházejí. Osobně se kupříkladu domnívám, že emocionální zaujetí pro vlastní vizi (a strategii k jejímu přibližování se) je prospěšné.

Holiday (2017) považuje emocionální zaujetí a pobláznění vlastní prací za projev narcismu (srovnejte se stavem plynutí – flow a také s tím, co lze sledovat na sociálních sítích). Vnímá v tom nedostatek pokory (pokora není skromnost), pracovitosti a sebe-uvědomění, spíše než talentu, dovednosti a sebedůvěry. To je pro dnešní dobu zajímavá „výzva“. Vyplývá z toho další řada otázek, které si (jako stratégové) můžete položit:

  • (Kdy) je (ve strategii a její realizaci) důležitější pokora nebo talent?
  • (Kdy) je (ve strategii a její realizaci) důležitější pracovitost nebo dovednosti?
  • (Kdy) je (ve strategii a její realizaci) důležitější sebe-uvědomění nebo sebedůvěra?

„Sklon propadat svému egu může mít vážné důsledky zejména postihuje-li manažery. Pro osoby s nezvládnutým egem je byznys pouze o nich samých. Postupně se odcizují své organizaci a často se snaží zbavovat i své odpovědnosti. Obávají se totiž, že pokud by nesli odpovědnost, mohli by přijít o svou pověst. Ohroženi se často cítí také v okolí schopných/schopnějších osob neboť mají obavy, že se dostanou do pozadí a jejich schopnosti ve srovnání s ostatními neobstojí. Mají tedy sklon obklopovat se jen těmi, kteří jejich ego posilují. Příliš silné ego lídrů tak organizacím může přinášet rizika. Patří k nim např. příliš rychlý investiční rozvoj, motivovaný snahou „vést silnou společnost“. Podle mezinárodních průzkumů představují ztráty velkých firem spojené s neuváženými a subjektivními rozhodnutími jejich vedení, v průměru patnáct až dvacet jejich ročních příjmů. Nezvládnutým egem některých osob trpí i ony samy. Jejich ego se totiž pro ně stává zbytečným zdrojem stresu.“

(Zdroj: psycholog Jan Urban, 2016)

Obr. 1 – Centimetr. Je to moc nebo málo? (Ilustrační foto).

Zdroj: Pixabay

Vášnivý stratég

Tyto okolnosti také staví do jiného světla populární radu ze sféry osobního rozvoje a motivace.

„Žijte svou vášní.“

„Objevte svou vášeň“ apod.

Myslím, že „extrémismus“ škodí i zde. Holiday nabádá, že pro naše aspirace a ambice potřebujeme záměr a smysl pro realitu. Mít reálné cíle (R ve SMART). Ve strategii tomu tak je. Záměr vymezuje hranice a smysl se zakládá na odstupu a vnímání perspektivy. Což je jiná situace než „vášnivé ponoření“ do operativy, mikromanagementu a hašení požárů, které lze v mnohých firmách (jež nejsou na titulních stránkách novin a Forbesu) zažít.  

Proti vášni, horlivosti, hyperaktivitě stojí disciplína, důslednost, vytrvalost. Nemyslím si, že by to bylo totéž, co výše zmíněné „flow“, plynutí jako stav optimálního prožívání, který popsal jeden z otců pozitivní psychologie Mihály Csikszentmihalyi (2015).

Jako mnoho dalšího, dostáváme se do pomyslného klinče různých hodnot a jejich vnímání i na úroveň rozličných přesvědčení.

Umírněnost

Ve víru vášní a motivačních citátů často zaniká účelnost malého pokroku, který jako efekt „nepatrné hrany“ (Slight Edge) popisuje ve své knize Jeff Olson (2011). Včetně této moudrosti a poučení:

„Co je snadné dělat, je také snadné nedělat.“

Co je nesnadné dělat, to může snadno lákat nedělat. Zdá se tedy, že „nedělat strategii“ je snadné. Ať je umírněná (teoreticky snadná či skromná) nebo ambiciózní. Proto jsou populární (na úrovni osobního rozvoje) knihy a semináře o prokrastinaci, budování návyků apod. Moudrost, k tomuto tématu říká, že to, co je zpočátku pohodlné, bývá ke konci nepohodlné a naopak. To, co je zpočátku nepohodlné, bývá pohodlné na konci. Strategie na začátku pohodlná být pro každého nemusí.

Vzpomínáte na osobní kvalitu?

TMI, v souladu s konceptem osobní kvality dala vzniknout „osobě 1 m“ a „osobě 1 m + 1 cm“. Lidově řečeno, v prvním případě lze podat výkon na úrovni 100%, ve druhém na 101%. Rozdíl je krátkodobě takřka nerozpoznatelný. Platí to i směrem dolů, o výkonu na 99%. Z dlouhodobého (= strategického) hlediska je to už jiné kafe.

Představte si dálkovou chůzi. Na startovní čáře jsou tři chodci. Ve stejný okamžik vyrazí na cestu. Kroky prvního jsou dlouhé 100 cm, druhého 101 cm a třetího 99 cm. Po 10 metrech budou rozdíly nepatrné (10 a 20 cm). Po 10 kilometrech budou rozestupy mezi chodci výrazné (100 a 200 m). To je efekt „umírněného“ 1 cm promítnutého do (strategické) výkonnosti.

1% navíc se zdá být spíše skromným cílem než velkorysou ambicí. Klíčem k úspěchu je vytrvalost a (nepatrná) disciplína.

Proti takové záměrné volbě hraje skutečnost, že 1 cm je (egem) snadno přehlédnutelná vzdálenost. Nevýznamná, nehodící se do světa motivátory podporovaných ambicí.

Užitečná příručka ZDARMA

Obr. 2 – 7 úrovní vědomí leadershipu.

Zdroj: vlastní zpracování podle Barrett Values Centre

Silné stránky

Ego může hrát falešně také s našimi charakterovými silnými stránkami. The VIA Institute of Character (test v angličtině zdarma zde) např. pracuje se skupinou emocionálních ctností nazvaných „Odvaha“ (courage). Jsou to silné stránky, které trénují naši vůli k dosažení cílů (vrcholu), tváří v tvář vnitřním i vnějším překážkám. Patří mezi ně:

  • Statečnost (udatnost)
  • Vytrvalost
  • Poctivost (upřímnost, autenticita, integrita)
  • Vitalita (entusiasmus, energie)

To je doslova pastva pro ego, ať už to s vámi míní upřímně nebo s vámi chce manipulovat. Stačí „zabrnkat na emoce“.

Ambice mezi takové silné stránky nepatří. Pokud jde o skromnost, podle VIA je to silná stránka spíše ve významu pokory.

