Zastavme se! O koučování bez příkras

Zastavme se! O koučování bez příkras

„Zastavme se!“ proběhlo 11. září 2018 kolem kulatého stolu v opavském LoveCowork. Pokud jde o změny úhlů pohledu na věc, nese sebou datum 11. září jistou symboliku. Občas potřebujeme k „zastavení se“ silný impuls, leckdy nepříjemný nebo dokonce tragický.

Také v koučování „jde o život“. Naštěstí vesměs v pozitivním slova smyslu, i když to u klientů zpočátku tak nevypadá. Přesto není koučování růžovým obláčkem, na kterém se vznáší malá hrstka lidí.

Pro „zastavení se“ jsem zvolil název „O koučování bez příkras, aneb ať se práší za ko(u)čárem“. Bylo v tom ukryto několik významů:

  • trochu před vlastní přednáškou „mlžil“,
  • mířil k možným „příkrasám“ v koučování,
  • mířil k historii a „kočáru“ z vesnice Kocs, od něhož je slovo „kouč“ etymologicky odvozeno,
  • poukazoval na to, že kočár na prašné cestě víří prach a nečistoty.

Zastavme se! Zklidněme rozbouřenou mysl, dech i tělo, rozhlédněme se kolem sebe, vnímejme život… Užitečná myšlenka pro praxi. Kamarád Tomáš Gřešek ji v opavském LoveCowork zhmotnil do podoby snídaní s přednáškou. Těší mě a děkuji Tomášovi, že mě na start třetí sezóny opakovaného „zastavování se“ pozval. Přes hodinu jsem měl příležitost povídat si s účastníky snídaně o koučování. Na kartičky a lístečky vyjádřili své pohledy a názory z úrovně znalostí a zkušeností s koučováním, na které se každý z nich v tu chvíli nacházel. Z přípravy a výsledků vznikl i díky jim tento článek. Všem děkuji za účast a aktivní přístup.

Užitečná příručka ZDARMA

Zastavme se i nad pojmy

V anglickém slůvku „coach“ se odráží historicky i v současnosti řada významů, mj. značka kosmetiky a módních doplňků, autobusy a vagóny a také pojetí tohoto řemesla ve sportu. Není se co divit, že vám Google nabídne téměř miliardu výsledků.

Češtinu pro změnu zasahuje samotné pojmenování profese a jeho varianty – „koučování“, „koučink“ nebo „koučing“. Dohromady je to přes milión výsledků ve vyhledávání. To je však 10x méně, než v případě slova „kouč“.

Je v podstatě logické, že tento babylon vyvolává zmatek a chaos v chápání „o co jde“, nedůvěru, potřebu vysvětlovat, obhajovat, ale i hanět. Byl to jeden z důvodů, proč téma koučování při „Zastavme se!“ otevřít i důvod, proč se nezabývat pouze pozitivní stránkou věci.

3 perspektivy

Na mysli jsem měl tři perspektivy:

  • historickou,
  • negativní,
  • pozitivní.

Historická perspektiva

Historická perspektiva se opírá o článek z hledání toho, „kde má kouč své kořeny“. Pro mě osobně i proto, že vlastní kořeny (MY ROOTS) považuji za důležitou kotvu a zdroj síly. Jejich hledání je častou náplní a zadáním, které si klienti v koučování sami pro sebe nastavují.

Negativní perspektiva

Negativní perspektiva se odráží v myšlení mnoha „obyčejných“ lidí (a také „hejtrů“), kteří mají o koučích a koučování své vlastní, často nezvratné a ne zrovna optimistické představy. Stačí si přečíst citáty – viz. obr. 1 níže.

Jak vidno, prachu za ko(u)čárem je zvířeného dost. Kde je zdroj těchto pohledů? Odkud se berou?

Občas se jakési „tušení“ objeví, pokud pracujete jako konzultant nebo lektor a jezdíte do firem, podniků a organizací či se potkáváte s lidmi z organizačního prostředí, těmi v hierarchii dole i nahoře. Hodnoty, firemní/organizační kultura, míra a otevřenost komunikace, dlouhodobé rámce… To jsou všechno přísady, které dokáží leckteré vnímání řádně okořenit. Také vyvolávají různá paradigmata o koučích a manipulaci, radách, užitečnosti „práce u pásu“ jako té jediné správné…

Pole pro lídry, manažery, vzdělávání, vnímání hodnot a smysluplnou komunikaci je v mnoha organizacích široké a neorané. Platí na druhé straně i úsloví o házení „hrachu na zeď“ nebo „perel svícím“. Nemá však cenu si nalhávat, že koučové a koučování jsou pojmy a profese, která je vnímána pouze kladně a její představitelé jsou vítáni s otevřenou náručí.

Pozitivní perspektiva je tady právě proto, že druhá strana mince představuje to negativní. Platí to i pro koučování a nahlížení na něj. Nejsme na růžovém obláčku.

Pozitivní perspektiva

Pozitivní perspektivu reprezentují různé definice koučování (slova moudrých v závěru článku v pravém panelu). Vesměs hovoří „potenciálu“ a jeho odhalování, odkrývání, nalézání. V mých 5P koučování je Potenciál zastoupen na druhém místě, protože nejprve vidím důležitost uvědomění si více Perspektiv – úhlů pohledu, které lépe „nasvítí scénu“ s lidským potenciálem.

Spolu s potenciálem přichází i „přijetí odpovědnosti“ za jeho odhalení a rozvoj. Tady se názory mohou rozcházet. Kdo je zodpovědný? Klient, kouč, terapeut, společnost, zaměstnavatel…? V různých perspektivách má každý svůj díl. Největší díl (který pro mnohé znamená „tíhu“ či „břemeno“) odpovědnosti neseme každý sám za sebe, na své Cestě jednotlivce.

Mile mě na „Zastavme se!“ překvapilo, že i přes různorodost skupiny a zkušenosti, účastníci kouče i koučování vnímali pozitivně, motivačně, radikálně odlišně od „lidových diskusí“.

COACH je i luxusní módní značka (boty, oděvy, modní doplňky, kosmetika). Součástí loga této značky je kočár, zapřažený za párem koní.

(Zdroj: web COACH)

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

Obr. 1 – Když občas vyjde osvětový (a reklamní) článek o koučování na zpravodajských serverech, vyrojí se jako obvykle názory „odborníků“ z lidu a „haterů“. Otázkou je, jaké zkušenosti a impulsy vedou k těmto pohledům

Zdroj: vlastní zpracování, z diskusí pod články o koučování

Výsledkem není „jedna pravda“

Otevřenou otázku k (nekončící) diskusi představují dva směry:

  • Odlišení role kouče a terapeuta.
  • Role koučování při vedení lidí a role koučování při rozvoji lidí manažerem-koučem.

Své pohledy v těchto věcech si nechám na jindy. O manažerech a koučováních jsem se částečně zmiňoval v článku na LinkedIn. Odlišení rolí zasahuje i mou práci. Nejsem terapeut, ani na to nemám žádný výcvik. Odlišuji však role kouče od svých dalších profesních rolí – konzultanta a lektora. Zároveň toto pojetí rolí ukazuje, jak je důležité si role uvědomovat v hierarchii, jakou představuje Diltsova pyramida neurologických úrovní.

Na vyjádření účastníků k tomu, co je to koučování a kdo je to kouč se podívejte na fotkách níže. Ti, kdo se zastavili v Opavě dostali tyto výstupy v sofistikovanější podobě (mají k dispozici i prezentaci z přednášky). Chcete-li o takový „zápis“ i vy (bez prezentace), pošlu vám jej jako „e-book“. Stačí napsat vzkaz s vašim platným e-mailem do následujícího formuláře.

