Nový jazyk Barrettova modelu
V několika článcích jsem vám z různých úhlů představil model 7 úrovní vědomí jako tzv. „Barrettův model“. Je na něm také založen koncept zkoumání a test osobních hodnot. Pro lidi, kteří s tímto modelem pracují nebo pro absolventy seminářů Barrettova centra je to docela přirozené. Nyní je to i potvrzené a oficiální.
Řada čtenářů blogu a odběratelů novinek se setkala a zvládla bezplatný „test“ osobních hodnot a s Barrettovým modelem měli možnost se blíže seznámit.
Každý vyzkoumaný a vyvinutý přístup, model, technika nebo nástroj obvykle prochází nějakým vývojem, optimalizací, inovací, zlepšováním, evolucí… Byl to mezi jinými případ, kdy se z EFQM Excellence Modelu stal Model EFQM.
Teď je tu zpráva, která mi přistála v mailu:
„Jsme nadšeni, že s vámi můžeme sdílet některé důležité a aktuální změny Barrettova modelu. Tyto změny odrážejí moudrost a vhledy, které jsme získali za posledních 23 let. Konkrétně jsou navrženy tak, aby
- zapojily a angažovaly co nejširší publikum,
- podpořily větší jasnost, kontinuitu a aktuálnost na trhu,
- reflektovaly vývoj ve vědě od dob Abrahama Maslowa.
Nový model je spoluprací a společným uvedením mezi Barrett Values Center a Barrett Academy.“
Úvodní slovo Richarda Barretta k úpravě modelu najdete na YouTube zde.
Od 7.5.2020 máme na světě výsledek evoluce, zejména pokud jde o názvy a pojmy, tedy nový jazyk Barrettova modelu. Podstata, smysl, přínos a užitek Barrettova modelu pro rozvoj a měření firemní/organizační kultury na základě vědomí a hodnot se nemění. Dopad pro lídry a manažery (vč. stratégů) je zachován.
Domnívám se, že je to symbolický dárek k jubileu – 75. narozeninám Richarda Barretta, které oslavil 7. března letošního roku.
Když Richard Barrett slavil 75. narozeniny (7.3.2020) měl jsem za sebou týden práce s klienty a netušil jsem, že to budou na dva měsíce téměř poslední „akce“ naživo. Ještě jsem něco stihl další týden a pak spadla pomyslná koronavirová klec. Když se začaly pootevírat dveře této klece, přišla zpráva o uvedení Barrettova modelu, jehož součástí je nový jazyk.
Evoluce je život
Odklon od 7 úrovní vědomí a přechod na Barrettův model nastal i z dalších důvodů, než jen uctít a připojit se k odkazu Richarda Barretta (*7.3.1945). Například:
- Odstranit všechny předpojatosti, předsudky nebo odpor kolem pojmu „vědomí“ („consciousness“). (Osobní poznámka – srovnejte třeba s přístupem Access Consciousness, populárním svou mantrou „Vše ke mně přichází s lehkostí, radostí a slávou“.)
- Posílit značku na trhu tak, aby šlo o jedno jméno (Barrett), podobně jako v případě jmen Denison (Denison Consulting), Gallup, Hewitt (Aon Hewitt) a Hogan, které prezentují rovněž kulturní modely, talenty apod.
Spojení 7 úrovní osobního vědomí a 7 úrovní organizačního vědomí do jednoho modelu je vyjádřením podpory a úsilí o jednoduchost a jasnost při práci s klienty.
Další změny zahrnují např. přejmenováním Cultural Transformation Tools (CTT) na Barrett Analytics a Certified CTT Consultant na Barrett Certified Consultant.
Nové změny
- zahrnují využití nejnovějších vědeckých důkazů,
- odrážejí a zrcadlí současné problémy a oblasti zaměření,
- (a zároveň) udržují soulad se starodávnou moudrostí,
- dovolují pracovat s jednotlivcem i skupinou,
- podporují intuitivní porozumění, bez potřeby dalšího vysvětlování.
Dále najdete přehled změn názvů jednotlivých úrovní (v pyramidě od spodního prvního patra – viz. obr. 1). Jednotlivé úrovně zahrnují také nový popis a hodnoty. Doplněny jsou otázky k zamyšlení.
1. Životaschopnost (Viability)
Starý název – Přežití
Nový jazyk – Životaschopnost (Viability)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Zajištění stability.