Žádný ideál

V žádné z metodik měření a posuzování silných stránek charakteru nelze určit prototyp a ideál stratéga, s kombinací „ideálních“ silných stránek. To by byla příliš zjednodušující ambice. Vytrvalost se zdá být výhodou (např. při budování osobních nebo organizačních návyků). Domnívám se, že kombinace silných stránek charakteru (mimo jiné) utváří předpoklad a dispozici pro to, zda se jako stratégové vydáte spíše za ambiciózními cíli nebo půjdete cestou „umírněnosti“ a „1 cm navíc“.

Stejně tak nelze „ideál“ stratéga hledat ani prostřednictvím hierarchie osobních hodnot podle Richarda Barretta (viz prezentace na SlideShare), i když v jistém smyslu se tomu blíží úroveň 3 (strategie), 4 (zmocňování a odpovědnost) a 5 (inspirace vizí, posláním a hodnotami). To ukazuje obrázek 2.

Umírněnost, ani ambice ve strategii neeliminují veškerá rizika. Dá se očekávat, že umírněná a ambiciózní strategie budou mít odlišnou skladbu rizik. Umírněnost ve strategii nemusí (?) stačit na úspěch v dynamických, rychle se rozvíjejících odvětvích. Na druhé straně jsou známy případy nafouklých odvětvových bublin, které splaskly (= ambice se nenaplnily).

Vše je možné (se svými důsledky)

Nadpis určitě není na Nobelovu cenu. Stejně tak tento článek neměl ambici ukázat „jak na strategii“. Spíše jsem se chtěl zamyslet nad tím, jakou roli v ní hrají ambice či umírněnost (pro některé „přizdismus“). Ego může obojí ovlivnit, z obojího stratéga „obvinit“ podle toho, jak se mu to hodí a který myšlenkový klobouk ve spolupráci s egem podporujete.

Holiday (2017) jak už jsem napsal, doporučuje být skromní ve svých ambicích, nevzdávat se, když vám zrovna „nepadá karta“ a naopak být velkomyslní, když se daří a jste na vrcholu.

Potkal jsem lidi, kteří to tak měli. Potkal jsem i takové, kteří to „měli jinak“. Byli velkorysí i vytrvalí ve svých ambicích, byli a zůstali vytrvalí i v době úspěchu.

Ne vždy s nadšením vzpomínáme na ty, kteří byli vytrvalí a (zejména) velkorysí (k sobě) v dobách neúspěchu. Myslím však, že to nemůže znamenat (s určitými hranicemi, svědomím a etikou), že by (zejména první) neúspěch měl znamenat konec veškerým dalším ambicím a velkorysosti. Neúspěch nemůže být věčným trestem. Ego to tak někdy zkouší zahrát, společenské zrcadlo či veřejné mínění v různé míře také. Proto je i (možná zejména) vytrvalost v době neúspěchu klíčem ke zvratu. Ovšem ne vytrvalost v opakování stále stejných chyb. To je podle Bonaparta bláznovství.

Jak jste na tom vy?

Odpovědi na otázky ambicí či umírněnosti ve strategii nejsou a nemohou být jednoznačné. Kromě ega je tady spousta dalších ovlivňujících faktorů. Proto mě zajímá váš názor zkušenosti a pohledy na věc. Prostor je v komentářích nebo na Facebooku.

  • Jaká je vaše volba a doporučení?
  • Jaké jsou vaše zkušenosti?
  • Je nebo není to tak jednoznačné?
  • Dáváte přednost umírněnosti nebo ambicím?

Literatura:

  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 2015. 326 s. ISBN 978-80-262-0918-8.
  • FRIEDEL, Libor. Ego a ambice, úspěch a nezdar (v kvalitě). Recenze knihy Ego je váš nepřítel. Perspektivy kvality, 2018 (13)1, 46-47.
  • HOLIDAY, Ryan. Ego je váš nepřítel. Jak zkrotit přebujelé já a prosadit se. Praha: Management Press, 2017. 168 s. ISBN 978-80-7261-498-1.
  • OLSON, Jeff. The Slight Edge: Turning Simple Disciplines into Massive Success and Happiness. Lake Dallas: Success Books, 2011. 198 s. ISBN 978-1-935944-8-67.

Chcete ještě i prezentaci?

Stáhněte si k tomuto příspěvku ZDARMA krátkou interaktivní prezentaci s odkazy – na SlideShare.

Kontaktuje mě

10 + 10 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Člověk, který nikdy nedělá chyby, je člověk, který nikdy nedělá nic.“

(Theodore Roosewelt)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma Strategie zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Vyplnit můžete také anketu ZDE.

Děkuji. LF

31 efektů koučování

31 efektů koučování

Přínosy koučování jsou různorodé, pro každého individuální. Někdy obecnější, jindy velice konkrétní, specifické, v mnohém intimní. Jako všude, tak i u koučování můžeme předpokládat, že se jeho užitek a přínosy budou řetězit. Stačí malý impuls a nastane pozitivní „domino efekt“. Nebo se jednotlivé přínosy postupně nabalují jako při „efektu sněhové koule“.

Větší a trvalejší životní spokojenost zřejmě nebude okamžitým efektem jednoho koučovacího setkání. Na druhé straně, např. identifikovat způsoby či cesty k řešení specifické situace, v průběhu koučovací hodiny možné je.

Mám pro vás 31 tipů, v čem spočívá efekt koučování.

Za přínosy koučování se skrývají různorodé hodnoty a preference. V článku je jich 31, třeba na každý den jeden přínos, chcete.li koučovat sami sebe. Jako kouč jsem vám samozřejmě k dispozici. Bude mi ctí…

1, 2, 3,… 31

Použitá slovesa ukazují obecnější cestu přínosů koučování – POVZBUZUJE, NABÁDÁ, UMOŽŇUJE, PŘINÁŠÍ, PODPORUJE, NABÍZÍ, POMÁHÁ, ZLEPŠUJE, VEDE K…

Jednotlivé body nezohledňují žádné priority, ani specifické druhy a „škatulky“ koučování (např. sex koučink…).