Kontaktuje mě

5 + 3 =

Hybné a brzdící síly

Od negativních a pozitivních myšlenek ohledně koučování a koučů, je blízko ke snaze utvářet profesní rámce a určitý rozvojový tlak na kouče, například po vzoru ICF – Iternational Coaching Federation. Osobně tu vnímám důležitou roli etiky, „nápovědu“ v podobě rámce kompetencí, které by měl kouč zvládat a zejména svobodné rozhodnutí, zda se zapojit do organizovaného rozvoje a systému certifikací či nikoliv. Nemyslím si, že neexistuje střední cesta. Být „certifikovaný“ neznamená, být automaticky skvělým koučem a naopak. Nejsem zdaleka sám, kdo volí cestu mezi těmito břehy. Z certifikací ISO mám mnohou zkušenost, že se certifikát stává hlavně marketingovým nástrojem, který sám o sobě kvalitu a zákazníky nezaručuje. Je ale dobrým nástrojem určitých, (mnohdy až lobbistických) skupin. Ostatně, je to svobodná volba každého kouče. Vliv certifikací zřejmě bude růst.

Myslím, že bylo z pohledu výše uvedených souvislostí namístě, zeptat se účastníků snídaně „Zastavme se!“, jaké vidí hybné a brzdící síly pro lepší vnímání koučování. Nemělo jít o kompletní zpracovanou „analýzu silového pole“, ale o uvědomění si pozitiv ve vnímání a překážek. Aby se věci pohnuly ve směru změny, je důležité „odbrzdit“, ne více tlačit na to, co je rozvinuto.

Názory zúčastněných jsou na obrázku.

 

Brzdící síly typů „koučů-rychlokvašek“, obav ze změny, soustředění se na negativní aspekty a kritiku, neznalost či předsudky se pravděpodobně daly očekávat a budou se opakovat. Přesto, že fungují vzdělávací aktivity, iniciativy jako „Mezinárodní týden koučování“, který organizuje ICF či úspěšný, ale uzavřený projekt „Káva s koučem“. A zřejmě i přesto, že existují individuální snahy a projekty, jako třeba ten od kolegyně a účastnice „Zastavme se!“, koučky Michaely Holišové, která vyvíjí aplikaci k sebekoučování. Práce koučů a reference jsou přirozenými nástroji, které fungují.

 

Silné stránky VIA pro vás

Získejte vlastní pořadí 24 silných stránek Values In Action.

U bezplatného testu přes uvedenou stránku navíc s mou individuální zpětnou vazbou (+ plakát 6 skupin ctností a 24 silných stránek v češtině)!

http://liborfriedel.pro.viasurvey.org

Obr. 2 – Lepením se rodil surový záznam.

Zdroj: foto z Facebooku LoveCowork

Koučování – proces se vstupy a výstupy

Poslední částí diskuse na „Zastavme se!“, se dotkla procesu. Osobně vnímám koučování jako proces (to není nic světoborného) a kouče jako procesního manažery, zodpovědného za to, aby proces (nastavený podle různých škol koučování, ale vycházející ve většině z modelu GROW), proběhl v pořádku.

Proces je mimo jiné charakterizován vstupy (inputs) a výstupy (outputs). Přínosné mohou být dokonce už i vstupy do koučování, např. zastavení se ze strany klienta a vytvoření bezpečného prostoru ze strany kouče, přístup „zevnitř ven“ apod. Výstupy z procesu koučování spočívají např. v mnohých „aha efektech“, které klienti zažívají, lepším „přivlastnění si“ (akceptování) cílů, úkolů a výsledků koučování nebo pozitivnímu vnímání procesu a výstupů.

Jaké přínosy, vyplývající ze vstupů do koučování i jaké výstupy procesu koučování viděli účastníci, to ukazuje poslední fotka.

Zastavme se a pokračujme v diskusi…

Hodinka času na „Zastavme se!“ nebyla moc, přesto vznikla řada námětů a výstupů, které svědčí o tom, že „zastavování se“ má smysl. Nešlo o to „změnit svět“ ani o to „obrátit lidi na pravou víru“. Snad diskuse vyvolala kromě dalších otázek i některé „aha momenty“ a snad přinesla něco pozitivního a v jistém smyslu osvětového.

Možná se to ukáže i v diskusi pod článkem nebo na Facebooku. Možná to bude jen monolog. Zde na blogu v článcích budu pokračovat.

Účastníkům, kteří zaplnili LoveCowork a Tomáši Gřeškovi děkuji. Stejně tak i vám, kteří a pokud se do diskuse zapojíte.

Otázky jsou podobné:

  • Jaké hybné síly spatřujete pro další pozitivní vnímání a rozvoj koučování u nás? (Aby se vyskytovalo co nejméně takových vyjádření, které pochází z „lidových diskusi“ – viz. obr. 1).
  • Co naopak brzdí „změnu k lepšímu“ ve vnímání koučování u nás?
  • Představíte-li si koučování jako proces se vstupy a výstupy, jaké vnímáte přínosy výstupů z koučování?
  • Co může být přínosné v procesu koučování, už na úrovní vstupů, které poskytují koučovaný (klient), kouč, metodiky, popř. další zdroje?

Vítám vaše názory v komentářích.

Kontaktuje mě

7 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

Mé představení pro „Zastavme se!“ je zde.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Koučování odemyká potenciál člověka a maximalizuje jeho vlastní výkonnost. Pomáhá lidem učit se, spíše než by je učit.“

(Timothy Gallwey)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Vyplnit můžete také anketu ZDE.

Děkuji. LF

Koučové, donaha!

Koučové, donaha!

Po čtrnácti dnech se opět vracím k Brinkmannově knize Stand Firm.

Autor v ní na začátku zmiňuje rychlost změn a akceleraci těchto změn, jimiž jsme obklopeni. Je to scéna dnešního světa. S tím souvisí hledání řešení, jak se v rychlém a zrychlujícím světě naučit žít.

Předpolí si buduje autor také odkazem na pozitivní myšlení a mantru osobního rozvoje, které se jako velká vlna valí světem. Kritika je v takovém světě „lajků“ něco, co je třeba potlačovat, protože je zdrojem negativity.

Odkazuje také na řadu dalších paradoxů této doby – marketingové slogany jako poezie dnešního světa, posedlost syndromem wellness, pseudovztahy se slabými vazbami díky sociálním sítím (nazývá je „chudými vztahy“) apod.

Jako inspiraci nabízí stoicismus. „Stand firm“ je metafora k výzvě, abychom stáli pevně, založená na přijetí toho, co jste a co máte, spíše než na neustálém rozvíjení se a přizpůsobování. Myslím,že to je velká výzva pro paradigmata, víru a vnitřní přesvědčené každého z nás v mnoha různých věkových skupinách. Je to i provokativní důvod, proč je užitečné do knihy nahlédnout a přečíst ji.

Autor si v knize  a sedmi kapitolách klade pro dnešní dobu nemalý cíl – pomoci čtenáři uniknout ze stavu závislosti na rozvoji, vývoji, přizpůsobování, terapii a různých guru v oblasti životního stylu, pozitivního myšlení a osobního rozvoje. Pojmenovává paradoxy, provokuje a v mnohém jde proti proudu, se stoickým klidem.

Byť jsou zde širší souvislosti, soustředil jsem se na autorovo doporučení „vyhoďte kouče“ a souvislosti, které vnímám. Další kroky a rady kromě vyhození koučů shrnuji v závěrečné části.

Kniha „Stand Firm“, jejímž autorem je Svendt Brinkmann, je opravdu provokativní. Zjednodušeně řečeno je to „boj“ stoiků a autorova návrhu sedmi kroků, jak žít v rychlé době změn, s aktuálním vnímáním role koučů, osobního rozvoje, pozitivního myšlení atd. V mnohém těchto sedm kroků jde „proti proudu“. Argumenty pro a proti najdete jednak ve své hlavě, autorovy samozřejmě po přečtení knihy. Možná bude potřeba obrazně se svléknout donaha. Osobní pohled a několik souvislostí nabízím v článku.