- (Finanční stabilita, Zisk, Bezpečnost, Zdraví)
Lean Startup (Ries, 2015) pracuje s pojmem „minimální životaschopný produkt“ (Minimal Viable Product). Seth Godin v knize This Is Marketing (v češtině Tohle je marketing (Godin, 2020)), používá pojem „minimální životaschopný trh“ (Minimal Viable Market).
V životě obvykle přežije to, co je schopné života (života-schopné). Tuto schopnost na osobní i organizační úrovni zajišťují určité hodnoty, o něž usilujeme, je-li vědomí soustředěno na tuto úroveň (přežití, zachování schopnosti života). Klíčem je zajištění stability.
Co dokáže strach a obavy jsme v minulých měsících poznali v plné síle. nemalá část globálního vědomí se prostřednictvím lidí, médií a politiků soustředila na tuto základní úroveň. Otevřely se otázky životaschopnosti lidí, firem. institucí, myšlenek, přírody a planety i palčivé otázky kdo má rozhodovat o životě a smrti, které je nedílnou součástí života. Biologicky to platí pro člověka i pro organizace jako „živoucí organismy“.
Životaschopnost lze podporovat prevencí, cvičením, přípravou, uměřeností… My však (bohudík i bohužel) umíme životaschopnost podporovat i tam, kde už přirozená životaschopnost mizí a lidské i firemní organismy jsou oslabeny nemocí. Do hry vstupují etické otázky, které vyžadují daleko vyšší úroveň vědomí a další hodnoty.
Na druhé straně člověk umí životaschopnosti a přežití bránit neumělými, neznalými a násilnými zásahy (devastace přírodních zdrojů, války…).
Testem životaschopnosti (vč. životaschopnosti našich hodnot) budou v mnoha směrech následující týdny a měsíce. Skrývá se zde mnoho otázek ke zvážení, zamyšlení a mnoho potenciálních akcí, které je třeba provést a činů, které je nutné vykonat. Jediná zaručená, jednoduchá a správná cesta neexistuje.
Zamyslete se a odpovězte si na následující otázky, které se opakují u každé úrovně Barrettova modelu a zohledňují jeho nový jazyk.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění životaschopnosti?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
2. Vztahy (Relationships)
Starý název – Vztahy
Nový jazyk – Vztahy (Relationships)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Budování vztahů
- (Spokojenost zákazníků, Propojování, Respekt, Naslouchání, Otevřená komunikace)
Název druhé úrovně se nezměnil. Odpovídá Maslowově úrovni sociálních potřeb. Tato úroveň nás motivuje sledovat sadu hodnot, které budování, udržování a rozvíjení vztahů podporují na osobní i organizační úrovni.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění vztahů?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
3. Výkonnost (Performance)
Starý název – Sebeúcta
Nový jazyk – Výkonnost (Performance)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Dosahování excelence (Paradox? EFQM slovo „excelence“ vypustila, Barrett jej zavedl.)
- (Kvalita, Orientace na výsledky, Způsobilost, Sebeúcta, Produktivita, Efektivnost)
Myslím, že tato změna nemusí vyvolat na osobní úrovni příliš velké nadšení. Porozumět pojmu sebeúcta (úcta k sobě samému) je možná snazší než porozumět a představit si rozmanitost pojmu výkonnost (kterou mnozí mají spojenu s růstem, KPI, skóre výkonnosti atd.). Klíčem v této úrovni je směřování k excelenci, popř. dosahování excelence.
Když jsem spolupracoval s dánskou TMI a prosazoval koncept osobní kvality, jednou ze základních hypotéz byla ta, že osobní kvalita posiluje sebedůvěru a sebedůvěra zvyšuje osobní kvalitu. Odtud už jen krůček k cestě za excelencí a výkonnosti, na níž lze nazírat z mnoha úhlů. To je podle mého názoru důležité si uvědomit
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění výkonnosti? O jaké způsobilosti se opíráte?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
4. Evoluce (Evolution)
Starý název – Transformace
Nový jazyk – Evoluce (Evolution)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Odvážné vyvíjení se
- (Zodpovědnost, Transformace, Innovation, Neustálé učení, Autonomie, Zmocňování, Agilita)
Transformaci jsem v modelu představoval jako „úzké hrdlo“ a náročnou součást rozvoje osobního i organizačního vědomí. Spočívá ve změně „formy“. V mnohých mohla vznikat asociace nepřirozenosti, spojená s obavami (jak to u změn chodí). Evoluce, kterou v Barrettově centru zvolili jako pojem, kterým má být přechodná část úrovní vědomí pojmenována, vypadá přirozeněji. Na druhé straně pro některé nemusí být tento pojem dost radikální.