  1. Povzbuzuje ke stanovení cílů a přijetí opatření k dosažení.
  2. Umožňuje stát se více soběstačným.
  3. Ve svých důsledcích vede k dosažení větší životní spokojenosti.
  4. Nabádá, jak účinněji přispívat týmu a organizaci/firmě/podniku.
  5. Povzbuzuje a vybízí k přijetí větší odpovědnosti za své jednání a dodržení závazků.
  6. Umožňuje snadněji a produktivněji spolupracovat s ostatními.
  7. Vede k efektivnější komunikaci.
  8. Zlepšuje individuální výkon.
  9. Pomáhá identifikovat způsoby a cesty k řešení různých problémů.
  10. Vede ke zlepšení pracovního výkonu, motivace a uspokojení z práce.
  11. Umožňuje získat hlubší poznatky o sobě, vnímání sebe sama a možnostech zlepšení.
  12. Přináší rychlejší jednání, vnáší do aktivit rychlejší pokrok a větší přesnost.
  13. Poskytuje bezpečný prostor, aby člověk zaslechl svůj vlastní vnitřní hlas, něco probral a získal perspektivu.
  14. Umožňuje nahlédnout do perspektiv, přesvědčení a postojů, které nás mohou brzdit a „držet zpátky“.
  15. Přináší podporu a důvěru k tomu, abychom učinili odvážné kroky.
  16. Pomáhá vyjasnit si své hodnoty a to, co znamenají, což vede k lepším přesvědčením.
  17. Generuje nápady na způsoby, jak zlepšit to, co člověk nemusí vidět a rozšiřuje uvědomění si vlastních slepých míst.
  18. Přináší emocionální podporu, empatii a povzbuzení, takže se člověk cítí méně osamělý.
  19. Odhaluje pravdu, kterou nám (třeba) nikdo jiný neřekne.
  20. Podporuje při zlepšení specifických dovednosti a chování.
  21. Zvyšuje otevřenost k osobnímu růstu a rozvoji.
  22. Zvyšuje schopnost identifikovat řešení konkrétních otázek souvisejících s naší prací.
  23. Rozvíjí naše sebeuvědomění a pomáhá žít vědomější život.
  24. Vnáší větší jasnost do našich rolí a cílů.
  25. Nabízí příležitosti korigovat naše chování a výkonnost tam, kde je třeba.
  26. Podporuje přijetí a zvládnutí změn jako takových.
  27. Umožňuje poznat překážky a výzvy na naší cestě a překonat je.
  28. Překlenuje mezeru mezi tím, kde se nacházíme a tím, kde bychom chtěli být.
  29. Nabízí bezpečný prostor a čas k tomu svěřit se sám sobě, být sám se sebou, poznat sám sebe a pohnout sám se sebou směrem, který je pro nás autentický.
  30. Vnáší (větší) jasno do toho CO chceme, PROČ to chceme a JAK toho můžeme dosáhnout.
  31. Posiluje naše SRDCESebe-vědomí, Radost, Dary, Celistvost a Elán.

Top 10 magických čísel (31 mezi nimi není) najdete v článku Aruna Thakura. Je zde např. „pí“, Fibonacciho čísla, čísla 5, 8 a 24 vyplývající z Teorie strun apod.

(Zdroj: TOPYAPS)

Obr. 1 – Klíč k sobě sama lze najít v koučování.

Zdroj: Pixabay

Truhlice s pokladem

Díky koučování často rozpoznáme a najdeme „klíč ke truhlici s pokladem“. Poklad je obvykle ukryt uvnitř nás samotných. Ve svém profesním životě jsem zažil spoustu lidí, kteří hledali klíče a „kódy“ k různým zámkům kolem sebe. To je naprosto v pořádku. Jsem však přesvědčen o tom, že je nejprve užitečné otevřít zámek sám k sobě. Proto podporuj cestu k naplnění bodů 29, 30 a 31. Ty jsou pro mě osobně rámcem dobrého koučování, které následně umožňují další konkrétní efekty.

Najděte si mezi sepsanými efekty ten, který jste zažili nebo který byste chtěli zažít. Do komentářů a na Facebook doplňte libovolně další přínosy. Tak, jak je vnímáte svým vlastním pohledem – obecné i co nejvíce konkrétní. 31 efektů koučování není konečný počet…

  • Jaké přínosy koučování vnímáte vy?
  • jaké přínosy koučování jste zažili na „vlastní kůži“?

Silné stránky VIA pro vás

Získejte vlastní pořadí 24 silných stránek Values In Action.

U bezplatného testu přes uvedenou stránku navíc s mou individuální zpětnou vazbou (+ plakát 6 skupin ctností a 24 silných stránek v češtině)!

http://liborfriedel.pro.viasurvey.org

Kontaktuje mě

3 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Chceš-li zítra hory přenášet, musíš dnes začít zvedáním kamenů.“

(africké přísloví)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Koučování, které má 5P pohromadě

Koučování, které má 5P pohromadě

V marketingu jsou 4P spojována s tzv. marketingovým mixem. „Péčka“ v roce 1960 vytvořil E. Jerome McCarthy (1928-2015). Marketingový mix je koncept, který pomáhá podnikům a obchodníkům definovat nabídku produktu nebo značky. V originální podobě bral v úvahu čtyři prvky, začínající v angličtině písmenem P.

Slovní hříčky jsou populární, přispívají k lepšímu zapamatování.

Pojďme prohovořit problematiku propagace pomocí pěti pé plus poznámek, připomínajících příslušné přidané prvky, pro provozovatele KOUČOVÁNÍ při pití plnohodnotného presa.

4P + 3P

  • Product – Produkt (výrobek, služba) by měl uspokojit požadavky, potřeby a očekávání zákazníků.
  • Place – Produkt by měl být dostupný na místě, kde jej zákazníci nejsnáze najdou a mohou koupit. (V roce 1960 ještě neexistoval Internet, e-commerce apod.) Distribuce na místo, které by vyhovovalo zákazníkovi hrála důležitou roli. Do hry stále více vstupovala logistika.
  • Price – Produkt by měl představovat pro zákazníky svou cenou dobrou hodnotu za peníze, které vynaloží. Neznamená to, aby byl nezbytně nejlevnější. Jedním z hlavních principů marketingové koncepce totiž je, že zákazníci většinou rádi zaplatí o něco víc za to, co pro ně opravdu dobře funguje. Je to trochu komplikovanější u služby, která se často spotřebovává zároveň s jejím dodáváním.
  • Promotion – Reklama, P.R. (Public Relations), podpora prodeje, osobní prodej a v poslední době sociální média jsou klíčovými komunikačními nástroji. Ty by měly být (důmyslně) použity, aby se zpráva ohledně produktu, ceny a místa prodeje dostala ke správnému publiku, způsobem, který chtějí nejraději slyšet, informativním a apelujícím na jejich emoce.

V současnosti je více akceptován přístup s dalšími 3P, přičemž někteří teoretici marketingu jdou ještě dále (např. Productivity).

  • People – Lidé jsou těmi, na nichž závisí úspěch či neúspěch nabízených produktů a služeb. Zvláště ve službách jsou v „první linii“.
  • Processes – Procesy představují postup, jak jsou produkty a služby dodávány zákazníkovi, který je platí.
  • Physical Evidence – Také většina služeb, byť vypadají „nehmotně“, v sobě nese známku fyzického důkazu (dokumenty, prostředí…).