Google a hra se slovy

Udělal jsem si malý, rychlý průzkum. Kolig odkazů generuje Google na zadání slov či slovních spojení – v češtině a angličtině. Je to zatíženo řadou zkreslení a chyb, ale spíše pro zajímavost. Vybral jsem 10 slov a slovních spojení, která více či méně souvisí s knihou. Zde je výsledek a pořadí.
  • Training (školení) – 2 050 000 000 odkazů
  • Positive (pozitivní) – 1 320 000 000 odkazů
  • Happiness (štěstí) – 585 000 000 odkazů
  • Coaching (koučování) – 292 000 000 odkazů
  • Guilt (vina) – 94 400 00 odkazů
  • Happy life (šťastný život) – 90 600 000 odkazů (je tam i krmivo pro psy)
  • Feelings of guilt (pocit viny) – 45 900 000 odkazů
  • Psychotherapy (psychoterapie) – 32 500 000 odkazů
  • Positive thinking (pozitivní myšlení) – 27 100 100 odkazů
  • Positive psychology (pozitivní psychologie) – 7 560 000 odkazů
 
  • Vina – 60 400 000 odkazů
  • Školení – 16 400 000 odkazů
  • Štěstí – 14 500 000 odkazů
  • Pozitivní – 8 700 000 odkazů
  • Pocit viny – 1 910 000 odkazů
  • Pozitivní myšlení – 1 690 000 odkazů
  • Psychoterapie – 663 000 odkazů
  • Pozitivní psychologie – 462 000 odkazů
  • Šťastný život – 375 000 odkazů
  • Koučování – 253 000 odkazů
 
Není to na žádné dalekosáhlé závěry. To co teď píšu je malinko manipulativní a zkreslené. Takto závěry zjednodušit nelze, nicméně mi to nedá:
  • Vina 4-5x převyšuje štěstí (lokálně i globálně).
  • Koučování je v češtině na dně, stejně jako šťastný život.
  • Pozitivní psychologie má 3-4x menší vliv, než pozitivní myšlení
  • V Česku by na 1,5 dílu štěstí připadalo 6 dílů viny.
 

Koučifikace

V minulém článku jsem citoval z kapitoly, kde se Brinkmann zybývá „koučifikací“ života.
 
„Nebezpečí koučování samozřejmě je, že vás nikdy neponechá stát v klidu. Vždycky je tu prostor pro zlepšení – a pokud se nezlepšíte, je to vaše vina. Jasně jste neprokázali dost úsilí. Jádrem takové zprávy je, že možné je všechno, pokud v to dostatečně věříte a dostatečně to chcete. Když to nevyjde, je to proto, že jste nemobilizovali dostatek vůle a motivace. Důsledkem toho je, že automaticky kritizujete sami sebe, když je něco problematické: zvnitřňujete (internalizujete) vnější společenskou kritiku a přeměníte ji na vnitřní sebekritiku a pocit viny …“
 
Zkusil jsem ještě další slova a spojení. Anglicky a pak česky.
  • Improvement (zlepšování) – 693 000 000 odkazů
  • Personal development (osobní rozvoj) – 188 000 000 odkazů
  • Continuous improvement (neustálé zlepšování) – 49 500 000 odkazů
 
  • Osobní rozvoj – 3 580 000 odkazů
  • Zlepšování – 3 450 000 odkazů
  • Neustálé zlepšování – 557 000 odkazů
 
V češtině jsou „zlepšování“ a „osobní rozvoj“ na přibližně stejné úrovni frekvence a popularity. V angličtině je ten poměr 3:1 ve prospěch „zlepšování“.
 
Určitě by to byla práce pro sociology, lingvisty, statistiky, SEO experty a další odborníky.
 
Už v roce 2013 např. proběhl výzkum využití jazyka v sociálních médiích, zpracovaný do „map“ v různých kategoriích.
  • Mezi MUŽI byly nejfrekventovanějšími slovy „wishes“ (přání) a „fuck“ (…), u ŽEN „excited“ (vzrušená) a „shopping“ (nákupy/nakupování). (To se nijak neprotíná, že by téma pro sexuology?)
  • EXTROVERTI vynikali slovem „party„, INTROVERTI „anime“ a „xD“ (japonské animované filmy). U NEUROTIKŮ to bylo slovo „fuck“ a u EMOČNĚ STABILNÍCH lidí „success“ (úspěch) a „basketball“.
  • Ve věkové kategorii 13-18 let se nejčastěji objevovaly slova „homework“ (domácí úkol), „school“ (škola) a „tommorow“ (zítra) (že by problém s prokrastinací?), zatímco v kategorii 19-22 let velmi vypovídající slova „fuck“ a „semester“. Věková skupina 22-29 let používala nejčastěji spojení „at work“ (v práci), („fuck“ bylo mizivé). Poslední, nejrozsáhlejší věková skupina, 30-65 let, byla slovně v područí dětí –  slova „daughter“ (dcera), „my son“ (můj syn) a „kids“ (děti).
Pro zajímavost – po zadání slova „fuck“  nahlásil Google zhruba 1 500 000 000 odkazů! S češtinou jsem to nekonfrontoval, anglické slůvko je poměrně univerzální. Generační vývoj a ukazatele se jeví jako velice důležité. Kupříkladu rodiče mé generace sledovali film typu „Panu učiteli s láskou“ (1967), generace začínajících teenagerů filmy typu „Fakjů pane učiteli“ (1. díl 2013).
 

Ohledně „trápení“ však samotný Brinkmann píše ve smyslu konzultantů. Jako návod dává „kruhy přátel“, což je „metoda“ u nás také využívaná, kterou jsem mnohokrát zažil na vlastní kůži např. formou mužského kruhu.

Stoicismus je škola helenistické filozofie, která prosperovala po celém římském a řeckém světě až do 3. století n.l. Stoicismus je převážně filozofií osobní etiky, která vychází z vlastního systému logiky a názorů na přírodní svět. Podle vlastního učení lze cestu ke štěstí pro člověka, jako společenské bytosti nalézt v přijetí okamžiku tak, jak se projevuje, tím. Neumožňujeme tak, abychom byli ovládáni touhou po potěšení nebo strachem z bolesti. Využíváme naší mysli k pochopení světa kolem nás a sehráváme naši roli v plánu přírody díky spolupráci a léčení druhých, což je spravedlivé.“

(Zdroj: Wikipedia)

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

Obr. 1 – Koučové, donaha! Alespoň ilustrativně a genderově vyváženě.

Zdroj: Pixabay

Zní „pozitivní“ pejorativně?

Jako kouč mám rád a využívám východiska pozitivní psychologie. Koneckonců jedna ze zásad, používaných v koučování říká, že „vše má pozitivní záměr“. Ale neznamená to tahat pozitiva do všeho a hnát věci do extrému. Je to prostá úvaha, že člověk takový jaký je, je v pořádku a není nutné na něm apriori něco opravovat. Koučování akceptuje všechny emoce, ale povzbuzuje k tomu, aby je klient vnímal a hledal východiska a cesty k tomu, řešit ty stavy (vč. emocí), které mu nevyhovují. Etika kouče také vymezuje hranici, kdy už je potřeba řešit situace klienta odborně po stránce lékařsko-psychologické.

Nejsem zastáncem pozitivních afirmací a sebepřesvědčování za každou cenu. Můj učitel Jim Rohn rád prohlašoval

„Afirmace bez disciplíny je počátkem klamu“.

Věřím na „vnitřní počasí“ a možnost jej ovlivnit (a ovlivnit své pocity). Prosazují také to, co další z mých inspirátorů, Stephen Covey, nazýval přístupem „zevnitř ven“. Chceme-li začít měnit svět a vše, na čem ve vnějším světě máme zájem, musíme začít u sebe, tam, kde máme největší vliv. Coveyho 7 návyků si bere Brinkmann také „na paškál“, byť Coveyho práce jasně odlišovaly etiku osobnosti (populární návody na úspěch), od etiky charakteru (vnitřní principy a silné stránky).

Také psychologie zná pojmy vnitřní těžiště kontroly či vnější těžiště kontroly (locus of control). Kdo má kontrolu orientovanou vnějším těžištěm, má tendenci pokládat za důležitější ovlivňující podmínky ve vnějším světě (např. „nemohu se cítit lépe, dokud se nezlepší počasí“, „nemohu pracovat kvalitněji, dokud se nevymění můj šéf“…) Toto považuji za důležité odlišit od nadšeného využívání afirmací typu „Cítím se skvěle!“, „Jsem jednička!“, když je mi mizerně. Pozitivní afirmace jsou součástí mentálního tréninku, ale jsou doprovázeny dalšími akcemi. V tom s autorem článku na základě knihy souhlasím.