I obyčejný vývoj však vyžaduje odvahu a řadu hodnot a motivů, které takový evoluční vývoj a třeba i transformaci umožňují a podporují. Sám jsem v napjatém očekávání a rozechvění, jak se bude situace vyvíjet po návratu do normálního života po vlně, vzedmuté koronavirem a k jaké evoluci, změně či transformaci nás prožité zkušenost dovedou – na osobní úrovni i v organizacích.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění evoluce?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
Obr. 2 – Tzv. index rovnováhy ve starém a novém provedení. Mrkněte na srovnání modelu Richarda Barretta a Stephena Coveyho na obrázku č. 2 v článku zde.
Zdroj: adaptováno podle Barrett Values Centre
5. Soulad (Alignment)
Starý název – Vnitřní soudržnost
Nový jazyk – Soulad (Alignment)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Autentické vyjádření
- (Otevřenost, Tvořivost, Integrita, Vášeň, Důvěra, Upřímnost, Transparentnost)
Vnitřní soudržnost je důležitým předpokladem, aby vůbec mohl nastat nějaký soulad s vnějším světem.
- Jste v souladu sami se sebou?
- Cítíte se tak vždy nebo někdy nastane situace, kdy se cítíte roztříštěni na mnoho kousků?
- Za jakých „vnitřních okolností“ se vám lépe, účinněji a přirozeněji zvládají situace a dění ve vnějším světě?
Je řada otázek, které testují naši autentičnost a autentické vyjádření. To je klíčem v této úrovni vědomí. Zároveň je zřejmé, že hovořit, realizovat a sledovat autentické vyjadřování na úrovni organizace je komplikované. Autenticitou organizace je podle mě rozmanitost a různorodost. To je také velká výzva pro lídry, jak v takové rozmanitosti a různorodosti udržovat soulad a jakési srovnání se s hodnotami, které takový soulad pomáhají dotvářet.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění souladu?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
6. Spolupráce (Collaboration)
Starý název – Tvorba rozdílu
Nový jazyk – Spolupráce (Collaboration)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Kultivování komunit
- (Zahrnutí komunity, Partnerství, Mentoring/Koučování, Naplnění zaměstnanců)
Není v silách jediného smrtelníka, aby po sobě zanechal otisk pouze vlastním přičiněním. Záměr „utvářet rozdíl“, který je vnímaný a viditelný je velkou motivací a hybnou silou. Vyjadřuje jej i naše úsloví „postav dům, zasaď strom a zploď syna“. Stephen Covey (2007) v tomto smyslu hovoří o „zanechání odkazu“.
Dnes to nejde bez komunit a spolupráce. A není to ani cílem. V minulém článku s výběrem „nej textů“ o strategii z HBR je zmíněn bonus o vytváření sdílené hodnoty. Tento kontext zahrnuje spolupráci s komunitami/společenstvími a společností.
Na komunity ve společnosti u nás panují rozporuplné názory a řada zkreslení. Naplňování hodnot a účelu v této úrovni vědomí může mít řadu odstínů – od mastermind skupinek, po globální společenství.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění (skutečné) spolupráce?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
7. Přispění (Contribution)
Starý název – Služba
Nový jazyk – Přispění (Contribution)
Klíčové poselství a hodnoty:
- Živoucí účel
- (Naplnění bytí službou, Budoucí generace, Vize, Společenská odpovědnost, Dlouhodobá perspektiva)
Rotary International, mezinárodní komunita, jíž jsem byl dlouhá léta aktivním členem, má své globální motto: „Service Above Self“, služba nad vlastní zájem.
Hodnocení a výběr osobních hodnot zatím zůstávají k dispozici stejné. Těžko se lépe vyjadřuje podstata této úrovně vědomí. Také se to však hůře chápe. Když jsme měli vysvětlovat v čem je smysl klubové práce, vždy přišla řeč na to, jak přispíváme společnosti, „potřebným“, komunitám…
Klíčem je „živoucí účel“, účel, který žije, přežívá, je životaschopný a nic neztrácí na svém poselství. Rotary International se to daří od roku 1905. Dobře reprezentuje tuto nejvyšší úroveň vědomí i hodnoty, které za ní stojí či na kterých tato úroveň vědomí stojí/staví.