Marketing označuje všechny činnosti, procesy, snahy a metody prezentování, propagování, prodeje služeb nebo produktů firmy. Předmětem marketingu je také usměrňování a aktivní ovlivňování nabídky firmy. Marketing musí umět správně rozpoznat a poznat současné, ale zejména budoucí potřeby trhu, přesněji konkrétních skupin zákazníků.“

(Zdroj: ManagementMania)

Obr. 1 – Káva, ne s koučem, ale s ubrouskem (na něj se zapisují nápady).

Zdroj: Pexels

7P – koučování a Káva s koučem

Produktem (Product), který kouč (včetně mě) nabízí je koučování. Je to služba, dodávaná koučem/kouči (People) ve formě strukturovaného procesu/postupu. Proces (Process) a postup koučování je to, co dělá koučování koučováním a v čem by měl dobrý kouč vynikat. Někdy je tento proces mylně (a záměrně) zjednodušován a eliminován na pouhé kladení otázek. Koučování ovšem není žádný výslech. Dobré (silné) otázky v něm mají nezastupitelné místo, ale vedu-li s někým rozhovor způsobem, že se jej neustále vyptávám, není to koučování.

Koučování se obvykle odehrává na nějakém vhodně zvoleném místě (Place). To může být předmětem experimentů (a marketingu) podle povahy kouče a klientů, cíle koučování (venku, vevnitř), dostupnosti, časových možností apod. Mezi kouči se vžil pro stabilní místo ke koučování pojem koučovna. V koučovně se služba „spotřebovává“.  Např. v projektu Káva s koučem jsem zvolil místo, kde lze v klidu posedět, hovořit spolu a dát si (nejen) kávu. Jedna služba (koučování), může být doplněna dalšími službami a produkty (nápoje, jídlo, služba obsluhy…). Projekt Káva s koučem je sám o sobě osvětou a propagací (Promotion) profese koučování a její oslavou během Mezinárodního týdne koučování (ICW 2016). Z názvu projektu a akce vyplývá i cena (Price). Cenou za „ochutnávku“ koučování je šálek kávy nebo čaje pro kouče. Jde o symbolické srovnání toho, že většina lidí ví, jak chutná káva, ale neví, jak „chutná“ koučování. Komerční cena obvyklého koučování záleží na řadě faktorů a její stanovení je individuální a marketingovou výzvou pro každého kouče (je to mix mnoha faktorů „P“ i jiných).

Pokud jde o fyzický důkaz (Physical Evidence), nabízí se v koučování celá řada „výtvorů“ – obrázky, konfigurace předmětů, fotografie, zápisy/poznámky, akční plány, vyplněné dotazníky, karty apod. Podle míry kreativity a užitečnosti pro proces koučování. Opět však platí, že cílem není vyrobit/vytvořit fyzický výtvor, ale to, aby koučovaný klient dospěl k (sebe)poznání, reflexi, závěru, cíli, užitku, dalšímu kroku, který potřebuje a chce udělat v řešené záležitosti atd. Tento „nehmotný“ závěr se může posléze činem proměnit v důkaz ve fyzické realitě.

 

Prima. Pojďme postupně prohlédnout pět příležitostných perspektiv pro použití písmene „pé“, přibližující proces povídání, popř. prožívání podstaty při příjemném KOUČOVÁNÍ. Platí? Poučování pošleme pryč. Proč? Protože potřebujeme posilovat potenciál. Preferuji „po proudu“.

Prrr!

5P koučování (na Cestě SRDCE)

„Péčka“ v předešlých marketingových odstavcích se opírají o slova v angličtině. Odhlédnu-li od sofistikované disciplíny, jakou je marketing, vidím při koučování a v koučování pět důležitých faktorů – 5P. Vycházejí z česky znějících slov.

Perspektiva

(Proces) koučování umožní klientovi (po)odhalit různé perspektivy a úhly pohledu při nazírání na záležitost, kterou v koučování řeší. Je to efekt dobrého koučování. Odhalit svěží perspektivy, perspektivy, které nejsou příliš vědomé, perspektivy spíše z pozitivní stránky (sami býváme většinou pesimisté, k podpoře pesimismu kouče nepotřebujeme). Rozšiřování perspektiv jde ruku v ruce s rozšiřováním vědomí možností, které máme. Cesta SRDCE pracuje na Sebe-vědomí, uvědomění si perspektiv, z nichž můžete mít Radost, stejně jako ze samotného si jejich uvědomění. Perspektivy nově osvětlí vaše Dary a talenty. (Sebe)vědomí perspektiv přináší i výzvu – jak se v nich neztratit a „neutopit“, jak si vybrat tu, která je v dané chvíli vhodná, aby nebyla narušena vaše vnitřní Celistvost. Na druhé straně dávají různorodé perspektivy příležitost uvědomit si širší rozměr Celistvosti jako součásti něčeho, co je větší než my, co nás přesahuje. Vědomí možností a perspektiv každopádně nabíjí, dodává Elán a energii, motivuje a povzbuzuje.

Potenciál

Představuje vědomí si možností, které máme. V osobním rozvoji se stalo klišé „rozvíjet potenciál“ (přitom je to podstata koučinku), nelimitovat sami sebe. Jim Rohn říkával, že strom sám sebe neomezuje tím, že by si řekl: „Dorostu do 280 cm a dost“. Umíte si představit topoly, smrky nebo třeba jedle, kdyby se takto omezovaly? jaké by to byly lesy a aleje, které by nás obklopovaly. Kouč pracuje při koučování s klientem na uvědomění si možností a potenciálu. Z pohledu SRDCE na tom, aby se potenciál stal pro koučovaného Sebe-uvědomělým, opět k jeho Radosti a možnému zužitkování Darů, k podpoře Celistvosti (integrity) a zapálení vnitřního ohně Elánu a nadšení pro využití tohoto potenciálu. Ne ze dne na den či z minuty na minutu. Postupně, krok PO KROKu.

Přístup

Koučování sází na uznání hodnoty každého jednotlivce, na pozitivní jádro jeho záměru a konání a na etiku koučování. Není to direktivní, ani manipulativní styl práce. Svým přístupem kouč vytváří (časo)prostor pro klienta a jeho úvahy, zamyšlení, reflexi, otázky a odpovědi. je to přístup, kdy „práci“ odvádí kouč (pokud jde o proces) a zejména koučovaný klient. Díky koučovacímu procesu je klient podporován v Sebe-vědomí, Radosti z objevů a aha momentů, uplatnění svých Darů, rovnováze a Celistvosti i Elánu pro uskutečnění cílů a kroků, vedoucích k jejich naplnění.