Vnější svět je vnímatelný

V jednom z článků jsem zmiňoval SWOT analýzu. Jako lektor a konzultant s ní pracuji takřka neustále na firemní/organizační úrovni. V článku je zmíněn také další základní koučovací model – GROW. Tento model se zaměřuje na stanovení cíle/cílů (G – Goal/s), ale upozorňuje také na posouzení reality (R – Reality), analýzu aktuální situace, uvědomění si této situace, aby bylo možné definovat vícero možností (O – Options) pro volbu cesty k cíli. Vše pak ovlivní ochota a vůle (W – Will) udělat první krok (akci, čin) ve zvoleném směru k cíli. Na tom nevidím nic esoterického, ani špatného. (I do modelů a nástrojů se Brinkmann „naváží“).

Rovněž SWOT analýza, použitá na osobní úrovni, nabádá ke zvážení vnějších okolností pro definování příležitostí a hrozeb, které z nich mohou vyplývat. Není to jen o silných stránkách, pozitivním přístupu k nim, a odmítání negativních pocitů či vlastních slabin.

Každá mince má dvě strany, rub a líc, pozitivní a negativní. Proto si ve shodě s autorem nemyslím si, že by štěstí bylo povinností a vnímám, že pro někoho může být posedlostí.

Obr. 2 – GROW model je v kočování populární.

Zdroj: vlastní zpracování, autorem modelu je John Whitmore

Bulvárnost vs. „osvěta“

Xman je občas „bulvárnějí“ laděnou částí serveru (i když i server iDNES má daleko bulvárnější části) a novinářská zkratka vedla k přílišné paušalizaci, které v očích veřejnosti může poškodit (už i tak nahlodané) vnímání profese kouče (ale i dalších, vč. psychologů a lektorů).

  • Možná situaci nahrává nadužívání pojmenování „kouč„…
  • Možná situaci nahrává, když se stále častěji hovoří a píše o „manažerech štěstí“ ve firmách a organizacích…
  • Možná sitauci nahrává „americký přístup“ a špatně uchopené pojetí „zákona přitažlivosti“ (přej si a je ti dáno)…
  • Možná situaci nahrává dnešní zkratkovitá doba titulků, jednoduchých, zaručených a snadných kroků ke všemu možnému v různých e-boocích na Internetu. V tom je to kapitalismus se vším všudy, včetně toho emocionálního…

I proto jsou tak důležité osvětové akce typu Mezinárodní týden koučování. I proto je důležitý etický kodex v profesích, kteří dobří koučové ctí a hlásí se k němu, bez ohledu na svou „certifikaci“ či členství v profesních sdruženích.

Rád pracuji s metaforou SRDCE (Sebe-vědomí, Radost, Dary, Celistvost, Elán). To, že obsahuje Radost nepovažuji za pomýlené a ovlivněné pozitivním myšlením a přístupem (pozitivní psychologií ano). Vše totiž vychází ze Sebe-vědomí, uvědomení si vlastní situace ve vztahu k vnitřnímu světu (pocity, nálady…) i ke světu vnějšímu (ekonomická, politická situace apod.). Včetně uvědomění si, že hledat či kázat absolutní a „jediné“ pravdy je nesmysl, který už svět stál příliš mnoho utrpení. Kdoví, zda taková snaha někdy odezní v zapomnění…

A dost možná, že jsem také „potrefený“ a Brinkmann mě svlékl svou knihou donaha(?) Opět se každopádně (v knize) promítla síla opačného pohledu na věc – kontrapunktu.

Otázky pro vás

Na závěr komentářů a poznámek ke knize ještě uvedu 7 kapitol/kroků, které popisuje Brinkmann ve své knize. Stylově a paradoxně uvádí kontrapunkt – „Nikdy nevěřte sedmibodovým příručkám.“ Můžete si domýšlet nebo knihu pořídit.

  1. Vyvarujte se pozorování vlastního pupku
    • Čím víc budete láskyplně hledět na svůj pupek, tím hůře se budete cítit. Lékaři to nazývají paradoxem zdraví paradox – čím více pomáhají pacientům, tím více se pacienti sebediagnostikují, a tím hůře se cítí. (V tomto ohledu by u Brinkmanna téma (sebe)poznání, které je součástí blogu, asi neuspělo.)
  2. Zaměřte se na negativu ve svém životě
    • Je prý mnohem zábavnější být trochu mrzout, než být přešťastný. Důvod je prostý – všichni zestárneme, postupně onemocníme a zemřeme. (Možná proto je dobré žít v klišé „tady a teď“.)
  3. Nasaďte si klobouk „Ne“
    • Říci, že něco nechcete dělat, je známkou síly a celistvosti (integrity). Pouze roboti říkají „ano“. (Umění říkat „ne“ a snad ani Průmysl 4.0 autor nezpochybňuje.)
  4. Potlačte své pocity
    • Pokud jste vždy pouze pozitivní, ostatní lidé mohou pojmout podezření, že vaše neustálé nadšení je trochu falešné. Dospělí lidé by si podle autora měli zvolit spíše důstojnost než autenticitu. (To je výzva, zda být či nebýt autentický.)
  5. Propusťte (vyhoďte) svého kouče
    • Koučování a terapie se staly všudypřítomnými vývojovými nástroji v naší rychle se rozvíjející kultuře. Toto téma jsem diskutoval v předchozím článku. (Také se nabízím světu a lidem jako kouč, protože vnímám řadu přínosů koučování.)
  6. Přečtěte si román – ne svépomocnou příručku či biografii
    • Životopisy jsou často na seznamech bestsellerů. Mnohdy však pouze oslavují triviální životy celebrit a posilují představu, že život je něco, co řídíme. Svépomocné knihy dělají totéž. (Zde autor nastoluje otázku rovnováhy mezi sebou samým a morálními hodnotami. To je opět příležitost prozkoumat sebe sama z pohledu integrity, hodnot a přesvědčení na Diltsově pyramidě neurologických úrovní.)
  7. Zaměřte se na minulost
    • Pokud si myslíte, že věci jsou špatné, pamatujte, že se mohou vždy zhoršovat. A pravděpodobně budou. Na druhou stranu, minulost má tendenci stávat se „růžovější“ a jasnější, čím více jdeme do minulosti – např. vzpomínky na dětství(?). (S vlastními kořeny nemám problém, to, že se vize stárnutím zkracuje a vždy je třeba hledat jakousi rovnováhu, to je věc individuální.)

Vidíte, že témat a kontroverzí je dosti. Provokativní kniha mi vyhovuje, protože rád zkoumám různorodé a protichůdné úhly pohledu a nehledám jedinou univerzální pravdu.

Otázek je mnoho, prostoru pro komentáře také.

Použitá literatura:

  • BRINKMANN, S. Stand Firm: Resisting the Self-Improvement Craze. Cambridge: Polity Press, 2017. 152 s. ISBN 978-1-5095-1426-7.

Kontaktuje mě

5 + 4 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Nežádej, aby se věci děly, jak chceš, ale chtěj, aby se věci děly tak, jak se dějí, a bude ti v životě dobře.“

(Epiktétos)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování nebo knih zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Kouč – trapič utahaných zaměstnanců?

Kouč – trapič utahaných zaměstnanců?

Včera, 17.4.2017 vyšel na „Xmanovi“ (Xman – součást zpravodajského serveru iDNES.cz) článek, nazvaný Pozitivní myšlení je totalita, z pocitů se stalo zboží, říká psycholog. Týká se v březnu vydané knížky dánského psychologa Svenda Brinkmanna (*1975) „Stand Firm: Resisting the Self-Improvement Craze„. Volně přeloženo – Zůstaňte přímí: jak čelit šílenství po sebezlepšování.

Autoři článku, Xman a Tomáš Bratříček o knize píší věci, s nimiž lze ve většině zcela souhlasit. Každý si článek či knihu může přečíst a udělat si vlastní názor. Kniha si rozhodně zaslouží pozornost a za týden se na některé myšlenky podívám v dalším článku.

Chtěl bych v tomto rychlém komentáři zdůraznit pouze bod, který se týká ROLE (kouče).

Provokace, která splnila svůj účel – knihu jsem si koupil.