- Jak je tato úroveň pro vás aktuálně důležitá?
- Jak je důležitá pro vaši organizaci (kde pracujete, kterou vedete/řídíte?
- Proč? Čím je to dáno? V čem tato důležitost spočívá?
- Které hodnoty (ná)sledujete k zajištění (nesobecké) služby?
- Jak o tyto hodnoty pečujete a jak je sdílíte?
Pod pokličku osobních hodnot
Získejte hlubší vhled do toho kým opravdu jste.
Více zde.
Pevné zdraví a hodně další inspirace
Evoluční kroky byly učiněny. Barrettův model se obléká do nového hávu pojmů, ale nemění svou podstatu. Synergie, které jsem zmiňoval např. se silnými stránkami, modelem Stephena Coveyho apod. platí dál. Na aktuálnosti či informační a inspirační hodnotě tak doufám minulé články neztrácejí. Nadále budu s modelem pracovat v lektorské, poradenské i koučovací praxi a uvádět jej do souvislostí. V platnosti zůstává také zhodnocení hodnot a navazující bezplatný e-kurz.
Březnové 75. narozeniny Richarda Barretta vyústily 7. května 2020 v představení nového, sjednoceného modelu. (I to byla synergie sedmiček.) Nezbývá, než oběma (panu Barrettovi a modelu) popřát pevné zdraví a hodně další inspirace!
V následujících dnech, týdnech a měsících „vracení se k normálu“ budeme čelit mnoha otázkám a výzvám, pobídkám nadějím, obavám apod. Bude „normál“ to co bylo za „normál“ považováno před koronakrizí? Někteří doufají, že ano, jiní živí naději že nikoliv. Myslím, že vše se (tak jako v supermarketu) bude odehrávat pohybem a výběrem v 7 úrovních Barrettova modelu. V tom je (pro mě) model silným rámcem a zaslouží si pozornost a porozumění. Na osobní i organizační úrovni. K tomu se snažím přispět.
Na závěr je tu několik otázek k zamyšlení, diskusi a komentářům.
- Co bude „příštím normálem“?
- Do jakých úrovní Barrettova modelu bude nutné zaměřit pozornost? Proč?
- Vidíte další vývoj spíše jako evoluci nebo transformaci?
- Co bude pro vás největší výzvou? Jak vám mohu pomoci a podpořit vás?
Děkuji za sdílení vašich názorů a odpovědí. Pod článkem nebo ve vzkazech.
Zmíněná literatura:
- COVEY, R. Stephen. 7 návyků skutečně efektivních lidí.Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-15-0.
- GODIN, Seth. Tohle je marketing. Zcela nový přístup k marketingu, prodeji a reklamě. Praha: Grada Publishing, 2020. 206 s. ISBN 978-80-271-2567-8.
- RIES, Eric. Lean Startup – Jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Brno: BizBooks, 2015. 279 s. ISBN 978-80-265-0389-7.
Libor Friedel
Konzultant, kouč a lektor, s praxí od roku 1996
PODPOŘÍM vaši STRATEGICKOU CESTU!
Baví mě vytvářet tvůrčí prostor, inspirovat, učit, sdílet své znalosti a zkušenosti. Podněcuji jednotlivce a organizace ke strategickému rozvoji, úspěchu a excelenci s vědomím souvislostí, jako LÍDRŮ. Dávám do toho SRDCE.
VHLED ☛ LÍDROVSTVÍ ☛ STRATEGIE ☛ SKÓRE ☛ EXCELENCE
„Pouze zaměřením se na větší dobro můžeme vytvořit podmínky, které nám umožní najít náš největší osobní úspěch.“
(Richard Barrett)
Líbil se vám příspěvek? Byl pro vás v něčem zajímavý, inspirativní a/nebo přínosný? SDÍLEJTE jej s přáteli a známými!
Zajímá-li vás téma více, NAPIŠTE mi DO KOMENTÁŘŮ. Budu lépe vědět, čím se mám na blogu zabývat. Zvu vás proto k vyplnění ankety na tomto odkazu.
Děkuji. Libor