Pokrok

Kroky jeden po druhém, krok za krokem, krok PO KROKu. Obvykle se koučování neomezuje pouze na jedno „sezení“. Není to zázračná seance na jedno kliknutí. Koučovací přístup, nahlížení perspektiv a práce s potenciálem, mají-li být plodné a přinést ovoce může vyžadovat čas. Čím delší, tím je důležitější aby si klient pro sebe-uvědomil (Sebe-vědomí) svůj pokrok na cestě za změnou, za tím, co je jeho cílem. Pokrok přináší Radost z postupu, ukázku a důkazy že využití Darů a talentů (silných stránek) má smysl. Vědomí smyslu přispívá k Celistvosti a přiživuje a sytí Elán, důležitou přísadu na cestě za cílem. Elán k tomu, aby koučovaný vytrval, elán k překonávání obtíží, elán k učinění prvního kroku nebo kroku posledního, těsně před dosažením cílem. Koučování v takovém případě je provázením na Cestě. Konkrétně na Cestě SRDCE.

Příběh

Kráčíte-li po této cestě, prožíváte a „píšete“ příběh. Je to příběh SRDCE, příběh klienta i příběh kouče. Jedinečný, nezaměnitelný. Koučování není forma na bábovičku, která je vždy stejná. Uvědomit si svůj příběh posiluje. Je to velký „aha efekt“ moudrosti, poučení, Sebe-vědomí, Radosti, Darů. Celistvosti a Elánu. Kdoví, třeba takový příběh začneme prožívat a psát spolu. Ochutnejte Kávu s koučem a uvidíte…

Pojďme ten Příběh prožít společně!

Spolupráce, která má smysl...

…a 5P! Perspektivu. Potenciál. Přístup. Pokrok. Příběh.

Perspektiva

Hledáte svěží PERSPEKTIVY, nové pohledy na příležitosti a výzvy?

Potenciál

Toužíte se otevřít novým možnostem a POTENCIÁLU?

Přístup

Ceníte si uznalého PŘÍSTUPU a spolupráce?

Pokrok

Jste připraveni věnovat čas a energii reálné změně a POKROKU?

Příběh

 

 

Pojďte prožít PŘÍBĚH vlastní Cesty!

 

 

Jak se to má jmenovat?

Čaj s koučem může probíhat v čajovně-koučovně. Káva s koučem by měla probíhat v kavárně-koučárně. ????

Proto na závěr odlehčená otázka pro komentáře. Pojďme si hrát se slůvky. Jaký je vhodný název pro místo, kde probíhá koučování?

  • Koučárna
  • Koučelna
  • Koučovna
  • Koučnice
  • Koučovatelna
  • … váš návrh?

Ostatně, kde máte své vlastní oblíbené místo pro reflexi a (sebe)koučování? Když si tak přemýšlíte, děláte to s šálkem dobré kávy v ruce?

 

Tip na knihu:

  • ROAM, D. Nápady na ubrousku. Řešte problémy a prezentujte myšlenky pomocí obrázků. Brno: Jan Melvil Publishing, 2009. 287 s. ISBN 978-80-903-912-9-1.

Silné stránky VIA pro vás

Získejte vlastní pořadí 24 silných stránek Values In Action.

U bezplatného testu přes uvedenou stránku navíc s mou individuální zpětnou vazbou (+ plakát 6 skupin ctností a 24 silných stránek v češtině)!

http://liborfriedel.pro.viasurvey.org

Kontaktuje mě

9 + 2 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Lidé nekupují, co děláte, kupují, proč to děláte.“

(Simon Sinek)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

„Kdy je ten správný čas?“ – Boží koučování

„Kdy je ten správný čas?“ – Boží koučování

Ruku na srdce, použili jste někdy podobná „zaříkávadla“? Děláte to stále? Jaké bylo/je vaše oblíbené?

„Potom.“

„Až…“

„Za chvilku.“

„Teď?“

„Ještě ne.“

„Možná někdy jindy.“

„Až pak.“

„Když já nevím.“

„Zítra. Určitě.“

„Nebylo by lepší…?“

„Škoda, že jsem tehdy…“

„Já blbec, mohl jsem tehdy…“

„Tehdy to fakt nešlo.“

„Kdyby tehdy…, tak…“

„Ale já jsem tehdy…“

Nastal správný čas napsat o času. Staří Řekové neměli „time management“. Měli bohy. Byli mezi nimi i Chronos a Kairos. Chronos je známý, Kairos je trochu „popelkou“. Má však svůj význam. Jaký, to se dozvíte v článku.

Kairos

Jsou okamžiky, kdy nás „cosi“ ponouká rozhodnout se, „něco“ udělat. A jsou okamžiky, kdy (po uplynutí určité doby) jsme buď rádi, že jsme ono „cosi“ poslechli, „něco“ udělali, pro „něco“ se rozhodli. Jsou na druhé straně také okamžiky, kdy litujeme, hledáme výmluvy, popř. si stěžujeme.

καιρος (Kairos) je řecké slovo, které představuje nedefinovaný časový úsek, v němž se stane něco zvláštního, speciálního.

Podle Greek Mythology Wiki byl Kairos řeckým bohem příležitosti. Jeho otcem byl Zeus. Kairos je často vyobrazován na špičkách, s okřídlenými nohami, pouze s jedním pramenem vlasů, jak drží váhy na břitu. Morbidní je, že prý často zabíjel cestovatele a pil jejich krev.

Čas Kairos je protipól k χρονος (Chronos), jež se vztahuje k logickému, postupujícími času. Stojí zde kvalita času proti kvantitě.

Kvantitu času lze snadno měřit. To, že jsme každý potenciální miliardář, který může prožít miliardu sekund, dokládají nesčetné časové kalkulátory na webu. V době psaní tohoto článku, jich mám v životě za sebou cca. 1 638 090 000. Dvě miliardy by to mohly být 16. října 2027.

Jaký je váš čas Chronos? Podívejte se např. na MyCount.org. Zadejte datum narození, objeví se vám, kolik sekund máte za sebou a jaká „výročí“ jsou před vámi. Sledujte chvíli, jak Chronos plyne…

Co vás napadá? Co se ve vás odehrává? Je lepší 1 sec. nebo 1,- Kč? Tik, tik, tik…

Chaos – v řecké mytologii pramen a počátek všeho na světě.“

(Zdroj: Wikipedia)

Obr. 1 – Bůh Kairos.

Zdroj: MindMeister

6 měsíců – 6 týdnů – 6 dnů…

Na uvědomění si času a posílení časového Sebe-vědomí se mi líbí cvičení od Briana Tracyho.