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

(Nepochopení) role kouče

Co mi nesedí je, že novinář(i) (opět) píší o profesích a všechny dotčené „háží do jednoho pytle“. Novinář je novinář, ať seriózní nebo bulvární, píšící o politice nebo o sportu. Možná proto různé profese, které pomáhají s osobním rozvojem, růstem zlepšováním apod. či inspirují k témuž, jsou pro novináře „na jedno brdo“ – psycholog, terapeut, kouč, trenér, lektor… Nejsem sám, kdo jim v tom „pomáhá“. Také profesně uvádím, že jsem lektor, kouč a konzultant (asi by to chtělo nějaký marketingově lépe vyšlechtěný titulek). Uvědomuji si však, kdy jsem v jaké roli ve vztahu ke klientovi/klientům a pečlivě se snažím tyto role oddělovat

Vycházím mj. z těchto vět v článku na Xmann.cz:

„Koučové, kteří trápí firemní školeními o pozitivním přístupu k pracovním úkolům utahané zaměstnance, musejí mít pocit, že je někdo svlékl donaha. Psychologové, kteří žijí z posedlosti svých klientů zlepšovat se, sami jistě uléhají na vlastní gauče.“

Myšlenková laciná zkratka – kouč „trápí“ (školí?) a u psychologa se „leži na gauči“ (Freudovo dědictví).

Pojďme napsat: „Novináři, kteří svými bulvárními titulky o senzacích, podvodech, vraždách, uprchlících… trápi utahané (závistivé…) zaměstnance, musejí mít pocit, že jsou k nim čtenáři nespravedliví. Novináři, kteří žijí z posedlosti svých klientů obavami z násilí…“

Koučování není tortura, znásilňování či manipulace, které mají přinést klientům trápení. Bohužel vnímám něco, co Brinkmann pojmenovává „koučifikací života“. Brinkmann (hodně se odvolává na stoiky apod.) vidí nebezpečí koučinku v tom, že klientovi nikdy nebude umožněno, aby zůstal stát na místě, protože stále existují příležitosti pro zlepšení. A údajně, když se člověk nezlepšuje, je to jeho chyba. Východiskem je pro něj Tony Robbins, americký spíkr, guru úspěchu a kouč. Jsme zase u toho, jak vymezíme koučování a kde je „hranice“, co koučováním je a co už není. A u českého přísloví, že „všeho moc škodí“. V tomto smyslu si myslím, že i samotný autor knihy nemá úplně jasno (nikde pojmy nedefinuje, pouze s nimi žongluje).

Zde je část textu z kapitoly o „koučifikaci“ života. Samozřejmě vytržené trochu z kontextu, ale pro představu to snad stačí. Ohledně „trápení“ však samotný Brinkmann píše spíše ve smyslu konzultantů. Jako návod dává „kruhy přátel“, což je „metoda“, u nás také využívaná, kterou jsem mnohokrát zažil na vlastní kůži.

Koučink je partnerství s klienty v jejich v myšlenkovém a tvůrčím procesu, který je inspiruje k maximalizaci jejich osobního a profesního potenciálu.“

(Zdroj: ICF)

Obr. 1 – Obálka knihy Svenda Brinkmanna.

Zdroj: Amazon

Pár vět z knihy – Koučifikace života

Co například autor knihy píše (s. 73-86)?

„Koučování je sektorem, který roste po mnoho let. Rozšířilo se ze světa sportu do vzdělávání, podnikání a životě obecně (v masce životního koučování – life coaching) …“

„V kultuře zrychlování se koučování stalo podobné náboženství „o sobě“ („já“ ve smyslu anglického „self“). Jinými slovy, koučování může být viděno jako součást širšího všeobjímajícího světonázoru, který se točí kolem „já/sebe“ a jeho rozvoje. Poptávka po osobním rozvoji je zdánlivě nenasytná. K dispozici je manažerský koučink, zaměstnanecky koučink, teenagerský koučink, rodinný koučink, sex koučink, studijní koučink, duchovní koučink, batolecí koučink, životní koučink, koučování kojení, atd., atd., do omrzení. Každý chce vyšplhat na palubu rozjetého vlaku koučování. Koučování nyní ovlivňuje příbuzné praktiky, jako je poradenství, psychoterapii a pastoraci …“

„Koučování se stalo klíčovým psychologickým nástrojem v kultuře, která se točí kolem „já/sebe“ …“

„Nebezpečí koučování samozřejmě je, že vás nikdy neponechá stát v klidu. Vždycky je tu prostor pro zlepšení – a pokud se nezlepšíte, je to vaše vina. Jasně jste neprokázali dost úsilí. Jádrem takové zprávy je, že možné je všechno, pokud v to dostatečně věříte a dostatečně to chcete. Když to nevyjde, je to proto, že jste nemobilizovali dostatek vůle a motivace. Důsledkem toho je, že automaticky kritizujete sami sebe, když je něco problematické: zvnitřňujete (internalizujete) vnější společenskou kritiku a přeměníte ji na vnitřní sebekritiku a pocit viny …“

Kolik je zde paušalizace a kolik pravdy?

Osvěta (a SRDCE)

I proto jsou tak důležité osvětové akce typu Mezinárodní týden koučování. I proto je důležitý etický kodex v profesích, kteří dobří koučové ctí a hlásí se k němu, bez ohledu na svou „certifikaci“ či členství v profesních sdruženích.

Rád pracuji s metaforou SRDCE (Sebe-vědomí, Radost, Dary, Celistvost, Elán). To, že obsahuje Radost, nepovažuji za pomýlené a ovlivněné pozitivním myšlením a přístupem (pozitivní psychologií částečně ano). Vše totiž vychází ze Sebe-vědomí, uvědomění si vlastní situace ve vztahu k vnitřnímu světu (pocity, nálady…) i ke světu vnějšímu (ekonomická, politická situace apod.). Včetně uvědomění si, že hledat či kázat absolutní a jediné pravdy je nesmysl, který už svět stál příliš mnoho utrpení. Kdoví, zda taková snaha někdy odezní v zapomnění…

Jsem také „potrefený“ a Brinkmann mě svlékl svou knihou donaha(?) Opět se každopádně (v knize) promítla síla opačného pohledu na věc – kontrapunktu.

Otázky pro vás

  • Jak to vidíte vy?
  • Setkali jste se s takovým přístupem jako klienti?
  • Je to vaše praxe jako kouče? Kde jsou „zrnka pravdy“?
  • Co dělá kdo „špatně“, že mohou vznikat takové pohledy na věc?
  • Do jaké míry se to týká „českého“ prostředí?

Použitá literatura:

  • BRINKMANN, S. Stand Firm: Resisting the Self-Improvement Craze. 1. vyd. Cambridge: Polity Press, 2017. 152 s. ISBN 978-1-5095-1426-7.

Kontaktuje mě

6 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant, s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Pravda je dcerou času..“

(Aulus Gellius)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma knih a koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

11 dárků od skvělého šéfa a/nebo sobě samým?

11 dárků od skvělého šéfa a/nebo sobě samým?

Na webu amerického magazínu Inc. se objevil 27. března 2017 článek editora Jeffa Hadena „To Be an Exceptional Boss, Here Are 11 Things You Must Give Your Employees“. Tedy 11 věcí, které musíte dát svým zaměstnancům, abyste byl/a správným šéfem. V podtitulku stojí, že to není skvělý plat, ani zaměstnanecké benefity.

Dávat je v životě důležité. I pro rovnováhu vůčí „brát“. Jako podstatné Dary, dárky a dárečky vnímám ty naše lidské, vnitřní (Dary a talenty), jež jsou součástí konceptu Cesty SRDCE. Mohou to být i dárky, které dáváme a o nichž píše Jeff Haden. Lze je dávat druhým, i když nejsme šéfové.

Tento článek není překladem Jeffova textu, ten vám vřele doporučuji ke čtení, je inspirativní. V tomto případě se však zkuste zamyslet, zda byste chtěli a dokázali dát tyto dárky sami sobě. Osobní lídr je „šéfem sebe sama“, naslouchá hlasu SRDCE. Co bychom sami sobě mohli dát, pokud budu parafrázovat oněch „11 věcí“? Zde je v kostce pár myšlenek a otázek.

Pokud jde o dárky, raději je dáváte nebo dostáváte?

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

1. Dar trpělivosti

Máte trpělivost se sebou samými? Přeteče váš „kalich“ trpělivosti dříve se sebou nebo s druhými? Rozvoj, růst, zrání…, to vše v osobní rovině vyžaduje (velkou) trpělivost. Nepodlehnout marketingovému vábení doby, že vše jde jednoduše, rychle a snadno. Vždyť „trpělivost růže přináší“. Někdo vidí na růži hlavně krásný květ, někdo spíše vnímá trny. Trpělivost je odrazem univerzálního zákonfarmy. Po zasetí musíte o setbu pečovat a být trpěliví, než přijde úroda. Zasejete-li pšenici, nemůžete očekávat, že vám vyrostou brambory. Z organizací (a se šéfy v nich) mám tu zkušenost, že čím více vnímají smysl (dar 11) a dlouhodobou vizi, tím jsou trpělivější. Myslím, že je to obecný koncept přímé úměry mezi smyslem a trpělivostí a jiné vyjádření zákona farmy.

SE a zákon (dohánění) na farmě

Dokážete si představit, že by SE zapomnělo na jaře zasít, celé léto by SE umdlévalo a na podzim by SE na to vlítlo – půda by SE rozorala, semena by SE vysela, zalilo by SE – a teď by SE čekalo, že SE nazítří sklidí velká úroda?

(Zdroj: Stephen R. Covey – „7 návyků“)

2. Dar chvály

Často se mezi lidmi v organizacích setkávám s (ironickým) postojem typu „musíme se pochválit sami, protože to nikdo jiný za nás neudělá“A je to skutečně tak?

  • Dokážete pochválit od srdce, autenticky a upřímně sami sebe?
  • Chválíte rádi ostatní?
  • Raději než sebe? 

Někdy mi připadá, že neumíme ani jedno, ani druhé. Chválení sebe sama se nám může zdát egoistické či narcistické (ano, všeho s mírou) či příliš „americké“ (kult pozitivního myšlení). Dobrou pomůckou je žlutý myšlenkový klobouk pana De Bona. Ten umí chválit a povzbuzovat, hledat pozitivní přínosy. Nasaďte jej svému vnitřnímu hlasu, místo černého klobouku ďáblova advokáta.

3. Dar zapomnění

Pro řadu lidí (a šéfů) je to „hrana“ – přimhouřit oko, zapomenout na chybu, omyl, ať malicherný nebo větší. Mohlo by to přece znamenat pozvednutí praporu benevolence, což (zejména) v organizacích málokdo chce. Bývají chvíle, hodiny, dny i týdny, kdy se trýzníme vlastními chybami, nedokážeme si je odpustit, zapomenout. Pak toto přenášíme na druhé, a ani jim neodpouštíme a máme „sloní paměť“. 

Jak je to u vás? Dáváte sami sobě dárek zapomnění? K benevolenci nenabádám (ani Jeff Haden ne), je to velice individuální a situační, v mnohém vše závisí na empatii a „emoční inteligenci“. Tzv. „tlustá čára“ a nový „čistý stůl“… někdy stačí širší, komplexnější pohled a chyba v perspektivě celku (a dlouhodobé vize)  může stát akceptovatelnější (obětovat malé věci pro ty velké). Možná si myslíme, že když se chybami člověk učí, neměl by na ně zapomínat. Ale… (zbytek věty si doplňte sami podle svých výmluv, které s oblibou používáte).

Obr. 1 – 6 klobouků Edwarda de Bono. 6 perspektiv našeho myšlení.

Zdroj: Pinterest

4. Dar požádat o pomoc

Myslet si, že šéf musí vše zvládnout bez pomoci, že požádat o pomoc je výrazem slabosti… To jsou naivní a dětinské myšlenky, kterým sám (často) podlehnu. A což tak požádat o pomoc svého vnitřního vůdce, svůj vnitřní hlasintuici…? To je podle mě analogie tohoto daru „směrem  k sobě“. Mám za to, že obojí je důležité. Mohou přijít zajímavé a inspirativní odpovědi. 

  • Na co jste se naposled zeptali svého vnitřního hlasu?
  • O jakou pomoc jste jej požádali?
  • Jaké to bylo?
  • Co jste dostali?

5. Dar soukromí

Jeffův argument, že při všech těch sdíleních (až exhibicích) na sociálních sítích, se nám může pod kůži zarývat přesvědčení (třeba jako šéfovi), že máme „právo“ o ostatních vědět více, než jsme kdy věděli, se mi líbí (jako introvertovi). V osobní rovině sebe sama to znamená využít daru chránit své soukromí, byť to nemusí korespondovat zcela přesně s „otevíráním se“ v Johariho okně

  • Máte rádi své soukromí?
  • Jaké dárečky si dáváte, abyste je ochránili?
  • Do jaké míry je pro vás ochrana soukromí v dnešní době důležitá?

6. Dar příležitosti

V článku o čtyřech maticích jsem zmiňoval SWOT matici a odhalení příležitostí, které se nám otevírají. Každý máme potenciál. Nejsmutnější je, když jej neumíme odhalit a v případě zaměstnání nám k jeho odhalení nepomůže ani šéf, ani firemní kultura. 

  • Dáváte proto šanci sami sobě?
  • Jakou příležitost jste v sobě odhalili?
  • Jaké příležitosti se můžete chopit díky svým Darům a talentům?
  • A chcete vůbec?

7. Dar upřímnosti

Autenticita, upřímnost k sobě samému, důvěra… To jsou témata vyplývající z tohoto daru – upřímnosti. Je pro vás důležitější být upřímný k sobě nebo k druhým? To je manipulativní otázka! Jak upřímnost ovlivňuje firemní kulturu? A jak ovlivňuje naše vnitřní prostředí, jsme-li či nejsme-li upřímní sami k sobě? Inspirace – zkuste si vést „deník upřímnosti„. I třeba „brutální upřímnosti“. Ale pozor na vnitřní našeptávače, kritiky a ďáblovy advokáty. Rádi zaměňují upřímnost za manipulaci. Ustát pak vlastní upřímnost k sobě samému, může být velkou výzvou (a důležitou očistou).

8. Dar svobody

Jeff má ve svém článku na mysli procesy a procedury a v nich svobodu či „stupně volnosti“, nastavené mantinely. To vše si svými vnitřními přesvědčeními sami omezujeme nebo rozšiřujeme. Jak široké jsou vaše mantinely? Psychologové rozlišují interní a externí centrum kontroly. Člověk s externím centrem kontroly se necítí pánem svého života, protože je v okolí příliš mnoho faktorů, které jej ovlivňují a „musí“ se změnit, než se změnou začne daný jedinec. Ti s interním centrem kntroly, vnímají vlastní odpovědnost za své činy a jejich důsledky, bez přílišného primárního ohledu na vnější faktory. Mají větší šanci pracovat se svou svobodou, svým prostorem pro volbu a okruhem vlivu. 

  • Jak to máte vy?
  • Je pro vaši Radost a dobrý pocit důležité počasí nebo kurz Eura?
  • Nebo výše platu a stravenky od zaměstnavatele?
  • Dáváte si raději svobodu nebo si věci „předepisujete“? 

Jiný rozměr svobody je také svoboda „nechat (to) být“. Jedno z práv asertivity zní: „Mám právo říci“je mi to jedno“.“ Manipulátoři („to ti přece nemůže být jedno“) toto právo rádi narušují a tím narušují naši svobodu.

9. Dar „tvrdé“ lásky

Jeff píše o potřebě zpětné vazby, vedení, které všichni potřebujeme. I to neočekávané (a nepříjemné, „tvrdé“) může být vedeno láskou (a upřímností). To je ona „brutální láskyplná upřímnost„. Myslím, že je velice snadné, aby dostala záporné znaménko, protože jako láskyplné je přece „být v bavlnce“ či „ve vatě“. 

  • Jste k sobě (jen) láskyplní nebo (pouze) tvrdí?
  • Může člověk něco neočekávaného, tvrdého, ale pro něj důležitého vygenerovat sám nebo k tomu vždy potřebuje druhou stranu a zpětnou vazbu?
  • Jak to máte vy?

Obr. 2 – Otevřete příležitosti ty správné dveře.