Představte si, že vám lékař řekne, že máte před sebou posledních šest měsíců života. Co a jak změníte v nakládání se svým časem? Jak se změní jeho kvalita? Co přestanete dělat? Na co se budete soustředit?…

…Po několika dnech vám lékař zavolá znovu a řekne, že se fatálně spletl. Času vám nezbývá šest měsíců, nýbrž šest týdnů. Změní se něco v pojetí času Kairos, když se vám tak radikálně zkrátil Chronos?

Můžete pokračovat dál, k šesti dnům, šesti hodinám, které máte k dispozici… Není to nejpříjemnější cvičení s představivostí, zato však velmi „výživné“.

Panta Rhei, vše plyne. V plynutí všeho času Chronos máme nesčetné příležitosti a momenty, kdy Kairos „klepe na dveře“. Australská zdravotní sestra Bronnie Ware doprovázela lidi na sklonku jejich života. O jejich a svých zkušenostech napsala knihu „5 věcí, kterých před smrtí nejvíce litujeme“ (Portál, 2012).

„Škoda, že jsem neměl/a odvahu žít podle svého.“

Toto bylo podle Bronnie Ware nejčastější uvědomění umírajících lidí. Když je už život téměř za nimi, tak zjistili, že už si své sny nikdy nesplní. Nebo by rádi vše napravili teď, ale už nemají dost síly a zdraví.

I takto je možné si představit promarněné okamžiky Kairos.

6 kroků Kairos koučování (Bůh jako kouč)

Kairos můžeme chápat jako správný, perfektní, křehký okamžik a místo, které utváří příznivou atmosféru pro čin, akci (i slovo). Může to být okamžik, kdy jste uvízli na „mrtvém bodě“, jste v něčem zablokováni, vnímáte možnost růstu apod.

(Jednou jsem udělal překlep a místo „Chronos“ jsem napsal „Chrnos“. To je zřejmě časový úsek nebo okamžik, kdy zaspíme a promarníme příležitost (čas Kairos)).

Ačkoli se v Bibli přímo o okamžicích Kairos nepíše, je zde hodně využíván cyklus učednictví (učební cyklus). V biblickém pojetí to znamená využít příležitosti a času, kdy k nám promlouvá Bůh. V civilním pojetí to znamená využít vnuknutí, intuice, šestého smyslu, „aha momentu“… Prostě a jednoduše – Kairos klepe (někdy zuřivě buší) na dveře.

V takové chvíli je užitečné zhluboka se nadechnout, vydechnout a projít si následujících 6 kroků (obrázek na konci článku).

1. Pozorování

  • Chceme-li změnit v okamžiku Kairos něco ve svém životě, musíme sledovat, kde jsme. To znamená vzít na vědomí naše reakce, emoce a myšlenky (Sebe-vědomí). Myšlenky utváří naše emoce, emoce nás pudí k určitému jednání a chování, které přináší důsledky a výsledky. Ať se nám to líbí nebo ne.

2. Reflexe

  • Nyní je čas se sami sebe zeptat, proč jsme reagovali tak, jak jsme reagovali. Co  jsme u toho pociťovali (radost, vina…)? Jak jsme se u toho cítili? Chceme-li zvládnout skutečnou změnu, musíme být ve svých odpovědích upřímní sami k sobě. Při koučování kouč neposuzuje, zda odpovídáte správně nebo špatně. Spoléhá a věří, že jste ve svých odpovědích opravdoví a upřímní. Věří ve VÁŠ pozitivní záměr.

3. Objevování, diskuse

  • Diskuse o těchto myšlenkách je důležitá. S blízkými, s koučem, s mentorem… Nebývá to vždy snadné, podělit se o své myšlenky, vnitřní boj apod., s někým jiným. Pomůže vám to však růst a měnit se způsobem, jakým chce vaše intuice, šestý smysl, Vesmír, Bůh… V tomto je velmi cenný koučovací cyklus. To, co kouč zvládá a čím vás provádí.

4. Plán

  • Dalším krokem je plán. V biblickém pojetí znamená zahrnout představu království nebeského, v pozemském pojetí svou vizi, spojenou s něčím větším, co nás přesahuje. Můžeme zvažovat, modlit se, meditovat/rozjímat… V plánu je vždy přínosné vnímat větší celek a souvislosti.

5. Odpovědnost

  • Má-li plán být úspěšný, musí existovat alespoň jedna osoba, které se budeme zodpovídat. Požádejte někoho, kdo vám bude kráčet po boku a budete jej informovat o aktuálním stavu své proměny. Při koučování se toto děje prostřednictvím opakovaných setkání, provázení a průběžné komunikace. Neznamená to však, že by z nás druhá osoba (kouč, mentor) sňaly břímě vlastní odpovědnosti.

6. Akce

  • Světe div se! Byl-li vytvořen a sdílen plán, je dalším přirozeným krokem jednat, konat, činit se, jít do akce. Skutečná víra se vždy projeví v činu. Myšlenky a záměry, které zůstanou v naší mysli a na základě nichž nejednáme, nemohou být plodné (= přinést ovoce). Není to víra. Ať jde o víru v Boha, ve svou vizi, záměr, cíl, cokoliv.

Záleží na každém z nás, jak s měnou nazvanou sekunda mého života (SMŽ, v bankách nehledejte) naloží a jakou hodnotou takové sekundě dá. Ať už peněžní nebo pocitovou. Nejsou zde žádná depozita, úroky, spořící účty apod. Půjčit si a později splácet? Nelze. Tik, tak, tik, tak… 10 000 hodin = 36 000 000 sekund, to je téměř 1/28 z miliardy. Vypadá to, že za život bychom se mohli stát určitě několika (10, 15…?) na slovo vzatými odborníky.

Obr. 2 – Kolik je hodin?

Zdroj: Pixabay

Test časem na závěr

Neuděláme-li „něco“, k čemu nás vnuknutí (Kairos) ponouká, uplyne čas a nic se nezmění. Můžeme litovat, čekat na další příchod boha Kairos nebo si takový okamžik vědomě vytvořit.

V manažerské praxi a řízení kvality je znám cyklus, nazývaný PDCA (nebo Demingův). Plan – Do – Check – Act. Naplánovat – Provést – Přezkoumat důsledky – Upravit jednání/chování. O něm však teď psát nechci.

Na závěr si z managementu vypůjčím jednu uzavřenou otázku, kterou zpopularizoval Peter Drucker a Brain Tracy. Je základem „myšlení od nuly“ a ověřuje (s odstupem času) správnost našich rozhodnutí. Chcete-li, je to určitý „test časem“ (Chronos).

„Kdybych tehdy, v okamžiku rozhodnutí (Kairos) věděl/a to, co vím dnes, rozhodl/a bych se stejně? Udělal/a bych totéž?“

Odpověď ANO – Gratuluji, Kairos byl na vaší straně.

Odpověď NE – Co s tím hodláte udělat? Naslouchejte, zda Kairos neklepe náhodou na dveře.

Zkuste to, je to „boží“ (koučování).

  • Jaké životní „okamžiky Kairos“ jste zažili?
  • Kdy u vás Kairos naposled „klepal na dveře“?
  • Jak jste reagovali?

Podělte se s ostatními v komentářích.

Silné stránky VIA pro vás

Získejte vlastní pořadí 24 silných stránek Values In Action.

U bezplatného testu přes uvedenou stránku navíc s mou individuální zpětnou vazbou (+ plakát 6 skupin ctností a 24 silných stránek v češtině)!

http://liborfriedel.pro.viasurvey.org

Kontaktuje mě

11 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Váš čas je omezený, tak jím neplýtvejte na to, abyste žili život někoho jiného. Nepodléhejte dogmatu, že máte žít podle toho, co si myslí druzí. Nedopusťte, aby v hluku cizích názorů zanikl váš vlastní vnitřní hlas. A to nejdůležitější: mějte odvahu jít za svým srdcem a intuicí. Protože ty už nějak vědí, kým se ve skutečnosti chcete stát. Všechno ostatní je vedlejší.“

(Steve Jobs)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

Máte nabitou baterii? – Ke knize Toma Ratha

V příspěvku, věnovaném publikaci Brendona Burcharda The Charge, jsem v závěru zmínil jinou knihu s podobným přebalem. Nyní vám ji chci představit.

Kniha obsahuje více než 200 bibliografických referencí. Z toho vyplývá, že se její autor Tom Rath opírá o výsledky mnoha výzkumů a studií, aby čtenáři mohl dát fundovanou odpověď, jak energetizovat život.

V životě každého z nás nastávají chvíle, kdy nám „dojde šťáva“. V tu chvíli je užitečné vědět, o co se opřít, od čeho se odrazit, jak se opět nabít elánem a energií.

Kontext silných stránek

(Aby nedošlo k omylu) Tom Rath je pravnukem Donalda O. Cliftona (1924-2003), amerického psychologa, otce psychologie, založené na silných stránkách a praotce pozitivní psychologie. Clifton StrengthsFinder, hodnotící rámec silných stránek, který využívá Gallupův ústav, a který je zaměřen na silné stránky osobnosti, tvoří kontext také dalších Rathových knih – např. StrengthsFinder 2.0 nebo Strengths-Based Leadership.

Jako kouč miluji koncept založený na poznání silných stránek osobnosti. K dispozici je řada metodik, na jejichž představení dojde v nejbližší budoucnosti. Osobně preferuji přístup VIA. Stejně tak miluji pozitivní psychologii. A miluji také otázky k zamyšlení.

  • Jakou nejsmysluplnější věc jste vykonali minulý měsíc?
  • Přispívá práce, kterou děláte, ke zlepšování vašeho života?
  • Jaké jsou vaše unikátní talenty a schopnosti? Co umíte zvládnout daleko lépe než lidé, které znáte?

Tyto a podobné otázky na jedné straně Tom Rath provokuje ve čtenáři. Na druhé straně, dle relevantních studií, jeho vlastních experimentů a zkušeností naznačuje, kde hledat odpovědi. Kniha je výsledkem dlouholetého studia, dědictví a také vlastních zkušeností autora, který se již od Gallupova ústavu osamostatnil.

To, že nejsem byznysmen-tvrďák jsem věděl. Osobně jsem si testoval silné stránky u institutu VIA v listopadu 2013. Mé význačné silné stránky?

  • Láska k učení
  • Vůdcovství
  • Vděčnost
  • Láska
  • Týmová práce
  • Spiritualita

Nebylo jednoduché ten výsledek zpracovat. Vůbec nejde o žádnou SWOT analýzu jako ve strategickém managementu. Silné stránky definují to, kým jsme. Některé jsou více vyvinuté, jiné méně. Míře využití a potenciálu využití se věnuje ještě další systém, který jsem vyzkoušel. Proto jsem i v nejnovější knize Toma Ratha (vyšla v květnu 2015) vkládal naděje na prohloubení vhledu do zákulisí silných stránek.

Co má vlastně autor na mysli 3 energetizujícími klíči v životě člověka?

  1. Smysl (význam, účel)
  2. Interakci
  3. Energii

Tyto tři podmínky odlišuji den člověka prožitý se zápalem od „běžného dne“. V Rathově knize je to destilát více než 2 600 setříděných námětů a nápadů, jak zlepšit naši každodenní životní zkušenost. Do „destilace“ bylo zapojeno přes 10 tisíc lidí. Nejde o žádný zanedbatelný hlas a náhodný výsledek.

Zkuste si vzpomenout na den/situaci, kdy jste zažívali, že to co děláte má smysl pro někoho, s kým jste v tu chvíli vytvořili interakci. Nabilo vás to energií? Registroval jsem několik takových reakcí např. od přátel na Facebooku. Vypovídají o tom také sdílené zážitky z cest apod.

První dvě položky (smysl a interakce) samy o sobě nemusí být kdovíjak velké, aby měly dopad do položky č. 3 (energie našeho dne).

Pozitivní psychologie je studium štěstí. Psychologie se tradičně zaměřuje na dysfunkci – lidi s duševními chorobami nebo jinými problémy – a jak je léčit. Pozitivní psychologie, naopak, je pole, které zkoumá, jak mohou být obyčejní lidé šťastnější a žít naplněnějším životem.“

(Zdroj: Psychology Today)

Obr. 1 – Obálka knihy Toma Ratha.

Zdroj: Amazon

Smysl

Dělat něco, co přináší užitek ostatním, co má význam a smysl. Zdá se, že na této myšlence není nic zásadně nového. Zdůrazňuje ji spousta knih a seminářů o osobním rozvoji. Je podstatou hledání našeho poslání v životě. Promítá se zde poslání (mission statement) podniků a firem. Možná se ta myšlenka zdá tak banální či „samozřejmá“, že ji řada z nás podceňuje. Nebo naopak hledáme smysl příliš vysoko, hledáme nějaký „supersmysl“. Výzkumy přináší důkazy o tom, že je lepší cílit na „nízko visící ovoce“. Jak zdůrazňuje Tom Rath, malá vítězství utváří významný pokrok. Krok za krokem, jedním malým vítězstvím za druhým, vstříc postupnému pokroku a zlepšování.