10. Dar respektu

Respekt bez ohledu na hierarchické postavení, zkušenost, praxi či další odlesky společenského zrcadla… V koučování je důležitým principem, že „vše má pozitivní záměr„. V něm se odráží respekt k těm, kteří jinde „mají smůlu“. Při převedení do osobní roviny (respekt k sobě samému, sebeúcta…) se dostáváme na půdu, kterou psychologie nazývá sebepojetí (self-concept). 

  • Do jaké míry se máte rádi? (Škála 1-10). 
  • Do jaké míry sami sebe respektujete? Jaký je váš ideál sebe sama?
  • Jakou hodnotu dáváte sami sobě? 

Pro šéfa je důležité prokazovat respekt k těm, jejichž sebepojetí je nízké. Pro nás je důležité prokazovat respekt sobě samým, protože to naše sebepojetí (podle mého názoru) zvyšuje a posiluje.

11. Dar smyslu

Nedávno jsem při jednom firemním konzultačním workshopu požádal členy vedení respektované a úspěšné firmy, aby zkusili být svým firemním posláním (misí), a pak i vizí oné/své firmy. Poté si měli pokládat otázky a z pohledu firemní mise či vize na ně odpovídat. Jak se (jako vize a mise) cítím? Byli brutálně upřímní.

„Cítím se (jako mise či vize) být špatně pochopená (nenaplněná, teoretická…)“.

Jeff radí výjimečným šéfům – dejte lidem pocit smyslu. V perspektivě osobní analogie, kdy jsme šéfy sami sobě, to znamená – dejte svému životu pocit smyslu

  • Máte svou osobní vizi?
  • Máte své osobní poslání?
  • Co vás v životě „volá“ a přitahuje? (U mě je to v posledních letech pátrání po předcích.)

Dar smyslu, který dáme sobě samým je velkým hybatelem a motivátorem. Jistě to znáte.

(Ještě další) otázky pro vás

To byly z mého úhlu pohledu osobní analogie k 11 darům (díky Jeffe!), které by měl podle Jeffa Hadena dát skvělý „boss“ svým zaměstnancům. Možná, když tyto věci neumíme dát nejprve sobě, hůře je dáváme (v jakékoliv roli, nejen šéfa) druhým. Ale stejně tak tomu může být i naopak. Leckdo snadněji dává řadu z těchto dárků spíše druhým, než sobě samému. A jsme zase u (ne)rovnováhy…

  • Který z darů vám připadá nejcennější z těch, jež si můžete dát?
  • Jaké „dary“, které můžete dát sami sobě, vás ještě napadají?
  • Jaké dary může dát svým lidem výjimečný šéf?
  • Proč těmi dary nejsou benefity nebo výše mzdy? 

Podělte se o své názory a pohledy v komentářích nebo na Facebooku.

Hodně štěstí v dávání.

Kontaktuje mě

7 + 3 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Nic na světě není nebezpečnější, než upřímná neznalost a svědomitá hloupost.“

(Martin Luther King)

Trendy v koučování 2017-2022 (+ osobní poznámky)

Trendy v koučování 2017-2022 (+ osobní poznámky)

Holandská zkušená, dlouholetá aktivní koučka Edmée Schalkx publikovala na svém webu (jako první jarní článek) 9 trendů či faktorů, které podle ní ovlivní práci koučů v letech 2017-2022. Co mezi takovým trendy v koučování pro následující „pětiletku“ podle Edmée patří? Je to inspirativní, i když asi ne vyčerpávající portfolio. Nabízím jeho přehled a přidal jsem své osobní poznámky. Budu potěšen, když vy v komentářích, na LinkedIn nebo Facebooku připojíte ty své.

Spousta věcí je teď s nálepkou „4.0“. Myslíte, že někdo přijde s nálepkou „Koučování 4.0“?

9x trendy v koučování

1. Růst nezaměstnanosti, s výjimkou specialistů v oblasti „hi-tech“

V tomto smyslu předpokládá, že z trhu „odpadnou“ méně zkušení a méně kvalifikovaní kouči.

Osobní poznámka: 

  • Jistě svou roli sehraje, jak se ekonomiky postaví k „nové“ průmyslové revoluci (tzv. Průmysl 4.0). Podle mého vše ovlivní kvalita a zralost managementu, obecná angažovanost lidí a schopnost přijímat odpovědnost za svůj život a celoživotní osobní rozvoj a kvalifikaci. Trendy rostoucí nezaměstnanosti se objevují v mnoha scénářích budoucího vývoje. Myslím, že většinově má nezaměstnanost společenské i individuální příčiny závislé na lidech (jednotlivcích) samotných. Může to být i příležitost pro kouče, spolupracovat s lidmi a podporovat je v co nejvědomější přípravě na změny a v realizaci nutných změn. Pokud jde o „odpadnutí“ koučů, bude záležet, nakolik hybnou silou zůstane (pouze) trh a nakolik vše bude akcelerováno požadavky na certifikace, akreditace a živobytí organizací, působících jako „hlídací psi“ správnosti(?), kvality a etiky koučování.

2. Pracovní konflikty mezi „Baby Boomers“ a mileniály

Mezi trendy v koučování se dostali i mileniálové. Týká se to stárnoucí populace narozené v letech po válce (1946-1964), oproti populaci jejich vnuků, „mileniálů“ označované často jako „Generace Y“ (GenY).

Osobní poznámka: 

  • Generační „konflikty“ a vzájemné nepochopení vznikají svým způsobem přirozeně. V Česku je akcentováno téma lidí 50+ a je vytvářeno v posledních letech politicko-ideologické klima, že o člověka se musí (vždy nebo co nejvíce) postarat stát. Paradoxem je, že zejména životní koučování (přestože samo o sobě není zatíženou ideologií), vede svou podstatou k nalezení a využití individuálního lidského potenciálu a k přijetí odpovědnosti za tento proces (= menšímu spoléhání se na vnější faktory a okolnosti). Zajímavé by mohlo být statisticky sledovat, jak se vyvíjí poměr situací, kdy klient je generačně mladší, než jeho kouč, kdy je tomu naopak a kdy jde o vztah „kouč-klient“ v rámci stejné generace. Spíše než metodika koučování zde jistě bude hrát roli zkušenost koučů, jejich „specializace“.

3. Budou se rozšiřovat koučovací dovednosti, které nebudou pouze výsadou koučů, ale budou je ovládat manažeři, lídři, vzdělavatelé apod.

Osobní poznámka: 

  • V současné době se (mi) zdá, že panuje dosti velký zmatek a neporozumění rozdílům mezi koučováním, terapií, poradenstvím, mentorováním apod. Toto „jednolité“ profesní chápání se na jedné straně ještě může více smývat, na druhé straně např. porozumění modelu GROW (viz. obrázek), výcviky typu „manažer koučem“ apod. jistě budou rozšiřovat základní koučovací dovednosti. Trendy v koučování však GROW model neovlivní. To může (bude?) do určité míry přispívat k dojmu, že „koučem je každý“. Když to bude mít své pozitivní efekty, proč ne. Vždyť v jádru je to o způsobu vedení komunikace.
Vize ICF: Koučink se stane nedílnou součástí společnosti a členové ICF představují v profesionálním koučinku nejvyšší kvalitu. Důvodem existence ICF je budovat, podporovat a hájit integritu koučinku jako profese, pomocí programů a standardů individuálního členství.

(Zdroj: International Coaching Federation)

Stáhněte si e-book s náloží knih!

Bibliografický soupis knih

Obr. 1 – GROW model – „klasika koučování„. Trendy v koučování jej jistě nezmění.

Zdroj: vlastní zpracování

4. Univerzity se stanou primárními „generátory“ profesionálních koučů, což bude mít za následek, že přežije pouze málo koučovacích škol a ceny tréninku koučů porostou

Osobní poznámka: 

  • V našich (českých) podmínkách toto vnímám zatím jako dosti odvážnou vizi (ve smyslu univerzit, jako semeniště opravdu profesionálních koučů). Protože se na Internetu dají nalézt marketingové nabídky typu „naučím vás fígle koučů za 60 minut“, bude opět záležet na všeobecném porozumění profesi koučování a umění odlišit ji od ostatních profesí. Tři české (akreditované) koučovací školy, které nejvíce vnímám (Koučink akademieKoučink centrum a Results Coaches), pracují s kvalitní vizí a zkušenostmi.

5. Koučování a trénink budou dodávány převážně online

Edmée také předpokládá, že jednotlivá sezení budou stále kratší, i v několika minutách, během nichž se budou řešit velmi specifické záležitosti.

Osobní poznámka: 

  • „Onlajnizace“, Skype koučování, koučování po telefonu apod. jsou velice efektivní metodou, šetřící čas a náklady obou stran. On-line je obecným trendem, není to výsady žádných specifických trendů v koučování. Roli hrají zvyklosti a určité implicitní chápání komunikace typu „tváří v tvář“ (na stejném fyzickém místě). Osobně ji vnímám jako „kvalitnější“, vzhledem k řeči těla, větší kontrole ekologie takového prostředí, vnímání jeho souvislosti… Mladší generace jistě budou stále více zvyklé takto virtuálně (spolu)pracovat. To přináší i dopady do zkratek a rychlosti (či netrpělivosti), a tedy zkracování koučovacích spirál. Tudíž i nebezpečí „vypadnutí“ z koučovacího procesu, zejména pokud nebude zřetelně zacílen.

6. Poroste míra vědeckého výzkumu o tématu koučování

K dispozici budou různorodá data a také možnosti financování takových výzkumů.

Osobní poznámka: 

  • Ke koučování (jako profesi a procesu) zcela jistě chybí seriózní, kvantitativními či kvalitativními metodami vědeckého výzkumu podložené informace a výsledky výzkumů. Výzkum a jeho výsledky jistě mohou usnadnit či podpořit rozhodování koučů, klientů i dalších zainteresovaných stran (vč. profesních sdružení či certifikačních organizací). Výzkumy, či spíše dotazníková šetření, prováděná např. ICF, nejsou dle mého dostatečnou výplní tohoto prostoru do budoucna. Smysluplné naplnění tohoto trendu  by mělo být vítaným.

7. Koučování bude regulováno, protože bude akceptováno jako profese se svými etickými kodexy a požadavky

Cílem bude zastavit nárůst počtu „pseudokoučů“ a posunout kvalitu koučování na vyšší úroveň.

Osobní poznámka: 

  • Regulaci jsem mezi trendy v koučování víceméně očekával. Osobně jsem spíše odpůrcem regulací a certifikací. Jsou primárně založeny na nedůvěře (v trh, lidi a jejich osobní odpovědnost, kvalitu, úsudek a rozhodování). Možná oprávněně, možná ne. Příliš často se ovšem setkávám s tím, že certifikace jsou chápány zejména jako nástroj marketingové komunikace a poplatky za ně jako „byznys“ pro „vyvolené“ a angažované v tomto kolotoči. Určitě je v prostředí patrný důsledek „něčeho“ – nárůst negativního vnímání slova „kouč“ díky pseudokoučům, koučům, kteří se reálně v procesu a interakci se zákazníkem chovají jako poradci, terapeuti či lektoři. Bez diskuse (pro mě) jsou etické principy – jako majáky, které kvalitní koučování a vztahy s klienty mají chránit. Na druhé straně je buď spokojenost nebo nespokojenost klienta s výsledkem a efektem procesu koučování či jiné formy komunikace a práce, která má přinést klientovi užitek. Tuto spokojenost nemůže podle mě za klienta diktovat chytrá a moudrá organizace a profesní společenství. Může však podporovat osvětu. Osobně jsem (zatím) ustoupil od záměru projít formálně procesem akreditace a certifikace, byť jsem sympatizantem cesty ICF. Když „systém“ poroste a bude vytvářet tlak, jsem zvědav, které dveře (příležitosti) se budou zavírat. Každé rozhodnutí má své dopady a důsledky.

Obr. 2 – (V době publikování článku) zbrusu nová kniha o hodnotách a etice v koučování (vydáno 4.2.2017).

Zdroj: Amazon

8. Běžnější se stane „přeshraniční“ koučování, což zvýši požadavky na jazykovou vybavenost koučů a jejich kulturní kompetence

Umožní to rostoucí míra globalizace a využití nových technologií.

Osobní poznámka: 

  • Toto jsou očekávatelné dopady technologického rozvoje a „virtualizace“ práce, nezávislé na fyzickém/geografickém místě. Porozumění (inter)kulturním odlišnostem a získání určitých kulturních kompetencí je společným zájmem profese koučů i lektorů či konzultantů, kteří se pohybují či chtějí pohybovat v mezinárodním prostředí.

9. Od koučů se bude očekávat, že budou mít mentory a supervizory

Certifikovat se budou jak mentoři, tak supervizoři, vše bude souviset s růstem standardů.

Osobní poznámka:

  • S rozvojem koučování porostou zkušenosti těch, kteří se profesi věnují intenzivně a dlouho. Zde vidím „uzavření kruhu“, který se týká životního cyklu certifikací – je to zaznamenaná a vysledovatelná cesta rozvoje zkušeností kouče od „juniora“ po mentora a supervizora (tovaryši a mistři). V tomto duchu jde o moudrou (naštěstí dobrovolnou) cestu. (Kdybych ji chtěl ironizovat, analogicky by to však znamenalo, že „chceš-li být dobrým (= certifikovaným) člověkem, očekáváme, že si najmeš kouče, který tě procesem budování dobrého života provede“). Myslím, že v těchto „certifikačních“ otázkách se promítá profesní zkušenost autorky článku (+ má skepse), která v certifikační komisi a v holandské pobočce ICF aktivně několik let působila a certifikační a akreditační komisi ICF v letech 2011-2013 předsedala.

Otázky pro vás

Děkuji Edmée Schalkx za inspiraci. Názory, úhly pohledu, vnitřní přesvědčení, zkušenosti… To vše se může velice individuálně lišit. I ve vztahu ke zmíněným trendům. Proto jsou na místě otázky.

  • Jaký je váš pohled na trendy v koučování v příštích pěti letech?
  • Jaké dopady mohou tyto trendy v koučování mít na kouče a zákazníky koučů?
  • Jaké trendy v koučování byste doplnili?

Pište v komentářích, ať jste kouč nebo s koučem pracujete jako koučovaný.

K propagaci, osvětě a „ochutnávání“ slouží každý rok Mezinárodní týden koučování (International Coaching Week), který probíhá pod patronací ICF (Mezinárodní federace koučů) po celém světě. Letos to bude v týdnu od 17. do 21. května 2017. Sledujte akce na webech, můj profesní Facebook a jste-li z Ostravy a okolí a chcete-li během uvedeného týdne ochutnat 50 minut koučování zdarma, kontaktujte mě prosím zde.

Kontaktuje mě

15 + 14 =

Libor Friedel

Libor Friedel

Lektor, kouč a konzultant, s praxí od roku 1996

Učím, inspiruji a podněcuji ke STRATEGICKÉ CESTĚ v souvislostech. Mým posláním je nabádat ke zlepšování, pomáhat se znalostmi a jejich aplikací a vytvářet bezpečný prostor pro strategický rozvoj lidí a organizací. Dávám do toho SRDCE.

POZNÁNÍ a ANALÝZA ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ VÝKONNOST a SKÓRE ☛ KVALITA a EXCELENCE

Slova moudrých

„Etika je činnost směřující k vnitřní dokonalosti lidské osobnosti.“

(Albert Schweitzer)

Líbil se Vám příspěvek? Byl pro Vás něčím zajímavý, inspirativní, přínosný nebo užitečný? SDÍLEJTE jej se svými přáteli a známými!

Pokud Vás téma koučování zajímá více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, o čem si chcete přečíst a čím se mám příště na blogu zabývat.

Děkuji. LF

Přihlaste si ODBĚR ČLÁNKŮ z blogu!

Připojte se k seznamu odběratelů aktualizací z mého blogu. Žádný nový článek vám neunikne. Na uvítanou vám pošlu dárek - e-book DESATERO VELKOMYSLNÉHO OSOBNÍHO LÍDRA!

Vhled ☛ Lídrovství ☛ Strategie ☛ Skóre ☛ Excelence

Byli jste úspěšně přihlášeni k odběru novinek z blogu. Přijde Vám e-mail s odkazem na dárek.