Hledání smyslu (tak zní i název knihy Viktora Frankla, který přežil holocaust a stal se zakladatelem existenciální analýzy) je to, co činí život hodnotným a naplňujícím. Rath to opět podtrhuje poukazem na výzkumy, ukazující, že čím větší hodnotu přikládáme štěstí samému o sobě, tím osaměleji se můžeme cítit. Vytváříme-li smysluplné interakce, je to lepší pro všechny strany.

Alespoň heslovitě vám napoví názvy kapitol:

  • Utvářejte smysl prostřednictvím malých vítězství
  • Usilujte o život, svobodu a smysluplnost
  • Učiňte z práce účel, nejen místo
  • Najděte něco vyššího, než pouze hotové peníze
  • Zeptejte se, co svět potřebuje
  • Nezabředněte do obyčejného

Interakce

Díky interakcím jsme schopni vytvářet více pozitivních, než negativních momentů. „Žijte daným okamžikem“ – opět slova, jež zní jako otřepaná fráze. Pokud si okamžik prodloužíme na 3 sekundy, můžeme lépe vnímat interakce, které se v daných „okamžicích“ odehrávají – gesta, pohyby, úsměvy atd. Tyto okamžiky a interakce se kumulují do našich hodin, dnů, roků… a celého našeho života. To je důvod, proč se každý takový okamžik počítá. Během hodiny máme k takovým třísekundovým interakcím 1 200 příležitostí. Pokud jde o knihy, bylo pro mě toto vysvětlení, jak žít přítomným okamžikem, asi prvním opravdu smysluplným a konkrétním.

Obdobně tomu bylo i u pravidla buďte pozitivní z 80 %. Vždy jsem obtížně věřil na ryzí „pozitivní myšlení“, afirmace a podobné koncepty zcela bez výhrad. Rath dokládá výzkumy, podle nichž potřebujeme 3-5 pozitivních interakcí, abychom překonali jednu negativní. Doporučení je zřejmé – čím více komunikujeme o tom, co funguje, tím lépe. Ať už slovně nebo písemně. Upřímně – když si občas čtu komunikaci k některým „politickým tématům a krizím“, je to něco, co určitě člověčí baterii nenabije. Je to většinou šum (někteří mají rádi slovo „shit“), který baterie naopak vybíjí. Možná nabíjí „vybíječe“. Ale o těch kniha Toma Ratha není. Doporučuje se jim vyhýbat.

Ostatně, i zde výzkumy potvrzují to, co jste možná už četli či slyšeli. Svým způsobem jsme našim chováním a interakcemi souhrnem několika málo lidí, s nimiž se nejvíce stýkáme a trávíme nejvíce času.

A ještě názvy některých kapitol:

  • Buďte z 80% pozitivní
  • Začněte malými věcmi a mějte jasno
  • Dejte si pauzu a věnujte se vztahům
  • Dejte přednost zkušenostem a zážitkům
  • Vyhněte se sólo jízdě apod.

Obr. 2 – 3 energetizující klíče v životě člověka – smysl (význam, účel), interakce a energie.

Zdroj: Pixabay

Energie

Elán a energie je součástí mého konceptu SRDCE. Říká se, že zdraví máme pouze jedno. Jako logický se tedy jeví nadpis kapitoly Dejte své zdraví na první místo. Život je však plný paradoxů, znáte to. Nezbývá, než si sáhnout do svědomí a zeptat se:

Je u mě opravdu zdraví na prvním místě?

Jaká je vaše odpověď? Rozhodnout se pro něco (budu běhat), ještě nic neznamená. Počítají se až první kroky.

Velmi návodně zní nadpis další z kapitol – Naučte se chodit, než začnete běhat. Podle některých výzkumů stráví člověk během dne sezením průměrne 9,3 hodiny, tedy více času než spaním. Dokonce ani 30-60 minut cvičení denně pak nemusí stačit, pokud prosedíme zbytek dne. Doporučení? Přidejte ke své rutinní práci trochu aktivity. Tipy – porady ve stoje, vyřizování telefonátů za chůze apod. Každý v tomto může být kreativní.

Další rady Toma Ratha pro energetizaci našich dnů jsou tradiční (ostatně, těžko objevit něco nového) – správná strava, spánek, pohyb. Koneckonců i jedna z dřívějších Rathových knih mé příznačný název: Eat. Move. Sleep. How Small Choices Lead to Big Changes (Jezte. Hýbejte se. Spěte. Jak malé volby vedou k velkým změnám).

Takže…

Závěr je (a vždy bude) tradiční. Sami si volíme úhel pohledu. Pro někoho může být kniha plná starých pravd. Záleží, jestli se jimi řídíme nebo ne. Dnes mi manželka četla z Facebooku také jednu pravdu: „Buď chceš nebo nechceš. Ostatní jsou jen kecy!“ Pro někoho jiného mohou být tytéž pravdy nové nebo připomínající něco, co jsme ve shonu života zapomněli.

Protože jsem v kariéře „přičichl“ také k vědecké a výzkumné práci, ladí mi na knize přiznání výzkumných zdrojů. Je znát, že Rath má vědecké zázemí, ale není vědec-teoretik. Jako obvykle, provází i tuto publikaci v závěru řada všetečných, sebezpytujících otázek. Autor je kromě knihy uvedl i v samostatném doplňku (diskusní příručce), který si lze stáhnout zde [cit. 2015-10-05].

Mnozí považují „Are You Fully Charged?“ za nejlepší Tomovu knihu vůbec. K některé další (mám doma ještě dvě) se pravděpodobně dostanu v budoucnu. Všech Rathových knih se přitom prodalo více než 6 milionů výtisků. Tištěnou verzi knihy s pevnou vazbou si můžete (tradičně) objednat na Amazonu.

S knihou nebo bez můžete hledat své odpovědi např. na následující otázky:

  • Jaké jsou vaše „energetizační klíče“?
  • Co vás dokáže pozitivně „nakopnout“?
  • Jak se v každodenní práci upomínáte na to, co je jejím smyslem?
  • Kolikrát denně se usmějete na lidi kolem sebe?

Uvítám, když se podělíte o své odpovědi, názory a úhly pohledu v komentářích.

Literatura:

  • RATH, T.: Are You Fully Charged? The 3 Keys to Energizing Your Work And Life. 1 ed. Missionday / Silicon Guild, 2015. 240 s. ISBN 978-1-939714-03-9.

Kontaktuje mě

7 + 1 =

Tento příspěvek byl původní součástí mého blogu Život 50+, který fungoval od 3/2015 do 3/2016 na platformě webu 2.0.

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Mým posláním je inspirovat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Slova moudrých

„Každý den, kdy dovolíš, aby tě něco odvedlo od následování tvého snu, ztrácíš příležitost utvářet smysl tvého života.“

(Tom Rath)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma zajímavých knih a/nebo sebepoznání zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.

Share This